Partamonneista
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
Partamonneista
Luin täältä että partamonneja ei saisi olla kuin 1 koiras tai 2 naarasta. Meillä on pariskunta sekä niiden ainut eloonjäänyt poikanen, joka on noin 3cm, minkä ikäisenä tiedän kumpi se on? Onko joistakin luovuttava? Akvaario on 126l, olemme ostamassa noin 200l.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Partamonneista
Kannattaa erota pariskunnasta kohta siul on niit siel parisataa
Minulla nyt 8 poikasta yli 20 listiny 

-
- Senior Member
Ne on usein lisääntyny, mut poikaset on aina hävinny parempiin suihin, tämä 1 on ainut viiden vuoden aikana henkiin jäänyt.
Syntyvyyden säännöstelyn vuoksi noita suositellaan ottamaan vain toista sukupuolta. Pojat saattavat myös tapella keskenään, mutta eivät aina. Se riippuu akvaarion koosta ja sisustuksesta. Jos luolia riittää kaikille, ei suurempia riitoja aina tulekaan. Pojille kasvaa parta noin puolen vuoden iässä, jolloin ne ovat jo sitten sukukypsiä. Kannattaa seurata tilannetta.
-
- Senior Member
Kiitos, seuraillaan.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
Mulla syntyi viime vuoden maaliskuussa 2 poikasta, tai siis jäi henkiin. Kesällä ne olivat jo noin 5 cm mittaisia, toisella hento parta ja toisella ei. Parrallisen lahjoitin pois ja toisen pidin, joka on siis naaras. Tällä hetkellä naikkosella mittaa jo varmaan about 8 cm, "seurana" sillä on toinen samanmittainen oranssi naaras, joka oli tullessaan noin vuoden ikäinen ja reilusti pienempi kuin tuo oma kasvatti. Mun altaassa on varmaan ollut niin paljon levää ja muutenkin ruokaa että kasvoivat reippaasti!
Kannattaa luopua mieluiten koiraista, jos joskus innostut ottamaan muitakin plekoja. Mulla ainakin koiraspartikset uhosivat myös muille plekoille, ei pelkästään toisilleen.

Kannattaa luopua mieluiten koiraista, jos joskus innostut ottamaan muitakin plekoja. Mulla ainakin koiraspartikset uhosivat myös muille plekoille, ei pelkästään toisilleen.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Starting Member
Mulla ei oo Poikasiii, mistä tiiän mikä on uros ja naaras???? Kertokaa joku, kun mulla on kaks partamonnii!!
-
- Senior Member
Helposti löytyy netistä, kun kirjoitat hakuun partamonni. Uroksella on yleensä hyvin tuuhea parta, naaralla ei ole.emppu09 kirjoitti:Mulla ei oo Poikasiii, mistä tiiän mikä on uros ja naaras???? Kertokaa joku, kun mulla on kaks partamonnii!!
Tuosta näet eron:
http://www.kouluakvaariot.fi/images/Ancistrus%20sp.jpg
-
- Starting Member
Joo, mulla on 2 naarasta, kiitos tiedosta (-;
-
- Senior Member
Tässä ohimennen kysäsen että minkäs kokoisia monneja siulla siinä akvassa on? Jos ovat jo aikuisen kokoisia niin 2 partista on 100 litraiseen liian monta.emppu09 kirjoitti:Joo, mulla on 2 naarasta, kiitos tiedosta (-;
-
- Starting Member
Toinen on pienempi ja toinen varmaan 3 sentii pitempi
-
- Junior Member
Antakaa nyt ihmiset emppu09:n pitää partamonninsa, kun niitä ei ole tuon enempää ja ovat samaa sukupuolta.
Kyllä 2 naarasta mahtuu 100-litrasessa asustamaan jos kummallakin on oma piilopaikka.
Kyllä 2 naarasta mahtuu 100-litrasessa asustamaan jos kummallakin on oma piilopaikka.
Kotoa löytyy ihana ja kiltti mies, 3 iloista ja villiä koiraa, akvaariot: 2 x plekola/seurala, seepraplekola, kääpiöpallola ja tulisukarapula.
Minkä ikäisiä ne on ja pituisia, emppu? Meinaan että jos ovat keskenkasvuisia...
Kaksi partamonnia sopii hyvin, jos ovat naaraita niin eivät käytä piilopaikkoja eivätkä käy toisten kimppuun paitsi jos antaa vain yhden pohjatapun.
Urokset tarvii kolonsa ja voivat nahistella vähän enemmän ruuasta. Näin ainakin meillä.
Urokset tarvii kolonsa ja voivat nahistella vähän enemmän ruuasta. Näin ainakin meillä.
-
- Starting Member
Niin mutta kyllä sillä isommalla Partaimumonnilla on oma piilopaikka! (kannon takana) mutta ei ne tappele.
-
- Elite Member
Lainasin nyt tätä pätkää,Minkä ikäisiä ne on ja pituisia, emppu? Meinaan että jos ovat keskenkasvuisia...
eli emppu09 onko ne siun partamonnisi vielä kesken kasvuisia vai täysikasvuisia?
-
- Starting Member
Emmä tiä? Mut toinenon kyl aika suuri ------------------------------------------ <----------- Varmaan ton kokone
No, jos ne on vuoden ollut sulla, se isompi, ja oot ostanut sen noin 3-5 cm pituisena, se ei oo vielä täysikasvuinen... MEillä partasmonni on ... no 12-15cm pitkä. ja monta senttiä leveä. PArta sille tuli ehkä 1½-2½vuotiaana ja pituutta oli ehkä lähemmäs 10cm.
AIka vaikea on tietää ekoista partamonneista/kaloista koska ovat aikuisia, isksi laitoinkin johonkin ketjuun empulle et jos rupeaa parta"ulokkeet" kasvamaan partamonneille niin erottaa ne (että ei tuu poikasia)...
AIka vaikea on tietää ekoista partamonneista/kaloista koska ovat aikuisia, isksi laitoinkin johonkin ketjuun empulle et jos rupeaa parta"ulokkeet" kasvamaan partamonneille niin erottaa ne (että ei tuu poikasia)...
-
- Senior Member
Kasvaako partiksen viikset vielä vanhempana, meidän partikset noin 5v. ja aika pienet on koiraan viikset verrattuna joihinkin akvaariokauppojen partaturpiin 

-
- Starting Member
Eli siit ei tiiä vaik se olis uros vai ?
Kyllä ne kasvaa iän myötä lisää, toki joillain on isommat parrat kuin toisilla.Tankero kirjoitti:Kasvaako partiksen viikset vielä vanhempana, meidän partikset noin 5v. ja aika pienet on koiraan viikset verrattuna joihinkin akvaariokauppojen partaturpiin
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Naaraspuolisillakin partiksilla voi olla pieniä parransäikeitä leuan reunaa kiertäen, että jospa kyseessä onkin naaras? Koiraille kasvaa ihan kunnon parta, toisilla voi olla jopa haaroittuneita säikeitä, tuolla mun omallakin ehkä n 2 - 3 v ukolla on n. sentin mittaiset ja niitä on leuassa ja myös keskellä turpaa suuntautuen ylöspäin.

SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Senior Member
Meidän koiraalla ei kyllä ole kunnon partaa, vaan sellainen parin millin nysä ympäri turpaa... naaraalla ihan siliät posket
Ja poikasia ovat saaneet aikaan, joten varmasti on koiras...

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
No ei se sitten ole naaras
.

SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html