Ripsimonniharrastajia?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
+kalanen_97+
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja +kalanen_97+ »

Tämä on varmaan sopiva keskustelu kysyä noista selkäuimareista lisää. :)
Montakos selkäuimaria tohon 125- litraseen vois ottaa? Siis, jos siihen ei ottas mitään muita kaloja?
Olen lueskellut, että ne pitäis piiloina leveälehtisistä kasveista. Käviskä miekkakasvit? Entäs tiikerilumme?
Kiitos, jos vastaatta! :D
Saatoin vastata väärin, huomauttakaa. Aina. Jookos?
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

No mitä piiloihin tulee niin sen olen huomannut että on vähän yksilö kohtaista osa viihtyy kannoissa ja osa puskissa joten suosittelen ottamaan vähän molempia :mrgreen:.

Nimimerkillä: 11 selkäuimarimonnin onnellinen omistaja :mrgreen:.
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
Nature
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nature »

Kertokaapas mistä löytäisin Njassanripsimonneja, ihan niitä aitoja siis... Olisiko kukaan täältä valmis mymään minulle niitä jos löytyy?
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

^Oliks sulla minkäkokoinen allas? Kun nuo aidot njassalaiset kasvavat melkoisen kookkaiksi, muistaakseni suositus oli jotain 400 litran paikkeilla. Siksi tuohon 250 litraiseen hankin S. lucipinnoja.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
+kalanen_97+
Junior Member
Junior Member

catfish freak kirjoitti:No mitä piiloihin tulee niin sen olen huomannut että on vähän yksilö kohtaista osa viihtyy kannoissa ja osa puskissa joten suosittelen ottamaan vähän molempia :mrgreen:.

Nimimerkillä: 11 selkäuimarimonnin onnellinen omistaja :mrgreen:.
Okei :D No kantoja mulla on vaikka muille jakaa eli sit varmaan tulee niitä selkäuimarien akvaan. Kiitos vastauksesta!
Mites, tykkääkö ne sit runsaasta kasvillisuudesta vai enempi vapaasta uimatilasta? Nyt aika pöheikkö akvassa...
Ja minkä kokosessa akvassa sulla noi on ja monta voi ottaa 125- litraseen?
Nature
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nature »

nepis76 kirjoitti:^Oliks sulla minkäkokoinen allas? Kun nuo aidot njassalaiset kasvavat melkoisen kookkaiksi, muistaakseni suositus oli jotain 400 litran paikkeilla. Siksi tuohon 250 litraiseen hankin S. lucipinnoja.
Ai katos, ymmärsin että sulla oli aitoja njassalaisia siellä, tuota suositusta en tosiaan löytänyt, ja nyt sitten varmaan pitää kallistua nuiden lucipinnojen puoleen...

Eipä näytä kuitenkaan nuita lucipinnojakaan oikein olevan tarjolla, kun vaikka esim. katsoo NL-Aquan varastolistaa. Olisko sulla poikasia myytävänä :)?
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

^Eipä ole ei. Kyllähän nuo säännöllisesti kutevat, mutta kerätystä kudusta suurin osa pilaantui ja kuoriutuneet poikaset ovat todella herkkiä. Muutama yritys oli saada poikaset kasvamaan, mutta en onnistunut. Johonkin ne aina sitten vähitellen kuukahtivat. :( Ja siihen mulla se into kerätä kutua tyssäsikin...
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
tetra-76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Mulla on altaassani ripsimonneista tällä hetkellä sudaninripsi, 2 rengasripseä, käkimonni, lauma selkäuimareita ja lisäksi joku tunnistamaton taivaan vanha tumman ruskea, sinisilmäinen ripsimonni. Kooltaan on ainakin puolet pienempi kuin esim. rengasripsimonnit. Osaisko kukaan aavistella mikä mahtaisi olla tämä tumma ripsimonni? Oon yrittänyt kuvahaulla etsiskellä saman näköistä, mutta ei ole löytynyt :|
Ja toinen mikä mieltäni askarruttaa, niin napsiiko nämä ripsimonnit tuota mun kardinaaliparvea vai kukahan sitä mahtaa verottaa tuolla altaassani?
shadow
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja shadow »

