Mitä ideaa koko harrastuksessa on?
Valvoja: Moderaattorit
Mitä ideaa koko harrastuksessa on?
Akvaarion harrastus ei ole mielekästä, koska kun ostan kaloja ne siarastuvat aina tubiin, aina. Ensimmäiset pari kuukautta kaikki kalat ovat tallella, mutta reilun vuoden kuluttua kalakannan ostosta niitä on ehkä 1/3 jäljellä ja neljän vuoden jälkeen vain ne muutama kestävintä on jäljellä, ja ne elävätkin vuosia vielä. neljästi olen akvaariot uudelta pöydältä aloittanut, jatkossa tyydyn kyllä erilaisiin sukarapuihin ja kasveihin, ne ovat riskittömiä, ja monet sukaravut jopa lisääntyvät akvaario-oloissa, joten niillä on aina siellä uusiutuva kanta.
Mitä ideaa akvaarion pidossa siis on lopulta? Suljettu ympäristö, jossa kalat voisivat hyvin, jos se olisi täysin steriili, mutta valitettavasti se ei ole mahdollista ikinä, jos ostat sinne eri paikoista kaloja.
Mitä ideaa akvaarion pidossa siis on lopulta? Suljettu ympäristö, jossa kalat voisivat hyvin, jos se olisi täysin steriili, mutta valitettavasti se ei ole mahdollista ikinä, jos ostat sinne eri paikoista kaloja.
-
Deicide
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Re: Mitä ideaa koko harrastuksessa on?
Ei varmastikkaan, jos tuota rataa menee. Nyt pitäisi alkaa miettiä miksi?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
VesiEläin
- Elite Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Karanteeni on se ihmeellinen keksintö, mikä pitää "uusien kalojen" taudit poissa.
Tubi on heikkoustauti ja sitä voitaisiin siis ehkäistä huolellisuudella:
http://aquahoito.info/suomi/taudit/kalatubi.php
Pääpointti poimittuna tuolta linkistä;
"Vastatoimet: Runsaat viikottaiset vedenvaihdot 50-75%, ei ylikansoitusta, vaihteleva, mutta monipuolinen ruokavalio. Ei osteta kaloja kaupasta, jossa on sairaita ja/tai kuolleita kaloja jne. Kaikki ostetut kalat pidetään usean viikon karanteenissa jne."
Tubi on heikkoustauti ja sitä voitaisiin siis ehkäistä huolellisuudella:
http://aquahoito.info/suomi/taudit/kalatubi.php
Pääpointti poimittuna tuolta linkistä;
"Vastatoimet: Runsaat viikottaiset vedenvaihdot 50-75%, ei ylikansoitusta, vaihteleva, mutta monipuolinen ruokavalio. Ei osteta kaloja kaupasta, jossa on sairaita ja/tai kuolleita kaloja jne. Kaikki ostetut kalat pidetään usean viikon karanteenissa jne."
-
Nallurainen
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: Tas
ja kalat sairastuu myös vääristä vesiarvoista, hapettomuudesta, liikaa nitriittiä, liian kuuma, liian kylmä, listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Ja kaikki kalat ei sovi samaan altaaseen ei koonsa eikä vesiarvojen suhteen. yms, eli kerrohan mitä kaloja olet kokeillut pitää, miten isossa purkissa ja millä vesiarvoilla.
Ja kaikki kalat ei sovi samaan altaaseen ei koonsa eikä vesiarvojen suhteen. yms, eli kerrohan mitä kaloja olet kokeillut pitää, miten isossa purkissa ja millä vesiarvoilla.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
-
Aqualung
- Katalysaattori

