Sukarapurupatus
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Sukarapurupatus
Onko kellään kokemusta kirsikkasukaravun keltaisesta värimuunnoksesta?
Onko niitä edes suomessa?
Onko niitä edes suomessa?
-
- Elite Member
Täältä löytyy joka akvaariosta keltasia sukarapuja, tietääkseni nuo keltaset sukaravut on kirsikkasukaravusta kehitelty muunnos.
Sitten semmoen juttu, että kohan pääsevät kunnolla lisääntymään niin suurin osa ravuista muuttu läpinäkyviksi tai vihertäviksi ja ainoastaan jotkut säilyy
kirkkaan keltasina, ite olen bongannu tuolta 128 Lakvaariosta semmosen sukaravun joka on väriltään muuten melkein musta mutta sillä on selässä rusehtava juova.
Sitten semmoen juttu, että kohan pääsevät kunnolla lisääntymään niin suurin osa ravuista muuttu läpinäkyviksi tai vihertäviksi ja ainoastaan jotkut säilyy
kirkkaan keltasina, ite olen bongannu tuolta 128 Lakvaariosta semmosen sukaravun joka on väriltään muuten melkein musta mutta sillä on selässä rusehtava juova.

Jeejee, vasta bongattu tulisukaravulla munia vatsassa. Näillä on nyt oma lajiakvaario, 96l. Mutta vissiin pitää ottaa kaveriksi hehkurasboroita kun ovat niin kiinnostavia. Mustavalkoisilla tulisukasilla ei ole näkynyt vielä mitään.
Mulla on ollut mustavalkoisia myös aikaisemmin. Ne lisääntyivät ihan hyvin, mutta kuolivat pikkuhiljaa pois. Varmaan siksi, koska ruokin silloin tosi niukasti. Kun pohjalla oli kuparimonniset ja partamonni. Saivat vain kerran parissa päivässä yhden tabletin.
Mulla on ollut mustavalkoisia myös aikaisemmin. Ne lisääntyivät ihan hyvin, mutta kuolivat pikkuhiljaa pois. Varmaan siksi, koska ruokin silloin tosi niukasti. Kun pohjalla oli kuparimonniset ja partamonni. Saivat vain kerran parissa päivässä yhden tabletin.
Harrastus tauolla
-
- Senior Member
Läpinäkyvät ei ole niin kivoja. Mulla on jo kaksi leväsukasta tuolla sekalassa niin ne saa riittää.
Pitää kai sitten ottaa pikkukaloja rapulaan. Kattelin ite kanssa hehkurasboroita tai sitten hehkutetroja. Eihän kummatkaan näistä kiusaa/syö rapuja? Varjon kirjassa sanotaan, että molemmille aikuismitta olisi 2,5 cm. Ovatko saman kokoisia vai jääkö toinen laji pienemmäksi?
Mulla oli pikkurapulassa jonkun aikaa muutama kardinaalikala niin tuntuu että pikkurapuja ei tullut niin paljon silloin. Epäilen, että ne olis popsinu rapuvauvat.
Pitää kai sitten ottaa pikkukaloja rapulaan. Kattelin ite kanssa hehkurasboroita tai sitten hehkutetroja. Eihän kummatkaan näistä kiusaa/syö rapuja? Varjon kirjassa sanotaan, että molemmille aikuismitta olisi 2,5 cm. Ovatko saman kokoisia vai jääkö toinen laji pienemmäksi?
Mulla oli pikkurapulassa jonkun aikaa muutama kardinaalikala niin tuntuu että pikkurapuja ei tullut niin paljon silloin. Epäilen, että ne olis popsinu rapuvauvat.
Rapujen mummi!AnnaS kirjoitti:^^ Huomasin vasta perästä päin. Ihanaa; onnea kovasti tulevalle mummille!Sitten kun sulla on niitä liikaa, niin pistä ihmeessä viestiä tänne päin.

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ostin äskettäin "minierän"(3 kpl) A-luokan tulisukarapuja, joista oletin, että ainakin 1 olisi naaras ja nytpä huomasin eilenillalla kyseisen tyypin kantavan munia! Nyt ei malttais millään odottaa pikkurapujen näkemistä! Toivottavasti tulee paljon 

