Ihme höttöä kasveissa/laseissa?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Ihme höttöä kasveissa/laseissa?

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Niin, siis joskus pari viikkoa sitten jätin käytöstä pois intianmantelipuun lehtirouheen ja sen jälkeen alkoi ilmaantua tuota kuvassa näkyvää höttöä kasveihin ja akvan laseihin, en tiedä liittyykö intianmantelipuun lehtirouheen käyttöön vai ajoittuuko sattumalta samoihin aikoihin mutta nyt aloitin käytön uudelleen. Tätä höttöä siis on kaikkialla kasvien lehdillä mutta myös laseissa. Kun vedenvaihdon yhteydessä kasveja heiluttelee (esim.kuten tuota kuvassakin näkyvää blyxaa), höttö irtoaa ja jää leijumaan veteen, siitä putoaa pohjalle ja on siellä hirveänä sotkuna kun olisi sittiä. Veden vaihdosta seuraavana päivänä sitä on taas lehdillä ja laseissa. Mutta mitä ihmettä se on ja millä saan sen pois? 8O Ikinä ennen ei ole tuollaista sontaa ollut allas täynnä. Nitraatti on kympin luokkaa, joskus ehkä 15 mg. Luonnollisesti nitriittiä, ammoniumia ei ole, hiilidioksidin syöttö on ja sillä pH n. 6,9. Enkä käytä turvetta, plekoja on 6 mutta ei ne ennekään ole tuollaista aiheuttanut, tämä tulee nyt jostain. Valaistusta on loisteputkilla joku 0,37w/l, muistaakseni...

Kuva
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Ihme höttöä kasveissa/laseissa?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

´Miule tulee tonne 84l akvaarioon kansa tommosta höttöä kun vaihtelen vesiä tuolta mutta se aiva katoaa parissa päivässä itekseen,
en kyllä osaa sanoo mitä lienee. :?
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Ihme höttöä kasveissa/laseissa?

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

No mullakin oli sitä 128 litraisessa jossain veiheessa mutta katosi ennen kuin muodostui ahdistavaksi. Mutta tuo ei tosiaan ole vielä ottanut hävitäkseen, aivan kamalaa sontaa. Sain kyllä vinkin, että tuo voisi olla piilevää ja mahdollisesti ravitsemusepätasapaino saisi aikaiseksi tämän eli muuta en keksi kun se, että vaihdan vettä liian usein ja siihen nähden liian paljon ja näin ollen ravinteita on vedessä niukasti. Olen vaihtanut 4-7 päivän välein vettä, viime aikoina tuo hieman useammin ja 1/3 - ½ kerrallaan. Vai onko muita ehdotuksia vai olemmeko me ainoat, joilla tätä on ilmennyt? 8O
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ihme höttöä kasveissa/laseissa?

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Anopin allas on jatkuvasti täynnä tuota höttöä. Vesi on kirkasta, mutta kasveihin kertyy valtavat määrät mömmöä. Kyselin täällä joskus diagnoosia ja sain vastaukseksi, että olisi bakteerikasvustoa, kun allasta on puunattu liikaa. Tasapaino ei ole kohdillaan. Anoppi on kodissaan siivousfriikki, joten lienee ihan mahdollista akvaariossakin. Kyseessä on varmasti kypsä allas (ostin vuonna -89 ylioppilaslahjarahoilla :mrgreen: ), joka on siirretty meiltä 5v sitten anopin hoiviin. En 30v akvaristiurani aikana ole moista saanut aikaan, mutta en olekaan erityisen kova siivoamaan.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Ihme höttöä kasveissa/laseissa?

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Tämän saman olen nähnyt parissa lähes kalattomassa väliaikaisakvassa ja luultavasti se johtuu juuri liian pienestä kuormituksesta/ravinnetasapainosta suhteessa vedenvaihtoihin. Todella ällöttävän näköistä ja tuntuista tavaraa.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Ihme höttöä kasveissa/laseissa?

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Joo, todella ällöttävää hitto soikoon. :x Näyttäisi hiukan, että sitä on taas tulossa toiseenkin ja siihen vaihtelen samassa tahdissa vedet kun tuohon isompaankin. Mutta teidän kertomanne ja se, mitä kaveri epäili syyksi, vahvistavat kyllä toinen toistaan. Ilmeisesti lutraan liikaa...Allaskin on kyllä tuore muttei ihan epäkypsä, on kuitenkin ollut toiminnassa 1/2 vuotta. Pyyhin sienellä lasit joka kerta vedenvaihdon yhteydessä ja tosiaan olen vaihtanut vettä viime aikoina melko tiuhaan, ilmeisesti tämä sitten on syynä. Koetanpa totutella ajatukseen, ettei vesi välttämättä ole superlikaista jos en vaihda 4 päivän välein tai ainakin vaihdan sitten paljon vähemmän...katsotaan kuinka käy. Kiitos vastauksista, mielelläni kuulen kokemuksia edelleen jos joku jaksaa kertoa. :)
viineri
Member
Member
Viestit: 311
Liittynyt: 09:45, 20.07.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ihme höttöä kasveissa/laseissa?

Viesti Kirjoittaja viineri »

Mulla kertyy välillä vedenvaihdon jälkeen tuollaista rihmaista ''höttöä'' kasvienlehdille, mutta se häviää yleensä muutamassa tunnissa.
112 l
Pytty sisältää: hunajarihmalauman, +10 kardinaalitetraa, kuparimonnisia, partamonnin ja muutaman nuolimonnin
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 559
Liittynyt: 23:21, 28.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raasepori

Re: Ihme höttöä kasveissa/laseissa?

