Eheim 2260:n kanssa ongelmia
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Eheim 2260:n kanssa ongelmia
Elikkä voisiko ehkä joku joka omistaa samanlaisen suodattimen auttaa hiukan. Kirjoitin asiasta kultakalaosiossa myös mutta ajattelin kokeilla täälläkin, koska saan liikkeeseen yhteyden vasta ensi viikolla. Eli kyseessä on uusi paketista otettu suodatin Eheim 2260. Olisi pari ongelmaa ratkaistavana: Ensimmäinen ongelma on se, että suodatin vuotaa suodatinkannen päällä olevan littoskulman sulkumutterin yläpuolelta, vaikka mutterin vääntäisi kuinka tiukkaan ja siinä on kuitenkin tiivistekin. Toinen ongelma on se että kun olen saanut imuputken vettä täyteen, suodatin vain "käväisee" päällä, eli työntää hetken vettä (n.4sekuntia) suutinputkesta, eikä jaksa enää sen jälkeen vettä työntää. Mitähän mahdollisesti pitäisi tehdä. Otin yhteyttä ( yritin soittaa ja lopulta lähetin sp:tä )firmaan josta suodattimen ostin, mutta se ei tietenkään ole auki näin loppuviikosta. Olen myös muutamaan otteeseen avannut littoskulman ja tarkastanut josko tiiviste/eet ovat sittenkin huonosti, mutta ei. Vuotaminen jatkuu edelleen. Se siis valuttaa sitten kun saan laitettua imuputken täyteen vettä, sekä sen ajan kun laite on päällä. Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia?
Re: Eheim 2260:n kanssa ongelmia..
Morjens..minullakin oli samanlainen ongelma kun ostin käytetyn eheimin...kone oli seissyt jokusen kuukauden ja tiiviste oli kuivettunut/kovettunut. Vaikka kuinka laittoi tiukalle niin falskasi ja kun falskasi niin veti ilmat sisään eikä jaksanut työntää vettä. Vaihdoin uuden pehmeän tiivisteen ja heti rupesi toimimaan.
2 * 250litraa: kiilakylkiä, neontetroja, kaksi isoa monnia ja pari pienempää.
-
- Starting Member
Mistä ostit tiivisteen ja minkälaisen? Siis voisitko selittää hölmölle tarkemmin, en ole mikään tekniikan ihmelapsi
Ja kyllä, aika kovaa materiaalia nuo tiivisteet tuntuvat olevan vaikka ovat ihan uudet. Tässä pari kuvaa vielä selventämään tilannetta:

Niin noissa kuvissa ei ole ruuvit paikallaan tuossa pumpussa, koska olen joutunut sitä nostelemaan..

Niin noissa kuvissa ei ole ruuvit paikallaan tuossa pumpussa, koska olen joutunut sitä nostelemaan..
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Mulla taitaa olla samanlainen käytetty, mitä en vielä ole ottanut edes itse käyttöön.fu-koira kirjoitti:Mistä ostit tiivisteen ja minkälaisen? Siis voisitko selittää hölmölle tarkemmin, en ole mikään tekniikan ihmelapsiJa kyllä, aika kovaa materiaalia nuo tiivisteet tuntuvat olevan vaikka ovat ihan uudet. Tässä pari kuvaa vielä selventämään tilannetta:
Olen kyllä ajatellut mielessäni sitä, että tuo voi olla aika konstikas ilmattava.
Jos ei muu auta, ja on vesi-imuri taloudessa, niin suodattimen ollessa käynnissä imee ulostuloputkesta, kunnes virtaus käynnistyy. Se tosin ei käynnisty lopultakaan, jos imupuolella on pahemmansorttinen vuoto.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Re: Eheim 2260:n kanssa ongelmia
Oletko kokeillut vaseliinia tiivisteisiin? Itsellä aikoinaan käytettynä hankittu ecco roiski vedet pihalle ja panikoin ostaneeni romun, mutta vaseliinilla homma hoitui. Sittemmin olen aina suodattimeien pesun yhteydessä hölvännyt kaikki tiivisteet vaseliinilla.
"Mä luin jostain..."
Itselleni oli aikoinaan käytössä 2260 ja muistan että käynnistämisen kanssa oli hankaluuksia ilmauksen kanssa.
Sellainen konsti oli toimiva, että laitoin imupuolen altaaseen ja imaisin ulostuloputkesta sen verran että vesi alkoi lappoamaan imuputkea pitkin suodattimeen. Heti kun vesi alkoi virrata suodattimeen, laitoin ulostuloputken ämpäriin lattialle suodattimen viereen. Siinä vaiheessa kun vesi alkoi virrata ämpäriin ulostuloputkesta, nostin sen altaaseen (tietenkin pitäen ämpäriä alla, ettei lattia kastu). Suodatin päälle vasta tässä vaiheessa kun ulostuloputki on altaassa.
Ainakin minulla suodatin käynnistyi tällä konstilla ongelmitta.
Minäkin suosittelen tiivisteisiin vaseliinia.
Sellainen konsti oli toimiva, että laitoin imupuolen altaaseen ja imaisin ulostuloputkesta sen verran että vesi alkoi lappoamaan imuputkea pitkin suodattimeen. Heti kun vesi alkoi virrata suodattimeen, laitoin ulostuloputken ämpäriin lattialle suodattimen viereen. Siinä vaiheessa kun vesi alkoi virrata ämpäriin ulostuloputkesta, nostin sen altaaseen (tietenkin pitäen ämpäriä alla, ettei lattia kastu). Suodatin päälle vasta tässä vaiheessa kun ulostuloputki on altaassa.
Ainakin minulla suodatin käynnistyi tällä konstilla ongelmitta.

