Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Järjestelmässäni on pH-sensori ja näyttö joten kuplia ei oikeastaan tarvitse laskea (muuten kuin jos alussa haluaa laskea pH:ta hitaammin). Reaktori on mitoitettu 800-litraan saakka eli kuplia ei karkaa vaan kaikki liukenee nopeasti.
Enemmänkin askarruttaa tuo ruokasooda. Eli onko tosiaan niin, että se nostaa sekä KH:ta että pH:ta. Ja mitä tapahtuu kun siihen syötetään CO2? Laskeeko CO2 vain pH:ta vai voiko KH samalla romahtaa?
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Protozoon kirjoitti: Mietinpä niitä mikrokuplia vielä, kun tuntui Paavo2006 ne sinua vaivaavan.
Voipi olla, että ne eivät edes ole hiilidioksidia. Noissa kuplissa käsittääkseni tapahtuu muunkinlaista kaasujenvaihtoa veden ja kuplan välillä, kuin vain CO2:n liukeneminen veteen. Toisaalta teollisuushiilidioksidi on noin 99,7% hiilidioksidia, ja voi olla, että jämät eivät liukene vaan kuplittelevat niissä mikrokuplissa pois.
Tämä päätelmä toki aika mututuntumalla.
Noo, ei ne mikrokuplat nyt niin vaivaa...mutta ajattelinpa vaan, etten suotta lykkää hukkaan hiilaria jos se sitä tarkoittaa. Mutta ehkä sitten seurailen pullon kestoa ja annan mikrokuplien elää omaa elämäänsä. Mikrokuplat rules. :mrgreen:
Protozoon
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Protozoon »

SPLASH kirjoitti:Järjestelmässäni on pH-sensori ja näyttö joten kuplia ei oikeastaan tarvitse laskea (muuten kuin jos alussa haluaa laskea pH:ta hitaammin). Reaktori on mitoitettu 800-litraan saakka eli kuplia ei karkaa vaan kaikki liukenee nopeasti.
Enemmänkin askarruttaa tuo ruokasooda. Eli onko tosiaan niin, että se nostaa sekä KH:ta että pH:ta. Ja mitä tapahtuu kun siihen syötetään CO2? Laskeeko CO2 vain pH:ta vai voiko KH samalla romahtaa?
KH ja pH liittyy toisiinsa: KH:ta kun nostaa, niin nousee pH:kin. Jos KH on vedessä pieni 0-2, pienellä hiilidioksidimäärällä saa pH:n vaikka 4:ään ja vesi on pH:n suhteen epävakaa, co2 järjestelmä kun ei saa nostettua sitä, jos luikahtaa paljon alle, ja kalatkin tuottavat co2:ta, kasvitkin kuulemma yöllä, ai niin ja bakteeritkin.
Kun KH:ta nostetaan esim ruokasoodalla (itse käytän tätä, koska on halpaa ja sitä saa maitokaupasta), pH lähtee nousúun, mutta co2 järjestelmä syöttää lisää co2:ta ja pitää pH:ta halutussa, esim. mulla 6.75:ssä.
Eli jos kasveja ajatellaan, niin isommalla KH:lla saadaan haluttu pH, mutta myös CO2 -pitoisuus esim. 15-25mg/l.

Itse olen miettinyt KH testien tarkkuutta/luotettavuutta. Täytynee kokeilla rinnakkain eri merkkejä.
100l rapula, 400l etelä-amerikka, 2 kissaa ja emäntä
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Mikäs sulla Protozoon olikaan se KH? Eikö kuitenkin veden KH-arvo kerro sen, mihin saakka pH:ta olisi järkevä laskea, jotta vedessä olisi optimaalinen määrä CO2:ta? Esim. mulla kun KH on 4, optimaalinen Co2-pitoisuus olisi käsittääkseni silloin kun pH on 6,9, joka mulla siis onkin. AInakin niiden pH-KH-C02-taulukoiden mukaan. Jos säätäisin pH:n vaikkapa 6,5:n niin hiilidioksidia alkaisi olla jo liikaa. Häh, eikö oo näin? 8O :)
Protozoon
Junior Member
Junior Member

