Sukarapurupatus

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

MiE olen kyllä aina kansa siirrelly sukarapuja haavilla jopa niitä muniakantavia, eikä kertaakaan ole ravut muniaan tiputellu tuon haavilla siirtelyn takia. :?
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Sukaravut stressantuvat helposti altaan ja samalla veden vaihdoksesta. Haavilla nostelu lisää stressiä ja alentaa siten sairastumiskynnystä. Kirsikat ovat kyllä lujaa tekoa, mutta en kuitenkaan nostaisi munia kantavaa naarasta haavilla toiseen altaaseen. Tulisuat ovatkin sitten herkkyydessä ihan oma lukunsa.

T.Nimimerkki: Kokemusta on :roll:
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Onhan se tietenkin noin, onhan se kaloillekin stressaavaa, se haaviminen ja siirtely. Mä haavin ja vaihdoin altaasta toiseen tosta noin vaan uuteen veteen roiskaisten, eivät ole kuolleet vielä, tästä operaatiosta on nyt kohta 5 päivää. Taisi käydä hyvä tuuri. Seuraavaksi taidan ottaa niitä johonkin pikkiriikkiseen astiaan/purkkiin jos täytyy siirrellä...

PS. AnnaS; alkavat selvästi jo useammat mustua...tuolla on nyt mielestäni enemmän ihan mustaraitaisia kun vielä joku aika siten ja kasvaneetkin ovat hiukan. Luulen ma. :)
AnnaS
Senior Member
Senior Member

^ Musta väri voi siis muuttua ravun kasvaessa, hyvä tietää. :) Eihän tulisukasisten pienistä poikasista muutenkaan oikein tiedä mitä niistä aikuisina tulee. Esim. hienolta A:lta näyttävä poikanen voi muuttua C-luokan ravuksi, kun kasvaessa valkoinen väri alkaakin "rakoilla".
minnukkaliisa
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja minnukkaliisa »

Itse olen lähettänyt postissa raskaana olevia rapuja ja mitään negatiivista palautetta ei ole tullut, joten kestävät jopa postituksen. Stressiähän voi olla ja tulla kuljetuksesta. :)
Kalapäivä, jokapäivä. Akvaario ja 117l sekä rapula.
Sakurankukka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Sakurankukka »

Nyt minullakin on kirsikkasukaravut olleet parisen viikkoa, ihania veitikoita. :mrgreen:
Nyt sitten kahdella on masu täynnä munia, Tässä kuva mammasta ;D

<3
Vauvoja tulossa :D
Vauvoja tulossa :D
Mamma odottaa vauvoja.jpg (63.36 KiB) Katsottu 4135 kertaa
Asunnossani vilistää 4-vuotias maatiaiskissa Luna ja olohuonetta koristaa 60L akvaario. :D
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Sakurankukka kirjoitti:Nyt minullakin on kirsikkasukaravut olleet parisen viikkoa, ihania veitikoita. :mrgreen:
Nyt sitten kahdella on masu täynnä munia, Tässä kuva mammasta ;D

<3
Mamma odottaa vauvoja.jpg
Mukava kun ovat alkaneet lisääntyä sinulla. :D
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

OT: nykyään lähetetään kalojakin postitse koska matkahuolto ei enää lähetä eläviä. [;)]
Aprikoosi
Member
Member
Akvaarioseurat: PAK

Viesti Kirjoittaja Aprikoosi »

Paavo2006 kirjoitti:OT: nykyään lähetetään kalojakin postitse koska matkahuolto ei enää lähetä eläviä. [;)]
Eikö toi nyt pikkuhiljaa lähentele eläinrääkkäystä, kun tietää, miten niitä paketteja siellä heitellään? :(
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Aprikoosi kirjoitti:
Paavo2006 kirjoitti:OT: nykyään lähetetään kalojakin postitse koska matkahuolto ei enää lähetä eläviä. [;)]
Eikö toi nyt pikkuhiljaa lähentele eläinrääkkäystä, kun tietää, miten niitä paketteja siellä heitellään? :(
Oli mitä oli, minä en ole siitä vastuussa. [;)] Kuulin siitä viime viikolla kun tilailin kaloja toisesta kaupungista, kuulemma lähettelevät päivittän ja postin kuljetuksesta heillä oli paremmat kokemukset kun matkahuollosta. Minun kalat tulivat kylläkin henkilöautolla kotiin.
Aprikoosi
Member
Member
Akvaarioseurat: PAK

Viesti Kirjoittaja Aprikoosi »

Paavo2006 kirjoitti:Oli mitä oli, minä en ole siitä vastuussa.
Niinkö? Vaikka ties kuinka moni lähettelisi kaloja postissa tuon viestisi perusteella? Eikös rikokseenkin voi olla jotenkin osasyyllinen? ;p
kuulemma lähettelevät päivittän ja postin kuljetuksesta heillä oli paremmat kokemukset kun matkahuollosta.
Kuinka moni täältä on oikeasti ollut näkemässä, miten postillakin niitä paketteja käsitellään? Suosittelen käymään tutustumassa tai kysymään joltain työntekijältä. Jos sen jälkeenkin on vielä sitä mieltä, että tuo on elävälle, tuntevalle olennolle "ihan hyvä" kuljetustapa....
Mutta meneepi turhan OT:ksi tämä.. [:I] Lähinnä kun tarkoitan tässä nimenomaan selkärankaisia.
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Kyllähän posti myös erilliskäsittelee paketteja, mulle on tullut postin kautta kolme allastakin ja loisteputkia ja viime kalatoimitus tuli myös postin kautta. Ei ongelmia, kaikki oli ehjänä ja kalat hengissä.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Viipi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Viipi »

Sanokaapa mulle, että mistä erottaa leväsukaravun ja vihersukaravun? Pienemmässä akvassa on tullu esille poikanen, joka ei kyllä ollu sillo, kun mä noita leväsukarapuja ostin. Ja yks naaras kantelee taas munia ja on kyllä niin tummanvihree. Voiko leväsukarapu olla niin vihree, kuin tämä yksilö on?