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Taitaa tosiaan johtua liiasta siivouksesta. Alkoi ilmetä uuden kannon mukana tulleesta bakteerikannasta. Itselläni tuota tulee aina välillä vedenvaihdon ja suodattimien siivouksen jälkeen. Eritysesti neulaheinä on sille altis. Olen ratkaissut ongelman lannoitteella, eli seiskapallot juurissa ja siivouksen jälkeen ruiskutan muutaman päivän ajan Pro-Fitoa suoraan juuriin. Kannon sammaleesta ja Anubiaksesta se lähtee ainoastaan kärsivällisyydellä.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Ihme höttöä kasveissa/laseissa?

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Minulle eräs akvaariokauppias sanoi hötön johtuvan liian vähäisestä vedenvaihdosta mm., ihmettelin todella hiukan kun olen vaihtanut niin tiuhaan vettä että huh kun luulin sen helpottavan tilannetta. Mutta täytyypä antaa tilanteen tasaantua ja yrittää kestää, ehkä se alkaa hävitä kun tasapaino palautuu...
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Ihme höttöä kasveissa/laseissa?

Viesti Kirjoittaja thank »

Mulle ilmestyi lämmittimeen tuollaista höttöä akvaarion perustamisvaiheessa, kotilot sitä näyttävät jopa syövän. Se lähti muutamassa päivässä itsekseen, kun antoi vain olla.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Ihme höttöä kasveissa/laseissa?

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Mulla on nyt akva ollut huimat 5 päivää ilman vedenvaihtoja ja ihan kun se himpusti olisi kasvien lehdiltä alkanut varisemaan pois...en ole varma, pohjalla sitä on ihan kasoina. Tosin olen käyttänyt nyt muutaman päivän taas hiiltäkin, en tiedä kuinka paljon se on asiaan vaikuttanut. Pitäisi varmaan antaa altaan vielä olla vettä vaihtamatta mutt kun tänään olisi se päivä, milloin ehtisi homman suorittamaan...alkaa jo ulkosuodattimien suihkuputkistakin tulla tuota paskaa ulos, on kohta suodattimetkin varmaan ihan tukossa siitä. :x
Isopurje_pleko
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 20:22, 30.06.2010
Paikkakunta: Tampere

Re: Ihme höttöä kasveissa/laseissa?

Viesti Kirjoittaja Isopurje_pleko »

Aloittelija olen vielä, mutta eikö tuo 4 päivän välein vedenvaihto ole kalojen kannalta vähän liian usein? Varsinkin jos vaihtaa paljon kerralla.
Eikö kerran viikossa 30-50% ole se ihannemäärä.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Ihme höttöä kasveissa/laseissa?

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Jos kalasto ei ole mahdottoman sotkeva, niin 30% vedenvaihto on mielestäni hyvä määrä. Jos taas kalasto kuormittaa kovasti vettä ja nitraatit kasaantuvat liiaksi, niin silloin voi tehdä tuon 30% vaihdon kahdesti viikossa.
Itselläni oli valutussuodatin isoimmassa altaassani ja sen kanssa ravinteiden vähyys muodostui ongelmaksi (kasvien kannalta).
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Ihme höttöä kasveissa/laseissa?

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Isopurje_pleko kirjoitti:Aloittelija olen vielä, mutta eikö tuo 4 päivän välein vedenvaihto ole kalojen kannalta vähän liian usein? Varsinkin jos vaihtaa paljon kerralla.
Eikö kerran viikossa 30-50% ole se ihannemäärä.
Riippuu tietysti kaloista. Kuten kirjoitin, vaihdan kerralla 30-50%, en sen enempää ja normaalisti noin kerran viikossa tai hieman useammin, miten nyt vapaapäiviä sattuu esiintymään. Tuon hötön ilmaantumisen jälkeen vasta tihensin hetkeksi vedenvaihtoja mutta koska se ei auttanut, olen palannut normaaliin. Täytynee huomenna imuroida kaikki p*ska pois tuolta kun tulee viikko täyteen, toivotaan että se alkaa sieltä hävitä, en kestä kauaa...Tosiaan ikinäni ei ole ennen ollut mitään tuollaista. :twisted:
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 559
Liittynyt: 23:21, 28.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raasepori

Re: Ihme höttöä kasveissa/laseissa?

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Se taitaa olla samaa ainetta kuin mitä uuteen kantoon ilmestyy. Eli bakteerimössöä. Se kyllä katoaa muutamassa viikossa. Kasvit eivät näytä kärsivän siitä. Itselläni sama ongelma meneillään kun vaihdoin isompaan altaaseen.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Ihme höttöä kasveissa/laseissa?

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Minua viisaampi kävi tunnistamassa kasvien lehdistä partalevän, joka sinänsä ei ole ongelma mutta tuo sittihöttö jää siihen kiinni kun pölähtää. Olen tässä pohtinut, josko tuo kasveissa levään kiinni jäävä sitti sitten vaan olisikin ihan kirjaimellisesti liian hyvin ruokittujen plekojen pskaa...ja siihen päälle vielä huono pohjan imurointi. Ikinäni en ole tuollaista ennen altaissani havainnut kuitenkaan..
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 559
Liittynyt: 23:21, 28.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raasepori

Re: Ihme höttöä kasveissa/laseissa?

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Oletko Paavo2006 päässyt eroon ruskeasta hötöstä. Itselläni on uudessa akvaariossa ollut sitä jo kuukauden eikä näytä katoavan (kiinnittyy kaikkiin kasveihin). Levätkin lähtivät heti kukoistamaan vaikka edellisessä ei ollut mitään ongelmaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”