Faktat sukaravuista

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
swimmingshrimp
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Faktat sukaravuista

Viesti Kirjoittaja swimmingshrimp »

Moikka!
Olen todella kiinnostunut sukaravuista ja haluaisin tietää niistä pari perustietoa. Netistä kun katselee tietoa kaikki vaikuttaa niin epäselvältä(tosin en kyllä ehkä ole mikään asiantuntija). Suunnitelmissa olisi joskus tulevaisuudessa hankkia rapusia ensimmäiseksi akvaarioeläimeksi, eli aikaisempaa kokemusta ei ole :)

Minkä kokoinen akvaario olisi hyvä? Käykö faunaboxi?

Montako rapua kannattaisi ottaa?

Minkälaiset vesiarvot ja lämpötilat ovat sukille parhaimmat? Entä millainen pohjamateriaali?

Olen lukenut paljon että sukat lisääntyvät TODELLA helposti, pitääkö tämä paikkansa?

Miten lisääntymistä voisi "rajoittaa" jottei rapuallas paisu jättimäiseksi?

Kiitos! :D
Jebuzca
Member
Member

Re: Faktat sukaravuista

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Itselläni ei ihan fakta tietoa sukaravuista mutta ainakin omat kokemukset voin laittaa. Itselläni kirsikka, viher ja jokin sukarapuja sekä niiden risteytyksiä. Aloitin 10kpl porukalla altaassa jossa oli pehmeähk vesi ja lämmöt 25 noin... sitten lappasin muutaman toiseen tankkiin noin 28 asteeseen ja hyvin poiki sielläkin. Lisääntyy kuin kaniinit oli ne oikeastaan missä vain mulla. Nyt on taistelukalojen kanssa pohjaa siivoamassa ja plekojen kanssa sekä yhdessä viileässä noin 24 asteessa. Menee todella pieneen eli faunaankin voi laittaa. Lisääntymistä voi rajoittaa kalalla joka on sen verran pieni ettei aikuiset mene suuhun mutta poikaset kuitenkin uppoaa tai sitten myymällä ylimääräiset pois.

Ruokintaa ei noilla ole koska ovat mulla talkkareina siivoamassa ja tehtäviin kuuluu siis siivota kaloilta missatut ruoat eli ruoan tähteet yleensä. Yhteenvetona kivoja katsella helppo kasvattaa ja tekevät työtään 24/7 tosin kuin muut öttiäiset.
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Jos et halua liikakansoitusta, niin ota vähintään 40L akva ja laita sinne parvi pieniä kaloja, jotka syövät ylimääräiset ravunpoikaset. Aloittelijalle ovat helpoimpia lajeja viher- ja kirsikkasukaravut ja niiden sukulaislajikkeet. Ne eivät tosiaan tarvitse erikoisolosuhteita, vaan käyvät melkeimpä akvaan kuin akvaan. Viikottainen vedenvaihto 30%-50% on toki niillekin tärkeä.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Mulla on ollut tulisukarapuja nyt pari kuukautta 37-litran altaassa. Allas oli todella hankala pitää viileänä kesällä kun oli niin pieni purkki ja rapuparkoja kuoli vähintään yksi viikossa. Nyt on isompi rapuallas kypsymässä ja se on toivottavasti helppohoitoisempi. En usko, että rapujen lisääntymisestä tulee mitään ongelmaa. Pikkukalatkin syö poikasia ja aina ne voi jollekin myydä. Käsitykseni sukarapuja ei ole kuitenkaan liikaa tyrkyllä.
oliivi13
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja oliivi13 »

Mauiwee kirjoitti:Mulla on ollut tulisukarapuja nyt pari kuukautta 37-litran altaassa. Allas oli todella hankala pitää viileänä kesällä kun oli niin pieni purkki ja rapuparkoja kuoli vähintään yksi viikossa. Nyt on isompi rapuallas kypsymässä ja se on toivottavasti helppohoitoisempi. En usko, että rapujen lisääntymisestä tulee mitään ongelmaa. Pikkukalatkin syö poikasia ja aina ne voi jollekin myydä. Käsitykseni sukarapuja ei ole kuitenkaan liikaa tyrkyllä.
kyllä melkeimpä kaikki joilla noita on niin myis mielellään muutaan mutta eipä kukaan taida jaksaa niitä sitten vaan ilmoitella ja hommata kaikiia tapaamisia ja kuljetuksia :D
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Tarkotin lähinnä ettei niistä ilmeisesti ole kauheen monelle ongelmaa tullut. Eli aina ne saa myytyä/lahjoitettua jollekin.
oliivi13
Junior Member
Junior Member