Mietin tossa, että saankohan mä otetuksi kuvan siitä naaraasta.. Pitääpä kokeilla huomenna...
180-litrainen sekala + 54-litranen taistoukon ja sukarapujen yksiö ja mukana touhuamassa 07/07 poika ja 03/09 tyttö+ mies reissuhommissa.
AnnaS
Senior Member
Senior Member

^ Leväsukaravut ei lisäänny makeassa vedessä, vaan ne vaatii murtovettä poikasten kehitykseen. Se poikanen ei siis voi olla leväsukarapu. Levikset ei ole vihreitä vaan läpinäkyvän harmaita punertavilla pilkuilla.
Viipi
Starting Member
Starting Member

No ton mä oon tienny, että leväsukarapu ei lisäänny, kun vaatii sen murtoveden. No, pitääpä seurailla tuota sukarapua.
180-litrainen sekala + 54-litranen taistoukon ja sukarapujen yksiö ja mukana touhuamassa 07/07 poika ja 03/09 tyttö+ mies reissuhommissa.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuli muuten mieleen, että onko kuinkamoni kokeillu ihan oikeesti noitten levasukarapujen kasvatusta tommosessa murtovesiakvaariossa?Entäs onnistusko noitten rapujen kasvatus ihan merivesiakvaariossa, vai onko se sitten liijan suolanen? :?
Viipi
Starting Member
Starting Member

Mä luin jostain nettisivusta, jossa kokeiltiin leväsukarapujen poikasten kasvatusta, mutta en muista nyt, että mikä sivu se oli. :(

Noh, kirsikkasukaravut kyllä lisääntyy. Eilen vaihdoin tuohon pienempään akvaan vettä, niin huomasin, että ainakin yksi on selviytynyt taistelukala-ahmatin kynsistä. Noh, tänään illalla tuli muutama muukin poikanen vastaan. :) Ja isommassa on sitten 9 naarasta, jotka kantaa munia. :D
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Malys kirjoitti:Kyllähän posti myös erilliskäsittelee paketteja, mulle on tullut postin kautta kolme allastakin ja loisteputkia ja viime kalatoimitus tuli myös postin kautta. Ei ongelmia, kaikki oli ehjänä ja kalat hengissä.
Niin ja kuulemma juurikin joku merkintä siihen pakettiin laitetaan elävistä kaloista. Jos ne hengissä on perille tullessa niin ei kai niitä ole paljoa heitelty... :roll: Mää oon kyllä matkahuollon kautta tilaillut mutta nyt en uskaltanut jokunen viikko sitten antaa postin kuljetettavaksi kiekkokalojani, kalat saivat hovikuljetuksen perille. [;)] Tosin Saksasta saakka on tullut myös mulle loisteputkia lentorahtina ja ties minä muuna rahtina ja ehjinä olivat. :)
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Nyt on isompi rapula kypsytetty ja olis kavereiden aika muuttaa uuteen kotiin. Mutta millä ihmeellä saan ne kaikkein pienimmät tuolta vanhasta altaasta. Niitä kun tuskin edes näkyy. Pitää varmaan antaa vanhan altaan olla toiminnassa muutaman kuukauden, että pikkuveikkoset kasvaa havaittavaan ja haavittavaan kokoon :D
AnnaS
Senior Member
Senior Member

^ Ne pienimmät saa aika hyvin pyydystettyä läpinäkyvällä jugurttipurkilla altaan lasia vasten. :P Niitä kaikkia ei vaan kauhean helposti löydä kasvien seasta.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Laita joku pilttipurkki tai vastaava kallelleen akvaarioon ja sinne jotain rapujen ruokaa, jos ne vaikka kipittäisivät sinne itse... 8O

Jee, mullakin on ainakin kaksi mustavalkoista tulisukaa pieniin raitapukuisiin päin. :mrgreen:

AnnaS; vastattiin samaan aikaan! :mrgreen:
AnnaS
Senior Member
Senior Member

^ Joo, purkit on kova sana sukarapusten hoidossa. :D
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

AnnaS; huomasitko raitapukuvauvauutiseni? :D
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Pienimmät osaa tosiaan hyvin maastoutua hiekkaankin. Pitää kokeilla tota purkkijuttua.

Olisko jollain ideaa mitä muita sukarapuja vois ottaa tonne tulisukien seuraksi? En halua sellasia mitkä risteytyy keskenään. Mielellään vois olla joku värikäs mutta ei punainen :D
AnnaS
Senior Member
Senior Member

^^ Huomasin vasta perästä päin. Ihanaa; onnea kovasti tulevalle mummille! :mrgreen: Sitten kun sulla on niitä liikaa, niin pistä ihmeessä viestiä tänne päin.
Lukittu

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”