Eheim 2227 massat
Valvoja: Moderaattorit
-
A_Huovinen
- Starting Member

- Sukupuoli: Nainen
Eheim 2227 massat
Saan uuden altaan mukana kaksi otsikon mukaista suodatinta ja nyt kysynkin tyhmänä(?) että mitä massoiksi niihin kannattaa laittaa? Tiedän hankkia jostain.
660l, 60l, 45l, 21l, noin miljoona hiirtä
, kolme kissaa ja 2+6 koiraa 
Re: Eheim 2227 massat
Laittaisin alimpaan koriin Ehfimechiä, seuraaviin Ehfisubstratia tai SubstratPROta. Väliin vielä saattaisin laittaa karkeasuodatuslevyn. Mikäli haluaa suodattimen keräävän pienemmätkin roskat, laittaisin päällimmäiseksi hienosuodatuslevyn.
-
SPLASH
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Itse laittaisin kuten Koss, mutta ylimmäksi karkeasuodatinlevyn jonka alle vanua. Näin voit helposti putsata nämä kaksi "esisuodatinta" eikä suodatin tukkeudu jostain keskeltä biomateriaalien välissä. Eli esisuodattimien alla olisi siis tuo bio-materiaali.
-
-riff-
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Suodatin on ns. märkä-kuiva suodatin, jossa veden tulosuunta vaihtelee. Siksi perusmassajärjestys, karkeasuodatus alhaalla jne, ei toimi tässä. Eheim suosittelee joka koriin massoiksi samaa kamaa. "Käytä kaikissa massakoreissa vain SUBSTRATpro tai EHFISUBSTRAT suodatusmassaa."
Täältä voi ladata Suomen(kin) kieliset ohjeet.
Täältä voi ladata Suomen(kin) kieliset ohjeet.
SPLASH miksi hienosuodatusvanu karkean alle? Selitätkö siis niin, että tyhmempikin ymmärtäisi.
Mulla on kaikissa neljässä ulkosuodattimessa (kahdessa eri altaassa) pelkät karkeat suodatuslevyt ilman hienosuodatuslevyä ylimpänä. Olen kiekkoaltaan suhteen miettinyt, pitäisikö palata hienosuodatusvanuun kun siellä on koko ajan pientä roskaa vedessä eikä se ole koskaan ns. siistin näköinen. Toisaalta, tuo toinen allas on lähes täysin roskaton vaikka sielläkään ei ole suodattimissa kun nuo karkeat levyt, kummassakaan ei siis ole sisäsuodattimia. Mutta ehkä niiden ero selittyy sillä, että isossa roskaisessa altaassa on kiekkoja ja plekoja eli roskaantumisen aiheuttajia enemmän, toisessa pelkästään pikkukaloja, ei siellä ole p*skaakaan ikinä silminnähden pohjalla.
Mulla on kaikissa neljässä ulkosuodattimessa (kahdessa eri altaassa) pelkät karkeat suodatuslevyt ilman hienosuodatuslevyä ylimpänä. Olen kiekkoaltaan suhteen miettinyt, pitäisikö palata hienosuodatusvanuun kun siellä on koko ajan pientä roskaa vedessä eikä se ole koskaan ns. siistin näköinen. Toisaalta, tuo toinen allas on lähes täysin roskaton vaikka sielläkään ei ole suodattimissa kun nuo karkeat levyt, kummassakaan ei siis ole sisäsuodattimia. Mutta ehkä niiden ero selittyy sillä, että isossa roskaisessa altaassa on kiekkoja ja plekoja eli roskaantumisen aiheuttajia enemmän, toisessa pelkästään pikkukaloja, ei siellä ole p*skaakaan ikinä silminnähden pohjalla.
-
SPLASH
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Juu, anteeksi. Käsitin väärin. Hieno ylimmäksi eli viimeiseksi. Minulla vielä kummittelee Juwelin suodatusmassojen logiikka jossa vanu oli ensimmäisenä.Paavo2006 kirjoitti:SPLASH miksi hienosuodatusvanu karkean alle? Selitätkö siis niin, että tyhmempikin ymmärtäisi.![]()
Kuten keskusteluista huomataan, ei ole yhtä samanlaista massajärjestystä. Siksi ei olekkaan syytä neuvoa ketään laittamaan massoja tiettyyn järjestykseen.
Tärkeintä onkin saada ymmärtämään millainen suodatusmateriaalijärjestys suhteessa veden virtaukseen on ja miksi. On myös otettava huomioon onko sisäsuodatin käytössä. Akvaarion kuormitus on myös tärkeä asia suodatinmateriaalia valittaessa ja osaltaan myös suodattimen teho akvaarion kokoon verrattuna.
Tärkeintä onkin saada ymmärtämään millainen suodatusmateriaalijärjestys suhteessa veden virtaukseen on ja miksi. On myös otettava huomioon onko sisäsuodatin käytössä. Akvaarion kuormitus on myös tärkeä asia suodatinmateriaalia valittaessa ja osaltaan myös suodattimen teho akvaarion kokoon verrattuna.
Neuvoessani en tiennyt että tuossa suodattimessa imun suunta vaihtelee. Luulin sen olevan kuten muutkin Professional-sarjan suodattimet, joissa imu tapahtuu ylhäältä ja massajärjestys alkaa alhaalta.
-
A_Huovinen
- Starting Member

Sillä mä just kysyinki hyvissä ajoin että on edees joku käsitys miten nuo toimivat. Mulla on jo yks ulkosuodatin jossa on erilaisia massoja laitettuna ohjeen mukaan. Mutta tuollainen märkä-kuivasuodatin on aivan uusi tuttavuus ja sit niitä tulee viel kaks kerralla... Kai mä jotenki selviän niitten kans ja saan ne toimimaanki 
-
-riff-
- Advanced Member

Ja jos et saa, niin niitä voi käyttää myös ihan perinteisinä suodattimina.
Intervallitoiminnon saa pois päältä, en nyt tähän hätään muista miten, mutta se selostetaan kyllä ohjeissa.
Intervallitoiminnon saa pois päältä, en nyt tähän hätään muista miten, mutta se selostetaan kyllä ohjeissa.
-
A_Huovinen
- Starting Member

Just... En tajunnu tost jutust pal mitää riff... Mut kyl mä lukee ohjeita osaan vaik blondi oonki
Ja jos mä ilman kunnon ohjeita oon ennenki suodattimii saanu käyntii nii josko toiki tai sit mä pyydän jonku miehen auttaa 
-
-riff-
- Advanced Member

Eli noita voi käyttää ihan kuten normaaleja ulkosuodattimiakin, kun poistaa sen märkä-kuiva (intervalli) toiminnon käytöstä. Jos niitä ei siis halua käyttää märkä-kuiva suodattimina.