Aksolotli akvaariooni?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Missukka
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Aksolotli akvaariooni?

Viesti Kirjoittaja Missukka »

Minulla 120L akvaario tällä hetkellä ilman asukkeja. Akvaario on 45 cm korkea ja olen tottunut pitämään sen täynnä vettä, joten tämä askarruttaa aksolotlien kohdalla. Voiko akvaario olla täynnä vettä, vai pitääkö vedenpinnan olla huomattavasti matalamalla?

Akvaariossani on myös kolme isoa "reikä"kiveä -pitääkö nämä poistaa? Tiedän, että aksolotlien altaassa ei saa olla mitään terävää, mutta ovatko tällaiset karheat ja reikäiset kivet näitä nk. teräviä objekteja, jotka voivat vahingoittaa aksolotlia?
Halla76
Member
Member

Re: Aksolotli akvaariooni?

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

Ensiksi akvaario on aivan liian pieni aksolle. Suosittelen vähintään 150x50 pohjaa. Näistä kavereista tulee 40cm jötkäleitä, pienessä tilassa jäävät kitukasvuisiksi.
Axojen nahka on tosi arkaa joten kaikki terävä pois.
Veden pinnan korkuudella ei sinäänsä ole väliä, akva voi olla ihan hyvin täynnä vettä.
Kannattaa hakea haulla, täällä on ainakin pari keskustelua axoista.
317l vettä
Missukka
Junior Member
Junior Member

Olen lukenut Aksolotleista Englantilaiselta sivulta ja sen mukaan minimi pituus akvaariolle on muistaakseni 47 cm. Oma akvaarioni on 80cm. Infoa kun näistä löytyy todella vähän Suomeksi. Olen myös lukenut tällä sivulla muiden keskustelua aiheesta, mutta tietääkseni heilläkään ei mitään noin isoja tankkeja aksolotleilleen ollut (?).

--

http://www.axolotls.org -sivustolla käytetään sanaa "large" kuvailemaan aksolotli tankkia, joka on 120 x 31cm pinta-alaltaan. Ja hyvinhän sinne näköjään mahtuu pari aksolotlia. :)
Halla76
Member
Member

Tuon laskukaavan mukaan mulla pitäis olla ainakin 3m allas. Ja tekstissä puhutaan minimi määristä ettei mene eläinrääkkäyksen puolelle. Nyt en sanasta sanaan voi suomentaa kun olen puhelimen kautta netissä. Usko kuitenkin huviksesi että altaasi on liian pieni. Itsellä omat axot täyttää joka sentin 130x65 alastaan. Ota mittanauha käteen ja mittaa 40cm, sitten vertaa sitä akvaasi. Haluatko tuon kokoisen eläimen asuvan altaassasi?
317l vettä
Missukka
Junior Member
Junior Member

Mutta eiväthän läheskään kaikki tämän lajin edustajista kasva tuohon kokoon. Monethan niistä eivät edes tule koko aikuisvaiheeseen, vaan jäävät keskenkasvuisiksi. Miten siis voidaan pitää 40cm normina, jos useimmat näistä eläimistä jäävät reippaasti alle sen?

En tietenkään halua eläintä liian pieneen tilaan, päinvastoin! Mutta mielestäni ei ole kohtuullista olettaa, että Aksolotli voi ainoastaan hyvin 500L akvaariossa. Tottakai kuuntelen teidän kaikkien näkemyksiä asiasta. Mutta se, että heti tullaan tyrmäämään ja sanotaan, että tankkini on liian pieni ärsyttää. Luulisi, että axolotli sivustoa pitävä ihminen tietää mistä puhuu. Ja koska hän sivustollaan puhuu 45cm pituisen akvaarion olevan absoluuttinen minimi ja 120cm pitkän olevan suuri, niin luulisi, että minun 80cm pitkä akvaarioni olisi näiden väliltä kohtuullinen.
Halla76
Member
Member

