Käärmekalasta ja muusta kalastosta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tankkiponi
Starting Member
Starting Member

Käärmekalasta ja muusta kalastosta

Viesti Kirjoittaja tankkiponi »

Noniin, eli tilanne on tämä: Altaassani uiskentelee tällä hetkellä vain, partis, 2 lehtikalaa ja käärmekala alfred-tyttö :D. Mietin altaaseen värikästä parvikalaa, kun koko "lauma" on aivan ruskea. Olin selvitellyt harrastajilta ja netistä, että kärmiksen kaveriksi käy noin. 7cm-> parvikalat jotka pitävät pehemästä-keskikvasta, noin. neutraalista vedestä. Siinä sitten marssin eläinkauppaan nevoa kyselemään ja hän kertoo minulle että mikään kala ei käy kärmikseni kanssa! Olevinaan tämä hurja peto syö kaikki muut kalat jos ne eivät ole tyyliin 20senttisiä, ja sellaisia hirmuja ei minun 350l akvaarioon kyllä mahdu! No siinä sitten kyselin että voisiko sinirihmakala uros ja pari naarasta edes mennä? tai helmirihmakalat? No rouva rupeaa selittämään että nehän tarvitsevat suuren parven eivätkä mahdu siihen akvaarioon! olin aivan ällikällä lyöty! Kiekkoja tarjosi, mutta silloin pitäisi kaikista muista kaloista luopuaO.o Ei kyllä ovin asiantunteva kauppias ollut. Mitään ei minulle myynyt. Eli miten ihmeessä saan kaloa tähän akvaarioon kun alueen ainut liike ei niitä myy? Netistä en tilaa koska vanhempani eivätsiihen suostu(olen alaikäinen).

Tästä vielä hyvänä huomiona että lehtikalanikin ovat n. 5cm ja 3cm, ja tämä alfred-tyttönen säikkyy heitäkin! Eläinkaupan verimatoja, hiutaleita ja pohjatabletteja syö. myös kastemadot on suurta herkkua! ei muut kalat:)
V154
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Sukupuoli: Mies

Re: Käärmekalasta ja muusta kalastosta

Viesti Kirjoittaja V154 »

Hetken mietittyäni ei sinne oikeen mitään mene. Ehkä lisää lehtikaloja, joku pleko jos lehtikaloille kelpaa joku pieni oskari

Hauska toi Alfred :D
Uusin kuva 255litrasesta
Muita kuvia
2 sisäkissaa
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Rihmat menevät kyllä mainiosti haaremina, ukko ja vaikka pari kolme naarasta. Tosin sitä ei sitten tiedä, miten tulevat aikuistuessaan toimeen lehtisten kanssa, yksilökysymys. Tetroissakin löytyy kyllä aika isoiksi körmyiksi kasvavia, esim. kirsikkatetrat ja kongontetrat, jälkimmäiset vaativat sitten jo altaalta aikalailla pituutta.
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Käärme voisi tykätä seurasta eli toisesta käärmeestä. Ja jos jotain väriä kaipaa niin ehkä jotain kääpiöahvenia, Ja onhan lehtikalojakin eri värisiä, oranssivalkoiset (en ny muista värin nimeä) on ainakin hienoja.
Jospa menet uudestaan sinne kalakauppaan vaikka vanhemman kanssa niin eiköhän sieltä joku sopiva kala löydy.
Käärmeet tykkää meillä pakastekatkaravuista, kannattaa kokeilla.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
tankkiponi
Starting Member
Starting Member

Kongontetrat vois olla joo, mites helmirhmakalat tai perhoskirjoahvenet? Onko noi kirjot liian pieniä?(:
Ja vielä siitä vanhemman kanssa menosta; olihan siellä isäukko mukana.
/ Pitänee kai eri eläinkauppaa koittaa, jos vaikka vähän kauempaa.

