Montakos selkäuimaria tohon 125- litraseen vois ottaa? Siis, jos siihen ei ottas mitään muita kaloja?
Olen lueskellut, että ne pitäis piiloina leveälehtisistä kasveista. Käviskä miekkakasvit? Entäs tiikerilumme?
Kiitos, jos vastaatta!

Valvoja: Moderaattorit
Okeicatfish freak kirjoitti:No mitä piiloihin tulee niin sen olen huomannut että on vähän yksilö kohtaista osa viihtyy kannoissa ja osa puskissa joten suosittelen ottamaan vähän molempia.
Nimimerkillä: 11 selkäuimarimonnin onnellinen omistaja.
Ai katos, ymmärsin että sulla oli aitoja njassalaisia siellä, tuota suositusta en tosiaan löytänyt, ja nyt sitten varmaan pitää kallistua nuiden lucipinnojen puoleen...nepis76 kirjoitti:^Oliks sulla minkäkokoinen allas? Kun nuo aidot njassalaiset kasvavat melkoisen kookkaiksi, muistaakseni suositus oli jotain 400 litran paikkeilla. Siksi tuohon 250 litraiseen hankin S. lucipinnoja.
http://www.kolumbus.fi/pekka.sivander/n ... rjauks.htm tuolla Rassin omia korjauksia kirjan suhteen.kalahullu123 kirjoitti:Lueskelin tänään kirjastosta lainaamaani Ripsi- ja imumonnit-kirjaa ja mietiskelin onko kukaan jälkeen päin onnistunut määrittämään noiden kahden tunnistamattoman ripsarin (Synodontis sp.) lajia, vaikka ripsimonnilajista 1 lukee: "lajin tunnistaminen on osoittautunut mahdottomaksi". Varsinkin tuon ripsimonnilaji 1 on todella kaunis ja vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Menee hyvin vaikkapa 20kpl, silloin ovat varmasti mielenkiintoista seurattavaa. Itselläni on 180l altaassa 17kpl kääpiöripsimonneja ja lisää hankin niitä heti kun vain eteen tulee.+kalanen_97+ kirjoitti:Tämä on varmaan sopiva keskustelu kysyä noista selkäuimareista lisää.![]()
Montakos selkäuimaria tohon 125- litraseen vois ottaa? Siis, jos siihen ei ottas mitään muita kaloja?
Olen lueskellut, että ne pitäis piiloina leveälehtisistä kasveista. Käviskä miekkakasvit? Entäs tiikerilumme?
Kiitos, jos vastaatta!
99% liikkeissä myynnissä olevista njassalaisista on hybridejä, varo niitä. Sama pätee ikävä kyllä myös suurimpaan osaan täällä myytävistä njassalaisista. NL-aqua taitaa tosiaan olla ainoa paikka josta kannattaa kysyä.Nature kirjoitti:Kertokaapas mistä löytäisin Njassanripsimonneja, ihan niitä aitoja siis... Olisiko kukaan täältä valmis mymään minulle niitä jos löytyy?
Suurimmat yksilöt ovat n.20cm joten ihan pieneen altaaseen en itsekään laittaisi vaikka hyvin pitkänmuotoisia monneja ovatkin.nepis76 kirjoitti:^Oliks sulla minkäkokoinen allas? Kun nuo aidot njassalaiset kasvavat melkoisen kookkaiksi, muistaakseni suositus oli jotain 400 litran paikkeilla. Siksi tuohon 250 litraiseen hankin S. lucipinnoja.
Tuota sudaninripsimonnia kyllä edelleen epäilen, silloin kun niitä haukun paikkaan pari vuotta tuli niin niiden lajimääritys tyrmättiin. Olisi kiva nähdä kuvia noista monneista tällä hetkellä.tetra-76 kirjoitti:Mulla on altaassani ripsimonneista tällä hetkellä sudaninripsi, 2 rengasripseä, käkimonni, lauma selkäuimareita ja lisäksi joku tunnistamaton taivaan vanha tumman ruskea, sinisilmäinen ripsimonni. Kooltaan on ainakin puolet pienempi kuin esim. rengasripsimonnit. Osaisko kukaan aavistella mikä mahtaisi olla tämä tumma ripsimonni? Oon yrittänyt kuvahaulla etsiskellä saman näköistä, mutta ei ole löytynyt
Ja toinen mikä mieltäni askarruttaa, niin napsiiko nämä ripsimonnit tuota mun kardinaaliparvea vai kukahan sitä mahtaa verottaa tuolla altaassani?
