Suodattimesta

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Myy
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Suodattimesta

Viesti Kirjoittaja Myy »

Minulla on Juwelin Rio 128- litrainen akvaario, jossa kiinteä sisäsuodatin. Muutamia kysymyksiä, jotka ovat vielä jääneet aloittelijalle epäselväksi:
Kannattaako suodatin sammuttaa ruokinnan ajaksi? Nyt olen sammuttanut sen joka päivä, keskimäärin n. 15-30 min. Ruokin kaloja kerran päivässä ja annan silloin reilummin ruokaa. Samalla katson että kaikki hiutaleet tulevat syötyä ennen kuin käynnistän suodattimen uudelleen.. Aloin pohtia onko siitä haittaa..
Kauanko suodatin voi olla kerrallaan pois päältä? Esim. ruokinnan/akvaarion putsauksen yhteydessä menee helposti tunti-kaksi.. Mitä jos suodatin on esim. kolme tuntia joskus pois päältä, olisiko se katastrofi..?
Kokeneemmille perusjuttuja, mutta minulle vielä vähän epäselviä.. :?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Re: Suodattimesta

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Itse en koskaan ole yhtäkään suodatinta sammuttanut ruokinnan ajaksi. Ymmärrän kyllä jos on niin arkoja kaloja etteivät muuten saa syödyksi.
Sähkökatkoksissa voi bakteerikanta suodattimen sisällä kuluttaa kaiken hapen ja tuottaa aika epämiellyttäviä yhdisteitä, jotka sitten sähköjen palauduttua pöllähtävät altaaseen kalojen iloksi. Joku puoli tuntia ei vielä tee mitään, mutta en kuitenkaan sammuttelisi ellei tosiaan kalojen syöminen sitä vaadi. Mikäli 3 tuntia tosiaan menee suodatin pimeänä, niin kannattaa huuhdella massat ennen virtojen takaisin kytkemistä.

Ja ruokinnasta sen verran ettei ole syytä antaa mitenkään "reilummin" sitä ruokaa. Sen verran vain mitä siitä parissa minuutissa napsivat. Tietysti jos ihan poikasia kasvatat, niin...
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Myy
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Suodattimesta

Viesti Kirjoittaja Myy »

Täytyypä tästä lähtien kokeilla ruokkia niin että suodatin on päällä.. Jostain vain taisin lukea että se olisi hyvä sammuttaa ettei ruoka imeydy samantien sinne. Vesihän virtaa pinnalla aika voimakkaasti, ainakin tuossa omassani, muista en osaa sanoa. Mutta täytyy testata uskaltavatko hakea virrasta!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”