150x50 allas on n. 300l.
Syy siihen miksei axot kasva täyteen kokoon on 1.huono ruoka 2.liian pieni tila 3.huono hoito
Ihanaa mulla on axomutantteja!
317l vettä
Kukkiis
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Kukkiis »

Mulla on 150x50 pohjalla nykyinen Aksola (330L), vanha oli 100x40 (180L) ja tuo oli ihan liian pieni kahdelle keskenkasvuisellekin. Ja ei kai kaikista välttämättä tule just 40cm, mutta kyllä ne äkkiä kasvata isoiksi, yli 30cm pitkiksi. Joten kyllä altaalla saa olla kokoa :)
Ja vaikka aksot eivät tule ns. aikuismuotoonsa, niin kyllä ne silti kasvavat isoiksi.
330L, 140L, 90L, 16L
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

http://www.axolotl.org
Komppaan Missukkaa. Se, että eliö kasvaa isoksi ei aina välttämättä tarkoita että altaan pitää olla valtava.
AW:ssä on kummallinen tapa väheksyä ulkomaalaisten sivujen tietoja. Ihan kuin me täällä (jossa akvaarioharrastus on suhteellisen uusi ilmiö moniin muihin maihin verrattuna ja akvaariokirjallisuutta tuskin löytyy 80-luvun puoliväliä ennen) olisimme jotenkin viisaampia kuin muut.
Itse lueskelen mielelläni ruotsin-, englannin- ja saksankielisiä sivuja. Hirvittää välillä kun jotkut täällä kääntää Googlella englanninkielisiä sivuja koska ei ymmärrä englantia. En yhtään ihmettele että näiden harrastajien ainoat raamatut ovat suomalaisten kirjailijoiden teokset.
Kukkiis
Member
Member

Eipä tuota ole väheksytty, mutta käytännön kokemuksesta vaan voi sanoa että tuo 80cm allas on kovin lyhyt ja pieni. Aksot kuitenkin toisinaan spurttailevat ja touhuavat paljonkin, niin kyllä 120L allas on pieni 30cm pitkälle, saati vielä isommalle pötkölle.
330L, 140L, 90L, 16L
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Jaahas, taas näitä kysyn neuvoa ja loukkaannun kun saan niitä ja alan vänkäämään keskusteluja... :roll:

Aloittajan allas on liian pieni aksolle. Se ei ole mielipide vaan fakta. Jos haluaa sammakkoeläimiä pitää, niin tuon kokoiseen menisi hienosti esim kääpiökynsisammakko, joku Cynops suvun tulilisko tai varauksella (vaatinee isomman asumuksen kasvaessaan) järjettömän ruma kennosammakko.
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Ei millään pahalla mutta mihin tuo "fakta" perustuu? Yhtälailla sinunkin pitäisi perustella mielipiteitäsi (vai oletko kritiikin yläpuolella). [;)]
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

SPLASH kirjoitti:Ei millään pahalla mutta mihin tuo "fakta" perustuu? Yhtälailla sinunkin pitäisi perustella mielipiteitäsi (vai oletko kritiikin yläpuolella). [;)]
Muista, että fakta voidaan osoittaa oikeaksi tai vääräksi perusteluilla, eikä Srd:n lause täytä mielipiteen määreitä.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

No tosi asia on, että axolotlit kasvaa isoksi ja elää pitkään, toivottavasti. Miksi pitäisi väenvängällä liian pieneen tilaan tunkea ? En vaan jaksa tajuta. Kuitenkin kaikkien, ulkomaistenkin lähteiden mukaan tuo kasvaa isoksi, n. 30 senttiseksi ja jos ei ole kunnon tilaa tarjota, voi ottaa pienemmäksi jääviä salamantereita.
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