50l kääpiöpallola, 55l rasborala/poikasakvaario, 200l seurala, 400l seurala, valmistelussa: 125l ja toinen 400l
Kiitos linkistä!Pihlajaninja kirjoitti:
Koska olen täysin hurahtanut noihin ötököihin, kaipaan kovasti jo kolmatta allasta, johon ottaisin porkkanasukarapuja ja jotain pienempiä siihen oheen sit kanssa...ja erilaiset Sulawesi-sukikset, kuten kardinaali tai harlekiini tai punainen kultahiutale* hotsittais kyllä kovasti. Niin, kaksi allastahan mulla oli keltsussa tuolla tyhjillään, nyt kun vielä sais lisätilaa tähän yksiöön...![]()
Kirsikkasukarapuni on toistamiseen pieniin päin.Akvaariossa on lisäksi leväsukarapu joka on kumppania vailla - etsinnässä siis
Ainakin vihersukarapu risteytyy kirsikan kanssa.Olisi hyvä tietää nämä rapujutut,mikäli sattuu hankkimaan samaan altaaseen vielä uusia rapusia.
Kotiloiden kohdalla käsittääkseni joistakin risteytymistä voi tulla todella lyhytikäisiä ja huonokuntoisia.Onko rapujen suhteen sama?
How many surrealists does it take to screw in a light bulb ?
It takes a fish.
It takes a fish.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
Ei mun tietääkseni vihersukarapu ja kirsikkasukarapu risteydy keskenään. Jostain (en nyt tietenkään muista mistä) olen lukenut, että Caridina-sukuiset sukaravut voivat risteytyä keskenään, samoin kuin Neocaridina-sukuiset sukaravut. Korjatkaa viisaammat, jos olen ihan hakoteillä.
Jossain vanhassa keskustelussa oli muistaakseni linkki rapujen risteytymistaulukkoon. Jos sen joku löytäisi...
Jossain vanhassa keskustelussa oli muistaakseni linkki rapujen risteytymistaulukkoon. Jos sen joku löytäisi...
sekalat 350 litraa, 240 litraa ja 200 litraa
rapula 167 litraa & omppula 126 litraa
Oskarista tuli Kissaenkeli 9.3.2013
rapula 167 litraa & omppula 126 litraa
Oskarista tuli Kissaenkeli 9.3.2013
Kolmas tulisuka mahat munassa! 

-
- Junior Member
Tuo oli hyvä tieto, että vihesuka- ja kisikkasukarapu eivät risteytys keskenään. Olen ollut huolissani kirsikkasukarapujen puolesta, että jos menettävät värinsä sekaantuessaan vihersukarapujen kanssa. 

Kalapäivä, jokapäivä. Akvaario ja 117l sekä rapula.
^ Jos sinulla on minnukkaliisa "oikeita" vihersukarapuja eli Caridina babaulteja, niin ne eivät risteydy kirsikan kanssa. Jos taas vihersukasesi ovat niitä taviksia, vihertäviä maatiaisia (joita usein kutsutaan vihersukasiksi), niin ne menevät kyllä kirsikan kanssa sekaisin.
-
- Senior Member
Tulisukaset saivat alkuviikosta kavereikseen hehkurasboroita ja kääpiömonnisia.
Välillä rasboraparveen eksyy uiskentelemaan jokunen pikkurapu
Kaksi äitiä kanniskelee munia. Toivottavasti pian tulee mammoja lisää.
Eilen pisti silmään oikeen todella kirkasvärinen yksilö. Punaisissa kohdissa ei ollut merkkiäkään läpikuultavuudesta. Näitä lisää..
Välillä rasboraparveen eksyy uiskentelemaan jokunen pikkurapu

Kaksi äitiä kanniskelee munia. Toivottavasti pian tulee mammoja lisää.
Eilen pisti silmään oikeen todella kirkasvärinen yksilö. Punaisissa kohdissa ei ollut merkkiäkään läpikuultavuudesta. Näitä lisää..
-
- Junior Member
Täältäkin löytyy sukarapuja sekä sinisenä että vihreenä sekä ihan tummia valkojuova selässä olevia.Mutta meillä noi ei ole päässyt lisääntymään ollenkaan.Sillä täällä asustaa samassa akvaariossa taisto poika sekä kaksi tyttöä, sekä hullun ahneita keltabarbeja sekä tetroja.Mokomat repivät palasiksi ja söivät lihat yhdeltä siniseltä vasta murr. Nyt onkin tulossa akvaarioon siniharjarapu pariskunta,saas nähdä kuin tulevat toimeen noiden sukisten kanssa 

Sinirapu,Lasikatkarapu,marmorirapuja
Kirjoahvenia ja huntupyrstöisiä eläjiä erilajeja,plekoja.
HAKUSESSA SINIRAPUTYTTÖ...
Kirjoahvenia ja huntupyrstöisiä eläjiä erilajeja,plekoja.
HAKUSESSA SINIRAPUTYTTÖ...
Mistä ihmeen reiästä sukaravut pääsevät Eheimin Pickup 2008:n sisään? Eilen niitä oli siellä suodattimen seinän ja vaahtomuovin välissä ainakin kymmenen, eivätkä ne olleet edes kovin pieniä. Vapautin ravut ja painoin osat kiinni toisiinsa oikein tiukasti, mutta taas oli tänään yksi seikkailunhaluinen tulisuka siellä jumissa. Aina välilllä joku niistä yrittää mennä veden ulostuloreiästä sisään, mutta en ole vielä nähnyt yhdenkään onnistuvan.
^ SItten ei kakkakikkareet imeydy suodattimeen ja niitä tulee sukarapualtaassa paljon. 