Paavo2006 kirjoitti:Mikäs sulla Protozoon olikaan se KH? Eikö kuitenkin veden KH-arvo kerro sen, mihin saakka pH:ta olisi järkevä laskea, jotta vedessä olisi optimaalinen määrä CO2:ta? Esim. mulla kun KH on 4, optimaalinen Co2-pitoisuus olisi käsittääkseni silloin kun pH on 6,9, joka mulla siis onkin. AInakin niiden pH-KH-C02-taulukoiden mukaan. Jos säätäisin pH:n vaikkapa 6,5:n niin hiilidioksidia alkaisi olla jo liikaa. Häh, eikö oo näin? 8O :)
Näin kuvittelisin. Itse en oikein luota noihin taulukoihin, sillä jos vedessä on jotain muuta puskuroimassa pH:ta (jota voi olla esim hanavedessä, vesilaitoksella laitettu), niin taulukko ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi, jos laskee pH:ta kaupallisella pH- liuoksella, ei taulukon co2 ole kuitenkaan lisääntynyt.
Mulla KH on 4 ja pH 6.75. Laitoin pH:n tuohon kaloja varten ja KH:n neljään, että saan kasveille tarpeeksi co2:ta (kasveille siis yli 15mg/l ja kaloille alle 30mg/l)

Laskureita CO2:lle: http://www.theaquatools.com/co2-calculations
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Protozoon kirjoitti: Esimerkiksi, jos laskee pH:ta kaupallisella pH- liuoksella, ei taulukon co2 ole kuitenkaan lisääntynyt.
No, ei tietenkään mutta jos puhutaan vaan hiilidioksidilisäyksestä ja sillä laskemisella. Mutta tavisharrastaja ei ehkä tutkaile muita puskuroivia ainesosia vaan luottaa suunnilleen taulukoihin, sinnepäin. [;)]
Protozoon
Junior Member
Junior Member

Paavo2006 kirjoitti:
Protozoon kirjoitti: Esimerkiksi, jos laskee pH:ta kaupallisella pH- liuoksella, ei taulukon co2 ole kuitenkaan lisääntynyt.
No, ei tietenkään mutta jos puhutaan vaan hiilidioksidilisäyksestä ja sillä laskemisella. Mutta tavisharrastaja ei ehkä tutkaile muita puskuroivia ainesosia vaan luottaa suunnilleen taulukoihin, sinnepäin. [;)]
Jep. Tärkeintä on kalojen kannalta, että pysyy tasaisena pH. Täytyypä hommata co2 -tippatesti, niin näkee, minkä verran sitä siellä loppujen lopuksi on.
PS. Aika monimuotoista on tämä vesikemia yms. Olen saanut itseni aikoinaan melkein hermoromahduksen partaalle (vaimokin melkein hermostui minuun;) huolehtimisella, vesitesteillä ja lukiessani kaiket yöt internetistä näistä asioista ja kokeillut kaiken maailman virityksiä. Nyttemmin olen onneksi rauhoittunut ja menen enemmän sillä jos se näyttää toimivan, älä korjaa -menetelmällä:)
Kaverit ovat aina kysyneet, kuinka iso homma tuossa akvaarion hoitamisessa on, mutta olen heille vastannut, että se juuri on kalojen katselemisen ohella loistavaa arjesta irroittautumista ja rentouttavaa. Hmm, miksihän tämän asunnon imuroiminen ei kiinnosta ihan yhtä paljon?
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Mulla on itsellä ihan sama juttu; sain itseni melkein hermoromahduksen partaalle reilut 4 vuotta sitten kiekkoaltaan kanssa. Tällöin sitten päätin luopua siitä ja pistin kaikki myyntiin ja olin tosiaan neljä vuotta vaan muine elukoineni. Nyt talvella aloitin taas ja vähän oli noiden vermeitten kanssa sellainen olo, että tätäkö tämä nyt taas on ja mietin jo, että myyn sittenkin kaiken mutta ehkä opin pikkuhiljaa rentoutumaan...ja meillä myös isäntä hieman meinasi tuskastua, toivoi jopa etten aloittaisi harrastusta uudelleen. Ehkä tämä tästä. :D
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Tämä on niin pitkä ketju että tätä on saatettu jo käsitellä täällä mutta kysynpä silti.
Eli missä teillä on pH-sensori ja levitin suhteessa toisiinsa altaassa? Itselläni ne ovat mahdollisimman kaukana toisistaan eri päädyissä.
Kysyn tätä siksi koska olen huomannut että pH laskee vielä aika kauan sen jälkeen kun venttiili on katkaissut syötön. pH on säädetty 6,69 mutta välillä se laskee jopa 6,62. Tämä käsittääkseni johtuu siitä että levitin syöttää ylimääräistä CO2 omaan päätyynsä jonka jälkeen se pikkuhiljaa leviää sensorin päätyyn joka vasta sitten katkaisee syötön. Levitin on silloin vielä täynnä ja pH laskee entisestään.
Kannattaisiko siis laittaa sensori lähemmäksi levitintä niin että se reagoi nopeammin?
Protozoon
Junior Member
Junior Member

