Suodattimena on Eheimin ulkosuodatin 2026 (pumppaa 950l/h). Ei mikään tykki, mut tarvii siihen isompaan jota olen etsimässä, ostaa tehokkaammat. Vai johtuisko oireet suodattimesta ? Kerran viikossa olen vaihtanut vettä n.1/3. Palatakseni tähän tautiin, aloitin kaloille Junglen Fungus clear -nimisen lääkityksen. Kyseessä on tablettimuodossa olevat lääkkeet jotka tiputetaan veteen. ( sieni- ja bakteeriperäisiin sairauksiin: homekasvustoihin iholla, silmien sameuteen, suu- ja eväruttoon, sekä ajoissa hoidettuun mulkosilmäisyyteen, vesipöhöön ja uimarakkotulehdukseen) No, nyt on kulunut 4 päivää lääkityksen aloittamisesta. Pakkauksessa kehotetaan uusimaan kuuri jos oireet eivät mene ohi 4 päivässä. Tilanne on nyt tämä; vaaleat läiskät ovat poissa sekä lylleröltä peräevän tyveen tullut verinen alue jota ympäröi sillon se vaalea alue. Ruskolla ei myöskään vaaleita viiruja ja laikkuja ole enää. Mutta, molemmille on tullut peräeviin tollasia punaisia verisen näköisiä "kohoumia". Varsinkin kuvassa olevalla lylleröllä punaiset kohdat ovat kuin koholla olevia rupia. Tosi hyvin selitetty. Ruskolla on tullut samanlaisia, mutta ne eivät ole koholla, vielä.. Mitä ihmettä tämä nyt sitten on. Niin ja lisäksi lylleröllä on pari suomua ikäänkuin irtoamassa. Evät eivät ole enää siis hajonneet ja valkoiset laikut on poissa, mutta mitä tämä voi olla??
Tajusin typeryyksissäni että jo kaupasta ostettaessa Lylleröllä oli tällaisia punertavia viiruja peräevässä, mutta idiootti lun olin luulin että evät ovat sen väriset..

Ei hyvin alkanut tää mun kultakalaharrastus. Positiivista on se, että molemmat kalat uivat ja syövät hyvin taas. Kuurin ensimmäisinä päivinä lyllerö joko makasi pohjalla tai oli liikkumatta pinnalla suurimman osan ajasta. Syömään kyllä tuli heti. Toivottavasti osaavat eläinkaupassa neuvoa...
---------------------------------------------------
No niin, taas akvaarioliikkeessä käyty. Faunattaren täti arvioi että kaloilla olisi ensin ollut evärutto, joka nyt on parantunut ja sen jälkeen on tullut sekä sisä- että ulkoloisia.. Nuo veriset kohoumat viittaavat kuulemma ulkoloisiin ja tuon lyllerön koholla olevat suomut sisäloisiin. Tänään sitten aloitetaan uusi kuuri Easy Life, Multicura-merkkisellä lääkkeellä joka auttaa: "vaikutaa erityisen hyvin sienitauteja, loisivia iho- ja kidusmatoja, loisista johtuvia tulehduksia ja iholiman bakteeritulehduksia vastaan. Lisäksi se edesauttaa haavojen paranemista, suojaa iholimaa" No katotaan nyt kuinka käy. Toivottavasti auttaa. Liikkeen myyjän mielestä partamonnilla ei ole osuutta asiaan, mutta ostin varmuuden vuoksi partamonnille tabletteja jotka sisältävät pieniä määriä lihaa, jos kuitenkin olis päässy lihan makuun.. No, ei muuta ku vettä ensin vaihtelemaan ja uudet lääkkeet kehiin. Ai niin, kauppias meinas että veden lämpötilan sais pidettyä lämmittimellä alhaisena ku säätää sen vaan tarpeeksi alhaiseksi?! En tiedä onko näin,mutta kokeillaan nyt sitäkin.