Vesiongelma

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Myy
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Vesiongelma

Viesti Kirjoittaja Myy »

Nyt kaipaisin vähän neuvoja ja opastusta ongelmaani..
Minulla on 128-litrainen akvaario, ollut käytössä 5 kuukautta. Ongelmana on nyt PH-arvo, jonka luulin olevan jotain muuta kuin mitä se nyt on.. Hankin aluksi Tetran 6 in 1- testiliuskoja, samaan aikaan siis kuin akvaarionkin. Ajattelin että jos eivät ole ihan tarkkoja niin ainakin suuntaa antavia. PH-arvo näytti olevan happaman puolella 6,5 ehkä vähän sen allekin.. Siispä päätin hankkia happamassa vedessä viihtyviä kaloja. Hankin partamonnin, timanttitetroja ja neontetroja. Muut kalat ovat pärjänneet hyvin, mutta nentetroja on kymmenestä jäljellä enää kolme. Sairastuivat eri vaivoihin ja aloinkin miettiä missä mättää kun kasvitkin voivat huonosti ja leväongelma on aika paha.
Viime viikolla hankin Seran PH-tippatestin ja tulos näytti 8!!! Myös vesijohtovedestä mitattuna. Tänään hankin KH-tippatestin, tulos 3. Muut arvot olen edelleen mitannut liuskalla ja nitraatti sekä nitriitti ovat sitä mitä pitääkin ja vesi on pehmeää.
Nyt mietin mitä tekisin tuon PH:n kanssa.. Haluaisin päästä mahdollisimman vähällä vaivalla ja halvalla tässä akvaarioharrastuksessani eteenpäin. En haluaisi joka veden vaihdon yhteydessä alkaa tekemään erilaisia Coctaileja enkä alkaa virittelemään mitään hiilidioksidilevittimiä sun muita.. Parasta kai olisi hankkia kaloja jotka sopivat noihin vesiarvoihin, mutta mitä ne siis voisivat olla..? Timanttitetroja on 7 kpl ja hyvin tuntuvat viihtyvän.. Mietin sitäkin jos PH on noin korkea, pääsenkö koskaan leväongelmasta eroon, koska eivätkö levät nimenomaan viihdy enemmän emäksisessä kuin happamassa vedessä. Tuleeko niistä jatkuva ongelma..Nyt jo olen helisemässä partalevän kanssa.
Osaako joku sanoa miksi PH on noin korkea, vaikka akvaariossa on kaksi juurakkoakin. Eivätkö niidenkin pitäisi laskea sitä..? Käytän myös Easy Carboa, mutta se ei kai PH:hon pitäisi vaikuttaa.
Olen ihan pihalla jatkosuunnitelmista, hyviä ideoita otetaan vastaan!
en
Advanced Member
Advanced Member

Re: Vesiongelma

Viesti Kirjoittaja en »

Vesijohtovesi on pHltaan 8 ettei putket syövy. Mutta se yleensä laskee toimivassa akvasssa helposti. Mä jouduin käyttään vuosikausia 6,5 buffer jauhetta kun hiilidioksidi ja juurrakot ja turepeet ei laskenut phta, mutta kuin taikaiskusta ph asettui 6,5 ilman aineita. Mittaapa akvan pH ennen vedenvaihtoa, paljonko vaihdat ja kuinka usein?
Nightfish
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

Onkohan hanaveteen laitettu jotain aineita nyt, koska mä huomasin ihan saman ilmiön tällä viikolla. Normaalisti hanasta tullut n. 7,5 ja akvassa mulla on ollut hiukan alle 7, nyt oli 7,5 akvassakin! Nimittäin yksi pesuaineiden myyntiedustaja (jonka tapasin työssäni) kertoi että esim viime vuonna Turun kraanaveteen lisättiin jotain aineita koska oli satanut niin vähän (arvot liian huonot muuten). Tämän seuraksena vesi koveni ja pH nousee sen mukana (olen ymmärtänyt). Meilläkin normaalisti hiukan alle 7 tuo GH, mutta nyt en saanut arvoa mitattua tippatestillä 8O (vanheneeko nuo testit, pari vuotta vanha, en löytänyt mitään päiväysmerkintää pakkauksesta, enkä usko että arvo millään vois olla kovempi kuin 18, enempää tippoja en viitsinyt laittaa sitten..) ja liuskalla taisi näyttää jotain 8.
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
Myy
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Myy »

Siis voisiko se jossain vaiheessa alkaa itsekseen pysymään happaman puolella..? Vaikka vesijohtovesikin on emäksistä. Hyvä kuulla että jollain muullakin on ollut sama ongelma.
PH on viimeksi mitattu juuri ennen veden vaihtoa ja se oli sen 8. Vettä vaihdan kerran viikossa kolmanneksen-puolet kerrallaan. Vesilaitos käsittelee täällä veden juuri sen takia että sillä estetään putkien syöpyminen vesijohtoverkostossa ja Ph pidetään siinä 8:ssa koko ajan. Tarkistin tämän tiedon vesilaitoksen sivuilta.
Ilmeisesti tässä ei oikein muu auta kuin alkaa lisäilemään jotain PH miinuksia ja toivoa että vesi ajan kuluessa asettuisi itsekseen sopivaan arvoon. Onko muilla kokemuksia miten kauan siihen yleensä menee? Entä sotkeeko vedenvaihto PH-arvoja sitten joka kerta ja mitäs kalat siitä tykkäävät?
Nightfish
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

Myy kirjoitti:Entä sotkeeko vedenvaihto PH-arvoja sitten joka kerta ja mitäs kalat siitä tykkäävät?
Jo 0,5 askeleen heitto pH-asteikolla on iso. Sen takia olen yleensä vaihtanut vain 30% ettei tule liian isoja vaihteluja (silloin kun mulla on pysynyt tuo altaan pH alle 7). Tai noh, alussa tein näin ja nykyään yleensä n. 40% enkä ole huomannut mitään.
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Tuolla en' in mainitsemalla 6,5 Bufferilla on sellainen ominaisuus, että se laskee GH:n nollaan sitomalla kalsiumin ja magnesiumin. Tämä taas ei ole sukarapualtaassa ollenkaan hyvä juttu. Onko kellään kokemusta veden kovettamisesta Bufferin käytön jälkeen, eli sitooko Buffer lisätytkin mineraalit?
Myy
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Myy »

Nyt taisi selvitä mistä korkea PH johtuu.. Ilmeisesti tuolla akvaarion pohjalla oleva sora on englannin jokisoraa, jolla on PH:ta nostava vaikutus :? Tätä en tiennyt sitä ostaessani, eikä myyjäkään siitä mitään maininnut.
Osaako joku sanoa, jos käytän PH-miinusta tai turveuutetta tms, kumoaako tuo pohjalla oleva sora osittain sen vaikutuksen? Ehkäpä joudun miettimään tetrojen sijaan jatkossa joitain muita kaloja. Harmittaa..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”