Sisäsuodattimen vaihto
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Sisäsuodattimen vaihto
Sellaista kyselisini (jo aloitettua keskustelua ei ollut), että mitenkä käy sisäsuodattimen vaihtoon uuteen, eli voiko vain vaihtaa toiseen, ottaa vanha pois ja laittaa käyttämätön, vai pitääkö pitää kumpaakin altaassa ensin samaan aikaan, kuinka kauan jos pitää pitää? Lukemani mukaan suodattimessa ei bakteerikantaa kovasti ole, enempi on pohja-aineksessa ym.?
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
Re: SISÄsuodattimen vaihto
Noin juurikin, eli vanha pois, uusi tilalle. Mutta ei kannata tehdä tuota samaan aikaan, kun vesiä vaihtaa.
330L, 140L, 90L, 16L
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Eipä siinä vedessäkään niitä bakteereja ole, joten voi sen vedenvaihdonkin yhteydessä tehdä.
Jos allas ei ole kovin tuore tapaus (alle puoli vuotta), on pohjamateriaaliin sekä muihin somisteisiin kertynyt jo riittävä bakteerikanta.
Jos haluaa varmemman päälle pelata, voi uuden suodattimen laittaa hetkeksi saaviin pyörimään ja puristella sinne vanhan suodattimen patruunasta bakukannan. Uusi suodatin kerää moskat itseensä ja on "valmis". Tosin sisäsuodattimien päätarkoitus on kerää mekaanisesti altaasta roskia, eikä niin toimiakseen bakteeripesäkkeenä.
Jos allas ei ole kovin tuore tapaus (alle puoli vuotta), on pohjamateriaaliin sekä muihin somisteisiin kertynyt jo riittävä bakteerikanta.
Jos haluaa varmemman päälle pelata, voi uuden suodattimen laittaa hetkeksi saaviin pyörimään ja puristella sinne vanhan suodattimen patruunasta bakukannan. Uusi suodatin kerää moskat itseensä ja on "valmis". Tosin sisäsuodattimien päätarkoitus on kerää mekaanisesti altaasta roskia, eikä niin toimiakseen bakteeripesäkkeenä.
-
- Junior Member
OT: Ja mun mielestä se on ihan päinvastoin, varsinkin jos on kyse pienemmästä altaasta jossa ei ole muuta suodatinta *miettii*. Roskat kerään lapolla (letkulla) vedenvaihdon yhteydessä, muuten suodatin menee äkkiä tukkoon. Enkä koskaan pese suodatinta samana päivänä kuin vaihdan vettä, vaikka tiedän että pinnoilla on bakteereja, mutta olen ymmärtänyt että voi heilauttaa liikaa sitä tasapainoa.Kalakaverit kirjoitti:Tosin sisäsuodattimien päätarkoitus on kerää mekaanisesti altaasta roskia, eikä niin toimiakseen bakteeripesäkkeenä.
Tosin nyt ei käynyt ihan ilmi oliko kysyjällä pienempi vai isompi allas..
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua 

-
- Elite Member
Kyllä mie oon van sitä mieltä että sisäsuodattimen voi pestä ihan millon vaan, ite putsaan nuo sisäsuodattimet aina vedenvaihdon yhteydessä,
eikä vielä ole mitään ongelmia ollu.
eikä vielä ole mitään ongelmia ollu.
Olen Nightfish kanssa samaamieltä. Lisäksi kun laskee letkulla vettä altaaseen, lähtee pohjalla olevat roskat liikkeelle ja imeytyvät vasta puhdistettuun suodattimeen joka on jälleen roskainen. Itse puhdistan sisäsuodattimen muutaman tunnin tai seuraavana päivänä vedenvaihdosta.