Mitä järkeä on missään. Kaikki me kuitenkin kuollaan.
"Tarpeeksi pitkällä aikavälillä meidän kaikkien odotettavissa oleva elinaikana laskee nollaan".
"Tarpeeksi pitkällä aikavälillä meidän kaikkien odotettavissa oleva elinaikana laskee nollaan".
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
mc82
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
Onko loppupeleissä missään harrastuksessa mitään järkeä
Vesiarvot vaan syyniin ja vedenvaihtoa ja tarvittavia toimenpiteitä vaan mukaan, niin eiköhän se siitä taas!
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
-
Teemu Salonen
Kerrohan mulle ykskin liike jossa ei olisi sairaita ja/tai kuolleita kaloja...VesiEläin kirjoitti: Ei osteta kaloja kaupasta, jossa on sairaita ja/tai kuolleita kaloj
-
VesiEläin
- Elite Member

- Akvaarioseurat: TAS
Tuskimpa niitä on ja tuo lainaus oli Jukka Järven "suusta", ei minun. Sitä voisi paremminkin tähdentää ettei ostettaisi ainakaan niistä myyntiakvaarioista, missä on kuollut/-tta kalaa. Itsekkään en ole nähnyt sellaista akvaarioliikettä, missä ei joskus olisi ollut kuollutta kalaa, mutta ponttini oli lähinnä tuo karanteenin käyttäminen.Teemu Salonen kirjoitti:Kerrohan mulle ykskin liike jossa ei olisi sairaita ja/tai kuolleita kaloja...VesiEläin kirjoitti: Ei osteta kaloja kaupasta, jossa on sairaita ja/tai kuolleita kaloj
Kalat voi kuolla, mutta voi ne lisääntyäkin. Paljon tälläkin palstalla kaupitellaan poikasia. Poijitus lisää harrastuksen mielekkyyttä ja kiinnostavuutta.
-
aquamarina
- Advanced Member

Minulla kuoli, jokunen vuosi sitten kaloja tubiin, olen ostanut uusia ja vielä on sen aikaisiakin jäljellä, tubi on pysynyt oireettomana. Älä aloita aina alusta, vaan pidä huoli, että vesi pysyy puhtaana ja kun uusia kaloja otat, karanteenaa ensin.
Muuten en ole keksinyt vielä "ideaa" millekään harrastukselleni, väliin tuntuu hiukkasen pölijältä, että tuo akvaario on tullut hankittua tai nuo undulaatit ja sekin miksi ihmeessä pitää koko ajan ostaa lankoja ja virkata tai neuloa, nytkin teen kumpaakin vuoronperään.
Muuten en ole keksinyt vielä "ideaa" millekään harrastukselleni, väliin tuntuu hiukkasen pölijältä, että tuo akvaario on tullut hankittua tai nuo undulaatit ja sekin miksi ihmeessä pitää koko ajan ostaa lankoja ja virkata tai neuloa, nytkin teen kumpaakin vuoronperään.
-
Teemu Salonen
Puhumattakaan, että kolmen ja neljänkympin puolimatkassa oleva mies istuu kellarikomerossa ja kutoo mattopuilla mattoja:) Tämä siis sillon ku se ei ole olkapäivä myöden suolavedessä...
-
siikanderi
- Starting Member