SPLASH kirjoitti:Tämä on niin pitkä ketju että tätä on saatettu jo käsitellä täällä mutta kysynpä silti.
Eli missä teillä on pH-sensori ja levitin suhteessa toisiinsa altaassa? Itselläni ne ovat mahdollisimman kaukana toisistaan eri päädyissä.
Kysyn tätä siksi koska olen huomannut että pH laskee vielä aika kauan sen jälkeen kun venttiili on katkaissut syötön. pH on säädetty 6,69 mutta välillä se laskee jopa 6,62. Tämä käsittääkseni johtuu siitä että levitin syöttää ylimääräistä CO2 omaan päätyynsä jonka jälkeen se pikkuhiljaa leviää sensorin päätyyn joka vasta sitten katkaisee syötön. Levitin on silloin vielä täynnä ja pH laskee entisestään.
Kannattaisiko siis laittaa sensori lähemmäksi levitintä niin että se reagoi nopeammin?
En usko, että tarvitsee. Itse ratkaisin saman asian laittamalla co2:ta tulemaan hieman hitaammin ja hystereesin 0.01:ksi. Nyt seilaa 6.74-6.77 valillä. Magneettiventtiili napsuu keskellä valaistusjaksoa noin 5-10 min välein. Just hyvä.

Ps. Tuo sulla seilaava määrä 0.07 on mielestäni vielä aika pieni muutos. Toisesta desimaalista sanotaan Seran ohjeissa olemaan välittämättä. Ei haittanne kaloja.
Zaphood
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Zaphood »

Arvon gurut:

Paljonkos teillä menee hiilaria valojen poissaollessa? Noin niinkuin Ph:n näkökulmasta kyselen... Kukathan sitä ei tartte...
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Ok, kiitos Protozoon. Tässä Aqua Lightin monitorissa ei voi säätää hystereesiä vaan se näyttäisi olevan vakiona noin 0,05.

Tässä muuten levitin joka tuli mukana. Käsittämättömän tehokas ollakseen niin yksinkertainen ja halpa. Eli siinä on pumppu joka syöttää läpinäkyvään kammioon vettä (virtauksen voimakkuutta voi säätää). Vesivirta laittaa sinisen roottorin pyörimään (CO2 liukenee). Roottorin akseli on ontto josta CO2 kuplii kammioon. Eli kuplalaskuri ja levitin on yhdistetty samaan laitteeseen. Suosittelen 19,90€.
http://shop.aqualight.de/images/product ... 1380_0.jpg

Kysyisin vielä, että katoaako ruokasoodan vaikutus? Eli lisätäänkö sitä koko altaan mukaan vai vain vaihdetun vesimäärän mukaan?
Protozoon
Junior Member
Junior Member

SPLASH kirjoitti:Ok, kiitos Protozoon. Tässä Aqua Lightin monitorissa ei voi säätää hystereesiä vaan se näyttäisi olevan vakiona noin 0,05.