En tiedä olenko ripsimonniharrastaja, mutta kaksi sellaista löytyy. Tosin en tiedä niistä sen enempää :(
Tulivat torstaina 1.7. Toinen on isompi kuin toinen ja molemmat ovat jossain jemmassa, pari pientä vilahdusta näkynyt kun oikein hartaasti tihrustaa
Ja pari kysymystä olisi viisaammille. Akvani pohja-ala on 230cm x 50cm (tieto akvan myyjältä, pitäisi tarkistaa)
Kuva ilmeisesti kertoo enemmän kuin tarpeeksi mikä ripsari on kyseessä. Veden arvoista tarkka vai sopeutuuko erilaisiin vesiin? Näin kesällä akva on n.27-28C päivällä, yöllä tippuu asteen tai kaksi. Pieni akva oli talvella n.23-25C - ilman lämmitystä
Syövät ilmeisesti samaa kuin muutkin kalat sekä pohja-asukit, tosin en ole montaa kertaa nähnyt paria syömässä - iltavirkeitä?
Tulevat ilmeisesti toimeen monien erilaisten kalojen kanssa kun en ole nähnyt yhtään mitään "tönimistä" saati ajojahtia. Pohjalla viilettää ukkopartis ja neljä kuparimonnista
Miten kasvit, syökö miekkoja kuten monni vai jättääkö rauhaan vihreät?
Niin ja yv:llä voi laittaa tietoa, jos tahtoopi
seurala 530L | Etelä-Amerikka 700L | räkki 6x100L
jippo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jippo »