toivottavasti mulle käy niin ettei tuu mitään ongelmaa
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Jos ei ole innostunut noista kirkuvan kirkkaista väreistä, niin noita vaatimattomia ja melko läpinäkyviä maatiaisia löytyy tämänkin foorumin myyntipalstalta jatkuvasti. Mukavia otuksia, ja niissäkin on jonkin verran vaihtelua värisävyissä.

Jos kuskailet niitä talvella, niin etsi lähin myyjä, hanki styroksinen kylmälaukku ja lisäksi jokin lämpöpatruuna tms. Onhan niitä kädenlämmittimiä yms. jotka lämpiävät itsestään napsauttamalla. Olen itse kerran pakkasen yllätettyä ja reissun venyttyä lämmittänyt omaa laukkuani lihapiirakalla. Konstit on monet, sanoi mummo kun kissalla pöytää pyyhki :mrgreen:

Jos kerran arvelet innostuksesi riittävän, niin mikset hankkisi samantien kaunista pientä allasta, vaikka 20-40 litraista. Siitä olisi iloa pitkäksi aikaa, ja se antaisi useammanlaisia mahdollisuuksia jatkoon.
oliivi13
Junior Member
Junior Member

mä ajattelin ekaks jotain 35l mutta sitten löytyi melkein saman hintanen 60l niin nyt on sellanen sitten tulossa :D
Maipsu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Maipsu »

Mulla on aikanaan ollut kirsikoita ja tulisukia. Sain ensimmäiset kirsikat postitettuna, postista hankitussa laatikossa. Olen myös itse postittanut kirsikoita yhteen kotiin ja kaikki selvisivät ja voivat hyvin. Samoin itselle tulleet pärjäsivät hyvin, vaikka talvella ne hankinkin ja oliko päivä tai kaksi kesti että ne saapuivat. Sain myydyistä rapusista noin 50euroa, että ei niillä tienaamaan pääse, mutta kyllä raha aina kelpaa :D parikymmentä niitä taisi lähteä matkaan. Jos rapusia ostaa ja meinaa myöhemmin niitä ehkä myydäkkin (jos liikaa pukkaa tulemaan) niin suosittelen heti ostamaan vain A -tasoisia rapusia, niistä on usein pulaa. Sekä kannattaa välttää sekoittamasta esim B ja C tasoisia A kanssa, väri haalenee huomattavan nopeasti suvussa. :)

Ja postituksesta vielä sen verran, että laitoin kaksi läpinäkyvää minipussia päällekkäin ja vettä sinne reippaasti, samoin parisen kasvia, niin rapusilla riittää puuhaa ja ruokaa. Pieni ilmatila pitää jättää ja pussi on teipattava huolella laatikkoon. Kannattaa myös lisätä sanomalehti palloja, lisää eristystä ja pussi pysyy paikallaan matkan ajan. Annoin myös ostajalle koodin, millä hän pystyi seuraamaan rapusia postissa ja hakemaan ne samana pv kun ovat postiin saapuneet.
100l Aasialaiset lajit
160l seka-akvaario
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Ravut änkeää sitten kaikenmallisiin suodattimiin (paitti ehkä pillisuodattimeen) eli joko tilkit kaikki kolot suodatinmatolla tai putsaat suodattimen vaikka pesuvadissa jolloin ravut voi kerätä takas akvaan. Ite en eka kerralla tajunnu ja ulkosuodattimessa oli varmaan 400 maatiaissukaa, nyt on suodatinmatosta askarreltu sukka imuputkessa.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Sisäsuodattimen ympärille voi myös vetäistä sukkahousuista sopivan palan. Niitä, kun on monen värisiä myynnissä niin saa mieluisen värin suodattimeen ja näin ehkä hiukan naamioitua sitä taustaan jos ostaa samaa väriä :)
Itselleni, kun ekat sukaravut tuli niin ihmettelin, minne suurin osa hävisi. Seuraavalla suodattimen putsaus kerralla se sitten selvisi, kaikki oli kuitenkin säilyneet elossa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”