Taistelukalan poikasilla chilodonellaa?
Valvoja: Moderaattorit
Taistelukalan poikasilla chilodonellaa?
Minulla on tuolla 60l altaassa pikkuinen taistopoikue joku 10 pientä taistoa ovat noin senttisiä (27.7. kudettuja) ja oikein vilkkaita sekä reippaita. Pari päivää sitten näin puolet sisaruksiaan pienemmän taiston pintakasvillisuuden seassa. Se näytti pikavilkaisulla suppupyrstöiseltä mutta en ole ihan varma oliko se vaan paljon pienempi ja vaalempi kuin muut. Olen sitä yrittänyt nähdä uudelleen ja joskus nään siitä vilauksen mutten riittävästi. Tänään näin sen uiskentelemassa pohjalla ruuan haussa mutta en saanut siitä kunnon kuvaa kun oli vielä niin pieni. Silmällä sen pyrstö näytti jotenkin pieneltä ja alaspäin vinolta ehkä tikkumaiselta. Nyt en sitten tiedä onko sillä chilodonella vai ei? Ja pitäisikö asialle tehdä jotain? Mutu sanoo, että antaa luonnon hoitaa ja/tai jos sen vielä nään niin tylysti vaan listin sen mutta kysyn nyt teiltä kokeneemmilta taistonkasvattajilta neuvoa. Mitä te nyt tekisitte?
Ruokin kaksi kertaa päivässä ja vaihdan vettä päivittäin 10l. Allas on ollut pystyssä pitkään, että kypsä on. Suodatin ja muutama kymmenen sukarapua siellä puhdistelee vettä. Lämmitin pitää vettä 28-29 asteessa.
Ruokin kaksi kertaa päivässä ja vaihdan vettä päivittäin 10l. Allas on ollut pystyssä pitkään, että kypsä on. Suodatin ja muutama kymmenen sukarapua siellä puhdistelee vettä. Lämmitin pitää vettä 28-29 asteessa.
-
nastamuumio
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TASHAS
- Sukupuoli: Mies
Re: Chilodonellaako?
Listi jos se on pahasti supussa jos löydät sen(pyrstö menee ihan tikulle), tosin kuolee varmaan itsestäänkin tai jää huonokuntoiseksi. Oletkos muuten antanut kuuria koko porukalle vielä, itse just jouduin antamaan 3 pv multicura kuurin kun tuli sama juttu ja alkas tippuun noita yksiä pikkusia. Tilanne korjaantu seuraavaksi päiväksi ja kuolemat loppu, noi tyypit joilla jo enemmän kokoa, kärvistelevät aikansa ennen kuin tippuvat tai sit niistä tulee vähemmän terveitä taistoja (huomioita uimarakko ongelmista täällä) . Mutta pikkuset vaan tippuu ja tosi nopeaan jos ei itse ole nopea. Eikä tuo tunnu olevan veden puhtaudella hoidettavissa, vaan pakko näköjään lääkitä ja oottaa että kasvavat ja saavat vastustuskykyä lisää.
PS. Tullut huomattua että yksi ekoista oireista on oleilu pinnasssa hengittämässä/lepäämässä, eikä liikkumassa ympäri akvaa. Liikkuminen lisääntyi selvästi kuurin aikana/jälkeen taas tuolla pohjalla ja kerroksissa.
PS. Tullut huomattua että yksi ekoista oireista on oleilu pinnasssa hengittämässä/lepäämässä, eikä liikkumassa ympäri akvaa. Liikkuminen lisääntyi selvästi kuurin aikana/jälkeen taas tuolla pohjalla ja kerroksissa.
Re: Chilodonellaako?
En ole koskaan lääkinnyt yhtäkään kalaa.
Ei ole tarvinnut... tai no kerran aikasemmin tätä oli taistopoikueessa mutta silloin vaan luulin et oli pari epämuodostumaa kun pari tollasta oli hetken ja katos. En tajunnut, että oli loinen.
Olisko nyt aihetta lääkitä koko sakkia vai pitäiskö tuo epäilyksen alla oleva ensin saada kiinni ja varmistaa tilanne? Milläs sen vaan tuolta löytää... Turha lääkintä tuntuu jotenkin vastenmieliseltä.
Itse kun en ota yhtäkään lääkettä ilman todella painavaa syytä.
