Muutto edessä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
aqua...
Junior Member
Junior Member

Muutto edessä

Viesti Kirjoittaja aqua... »

Eli olisi muutto tulossa kohta enkä akvaariosta aio luopua , niin mietin noiden kalojen sijoittamista.
Voiko kaloja siirtää uuden kämpän olevaan ammeeseen jos pesee ensin hyvin vai voiko tuosta silti liutea jotain veteen.
minulla on nyt vain yksi pieni allas n.90l enkä usko kaikkien sinne mahtuvan välttämättä.
Halla76
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Muutto edessä

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

Miksi kalat pitäis olla ammeessa. 90l akva on helppo muuttaa verrattuna noihin isoihin. Kalat ja kasvit pussiin, akva tyhjäksi. Akvaan vesi ja sisältö sinne. Muista lisätä esim aqua safeä veteen. Helppoa kuin lasten leikki. :)
317l vettä
aqua...
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aqua... »

Niin eli tarkoitin kyllä että minulla on tuo 90l akvaario varalla pääallas on 500l niin luulen että kaikki tuon asukkaat ei mahdu tuohon pienempään.
Mutta voikohan tuonne kalat laittaa jos tuon pesee hyvin vaiko ei.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Biltema myy 90-litran laastipaljuja hintaan 8,99€. Tuollainen voisi auttaa.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Hei muuttaja, lukaiseppas tämä linkki;
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/muutto.php
Halla76
Member
Member

aqua... kirjoitti:Niin eli tarkoitin kyllä että minulla on tuo 90l akvaario varalla pääallas on 500l niin luulen että kaikki tuon asukkaat ei mahdu tuohon pienempään.
Mutta voikohan tuonne kalat laittaa jos tuon pesee hyvin vaiko ei.
Minä jo ihmettelinkin. :) Itse paljon muuttaneena suosin kannellisia varastolaatikoita, kansissa reikiä. Niihin saa pikkusuodattimenkin siksi aikaa kunnes saat akvan kuntoon. Kannot ja kasvit olen kuljettanut jätesäkeissä. Hiekka ämpäreissä. Altaan kantoon suosittelen bilteman lasikahvoja, helpottavat kummasti ja akva ei lipeä niin helposti käsistä. Olen varannut aina yhden oman päivän akvaarion muuttoon, on se sen verran kauheeta! Viimeksi onneksi muutettiin vain 250l ja 375l. Seuraavassa muutossa onkin tuplasti enemmän litroja.
317l vettä
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Itselläkin saattaa olla lähitulevaisuudessa muutto edessä, tosin tuskin kovin kauaksi. Joten mietiskelen jo, että kestäisiköhän 20-40-litraiset akvaariot kuljetuksen, niin että niissä olisi hiekat pohjalla? Kaikki muu toki poistettuna. Se nyt on toki selvä homma, että 86-litraisen hiekat olisi pakko siirtää johonkin pois akvaariosta kuljetuksen ajaksi, mutta jos nuo pienemmät akvat voisi kuljettaa hiekkojen kanssa, niin säästäisi hieman vaivaa kyllä. Onko kellään sellaisesta kokemuksia? Mulla on kaikissa altaissa suodattimina vain pillisuodattimet, eli niistä vaan patruunat sitten vissiin pitäisi pitää kosteana kunnes ne saisi taas asennettua toimintaan?
Akvarismia 1992-2014
Zaphood
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Zaphood »

Me on muutettu 128litranen 4 kertaa vesineen ja hiekkoinen kaikkineen. Pari-kolme päivää ilman ruokintaa, sitten vesi vähiin ja akvaario autoon ja liikkeelle. Perillä varovasti pikku hiljaa vettä ja vedenparannusainetta kunne allas on taas täynnä. Valot seuraavana aamuna taas päälle normaalisti ja ruokinta. Ei menetyksiä. Irralliset koristeet on tosin poistettu muovisäkkiin ennen liikuttelua ja laitettu heti takas altaaseen.
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
Halla76
Member
Member