Wautsi! Pointsit Teemulle!
-
Malys
- Advanced Member

Kummasti sitä motivaatiota jatkaa harrastusta löytyy siinäkin tilanteessa, että kaloja kuolee altaasta aina vedenvaihdon jälkeen tuntemattomasta syystä ja allas levääntyy jatkuvasti hirveällä vauhdilla ihan mustaksi ja tätä jatkui yli vuoden verran ennenkuin selvisi syyt kuolemiin ja levääntymiseen, ja sitten kun ensimmäisen levän sain pois, iski toinen ja siitä tuli puolestaan melkoinen invaasio. Nykyään allas näyttää melkoisen kivalta ja kalat pysyvät hengissä. Ja motivaatiota on edelleen, vaikka toiseenkin altaaseen iski leväinvaasio, kasvit eivät kasva ja allas on ollut hirveä yli puoli vuotta. Mutta tämäkin alkaa olla voiton puolella.
Ikinä ei ole tullut mieleenkään lopettaa altaita. Harrastus on jatkunut jo pitkästi yli 16 vuotta ja tulee jatkumaankin.
Ikinä ei ole tullut mieleenkään lopettaa altaita. Harrastus on jatkunut jo pitkästi yli 16 vuotta ja tulee jatkumaankin.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
-matokani-
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
Sukaravutkaan eivät ole riskittömiä, ikävä kyllä.
Itsekin välillä mietin että olisi vähemmän stressiä ilman akvaarioita. Pelkään aina että tulee vuoto, tai vaikka koko allas poksahtaa tj. Ja nyt olen koko uuden kämpän etsimisen ajan stressannut tulevaa muuttoa. Miten saan 3 allasta ja kaiken muun uuteen kämppään saman päivän aikana. Mutta sitten sitä aina iloitsee kaloistaan ja akvaarioiden hoidosta kuitenkin niin paljon, ettei niistä kuitenkaan halua luopua. Ja kun olen kuitenkin kiintynyt kaloihini. On mulla ehkä järjettömämpiäkin harrastuksia tai ainakin VOISI olla. Itse mietin akvaarion lopettamista pari vuotta sitten kun tuntui että kaikki menee pieleen, on levää ja kalat kuolee, mutta homma meni lopulta siihen, että yritin hoitaa paremmin, onnistuin ja nyt altaita on 3.
Ei kannata vielä luovuttaa!
Itsekin välillä mietin että olisi vähemmän stressiä ilman akvaarioita. Pelkään aina että tulee vuoto, tai vaikka koko allas poksahtaa tj. Ja nyt olen koko uuden kämpän etsimisen ajan stressannut tulevaa muuttoa. Miten saan 3 allasta ja kaiken muun uuteen kämppään saman päivän aikana. Mutta sitten sitä aina iloitsee kaloistaan ja akvaarioiden hoidosta kuitenkin niin paljon, ettei niistä kuitenkaan halua luopua. Ja kun olen kuitenkin kiintynyt kaloihini. On mulla ehkä järjettömämpiäkin harrastuksia tai ainakin VOISI olla. Itse mietin akvaarion lopettamista pari vuotta sitten kun tuntui että kaikki menee pieleen, on levää ja kalat kuolee, mutta homma meni lopulta siihen, että yritin hoitaa paremmin, onnistuin ja nyt altaita on 3.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
-
SPLASH
- Senior Member

Olen kyllä itsekin miettinyt mielekkyyttä. Eettiseltä kannaltahan akvaarion pitäminen on järjetöntä. Pidetään eliöitä täysin keinotekoisessa ympäristössä ja sitten ihmetellään ja suretaan kun kaikki menee päin ...
Itselläni mielekkyys ja moraalinen puntarointi lakkasi siihen kun ahvenet alkoivat lisääntyä. Sillä voin huijata itseäni että kalat voivatkin hyvin ja jopa viihtyvät lasivankilassaan.
Itselläni mielekkyys ja moraalinen puntarointi lakkasi siihen kun ahvenet alkoivat lisääntyä. Sillä voin huijata itseäni että kalat voivatkin hyvin ja jopa viihtyvät lasivankilassaan.
-
KrisAnn
- Junior Member

Pitääkö kaiken aina ollakaan niin järkevää, ja kyllähän sitä ihminen tekee paljon järjettömämpiäkin asioita kun tuijottaa illat nurkassa olevaa lasista vesisäiliötä jossa kituu muutama rehu, tai siis luulisin ainakin niin? Oma akvaarioni on sitä paitsi hyötykäytössä, eli sen päällä on hyvä säilyttää erinäisiä koriste-esineitä ja kaappeihinkin mahtuu myös jonkin verran tavaroita. Ihan hyödyllinen huonekalunakin siis tuo pömpeli. 
-
Trauerente
- Starting Member

Sama fiilis kuin pienenä poikana ympäristöopin tunneilla, kun lähdettiin luokasta luontoon oppimaan ja tutkimaan. Myös tarve jonkun kauniin ja harmonisen luomiseen ja ylläpitoon. Ja kyllähän tuo nojatuolin edestä puuttuvan television korvaa