Tässä muuten levitin joka tuli mukana. Käsittämättömän tehokas ollakseen niin yksinkertainen ja halpa. Eli siinä on pumppu joka syöttää läpinäkyvään kammioon vettä (virtauksen voimakkuutta voi säätää). Vesivirta laittaa sinisen roottorin pyörimään (CO2 liukenee). Roottorin akseli on ontto josta CO2 kuplii kammioon. Eli kuplalaskuri ja levitin on yhdistetty samaan laitteeseen. Suosittelen 19,90€.
http://shop.aqualight.de/images/product ... 1380_0.jpg

Kysyisin vielä, että katoaako ruokasoodan vaikutus? Eli lisätäänkö sitä koko altaan mukaan vai vain vaihdetun vesimäärän mukaan?
Mulla laskee joskus viikossa 0,5dKH, joten lisään hieman. Mittaan vedenvaihdon jälkeen ja joskus kerran keskellä viikkoa.
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Zaphood kirjoitti:Arvon gurut:

Paljonkos teillä menee hiilaria valojen poissaollessa? Noin niinkuin Ph:n näkökulmasta kyselen... Kukathan sitä ei tartte...
Itselläni menee suurin piirtein saman verran. Kasvithan nappaavat siitä vain murto osan. Suurin osahan haihtuu veden virtauksen myötä. Eli se että CO2 syötetään altaaseen lisää ei johdu siitä että kasvit käyttäisivät kaiken.
Zaphood
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Zaphood »

SPLASH kirjoitti:Itselläni menee suurin piirtein saman verran. Kasvithan nappaavat siitä vain murto osan. Suurin osahan haihtuu veden virtauksen myötä. Eli se että CO2 syötetään altaaseen lisää ei johdu siitä että kasvit käyttäisivät kaiken.
Lähinnä mietin, ettei tule CO2 liika-annostusta kaloille pimeään aikaan, ja toisaalta jos ei laita hiilaria, niin Ph nousee... Pieni pää ja liikaa ajatuksia, you know.
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Zaphood kirjoitti:
SPLASH kirjoitti:Itselläni menee suurin piirtein saman verran. Kasvithan nappaavat siitä vain murto osan. Suurin osahan haihtuu veden virtauksen myötä. Eli se että CO2 syötetään altaaseen lisää ei johdu siitä että kasvit käyttäisivät kaiken.
Lähinnä mietin, ettei tule CO2 liika-annostusta kaloille pimeään aikaan, ja toisaalta jos ei laita hiilaria, niin Ph nousee... Pieni pää ja liikaa ajatuksia, you know.
Olen itsekin miettinyt samaa mutta tullut siihen tulokseen että kasvit päivisinkin kuluttavat aika vähän sitä hiilidioksidia. Lisäksi sinileuat ovat kuteneet ja ruskuaispussilliset poikaset eivät ole ottaneet nokkiinsa. Eli olettaisin kaiken olevan ok.
Protozoon
Junior Member
Junior Member

SPLASH kirjoitti:
Zaphood kirjoitti:Arvon gurut:

Itselläni menee suurin piirtein saman verran. Kasvithan nappaavat siitä vain murto osan. Suurin osahan haihtuu veden virtauksen myötä. Eli se että CO2 syötetään altaaseen lisää ei johdu siitä että kasvit käyttäisivät kaiken.
Mulla ei yöllä mene hiilaria kuin noin alle puolet päivän annoksesta. Kukat kuulemma myös tuottavat sitä yöllä. Mulla on ilmastinkivi yhdessä nurkassa kannon takana, ettei valokannen alle jää yöllä pelkästään hiilaria lillumaan (Juwelissa korkeat reunat), mutta muuten veden pinta aikamoisen rauhallinen, eikä tuhlaa paljoa co2:ta.
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Itselläni sen verran hyvä ilmastus suihkuputkien ja ilmastimen vuoksi että CO2 haihtuu suht nopeasti.
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Miten usein olette kalibroineet pH-sensorin. Kannattako se tehdä jos järjestelmä toimii ilman heittelyjä?
Protozoon
Junior Member
Junior Member

SPLASH kirjoitti:Miten usein olette kalibroineet pH-sensorin. Kannattako se tehdä jos järjestelmä toimii ilman heittelyjä?
Kalibroin eka kuukauden aikana 3 kertaa, sitten noin kuukauden välein. 3. kalibrointikerralla oli hieman heittoa, mutta nyt parilla viime kerralla näytti tarkasti oikein. Eli seuraavan kerran tarkastan kuukauden tai kahden päästä, ja ehkä käytän niitä puhdistusliuoksia, kun puoli vuotta laitteella tulee täyteen.