Itsekin olen muuttanut 100l akvan hiekkoineen (biltemaa) Kalat + muut ollu pois. Hyvin meni ja oli huomattavasti helpompaa. Muutoissa on musta pahinta hiekan raijaus.
317l vettä
Shadcula
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Shadcula »

Kyllä oon ite siirrelly muutossa hiekat altaassa ja jonniverran vettäkin, 120l tosin vaan toi allas mut kuitenkin.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Mitäs turhaa sitä vettä siirtämään,likaistahan se on.
Hiekoissa ,suodattimissa ym. on ne bakut tallessa.Vipinää vaan kinttuihin ja eka allas pystyyn,ne muut härpäkkeet voi kyllä odottaa :D !!

Jos epäilyttää uuden veden sekaan vain Tetran safe start, ja homma rules.
Jykke
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Tindra kirjoitti:Se nyt on toki selvä homma, että 86-litraisen hiekat olisi pakko siirtää johonkin pois akvaariosta kuljetuksen ajaksi,
ÖÖÖ, miksi? Pakko kysyä MIKSI?

Itse olen muuttanut 160 litraisen akvaarioni Turusta Tampereelle ja takaisin ja myös 30 kilometrin päästä Turusta sijaitsevalta Mynämäeltä Turkuun ja Turussa paikasta toiseen niin, että hiekat, kasvit ja jonkun verran vettä on ollut sisällä ja eka muutto tapahtui 1995 ja akvaario ei ole niistä mitenkään kärsinyt joten miksi ihmeessä noin pienestä akvaariosta pitäisi hiekat poistaa muuton ajaksi? Ekoissa parissa muutoissa siellä oli jokisoraa pohjalla, jälkimmäisissä hienoa hiekkaa ja aikanaan, kun akvaario mulle tuli, tuli se hiekkoinen, kasveineen ja kaloineen päivineen joten ei sitä akvaariota tarvi hiekoista tyhjentää paitsi, jos se tarvii matkan ajaksi laittaa johonkin muuhun asentoon kuin pohja alaspäin.
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

Sivukommenttina; altaiden kanniskelu sisustoineen päivineen (ei vesi) on turvallista, kun jokaisen altaan alla on retkipatja ja (riittävän paksu) vaneri. Näin sitä allasta voi liikutella vanerin päällä, joten pohjalasiin ei kohdistu juuri kummempaa taivutusta kuin sen ollessa jalustallaan.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Jykke kirjoitti:
Tindra kirjoitti:Se nyt on toki selvä homma, että 86-litraisen hiekat olisi pakko siirtää johonkin pois akvaariosta kuljetuksen ajaksi,
ÖÖÖ, miksi? Pakko kysyä MIKSI?
Kyl tuo akvaario painaa jo tyhjänä tarpeeksi, jos sitä yksin kantaa... hiekkojen kanssa sitä ei ainakaan voisi yksin liikutella. Ainakin tuntuis hieman epäilyttävältä lähtee siirtämään sitä jos siellä olis hiekat sisällä. Pohjan ala on 75 x 31 cm ja hiekkaa on n. 5-6 cm paksuinen kerros.
Akvarismia 1992-2014
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Kyllä sitä vanerilevy alla siirtelee hiekkoineenkin....syö vähän kaurapuuroa niin jaksaa :mrgreen:
Halla76
Member
Member

Kyllä sitä ihmeen painavia akvoja jaksaa nostella kun halu on suuri [;)]
317l vettä
Jykke
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Halla76 kirjoitti:Kyllä sitä ihmeen painavia akvoja jaksaa nostella kun halu on suuri [;)]
Eikä sitä akvaariota tarvitse yksin kantaa vaan siihen voi pyytää jonkun ottamaan toisesta päästä kiinni, jos on liian painava tai liian pitkä niin tein äitinikin kanssa, kun veimme 80 litraisen akvaarioni joka jäi ylimääräiseksi kahden talon päähän hänelle akvaarioksi, kyllä sen olisi saanut yksin kannettua, mutta kannoimme sen yhdessä ja hienosti meni ja siellä se nyt on vähän reilu 3 viikkoa pörissyt ja eilen siihen muutti ensimmäiset kalat asumaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”