Sukaravut on muuten tosi kovia kakkailijoita.
Mulla meni taistelukalan ruikku pickupin sisään sieltä takaa. Siellä suodattimen ikäänkuin "selässä", (missä se johtokin kulkee sitä uraa pitkin ylös) on sellaisia koloja, joihin ainakin tuo taisto meni eikä päässyt itse pois. Minusta sieltä kolosta ei kyllä päässyt suodattimen sisään saakka mutta onhan se mahdollista, että pääseekin. Tarkasta AnnaS ne raot.
Ihme porukkaa kun pitää joka rakoon mennä. 
Nyt mä havaitsin jo neljä tiineenä olevaa rapulikkaa. Ihme porukkaa, lämpötilakin on liian korkea eli 26°...

Nyt mä havaitsin jo neljä tiineenä olevaa rapulikkaa. Ihme porukkaa, lämpötilakin on liian korkea eli 26°...

^ En vielä ainakaan ole ruvennut viralliseksi "raon tarkastajaksi" (
), enkä laittanut hyttysverkkoakaan suodattimen ulostulon eteen. Se mokoma hidastaa veden virtausta liikaa. Vapauttelen rapuja suodattimesta siihen asti, että saan tilaamani Seran F-sarjan taatusti sukarapuvarman suodattimen altaaseen.
Onko kenelläkään ollut vaaleansinisiä helmisukia pitempään? Minua kiinnostaisi tietää säilyykö niitten poikasilla ja poikasten poikasilla se vaaleansininen väri, vai muuttuvatko ne ajan kanssa valkoisiksi tai jopa epämääräisen rusehtavan kukertaviksi? Minulla on nyt poikasia, mutta niistä ei vielä tiedä, minkä värisiä niistä tulee aikuisina.

Onko kenelläkään ollut vaaleansinisiä helmisukia pitempään? Minua kiinnostaisi tietää säilyykö niitten poikasilla ja poikasten poikasilla se vaaleansininen väri, vai muuttuvatko ne ajan kanssa valkoisiksi tai jopa epämääräisen rusehtavan kukertaviksi? Minulla on nyt poikasia, mutta niistä ei vielä tiedä, minkä värisiä niistä tulee aikuisina.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Minulla on yhessä rapulassa Pickup2006 ja siellä on aina ollut rapuja sisällä. Viikkoputsauksen yhteydessä huuhtelen kaikki osat ensin puhtaaseen kippoon ja poimin sukikset takaisin kotiin. En o ikuna miettynyt mistä reiästä ne menee, alaritilästä todennäköisimmin. Nyttemmin uuteen rapulaan on laitettu tuo Seran vaahtomuovisuodatin.
Tällä viikolla pitäis tulla taas sukiksia Saksasta, jännittää iiihan kamalasti!
Tällä viikolla pitäis tulla taas sukiksia Saksasta, jännittää iiihan kamalasti!
^ No niin jännittää täälläkin!
Mulle tulee samassa paketissa vallumaaritin kanssa keltasilmäisiä tiikereitä ja lisää vaaleansinisiä helmisukia. Ne on kyllä pakko laittaa samaan laariin karanteeniin, kun altaat alkaa loppua.
Se Seran suodatin on kyllä tosi hyvä. Sukaset laiduntaa siinä jatkuvasti, se toimii kuten mattosuodatin ja on helppo putsata. Mulla on vain yksi sellainen, mutta tilasin kolme lisää.

Se Seran suodatin on kyllä tosi hyvä. Sukaset laiduntaa siinä jatkuvasti, se toimii kuten mattosuodatin ja on helppo putsata. Mulla on vain yksi sellainen, mutta tilasin kolme lisää.
-
- Starting Member
^ Mistä te tilaatte sukarapusia? Minuakin kiinnostaisi taas tauon jälkeen ottaa niitä 

Tällä kertaa täältä: http://www.gs-wirbellosenhandel.de/epag ... ctID=66041 Katsotaan kauanko kestää ja minkälaatuisia sieltä tulee. Tämä on eka tilaus tästä kaupasta.
-
- Starting Member
^ Kiitos, vaikuttaa mielenkiintoiselta paikalta. Ilmoittele sitten millainen paketti tuli, jos vaikka itsekin tilaisi joskus tuolta..
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS, TAS
- Sukupuoli: Mies
Mitäs kaikkia rapuja on tilauksen mukana tulossa?