-------------------------
Nyt sain sen kiinni. Pitäisi hankkia parempi objektiivi kameraan, että sais kunnon kuvia näistä puol senttisitäkin. Kyllä tuo musta voi olla juuri sitä mitä tässä epäillään vaikka ei se aivan tikku olekaan. Vähän on hankala sanoa. Reippaan oloinen se on...
Mitäs nyt? Pisäisikö koko porukka nyt lääkitä vain listinkö vaan tuon? Tai jos lääkitsen niin palautanko tuon altaaseen?
Olisko nyt aihetta lääkitä koko sakkia vai pitäiskö tuo epäilyksen alla oleva ensin saada kiinni ja varmistaa tilanne? Milläs sen vaan tuolta löytää... Turha lääkintä tuntuu jotenkin vastenmieliseltä.
-------------------------
Nyt sain sen kiinni. Pitäisi hankkia parempi objektiivi kameraan, että sais kunnon kuvia näistä puol senttisitäkin. Kyllä tuo musta voi olla juuri sitä mitä tässä epäillään vaikka ei se aivan tikku olekaan. Vähän on hankala sanoa. Reippaan oloinen se on...

Mitäs nyt? Pisäisikö koko porukka nyt lääkitä vain listinkö vaan tuon? Tai jos lääkitsen niin palautanko tuon altaaseen?
-
nastamuumio
- Advanced Member

Re: Taistelukalan poikasilla chilodonellaa?
Vähän samoilla linjoilla ollut itsekkin aiemmin, mutta kaikki muuttuu. Tuo sun pitää itse pähkiä, mulla muuttu ajatusmalli kun aikanaan hokasin että olin turhaan syyttänyt veden laatua syyksi kuolemiin, ennenkuin itsekkin hokasin oikean syyn kuolemiin. Tuntuu vaan että kyseessä asia josta ei muulla konstein pääse eroon, ja pienetkin poikueet olisi kiva kasvattaa. Se että hoidatko nyt oireettomat, jäänee ratkaistavaksi, hyvällä säkää omaavat jo vastustuskykyä, sen yhden reppanan listisin. Ostaisin kyllä varastoon multicuran ja fungus clearin jos taistojen kanssa temuta enemmänkin jatkossa, tilanteet kun tulevat nopeasti eteen. Koitan siis itse olla sekaamatta periaatteita kalojen ja ihmisten osalta, ne fisut kun ei voi valita.
No kiitos avusta. Menen nyt ensin lopettamaan tuo raukan ja sitten painun kalakauppaan... taidan vaan lääkitä nuo loput kun en halua lisää sairatuneita niitä kun on muutenkin niin vähän. Onko siihen lääkitsemiseen jotain muita vihjeitä kuin mitä purkin kyljestä tulee esille? Tai onko siitä lääkitsemisestä jotain haittaa? Nuo kalojen lääkkeet kun on mulle aivan uusi juttu... 
-
nastamuumio
- Advanced Member

Multicura ohjeiden mukaan, tippa annostuksen voi sovittaa litroille, pienillekkin, jos ei suodatinta tai kiertoa niin sekoita (jos siis joskus hoidat esim yhtä kalaa laatikossa tms). Fungus clear hyvä yleislääke aikusille, taistoilla varmaan yleisimmät taudit lienee home ja bakteeri tulehdukset siis ulkoiset, olen hoitanut 2L purkissakin 5x5mm lääke palan avulla, jokunen tyyppi pelastettu pelkästään olemalla ajoissa liikenteessä. Muitten kuolemien osalta olen päätymässä väärään ruokintaan osaksi, kiitos Millialle avusta pohdintoihin ja ratkaisuihin, aikusten ruoka tulee vaihtumaan vähä proteiiniseen ja määrää tiputetaan.
En ole huomannut haittaa lääkkeistä, usein niillä hoidetaan ulkoisia ongelmia ulkoisesti. Sisä lois juttuja ei onneksi ole ollut sitten vuoden yks ja kaks. Jos et vielä listinyt nii koitas jättää tyyppi hengaan kuurin ajaksi ja kato sitten tilanne, tosin reppanoista ei pakkaa tulla kuin reppanoita.
Ps. Jos kävelee vastaan muovisia pasteur pipettejä nii osta, eivät paljoa maksa. Ne on mallia 1ml 0,25ml välein. Multicuran kanssa kätsy versus tippojen laskeminen. Ainakin akvaarioon.fi ssä on jos tulee muuta ostettavaa.
