Montako tablettia tälle porukalle?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Montako tablettia tälle porukalle?

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Olen yleensä antanut 3 pohjatablettia/katkapellettiä muun ruoan ohella, mutta nyt olen miettinyt että onko se liian vähän vai peräti liikaa. 317-litraisessa altaassa seuraavat kalat syövät pohjaruokia: 7 nuoliaista (raita- ja touhu-), partamonni, 2 avainkirjoahventa ja 10 keltabarbia. Altaassa on myös lähemmäs parikymmentä kulmatetraa, mutta ne eivät koske tabuihin. Ruokin kaloja myös mm. kesäkurpitsalla, hiutaleilla, katkaravulla, survarilla, räkmixillä jne. Pohjatabuja/pellettejä on yhteensä 5 eri sorttia. Näiden lisäksi myös turvotan ahvenpellettejä ja annan niitä pinseteillä ahvenilla, että keltabarbit eivät söisi kaikkea. Kaikkia näitä ruokia en tietenkään anna päivittäin. Jos annan katkarapua/kesäkurpitsaa, en anna tabuja jne. Ruoka syödään aina hyvin nopeasti pois, ikinä sitä ei jää pohjalle lillumaan.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
minnukkaliisa
Junior Member
Junior Member

Re: Montako tablettia tälle porukalle?

Viesti Kirjoittaja minnukkaliisa »

Kaloilla ei ole kylläisyyden tunnetta, joten se olet Sinä, joka määräät milloin "masu" on täynnä. Yksi paastopäivä viikossa täysi-ikäisille kaloille (suositeltavaa). Pysyisivät 3-5 päivää ilman ruokaa hengissä, joten ei kannata liikaa ruokkia. Korjatkaa, jos olen väärässä. :)
Kalapäivä, jokapäivä. Akvaario ja 117l sekä rapula.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Kyllä aikuiset kalat pärjää useamman viikon ruokkimatta. Oma kokemus on melkein 3 viikosta, en saanut ruokkijaa enkä ollut syystä tai toisesta hommannut ruokinta-automaattia. Eivät olleet laihtuneet tai muuten huonossa kunnossa, ainoastaan vettä oli altaasta haihtunut ja oli aika viidakko kasvillisuuden osalta. Mutta pari viikkoa syömättä menee ongelmitta.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja malawi »

Riippuu kuinka monta nuoliaista sielä on! Mun altaassa pohjassa on 20kpl helmimonnista, 2kpl iso appelsiiniplekoa ja 2kpl aikuista lattamonnia. Ne saavat 3 kpl tablettia päiväss sekä ne hiutaleet mitävpohjalle menee. Hiutaleita anna 2 kertaa päivässä ja kaikki ovat pulskia!
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Aloitusviestissä kerroin että nuoliaisia on 7. Ehkä tuo 3 on sitten ihan hyvä määrä. Toiseen altaaseen, jossa on 3 noitamonnia ja 6 leopardimonnista (+keltakääpiöpariskunta joka myös syö tabletteja) olen laittanut vain 1:n tabletin.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
satuuk
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja satuuk »

Mun mielestä kuulostaa liian vähäiseltä ruokinnalta tabu per kala kuulostaa paremmalta. Riippuu tietenkin paljonko hiutaleita ja muuta ruokaa uppoaa.
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja malawi »

satuuk kirjoitti:Mun mielestä kuulostaa liian vähäiseltä ruokinnalta tabu per kala kuulostaa paremmalta. Riippuu tietenkin paljonko hiutaleita ja muuta ruokaa uppoaa.

No sitten pitää olla iso nuoliainen!
satuuk
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja satuuk »

Varjon kirjan mukaan raitanuoliainen ja myös touhunuoliainen kasvavat 8 senttiseksi ja niitähän oli 7 kappaletta. Partamonnihan voi tulla vielä suuremmaksi kevyestikkin. Sittenhän kysyjällä oli vielä muutakin kalastoa joka söi pohjalta. 3 taplettia on kyllä liian vähän tälle porukalle, ellei tapletit ole tosi isoja.
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Tabut on ihan sitä normi kokoa eli pieniä. Voisin laittaa pari kappaletta enemmän, osan silloin kun valot ovat päällä ja osan sitten kun valot ovat sammuneet (partis on arka, eikä yleensä tule syömään valosalla). Tietenkin vaihtelen annettujen tabujen määrää riippuen muun sen päivän ruoasta. Tietenkin se olen minä joka sen päättää paljonko kalat syö, mutta en halua pitää kaloja jatkuvassa nälässä, enkä myöskään ruokkia liikaa. Kiitos asiallisista vastauksista! [;)]
Nightfish
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

Mä laitan yleensä jotain 5-6 tabua (tai n. 4 pellettiä, riittoisampia) mun porukalle, kerran päivässä. Mulla on 4 nuoliaista, 4 piikkisilmää ja kaksi partista (ne saa vielä kurkkua n. kerran viikossa, sitä ne popsii monta päivää), mutta lisäksi vielä kardinaalitetrat tykkää pohjatabuista joten olen miettinyt pitäisikö laittaa enemmän, aina on kova tappelu ruoasta :D Toisaalta en halua että vesi kuormittuu liikaa :? Nuoliaiset syövät myös kierteisiä jos löytävät :mrgreen:
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
sakosa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Mä laitan noin 15 monniselle ja partikselle pientä tablettia 6-8 yleensä eikä ole yhtään liikaa ainakaan. Monniset ovat sopivan kokoisia, eivät pullukoita eivätkä laiheliineja. Kantsii kattoo vähän sitä kalan masun seutua, niin selviää pitääkö laittaa laihikselle vai lihotuskuurille. ;)
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Ainoastaan 1 kala (dominoivampi kahdesta raitanuoliaisesta) on sen näköinen että sen pitäisi olla laihiksella. :D Mutta sekään ei ole missään sairaassa massassa kuitenkaan. Muut ovat kaiketi ihan normin näköisiä. Olen nyt laittanut tabuja/katkapellettiä 4-5 kpl (riippuen hieman siitä minkälaisen koktailin laitan) ja tuntuu sopivalta määrältä. Kiitos kaikille neuvoista! :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”