Huomio: Kalibroin ensin pH 7.0 -lioksella, sitten pH 4.0 -lioksella. Laite menee noin päin noihin lukemiin parissa minuutissa. Ennen altaaseen menoa elektrodi saa lillua akvaariovedessä isossa lasissa ainakin kymmenisen minuuttia. Tämä järjestys siksi, että elektrodi tuntuu tokenevan vahvasta happamuudesta aika hitaasti, eli menee melko kauan, ennenkuin laitteen lukema nousee tuolta 4.0:sta altaan oikeaan lukemaan (eli jos ensin mittaisin 4.0 ja sitten 7.0:n joutuisin odottelemaan elektrodi 7.0 liuoksessa kymmeniä minuutteja).
Ilmeisesti 4.0:n happoa jää lillumaan noihin kapillaariputkiin, tai mitä siellä elektrodissa on.
tirinne
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tirinne »

Tietääkö joku onko EHEIMin ph-elektrodi yhteensopiva tämän Seran systeemin kanssa?
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Silloin kun itse hankin omat laitteeni niin sain sen käsityksen että elektrodit ovat standardisoituja. Eli mikä tahansa elektrodi pitäisi sopia mihin tahansa monitoriin jossa on BNC-liitin (http://en.wikipedia.org/wiki/BNC_connector).

-------------------------------

Tutkiskelin vielä hieman noita yhteensopivuuksia. Uskallan sanoa että sopivat yhteen.
wippet
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja wippet »

ei tästä tule mitään, olen 3 päivää tapellut tuon seramicin kanssa.
Siis jos avaan pullon auki ja säädän neulaventtiilistä tulemaan se 2kuplaa/sek niin paineet mittarissa on nollissa koko ajan, en näe koska pullo on tyhjä mistään? Jos taas avaan neulaventtiilin niin että paineet pullossa on 1 ja säädän pulloa auki niin että tulee se pari kuplaa. kumpi oikein?! säädänkö kuplia siis neulaventtiilistä vai tuosta hanasta?!mulla ei ole mitään ohjeita tähän laitteeseen, koska tuli altaan mukana.
mulla on asetettu siihen koneeseen ph:ksi 6,4, mutta öisin se laskee 6,28. KH on 2. Päivisinkin hyvin harvoin CO2 lähtee päälle. Kasveja varten haluaisin lisätä hiilaria. pelkona kuitenkin että ph laskee liian alas ja kalat kupsahtaa.
n500l seurala, 54l tulisukarapula
O;purjesampimonneja yksinäisen seuraksi
Doggi kuolaamassa lasit,Napsu ja Pruna hirnuu tallissa,
mies kertomassa kuinka paljon tilaa vie tämä harrastus ja 2 lasta :)
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Neulaventtiilistä säädetään haluttu kuplamäärä. Onhan sulla siinä 2 mittaria? Toisesta näkee pullon paineen ja toisesta johdetun paineen.
Protozoon
Junior Member
Junior Member

wippet kirjoitti:ei tästä tule mitään, olen 3 päivää tapellut tuon seramicin kanssa.
Siis jos avaan pullon auki ja säädän neulaventtiilistä tulemaan se 2kuplaa/sek niin paineet mittarissa on nollissa koko ajan, en näe koska pullo on tyhjä mistään? Jos taas avaan neulaventtiilin niin että paineet pullossa on 1 ja säädän pulloa auki niin että tulee se pari kuplaa. kumpi oikein?! säädänkö kuplia siis neulaventtiilistä vai tuosta hanasta?!mulla ei ole mitään ohjeita tähän laitteeseen, koska tuli altaan mukana.
mulla on asetettu siihen koneeseen ph:ksi 6,4, mutta öisin se laskee 6,28. KH on 2. Päivisinkin hyvin harvoin CO2 lähtee päälle. Kasveja varten haluaisin lisätä hiilaria. pelkona kuitenkin että ph laskee liian alas ja kalat kupsahtaa.
Käyttöohjeen voi ladata seran sivuilta.taisi olla www.sera.de, en muista tarkkaan. Pullon tyhjenemistä ei näe niista mittareista, kuin aivan lopuksi. Liian matalaan pH:n KH:n nosto ruokasoodalla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”