En ole huomannut haittaa lääkkeistä, usein niillä hoidetaan ulkoisia ongelmia ulkoisesti. Sisä lois juttuja ei onneksi ole ollut sitten vuoden yks ja kaks. Jos et vielä listinyt nii koitas jättää tyyppi hengaan kuurin ajaksi ja kato sitten tilanne, tosin reppanoista ei pakkaa tulla kuin reppanoita.
Ps. Jos kävelee vastaan muovisia pasteur pipettejä nii osta, eivät paljoa maksa. Ne on mallia 1ml 0,25ml välein. Multicuran kanssa kätsy versus tippojen laskeminen. Ainakin akvaarioon.fi ssä on jos tulee muuta ostettavaa.
Siis millainen ruoka on paras? Itse olen ruokkinut ihan perushiutaleella/rakeella ja nyt kun tilattiin sitä Atison's betta foodia. Onko se liian proteiinipitoista? Yleensä ruokin aika niukasti ...jonka voi päätellä siitä, että kaikki kalat seuraavat mun jokaista liikettäninastamuumio kirjoitti:Muitten kuolemien osalta olen päätymässä väärään ruokintaan osaksi, kiitos Millialle avusta pohdintoihin ja ratkaisuihin, aikusten ruoka tulee vaihtumaan vähä proteiiniseen ja määrää tiputetaan.
Kupari10
- 130L plekoakvaario (2+15kpl L46, paljon corydoras sterbai, 7 corydoras adolfoi)
- 130L plekoakvaario (2+15kpl L46, paljon corydoras sterbai, 7 corydoras adolfoi)
-
nastamuumio
- Advanced Member

Just samaa tulossa itelle. Kyllä meidän esim akat vetää kaiken mitä nokan eteen lykkää, mä ainakin ruokin liikaa, toivotaan että myös toi atisonin sininen kompensois siirtymä aikana. Toki kasvaville tulee rumpattua ylimäärästä, esim purkkii jossa 40 kpl 3kk ikäistä poikasta, sitä ruokaa pitääkin laittaa. Mulla alkas oleen ongelma että tytöt vetää kasvus ohi veljiensä, ei hyvä. Jokunen vesipöhökin historiasta löytyy, eikä muuta tuu mieleen kun yliruokinta.
-
millia
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Atisonin sinisessä on proteiinia muistaakseni vaan 36%. Se on todella vähän jos vertaa melkein mihin tahansa muuhun ruokaan. Mutuahan se on ihan täysin, mutta jotain siinä täytyy olla kun taistoja sairastuu sitä enemmän mitä jytäkämpää ruokaa niille tarjoaa. Esim. surviaisia ei kannata koskaan antaa mahan täydeltä ja jos antaa, niin ei ainakaan montaa kertaa viikossa. Ehkä mutussa on puoli totuutta kun tuota Atisonin taistoruokaa sanotaan ihan parhaaksi mahdolliseksi mitä taistolleen voi tarjota ja kun katsoo miten se sitten eroaa muista ruoista - proteiinipitoisuudellaan!kupari10 kirjoitti:Siis millainen ruoka on paras? Itse olen ruokkinut ihan perushiutaleella/rakeella ja nyt kun tilattiin sitä Atison's betta foodia. Onko se liian proteiinipitoista? Yleensä ruokin aika niukasti ...jonka voi päätellä siitä, että kaikki kalat seuraavat mun jokaista liikettäni. Voiko se väärä ravinto aiheuttaa kuolemia?
Joo oon huomannut miten surviaisia menee tosiaan niin paljon kuin antaa! Syövät itsensä varmaan halki, jos antaisi!
Mulla on ongelmana, että tyttöaltaassa on seepra- ja salamanteriplekoja, joille pitäisi antaa pääasiassa runsasproteiinista ruokaa ja kun nuo taistot syövät pohjatablettejakin innolla. Siihen tämä Atison sopii, kun jää pinnalle ja pitää taistot siellä. En oo tosiaan ikinä ajatellut tämän ruuan ja sairauksien yhteyttä, oon ajatellut, että se on ollut huonoa tuuria, jos joku sairastuu jne.
Täytyy rajóittaa määriä täälläkin.
Kupari10