--------------------------

Nniina+++: Luulen, että akvaario kävisi vähän ahtaaksi kahdelle hirmumadolle? :)
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

No meillä on 5 käärmettä 700litrasessa ja ne tykkää kovasti toisistaan, välillä on kolmekin samassa putkessa toisiinsa kietoutuneina, hauskan näköisiä kun kurkkivat putkensuulta.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
eeroq
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Mun mielestä ne käärmekalat on aika inhottavia. En siis pilkkaa teitä, jotka käärmekaloista tykkäävät, mutta kerran näin niitä lemmikkikaupassa pienessä altaassa monta.
Iste en ainakaa uskaltaisi hoitaa niitä... :|
V154
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja V154 »

Mun mielestä ne on aika mahtavia kaiken ruutensa keskellä
Uusin kuva 255litrasesta
Muita kuvia
2 sisäkissaa
tankkiponi
Starting Member
Starting Member

Kivojahan ne on, mutta nyt niitä kalasto ehdotuksia!
jossula
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jossula »

Meillä on käärmekalan seurana ripsimonni, partamonni, kaks haarniskamonnia, piikkisilmiä monnisia ja taistelukalahaaremi n. 300 litrasessa.
Kenestäkään ei välitä, päin vastoin saattaa uidessa laskeutua touhuavan monnisen 'päälle' ja monniset uivat ihan mielellään käärmeen alta ja päältä.. Ei siis ainakaan meidän kärmes välitä muista kaloista, eli uskaltaisin ottaa vaikka neontetrojakin, tosin en halua mitään pientä parvikalaa..
Sinäänsä omituista, että meilläkin syödään mielellään isompiakin matoja, mutta ei välitä pätkääkään piikkisilmistä, jotka ovat saman mallisia. On hankala sinänsä miettiä kalakavereita, koska en ole löytänyt paljon tietoa käärmekalasta.
Virtauksesta tykkää, meillä on pohjalla paikoin virtaa, mutta pinnalla ja altaan keskitasossa tyyntä taistoille. Mielestäni paras asuinkumppani olisi jokin vilkkaampi kala, ja lehtikalatkin rajoittavat jonkin verran tietysti.
60l kasviallas tulossa
Kissa ja kaksi koiraa, uusi Jyväskyläläinen opiskelija Pohjanmaalta
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

eli uskaltaisin ottaa vaikka neontetrojakin, tosin en halua mitään pientä parvikalaa..
Älä ota. Monilla on myös ne monniset joutuneet kaltoin kohdelluiksi käärmekalan toimesta.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
jossula
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jossula »

Deicide kirjoitti:
eli uskaltaisin ottaa vaikka neontetrojakin, tosin en halua mitään pientä parvikalaa..
Älä ota. Monilla on myös ne monniset joutuneet kaltoin kohdelluiksi käärmekalan toimesta.
Juuh, en otakkaan :D Heitin tuon vaan sillä, että se tuskin nihin koskisi. :D Jostain olen kuullut noista monnisista, mutta onhan niitä luonne-eroja kovastikin. :)
60l kasviallas tulossa
Kissa ja kaksi koiraa, uusi Jyväskyläläinen opiskelija Pohjanmaalta
tankkiponi
Starting Member
Starting Member

Kirkkaan punaisia västäräkkiplatyjä harkitsin. Suuri kokoisia. Kun keskikovan veden porukkaa on tämä kalasto. Uskalaisiko? Onhan ne kuitenkin taistojen kokoisia.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Jostain olen kuullut noista monnisista, mutta onhan niitä luonne-eroja kovastikin.
Ei noissa käärmekaloissa juuri ole kyse luonne-eroista. Se on petokala, ja jos se ei ole kylläinen, niin se varmasti toimii viettiensä mukaan ja syö sen mikä suuhun sopii. Yleensä tämä vaistonvarainen käytös nousee esille ennen pitkää.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
[FOX]
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja [FOX] »

Kyllä täälä vain käärmekala o jättäny mustaneonit ihan rauhaan ja muutki kalaset :)

Ja kyllä kait sinne sun 350 litraseen toinenki käärme mahtuu
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”