Itse pitäisin molempia suodattimia altaassa noin kuukauden ajan, ennen vanhan poistoa. Bakteerikypsytyksen lisäksi näkee selvästi, olisiko tehokkaammasta suodatuskesta iloa altaaseen. Onko vesi kirkkaampi tai kalat eloisampia, kun altaassa on tuplatehokas suodatus? Kannattaa ainakin kokeilla.
Ja sitten hieman ohiaiheen nipotusta: Ei minulla roskat lähde lentoon kun täytän altaan letkulla.. Letkun päässä on Eheimin imuritilä, joka rikkoo virtausta tarpeeksi. Lisäksi täytän altaan melko rauhallisella tahdilla, jotta vesi kerkeää sekoittua kunnolla ja tasaisesti altaaseen. Täällä on ulkosuodattimet hautomassa bakteereja, joten pesen sisäsuodattimet putipuhtaaksi. Jättämällä vähän likaa patruunaan suodattimen suodatuskyky on parempi (lika sitoo likaa). Osassa sisäsuodattimista on pelkkää vanua, jonka vaihdan parin kolmen pesun jälkeen.
Ja sitten hieman ohiaiheen nipotusta: Ei minulla roskat lähde lentoon kun täytän altaan letkulla.. Letkun päässä on Eheimin imuritilä, joka rikkoo virtausta tarpeeksi. Lisäksi täytän altaan melko rauhallisella tahdilla, jotta vesi kerkeää sekoittua kunnolla ja tasaisesti altaaseen. Täällä on ulkosuodattimet hautomassa bakteereja, joten pesen sisäsuodattimet putipuhtaaksi. Jättämällä vähän likaa patruunaan suodattimen suodatuskyky on parempi (lika sitoo likaa). Osassa sisäsuodattimista on pelkkää vanua, jonka vaihdan parin kolmen pesun jälkeen.
Eiköhän tämä ollut tässä..
-
- Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Pakko kysyä miten toimit kun sisäsuodattimen patruuna on tullut tiensä päähän? Minä vaihdan puhtaan tilalle ilman sen suurempia kuvioita ja käsittääkseni tilanne on ihan sama kun vaihdat koko suodattimen. Onko tässä nyt joku ero jota en ymmärrä? Jos allas on kypsä, niin suodattimen (tai sen sisuksien) vaihdon ei pitäisi vaikuttaa mitenkään bakteeritasapainoon. Muutenhan joka kerran kun patruuna on finaalissa pitäisi kypsyttää allas uudestaan
? En ole 30v akvaristiurani aikana moiseen ryhtynyt, enkä aio vastakaan ryhtyä. Tietysti jos on ylimääräistä aikaa....

-
- Starting Member
Hienoa,että tämä keskustelu on saanut mielipiteitä..ihmettelin kun tälläistä keskusteluketjua ei täällä vielä ollut..
Anyway,minä tein niin "raa'asti" että vaihdoin suodattimen nyt kerralla toiseen,ja viikko on sujunu hyvin,tasapainossa ollaan,ainakin vielä.
kyllähän niitä bakuja on siinä suodattimessakin,töhnää ja sun muuta ja ja suodatinaineessa,mutta uskon että enempi niitä on pohja-aineksessa ja muualla akvaariossa.

Anyway,minä tein niin "raa'asti" että vaihdoin suodattimen nyt kerralla toiseen,ja viikko on sujunu hyvin,tasapainossa ollaan,ainakin vielä.
kyllähän niitä bakuja on siinä suodattimessakin,töhnää ja sun muuta ja ja suodatinaineessa,mutta uskon että enempi niitä on pohja-aineksessa ja muualla akvaariossa.
-
- Elite Member
Kyllähän niitä on mutta ei niin paljoa että niillä olisi liijemmin merkitystä.
