Minkäkin tilasin muutama vuosi sitten eBaysta thaimaalaisia killinmunia, laji oli Nothobranchius guentheri. Minulla ei siis ole pitkää kokemusta killeistä mutta muutama asia tuli mieleeni.
Odottaisin muutaman viikon ennen kuin ryhtyisin vesittämään munia jos nuo helteet vaikka ehtisivät loppua lähiviikkoina. Koska munat on tilattu Thaimaasta, ne ovat kehittyneet siellä varmaan vähintään hellelämpötiloissa ja tuo suositeltu vesityspäivä olisi ehkä aikaisin sopiva vesityspäivä koska täällä Suomessa on sentään vähän viileämpää ainakin öisin.
Itse vesitin munat noin 18-20 asteisessa pienessä vesimäärässä johon lisäsin kuoriutumisen jälkeen teelusikallisen merisuolaa kymmeneen litraan vettä koska se estää jonkin pilkkutaudin puhkeamisen killeissä. En muista enää tarkoittiko "belly slider" tuota samaa sairautta. Uutta vettä vaihtaessa uusi vesi piti lisätä hyvin hitaasti, suunnilleen tippa parin sekunnin välein mikä onnistui ilmastinletkun avulla. (Työnsin pätkän ilmastinletkua muovipulloon jonka asetin vesitysastiaa korkeammalle.)
En uskaltaisi käyttää happitabletteja veteen mutta siihen altaaseen voi laittaa pienen suodattimen pyörittämään pintavettä kunhan suodatin on sellainen johon poikaset eivät pääse imeytymään sisälle. Ilmastinta käyttäessä kuplat pitäisi saada mahdollisimman pieniksi ilmastinkivellä koska ne ovat pienille poikasille vaarallisia. Ainakin Nothobranchius guentherit olivat kuitenkin kestäviä kaloja eivätkä vaatineet erityisen happipitoista vettä, luonnossahan ne elävät pienissä sadevesilammikoissa. Ennen varsinaiseen akvaarioon siirtämistä pidin niiden altaassa ainoastaan runsaasti karvalehti-kasvia joka tuotti veteen happea ja poikaset kasvoivat hyvin.
Onnistuin itse kasvattamaan pienen parven Nothobranchiuksia aikuisiksi ja niistä tuli hyvin kauniita ja kesyjä kaloja. Tosin ne olivat nirsoja ruuan suhteen eivätkä suostuneet syömään mitään muuta kuin pakastesurviaisia. Vaivannäkö kuitenkin kannatti koska kalat olivat todella kesyjä ja näyttäviä vaikka olivatkin ns. akvaariokantaa eli niiden alkuperä ei ollut yhtä tarkasti selvillä kuin killiharrastajien kasvattamilla killeillä.
Turvemuna-kala-turvemuna - Austrolepias nigripinnis
Valvoja: Moderaattorit
Re: Turvemuna-kala-turvemuna - Austrolepias nigripinnis
Hei !
Kiitos vastauksesta MP, hyvä huomio, että vesityspäivä on Thaimaan oloihin sopiva.
Suolaa olen lisännyt kahden viikon vanhoille kaloille vähitellen. Nämä Kobolttiviuhkapyrstöt Nothobranchius fuscotaeniatus ovat reippaita ja ahneita, syövät kuivaruokaakin. Lähinnä artemia ja mikromato on menu-listalla.
Lykkään vesitystä, kunnes lämpötila alenee.
Onkohan kellään näitä akvaariolinjaisia (tai koodinimellisiä) kasvatuksessa? Olisi kiva kokeilla jotain toista lajia myöhemmin.
Miten Nothobranchius guentheri kaloillesi kuuluu, kudetitko niitä tai saitko jälkipolvea tulemaan?
Kiitos vastauksesta MP, hyvä huomio, että vesityspäivä on Thaimaan oloihin sopiva.
Suolaa olen lisännyt kahden viikon vanhoille kaloille vähitellen. Nämä Kobolttiviuhkapyrstöt Nothobranchius fuscotaeniatus ovat reippaita ja ahneita, syövät kuivaruokaakin. Lähinnä artemia ja mikromato on menu-listalla.
Lykkään vesitystä, kunnes lämpötila alenee.
Onkohan kellään näitä akvaariolinjaisia (tai koodinimellisiä) kasvatuksessa? Olisi kiva kokeilla jotain toista lajia myöhemmin.
Miten Nothobranchius guentheri kaloillesi kuuluu, kudetitko niitä tai saitko jälkipolvea tulemaan?