Minäkin suosittelen tiivisteisiin vaseliinia.
-
- Starting Member
Jeee, sain suodattimen toimimaan tänä aamuna. Olin typeryyksissäni laittanut littoskulman ja sen alapuolella olevan liitoskappaleen tiivisteet väärinpäin. Vaihdoin ne päikseen ja varmuudeksi vielä heiluttelin suodatinta vähän jos suodattimessa olisi ilmaa. Se alkoi heti toimia ja on TODELLA tehokas
Eli kuten jo aiemmin totesin en ole tekniikan ihmelapsi, mutta sain kuitenkin toimimaan. Kiitoksia teille vastauksista, sillä niitä lukiessani aloin vasta ajattelemaan että jospa ne kuuluvat toisinpäin.. Kiitoksia myös Aapelin akvaarioon nopeasta vastaamisesta viestiini. En tiedä voiko täällä mainostaa, mutta olen kyllä tyytyväinen kyseisen liikkeen toimintaan. Vastaus tuli vaikka liike on suljettu! Nyt sitten vielä viikon verran ajattelin odotella ennekuin siirrän kalani vanhasta akvaariosta uuteen kotiin 

Kuulostaa taas huonolta neuvolta. Valkovaseliini ei ole mikään ihmeaina jota hölväämällä suodatin kokisi jonkin ihmeparantumisen. Suodattimissa ei ole liikkuvia tiivisteitä (lukuun ottamatta eheimin surkeita primereitä), eli miksi hitossa niitä pitäisi voidella...saatikkaan hölvätä. Joissakin vanhoissa pyöreissä pönttösuodattimissa voi toki kannen asentamisen helpottamiseksi laittaa ihan vähän (senverran että pinta liukastuu) valkovaseliinia, . Tosin saman asian ajaa kun kastelee tiivisteen. Eli jos tiiviste ja muut osat ovat kunnossa ja kampe on koottu oikein, ne pitävät ilman valkovaseliinia. Jos taas ne eivät ole kunnossa, ne pitää korjata eikä pettää itseään valkovaseliinilla...koska vaikka se kampe saattaa pitää ollessaan käynnissä kiitos valkovaseliinin, seuraavassa sähkökatkossa se saattaa vuotaa. Ja ainakin minä haluan nähdä tiiveyden heti enkä hetkenpäästä.Oletko kokeillut vaseliinia tiivisteisiin? Itsellä aikoinaan käytettynä hankittu ecco roiski vedet pihalle ja panikoin ostaneeni romun, mutta vaseliinilla homma hoitui. Sittemmin olen aina suodattimeien pesun yhteydessä hölvännyt kaikki tiivisteet vaseliinilla.
Jos joku on eri mieltä, näyttäkää mulle käyttöohjeen kohta jossa eheim käskee voitelemaan muita tiivisteitä kuin primerin liikkuvaa tiivistettä vaseliinilla. Ainakin neljä kertaa olen tätä kysynyt ja kertaakaan sitä ei ole löytynyt...
/jari
Jos Eheimien käynnistys puhdistuksen jälkeen vaatii letkun imeskelyä ja muita temppuja, niin hankkikaa Fluval. Puhdistettu ja vedellä täytetty suodatin paikalleen ja tuplahana kiinni kanteen ja hana auki sekä kytketään virta katkasiasta. Se on siinä ja hyvin toimii ja ovat tosi hiljaisia.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Kyllähän Fluvalien käynnistysongelmat luulisi jo kaikikien tietävän. FX-5 tosin lähti käymään, muttei tehossa vedä mitenkään vertoja 2260:lle.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Eikä Eheim 2260 pärjää alkuunkaan Fluval G6:lle. Eikä mosse mersulle
.