Siksi sanotaankin että ALLAS on kypsä. Sisäsuodattimen vaihto ei vaikuta altaan kuuluisilla "muilla pinnoilla" oleviin bakteereihin, joten akvaarion kokonaisbakteerimäärä ei hirveästi laske vaikka sisäsuodattimen vaihtaa suoraan uuteen. Ulkosuodattimen vaihto suoraan voi olla jo merkittävämpi haitta altaan tasapainolle, varsinkin jos altaassa on runsaasti kalaa ja muuta isompaa eliöstöä, jonka biojätettä pelkät altaan sisälle jäävät bakteerit eivät saa hoideltua.ninuska kirjoitti:Pakko kysyä miten toimit kun sisäsuodattimen patruuna on tullut tiensä päähän? Minä vaihdan puhtaan tilalle ilman sen suurempia kuvioita ja käsittääkseni tilanne on ihan sama kun vaihdat koko suodattimen. Onko tässä nyt joku ero jota en ymmärrä? Jos allas on kypsä, niin suodattimen (tai sen sisuksien) vaihdon ei pitäisi vaikuttaa mitenkään bakteeritasapainoon. Muutenhan joka kerran kun patruuna on finaalissa pitäisi kypsyttää allas uudestaan? En ole 30v akvaristiurani aikana moiseen ryhtynyt, enkä aio vastakaan ryhtyä. Tietysti jos on ylimääräistä aikaa....
Allas tulisi kypsyttää uudelleen vain jos altaassa olleet bakteerit kuolevat syystä tai toisesta (esimerkiksi happikatoon).
Eiköhän tämä ollut tässä..
-
- Starting Member
Re: Sisäsuodattimen vaihto
Nostelenpa tätä ketjua, kun uusi suodatin (Fluval U4) tuli eilen vanhan alkaessa jo olla elämänsä ehtoopuolella. Vaihdanko suoraan lennosta uuteen, vai miten vaihto kannattaisi tehdä? On altaan ainoa suodatin. Kaikki mahdolliset virheet olen varmaan tuon paljun kanssa tehnyt ennen kuin löysin tänne forumille, ja nyt haluaisin tehdä oikein ja varman päälle, kun ongelmia altaassa on ollut aikaisemmin, ja tilanne nyt tasoittunut enkä haluaisi sitä enää heilauttaa.
140l seuris, 30l nano, 17,5l nano, 2 koiraa, 2 kissaa, 1 hevonen.
Heitä molemmat suotimet pyörimään rinnakkain pariksi viikoksi, jonka jälkeen heität vanhan suotimen mäkeen.
Eiköhän parissa viikossa uuteen suotimeen tule terve bakteerikanta.
- J
Eiköhän parissa viikossa uuteen suotimeen tule terve bakteerikanta.
- J
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Ihan ensimmäinen mitä pitää tehdä, on purkaa uusi suodatin paloiksi ja tutustua siihen kunnolla uutena, jotta tietää myöhemmin mitkä kaikki osat on saatava likaista ja liukasta suodatinta pestessä irti toisistaan. Nimittäin suodatin hyvin harvoin, jos koskaan, "tulee tiensä päähän" kuten kerroit vanhalle yksilölle käyneen, ja toimii silti. Joko niistä hajoaa moottori kokonaan tai roottori alkaa pitää niin hirveää mekkalaa että olisit hankkinut tilalle toisen vaikka keskellä yötä. Joten selvitäpä nämä pudistuskuviot itsellesi perinpohjaisesti.