SPLASH kirjoitti:Ei millään pahalla mutta mihin tuo "fakta" perustuu? Yhtälailla sinunkin pitäisi perustella mielipiteitäsi (vai oletko kritiikin yläpuolella). [;)]
No perustellaan nyt sitten vaikka maalaisjärjellä. :roll: Vai laittasitko itse 80cm altaaseen esim helmipurjeplekon? Aikuiskoko on sillä samaa luokkaa kuin aksolla.
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Toisaalta ehkä uskottavampia "faktoja" löytyy monelta lajiharrastaja-yhteisöjen sivuilta joissa monien friikkiharrastajien kokemuksien lisäksi myös viitataan tieteellisiin "faktoihin".
Voihan sitä maalaisjärjellä myös väittää että taistelukala tulee hyvin toimeen muiden kalojen kanssa koska se on saman kokoinen kuin seeprakala. [;)]
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

SPLASH kirjoitti: Voihan sitä maalaisjärjellä myös väittää että taistelukala tulee hyvin toimeen muiden kalojen kanssa koska se on saman kokoinen kuin seeprakala. [;)]
Saivartelu on lapsellista. Olet väärässä, opi elämään sen kanssa.
fix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fix »

Luinpahan itse tuon sivuston ihan akson omistajana. Ja kyllä siellä sanotaan jotta 45cm labrojen koe-eläimillä. Kuinka moni haluaa tarjota kotonaan eläimilleen koe-eläinten asumisolot? En mie ainakaa.
Toisaalta mikäpä olen arvioimaan kenenkään tapaa asuttaa omia eläimiään. Toiset tykkää ahtaasti ja paljon luottaen hyvään hoitoon, toiset tykkää antaa parhaan mahdollisen isoissa tiloissa. Itselläni akso asustaa 240L, yksi ainoa, jolle ehkä tulee kaveri jos sellaisen sille joskus jostai löydän. Mutta en mie tuota pienempään laittaisi edes yhtä. Kaupasta sanottiin jotta minimi koko 100L, mutta aika pieneksi jää 100L:n allas loppuje lopuksi. Ehkä 100L vettä riittää ehdottomana miniminä, mutta isossa akvaariossa jossa vedenpinnan korkeus on 20-30cm:n luokkaa, ja se vesimäärä tulee enempi pohjan pinta-alan mukaan. Mukavampi sitä aksoa on katsella kun sillä on tilaa touhuta.
Halla76
Member
Member

Onnex mun ei tarvii nähdä axoa 100l. Mä vaan haaveilen 2m pitkästä axolasta jonka joku kantaa meille. :D
317l vettä
SPLASH
Senior Member
Senior Member

En minäkään ole sitä mieltä että mitään eliötä kannattaisi laittaa liian pieneen altaaseen (jos sellaisen kuvan joku minusta sai). Ainahan on hyvä tarjota mahdollisimman hyvät oltavat. Hieman vain sitä kritisoin että ollaan nopeasti osoittamassa sormea ilman kunnon perusteluja, lähdemateriaalia ja lisätiedon tarjontaa.
Kyllä minäkin varmaan miettisin tarkkaan laittaisinko aksolotin alle 120 x 50 altaaseen (mutta tämä on vain mutua).
Halla76
Member
Member

Jos sanoin että 80x40 allas on liian pieni 40cm elukalle niin tarviiko sitä perustella. Itse olen lukenut kaikki axo sivut läpi jo vuosia sitten, mutten niitä ulkoa muista. Ennen niitä sivustoja oli enemmänkin, vuonna nakki ja kivi ;)

Luulis että allekirjoituksestani voisi päätellä että jotain axoista tiedän. Tiedän kyllä olen tilanatsi kaikkien vesieliöiden kohdalla. Varsinkin axot nostattaa tän tunteen pintaan. Vuosia sitten oli kanssa axobuumi. Silloin kun niitä sai ihan tosta noin vaan, ihmiset niitä osti ja kun ne ei sitten ollutkaan niin kivoja niin niitä lahjoiteltiin ties missä kunnossa. Tilanne rauhoittui vuosiksi, mutta nyt axot on taas muodissa. Edellistä buumia seuraten olen nyt hyvin skeptinen nykyiselle buumille.