kalahullu123 kirjoitti:Lueskelin tänään kirjastosta lainaamaani Ripsi- ja imumonnit-kirjaa ja mietiskelin onko kukaan jälkeen päin onnistunut määrittämään noiden kahden tunnistamattoman ripsarin (Synodontis sp.) lajia, vaikka ripsimonnilajista 1 lukee: "lajin tunnistaminen on osoittautunut mahdottomaksi". Varsinkin tuon ripsimonnilaji 1 on todella kaunis ja vaikuttaa mielenkiintoiselta.
http://www.kolumbus.fi/pekka.sivander/n ... rjauks.htm tuolla Rassin omia korjauksia kirjan suhteen.
+kalanen_97+ kirjoitti:Tämä on varmaan sopiva keskustelu kysyä noista selkäuimareista lisää. :)
Montakos selkäuimaria tohon 125- litraseen vois ottaa? Siis, jos siihen ei ottas mitään muita kaloja?
Olen lueskellut, että ne pitäis piiloina leveälehtisistä kasveista. Käviskä miekkakasvit? Entäs tiikerilumme?
Kiitos, jos vastaatta! :D
Menee hyvin vaikkapa 20kpl, silloin ovat varmasti mielenkiintoista seurattavaa. Itselläni on 180l altaassa 17kpl kääpiöripsimonneja ja lisää hankin niitä heti kun vain eteen tulee.
Itsellä selkäuimarit viihtyivät lähes kaikkien kasvien lehtien alla ja välillä päälläkin, kokeilemalla saat selvää. Voithan rakentaa altaastasi myös biotooppialtaan jossa kaikki kasvit ja kalat ovat tietyltä alueelta luonnosta tai vaihtoehtoisesti "löyhemmän" biotoopin jossa lajit ovat kaikki afrikasta.
Nature kirjoitti:Kertokaapas mistä löytäisin Njassanripsimonneja, ihan niitä aitoja siis... Olisiko kukaan täältä valmis mymään minulle niitä jos löytyy?
99% liikkeissä myynnissä olevista njassalaisista on hybridejä, varo niitä. Sama pätee ikävä kyllä myös suurimpaan osaan täällä myytävistä njassalaisista. NL-aqua taitaa tosiaan olla ainoa paikka josta kannattaa kysyä.
nepis76 kirjoitti:^Oliks sulla minkäkokoinen allas? Kun nuo aidot njassalaiset kasvavat melkoisen kookkaiksi, muistaakseni suositus oli jotain 400 litran paikkeilla. Siksi tuohon 250 litraiseen hankin S. lucipinnoja.
Suurimmat yksilöt ovat n.20cm joten ihan pieneen altaaseen en itsekään laittaisi vaikka hyvin pitkänmuotoisia monneja ovatkin.
Kannattaa olla todella tarkkana myös noiden lucipinna/petricola -lajien kanssa, liikkeissä on myynnissä niistäkin lukuisia hybridejä hyvin edulliseen hintaan [}:)] . Kannattaa selvittää taustat mistä nämä ovat tulleet ennen ostopäätöstä.
tetra-76 kirjoitti:Mulla on altaassani ripsimonneista tällä hetkellä sudaninripsi, 2 rengasripseä, käkimonni, lauma selkäuimareita ja lisäksi joku tunnistamaton taivaan vanha tumman ruskea, sinisilmäinen ripsimonni. Kooltaan on ainakin puolet pienempi kuin esim. rengasripsimonnit. Osaisko kukaan aavistella mikä mahtaisi olla tämä tumma ripsimonni? Oon yrittänyt kuvahaulla etsiskellä saman näköistä, mutta ei ole löytynyt :|
Ja toinen mikä mieltäni askarruttaa, niin napsiiko nämä ripsimonnit tuota mun kardinaaliparvea vai kukahan sitä mahtaa verottaa tuolla altaassani?
Tuota sudaninripsimonnia kyllä edelleen epäilen, silloin kun niitä haukun paikkaan pari vuotta tuli niin niiden lajimääritys tyrmättiin. Olisi kiva nähdä kuvia noista monneista tällä hetkellä.
Tuosta sinisilmäisestä ripsimonnista en osaa sanoa ilman kuvaa, koita saada sellainen ja laita tänne niin voidaan yrittää tunnistusta.
Ei ole ripsareiden tapaista napsia parvikaloja mutta luonnossa ovat kyllä joidenkin lajien ravintona. Epäilen kyllä jotain muuta kuin ripsareita mutta en ylläty jos olen väärässä, lisää ruokaa altaaseen jos näin on.
shadow kirjoitti:En tiedä olenko ripsimonniharrastaja, mutta kaksi sellaista löytyy. Tosin en tiedä niistä sen enempää :(
Tulivat torstaina 1.7. Toinen on isompi kuin toinen ja molemmat ovat jossain jemmassa, pari pientä vilahdusta näkynyt kun oikein hartaasti tihrustaa
Ja pari kysymystä olisi viisaammille. Akvani pohja-ala on 230cm x 50cm (tieto akvan myyjältä, pitäisi tarkistaa)
Kuva ilmeisesti kertoo enemmän kuin tarpeeksi mikä ripsari on kyseessä. Veden arvoista tarkka vai sopeutuuko erilaisiin vesiin? Näin kesällä akva on n.27-28C päivällä, yöllä tippuu asteen tai kaksi. Pieni akva oli talvella n.23-25C - ilman lämmitystä
Syövät ilmeisesti samaa kuin muutkin kalat sekä pohja-asukit, tosin en ole montaa kertaa nähnyt paria syömässä - iltavirkeitä?
Tulevat ilmeisesti toimeen monien erilaisten kalojen kanssa kun en ole nähnyt yhtään mitään "tönimistä" saati ajojahtia. Pohjalla viilettää ukkopartis ja neljä kuparimonnista
Miten kasvit, syökö miekkoja kuten monni vai jättääkö rauhaan vihreät?
Niin ja yv:llä voi laittaa tietoa, jos tahtoopi
Ripsarit sopeutuvat kun altaassa on vettä, ovat hyvin sopeutuvaisia erilaisiin vesiarvoihin. Monet ovat pitäneet tanganjikan/malawin ripsimonneja normaalissa vedessä ja päinvastoin. Kuitenkin lämpötila mielellään lähempänä 26 kuin 30.
Ruuaksi kelpaa miltei kaikki, lajista riippuen myös kasvit/kasviruoka menevät parempiin suihin. Liikkuvat varmasti näin alkuun melko vähän ennen kuin tottuvat uuteen paikkaan, lajista riippuu kuinka paljon koskaan allasta suhaavat. Koitahan saada kuvaa niistä niin voidaan yrittää tunnistusta.
+kalanen_97+
Junior Member
Junior Member

Todella paljon kiitoksia vastauksesta Jippo! :D
Mitäs te suosittelisitte selkäuimarien kanssa tuohon 125- litraseen? Mahdollisesti afrikkalaisia?
Kävinkin katselemassa selkäuimareita kaupoissa tänään. :)
Kilu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Kilu kirjoitti:Pitää yrittää ottaa sitä kuvia ja laitella vaikka tänne.
Täältä löytyy ainoa räpsy siitä minun ripsarista, missä sitä näkyy edes vähän: http://kuvablogi.com/nayta/2669251/