-
- Advanced Member
Vesi ei välttämättä ole altaassa yhtään sen puhtaampaa vaikka laittaisi "tehokkaan" suodatuksen. Jos suodatin imee vettä massojen läpi hirveellä höökillä, bakut ei yksinkertaisesti ehdi tehdä tehtäväänsä kunnolla. Niillä on tietty optimaalinen virtausnopeus hapen ja ravinteiden saannin takia vaikka se "optimi" onkin suht laaja. Markkinoilla kuitenkin on suodattimia jotka kierrättää, tai ne saa kierrättämään, vettä bakujen kannalta liian nopeasti jolloin homma ei tule kunnolla suoritetuksi ja osa suodattimen tarkoituksesta jää saavuttamatta, ts orgaaninen jäte käsitelty, bakut ruokittu ja hapetettu (=pidetty tyytyväisenä) ja suodatin puhaltaa hiilidioksiidivettä akvaan. Toinen seikka on se, että vaikka akvaan kuinka lataisi sauodatuspinta-alaa, bakuja on akvassa aina tasan sen määrän kun akva elättää, vaikka sinne olisi lisätty litrakaupalla sintrattua lasia tai mitä hyvänsä tarttumapintaa. Bakut(kaan) ei elä pyhällä hengellä. Eikä ne tuota happea, toisin kuin joskus kuvitellaan. Eli hyvä suodatus ei ole suoraan sama-asia kuin hyvä happitilanne. Akvan hapetus on järjestettävä muulla tavoin eli riittävän pintakierron kautta mutta ei tässäkään tarvitse liioitella.
Tämä^ei ollut suunnattu kenellekkään ketjuun osallistuneista erityisesti.
Tämä^ei ollut suunnattu kenellekkään ketjuun osallistuneista erityisesti.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
- Starting Member
Kiitos! Uuusi suodatin on kyllä jo purettu osiin ja tutkittu mitä missäkin on. Vanha toimii siis vielä, pääasiassa ihan hiljaakin, mutta ongelmia on ollut, tyyppivikojakin ilmeisesti, mutta olen nyt täällä lukenut niin paljon eri keskusteluita, että totesin, että taitaa olla tuo vanha myös riittämätön tämän mittaiselle akvalle muutenkin, joten uusi tuli ihan tarpeeseen kyllä.
-
- Starting Member
Uusi suodatin on ollut nyt vajaan vuorokauden altaassa, ja mulla on kirkas vesi!!!
Jei, mikä onni ja autuus! Akva alkaa vihdoin näyttää siltä miltä pitääkin! 

-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: Tas
- Sukupuoli: Mies
Tuosta U4 suodattimesta, kai otit suodatin koteloista pois ne reunimmaiset jotka on aktiivihiililäpysköjä, ne on kertakäyttökamaa ja tarkoitettu käytettäväksi esim lääkejäämien putsaukseen vedestä.
Oma U4 on nyt pyörinyt vuoden ja olen siihen todella tyytyväinen, sitä ei tarvii koskaan ottaa pois akvasta koska kotelon saa kallistettua saranan varassa altaassa ja kannen kautta voi ottaa yksitellen pesuun kaikki kome suodatinmateriaalikoteloa, yhden ainoan kerran olen vasta ottanut koko laitteen pesuun.
Oma U4 on nyt pyörinyt vuoden ja olen siihen todella tyytyväinen, sitä ei tarvii koskaan ottaa pois akvasta koska kotelon saa kallistettua saranan varassa altaassa ja kannen kautta voi ottaa yksitellen pesuun kaikki kome suodatinmateriaalikoteloa, yhden ainoan kerran olen vasta ottanut koko laitteen pesuun.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
-
- Junior Member
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/suodatus.php
Tällanen linkki osui sattumalta kohille, kun itsekin pähkäillyt tuon suodatuksen kanssa, että riittääkö tuo meidän suodatin tuohon akvaarioon ja kuin usein pitäis putsailla jnejne..
Oli aika yllättävää tekstiä, täälä kun on juttuja ollut sisäsuodattimista niin puolesta kuin vastaankin, toiset putsaa "liikaa" ja toiset liian vähän
Tällanen linkki osui sattumalta kohille, kun itsekin pähkäillyt tuon suodatuksen kanssa, että riittääkö tuo meidän suodatin tuohon akvaarioon ja kuin usein pitäis putsailla jnejne..
Oli aika yllättävää tekstiä, täälä kun on juttuja ollut sisäsuodattimista niin puolesta kuin vastaankin, toiset putsaa "liikaa" ja toiset liian vähän