Ripsarit sopeutuvat kun altaassa on vettä, ovat hyvin sopeutuvaisia erilaisiin vesiarvoihin. Monet ovat pitäneet tanganjikan/malawin ripsimonneja normaalissa vedessä ja päinvastoin. Kuitenkin lämpötila mielellään lähempänä 26 kuin 30.shadow kirjoitti:En tiedä olenko ripsimonniharrastaja, mutta kaksi sellaista löytyy. Tosin en tiedä niistä sen enempää
Tulivat torstaina 1.7. Toinen on isompi kuin toinen ja molemmat ovat jossain jemmassa, pari pientä vilahdusta näkynyt kun oikein hartaasti tihrustaa
Ja pari kysymystä olisi viisaammille. Akvani pohja-ala on 230cm x 50cm (tieto akvan myyjältä, pitäisi tarkistaa)
Kuva ilmeisesti kertoo enemmän kuin tarpeeksi mikä ripsari on kyseessä. Veden arvoista tarkka vai sopeutuuko erilaisiin vesiin? Näin kesällä akva on n.27-28C päivällä, yöllä tippuu asteen tai kaksi. Pieni akva oli talvella n.23-25C - ilman lämmitystä
Syövät ilmeisesti samaa kuin muutkin kalat sekä pohja-asukit, tosin en ole montaa kertaa nähnyt paria syömässä - iltavirkeitä?
Tulevat ilmeisesti toimeen monien erilaisten kalojen kanssa kun en ole nähnyt yhtään mitään "tönimistä" saati ajojahtia. Pohjalla viilettää ukkopartis ja neljä kuparimonnista
Miten kasvit, syökö miekkoja kuten monni vai jättääkö rauhaan vihreät?
Niin ja yv:llä voi laittaa tietoa, jos tahtoopi
Täältä löytyy ainoa räpsy siitä minun ripsarista, missä sitä näkyy edes vähän: http://kuvablogi.com/nayta/2669251/Kilu kirjoitti:Pitää yrittää ottaa sitä kuvia ja laitella vaikka tänne.
Saapiko kysyä, kuka omistaa tämän aidon sudanin? Onko se hänellä vielä itsellään? Minkälaista veikkausta Pertti näistä hp:n sudaneista antoi, mitä ne voisivat sitten olla?JJVi kirjoitti:Tuo HP:stä peräisin olevan sudanin aitous kiinnostaa muakin. Tästä ketjusta löytyy kuvia aidosta sudanista. Näyttääkö ne yhtään samansuuntaiselta (esim. Pyrstön mittasuhteet) Nuo hp:n sudanit tyrmättiin Pertin toimesta, toisaalta harrastaja jolla on ollut aito sudani poikasesta lähtien näki ne livenä eikä pitänyt mahdottomana niiden aitoutta.
Näyttäisi kovin ghananripsimonnilta(Synodontis waterloti) mutta vaikea sanoa pelkän naaman perusteella. Käy katsomassa allekirjoituksestani, siellä on muutama kuva ghananripsimonneista.Kilu kirjoitti:Täältä löytyy ainoa räpsy siitä minun ripsarista, missä sitä näkyy edes vähän: http://kuvablogi.com/nayta/2669251/Kilu kirjoitti:Pitää yrittää ottaa sitä kuvia ja laitella vaikka tänne.
Ei taida riittää tunnistamiseen. Hieman vääristää salama väriä, ei ihan nuin kellertävä ole. Mustat pisteet ovat jotenkin haalistuneet pois. Sitä selkäevän "hyppyriä" tuolla ei ole, itse evän pituutta on vaikea arvioida. Pirun arka on kyllä, tuntuu huomaavan tuijotuksenkin vaikka kuinka liikkumattomana yrittää sitä kytätä.
Jos olet njassalaisena ostanut ja on noinkin paljon siitä lajista poikkeava niin suurella todennäköisyydellä on hybridi.Kilu kirjoitti:Ei ole tuo HP:stä. Haaparannalta. Njassalaisena ostin, mutta taitaa olla hypridi.