Pikkuisen nyt on yleistämistä tuossa fluvalien hyvyydessä. Vaikka G6:nen näyttää lupaavalta (itellä ei sellaista ole...), niin neuvo hankkia fluval eheimin sijasta ja päästä sitä kautta onneen on lähinnä koominen. Vanhemmat fluvalit ovat kaikkea muuta kuin mersuja, lähinnä fiat niistä tulee mieleen. Eikä FX-5:kään ole ihan vakuuttanut ainakaan käyttäjien kommenttien perusteella.
Jos itsellä olisi tarvetta uuteen suodattimeen isossa altaassa, mielestäni 2260 tuplahanoilla on edelleen paras vaihtoehto...varsinkin jos se pieni hurina ei ole kynnyskysymys.
Jos itsellä olisi tarvetta uuteen suodattimeen isossa altaassa, mielestäni 2260 tuplahanoilla on edelleen paras vaihtoehto...varsinkin jos se pieni hurina ei ole kynnyskysymys.
/jari
Kyllä nyt oli taas naurettavaa vertailla g6:sta ja 2260:sta. Vähän sama kuin vertailisi mopoa ja v-maksia. Laitteet on ihan eri sarjassa kaikilta osin. 2260 on rajua pumppuvoimaa,suodatintilavuutta ja toimivaa perustekniikkaa. g6 taas näitä nykyajan digivipperöitä ledivaloineen ja höpöhöpö toimintoineen.
Se nyt vasta olisikin päivä jos makaroonit osaisi tehdä mitään toimivaa tekniikka. Sen vuoksi niiden on pakko ympätä vehkeisiinsä noita olemattomia mausteita ja uudistaa mallistoa vuoden välein että saadaan kamat kaupaksi ja kusetettua ostajia kerta toisensa jälkeen. Kaikki tosiharrastajat pysyy tosivehkeissä eli classikeissa...
Se nyt vasta olisikin päivä jos makaroonit osaisi tehdä mitään toimivaa tekniikka. Sen vuoksi niiden on pakko ympätä vehkeisiinsä noita olemattomia mausteita ja uudistaa mallistoa vuoden välein että saadaan kamat kaupaksi ja kusetettua ostajia kerta toisensa jälkeen. Kaikki tosiharrastajat pysyy tosivehkeissä eli classikeissa...

-
- Starting Member
Vielä yksi jatkokysymys. Koska tuossa suodattimessa on ÄÄRETTÖMÄN tehokas virtaus joka aiheuttaa sen että hiekat pöllyää kasvien päälle ja koko vesi on samentunut aavistuksen sen takia, niin onko siitä haittaa jos puristan ulostuloputkea hieman että saan virtauksen pienenemään, vai onko siitä haittaa moottorille?
Akvaariossa on siis erittäin hieno hiekkapuhallushiekka..
Akvaariossa on siis erittäin hieno hiekkapuhallushiekka..
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Älä kurista. Laita poisto päähän reikäputki, ja asenna se siten, että kierrättää pintavettä.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Starting Member
Poistopäässä on jo ulostuloputkena reikäputki ja olen yrittänyt säädellä sitä, mutta vesi tulee niin suurella voimalla että jos sen oikein ylös suuntaa se tulee laidasta yli ja taas kun kääntää alaspäin vaikka ihan pinnan suuntaisesti niin hiekka pöllyää vastapäisen seinän kohdalta..
Lisää toinen suihkuputki. Tuolloin virtaus jakaantuu laajemmalle alalle.
-
- Starting Member
Käväisin hakemassa putkiliikkeestä 18mm kovaa putkea, johon porailin reikiä. Ostin heti metrin palan ja vaihdoin sen tuon alkuperäisen tilalle. Virtausteho laimeni sopivaksi ja enää ei hiekat lennä