Ei taida riittää tunnistamiseen. Hieman vääristää salama väriä, ei ihan nuin kellertävä ole. Mustat pisteet ovat jotenkin haalistuneet pois. Sitä selkäevän "hyppyriä" tuolla ei ole, itse evän pituutta on vaikea arvioida. Pirun arka on kyllä, tuntuu huomaavan tuijotuksenkin vaikka kuinka liikkumattomana yrittää sitä kytätä.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
jossula
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jossula »

Meillä on ripsimonni ollu nyt reilu 3kk, kuukausi sitte tuli tuohon 300 litraseen partamonni uros kesähoitoon, aluks sai kyytiä pikkunen, mut kohta vaihtu niin päin että kun partis sopeutu nii saa kaikki kyytiä :S Nii ja kun tuo on 200 litraa isompi kun partiksen oma kämppä nii kasvaa ja on kasvanu nii paljo et mahtuukohan rukka enää omaan boxiinsa.. Pitäis laittaa kuva tuosta meidän ripsarista, altaan mukana tuli eikä hajuakaan mitä lajia edustaa, vai onkokenties hybridi. Melko arka on meidän söpöliini, pesänä on keraaminen puu ja välillä käy 'vanhan' ystävänsä käärmekalan luona :)
60l kasviallas tulossa
Kissa ja kaksi koiraa, uusi Jyväskyläläinen opiskelija Pohjanmaalta
tetra-76
Member
Member

Mulla ei ole itsellä tällä hetkellä kameraa, joten kuvia en tähän hätään saa. Mutta täytyy jollain kuvauttaa, kun sattuu oleen kamera mukana. Edellinen omistaja keltä tuo sudani on tullut, voisi ehkä tietää siitä enemmän. Ja sillä nimellä se minulle tuli. Kaunis, sirolinjainen kala, mutta on kaikista näistä arin ripsimonni.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Tuo HP:stä peräisin olevan sudanin aitous kiinnostaa muakin. Tästä ketjusta löytyy kuvia aidosta sudanista. Näyttääkö ne yhtään samansuuntaiselta (esim. Pyrstön mittasuhteet) Nuo hp:n sudanit tyrmättiin Pertin toimesta, toisaalta harrastaja jolla on ollut aito sudani poikasesta lähtien näki ne livenä eikä pitänyt mahdottomana niiden aitoutta.
/jari
tetra-76
Member
Member

JJVi kirjoitti:Tuo HP:stä peräisin olevan sudanin aitous kiinnostaa muakin. Tästä ketjusta löytyy kuvia aidosta sudanista. Näyttääkö ne yhtään samansuuntaiselta (esim. Pyrstön mittasuhteet) Nuo hp:n sudanit tyrmättiin Pertin toimesta, toisaalta harrastaja jolla on ollut aito sudani poikasesta lähtien näki ne livenä eikä pitänyt mahdottomana niiden aitoutta.
Saapiko kysyä, kuka omistaa tämän aidon sudanin? Onko se hänellä vielä itsellään? Minkälaista veikkausta Pertti näistä hp:n sudaneista antoi, mitä ne voisivat sitten olla?
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Tetran sudanihan on toinen, niistä mitä Haukkulasta ostin. Kasvavat todella hitaasti, jos se nyt mitään osoittaa? Eivät kyllä ole koskaan ensimmäisenä syömässäkään. Kauniita ovat molemmat.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
tetra-76
Member
Member

Eli onko se sinulla Deicide tuo ihka aito sudani? Ja toinen minulla?
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Sudanina ostettuja. Aitouteen en osaa sanoa?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
tetra-76
Member
Member