Ekan axon hommasin akvaariolinnasta vuosia sitten. Olin jo vuosia haavaillut kyseisestä eliöstä ja nyt sellaisen näin. Yksi tumma sitten lähti mukaan 128l, kun heräteostos oli ja tuo allas kotona tyhjänä. No ei mennyt aikaakaan kun litroja oli parin altaan jälkeen 375l. Eli olisi ollut fiksuinta heti alkuun ostaa iso allas. 375l tuli sitten loput 5 axoa. Muuton jälkeen litramäärät taas kasvoivat 420l. Axoja oli 6, joista valitettavasti isoin naaras kuoli. Syy tuntematon, suru on valtava vieläkin. 5 axoa uiskentelee tuolla makkarin altaassa.
317l vettä
Kukkiis
Member
Member

Mihinkäs ratkaisuun Missukka päätyi? :)
330L, 140L, 90L, 16L
sherrylips
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja sherrylips »

JOS on mahdollista vaihtaa allas esim. 200l altaaseen parin vuoden sisällä, on aloittajan allas täysin välttävä nuoren aksolotlin kodiksi.
Itsellä kasvoi pikkuset 80l akvaariossa, parhaillaan niitä oli siellä 5 ja hyvin pärjäsivät. Vielä 3-4 vuotiaskin akso voi mennä 80l akvaariossa, koska kasvu on ihan yksilökohtaista.
Aikuiselle yksilölle kuitenkin suositan minimiksi tuota 200l, mieluummin 250-300l, ihan perustellen eläimen tuottaman p*skan määrää. Pienen altaan vesikemia heilahtaa äkkiä ja silloin alkaa sammakkoeläimen iho oireilla.
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

Nyt kyllä sohasen kepakolla muurahaispesään. :P
Olen suunnittelemassa/aloittelemassa pienimuotoista kasvatusta näiden parissa.
Oletettavasti kasvattieläimeni tulevat n. 10-15 cm mittaisina tämän vuoden kevään / kesän aikana.
Tarkoitukseni on pyrkiä kasvattamaan nämä nuorikot niitä lihottamatta, tutkia kasvun aikana eri yksilöillä erilaisen ruokinnan vaikutuksia
ja sitä miten ruokinta vaikuttaa yksilön käytökseen/kehitykseen.
Altaat jotka eläimille on kasvatusta ajatellen varattu ovat 20l-250l kokoisia.
20l faunabox "hautomo" jossa vielä jalattomat poikaset kasvavat.
40l akvaario on tarkoitettu jo jalallisien poikasten kasvupaikaksi, kunnes ovat saavuttaneet 3-4cm mitan, jolloin ovat mahdollisesti valmiita luovutusta varten.
2x126l allas nuorille uroksille & kutemista varten, asukkaita 1/allas, haluttu naaras siirretään altaaseen kudetusta varten.
250l allas naaraille, pohjanala n. 120x 45

Kun/jos aksot saavuttavat yli 25-30cm mitan, on tarkoitus hankkia n. 350-400l vetoinen "loma-allas".

Pointtini on se, että aloitan näillä. Tiedän että altaiden koot riittävät pariksi vuodeksi ja olen valmis hankkimaan isompia sitten kun tarve on.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mun axolla on tällä hetkellä 150litranen. 240litranen odottaa tuolla lattialla, että saisin siihen jalustan. Tällä hetkellä axo n. 15cm. Vielä riittää tilaa tuossa 150litraisessa, mutta pitäisi alkaa kohtapuoliin isompaa allasta laittamaan. Mielestäni 240l on sopiva täysikasvuiselle axolle. Korjatkaa jos olen väärässä. :) Mun lellipentu saa ainakin kaiken mitä tahtoo. [;)]
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

240l ei sinänsä kerro mitään.. jos allas on matala niin silloin on sopiva, jos on korkea niin ei ole..
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”