Jep. Kaunis kala joka tapauksessa :) Sulkaripsimonni muutti viikko sitten ystäväni altaaseen, koska alkoi selvästi jäädä alakynteen tässä mun altaassa. Kyljet oli jatkuvasti naarmuilla ja näki selvästi, että joku käy päälle. Syyttävä sormi osoittaisi rengasripsejä. Ikävä on sulkaa ja juurikin sen rohkeutta olla esillä aina reippaasti. Mutta valinta oli renkaiden ja sulan välillä tehtävä ja päätin jättää 2 rengasta itselleni. Ne hengailee niin hyvin yhdessä. Mieli tekisi hakea sulka takaisin kotiin, mutta ei taida ystävä enää siitä luopua :(
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Mulla on aito sudani altaassa. Pituutta rapiat yli 30cm, väri pronssi, sopivassa valossa jopa hieman punertava ja järkyttävän iso pyrstöevä. Ei vain ole pahemmin näkynyt senjälkeen kun siirsin altaan eri huoneeseen. Aitoja on tuotu suomeen tietääkseni kolme joskus 90-luvulla ja niistä kaksi on siirtynyt autuaammille vesille. Kuvia tuosta kalasta löytyy tosiaan täältä, ne on joko tässä ketjussa tai sitten siinä missä hehkutin saaneeni vihdoinkin kalvoripsimonnin. Ei jaksa nyt itse alkaa hakemaan tuota ketjua kun surffaan tällä hetkellä kommunistikaattorilla gps-verkossa..

Onko teillä rengasripsimonnien pisteet muuttuneet renkaiksi? Tuolla mun renkaalla näyttäisi näin tapahtuvan, eli kyseessä saattaa olla ihan aito kala :).

Onko tuo kilun kala tosiaan yksi niistä hp:ssä olleista? Aika rajusti on väritys muuttunut ja en oikein jaksa uskoa tuota sudaniksi.
/jari
Kilu
Senior Member
Senior Member

Ei ole tuo HP:stä. Haaparannalta. Njassalaisena ostin, mutta taitaa olla hypridi.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
jippo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jippo »

Kilu kirjoitti:
Kilu kirjoitti:Pitää yrittää ottaa sitä kuvia ja laitella vaikka tänne.
Täältä löytyy ainoa räpsy siitä minun ripsarista, missä sitä näkyy edes vähän: http://kuvablogi.com/nayta/2669251/

Ei taida riittää tunnistamiseen. Hieman vääristää salama väriä, ei ihan nuin kellertävä ole. Mustat pisteet ovat jotenkin haalistuneet pois. Sitä selkäevän "hyppyriä" tuolla ei ole, itse evän pituutta on vaikea arvioida. Pirun arka on kyllä, tuntuu huomaavan tuijotuksenkin vaikka kuinka liikkumattomana yrittää sitä kytätä.
Näyttäisi kovin ghananripsimonnilta(Synodontis waterloti) mutta vaikea sanoa pelkän naaman perusteella. Käy katsomassa allekirjoituksestani, siellä on muutama kuva ghananripsimonneista.
Kilu kirjoitti:Ei ole tuo HP:stä. Haaparannalta. Njassalaisena ostin, mutta taitaa olla hypridi.
Jos olet njassalaisena ostanut ja on noinkin paljon siitä lajista poikkeava niin suurella todennäköisyydellä on hybridi.
Kilu
Senior Member
Senior Member

Pitää koettaa saada tuosta kokovartalokuva. Myytiin tosiaanSynodontis Njassaena, mutta tuossa kyseisessä liikkeessä Neitotonkijatkin myytiin Avainkirjoahvenina, että mene ja tiedä sitten. :roll: Ei haittaa vaikka tuo ei olisikaan njassae, kunhan joku aito kuitenkin. Tuossa jipon kuvien ghanalaisessa on kyllä jotain samankaltaisuuksia.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
shadow
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja shadow »

haa! Sainpas toisen ripsarin kameraan 8-) - tosin huonommalla kameralla kun järkkäristä loppu virta.. toivottavasti kuvasta saa selvää edes jonkinlaiseen tunnistukseen
En osaa yhtään sanoa kumpi on kyseessä, isompi vai pienempi. Pyrstöä ja päätä näkyny pitkin päivää, kerran tullut jopa esille, mutta kun kameran sai valmiiksi mokoma katosi.
Yksi kinastelu nähty ukkomonnin ja toisen ripsarin kesken, molemmat ilmeisesti halusi juuri siihen kohtaan kantoa

http://picasaweb.google.com/lh/photo/kc ... directlink
seurala 530L | Etelä-Amerikka 700L | räkki 6x100L
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”