Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.
Onkos täällä muita, jotka joskus näkevät akvaariosta painajaisia.
Just heräsin painajaiseen, jossa kiilakylkiparvi koitti väkisin itsaria. Kala toisensa jälkeen hyppi pois altaasta ja minä niitä koitin pelastaa takaisin ja ei kun uutta ja uutta vaan.
Ukkoakin muistan huutaneeni avuksi, mutta eipä siitäkään ollut apua kun enemmän kaloja oli altaan ulkopuolella kuin sisäpuolella.
Kaikkea sitä näkee kun vanhaksi elää...
Akvaariopainajaiset -> Akvaariopainajaiset ja muutkin akvaariounet
- ylläpito
mä olen juossut leväbarbien perässä meressä ja aina kun sain ne kiinni, ne livahtivat sormien välistä en tiiä miten olivat mereen joutuneet ja miksei mulla ollut haavia mutta olin kyl helpottunut kun heräsin täst on jo kyl aikaa
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
Ääh, joskus näin unta että olin voittanut jonkun kilpailun, missä palkintona oli että joku guru tuli sisustamaan mun akvaarion uudestaan. Mun akvaariossa oli ihan hirveästi sinilevää ja mua hävetti ihan hirveästi että se guru näki millainen akvaario mulla on. Mutta sitten menin sen gurun kotiin ja sen kaikki akvaariot olivat ihan kamalan näköisiä, ja mua rupesi kaduttamaan että annoin sen koskea mun akvaarioon, mutta en nähnyt lopputulosta koska juuri kun olin menossa katsomaan millainen minun akvaariosta tuli, heräsin.
No kerran oli sellainen painajainen että olimme muuttaneet järven rannalle ja sitten akvaariot alkoivat hajota ja kalat menivät veden mukana järveen. O_o
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
Joku aika sitten näin sellasen unen että meidän serkut oli meillä kylässä ja katseli akvaariota ja koputtelivat lasiin, ajattelin että en viitti kieltää niitä koputtamasta koska näytti olevan niin mielenkiintoista ja ne lähtee kuitenkin illalla jo kotiin. Lähdin käymään keittiössä ja kohta kuului hirveästi naurua ja kikatusta ja joku huuti "vilkuta mulle!". Mietin että mitä hittoa kaloilleko ne huutaa ja menin kattomaan niin yks pojista ~12v oli vetänyt uikkarit jalkaan ja uimalasit päähän ja sukelteli siellä akvassa ja vilkutteli muille. Vesi loiskui lattialle ku se pulikoi siellä ja sit huusin sille että "mitä hel.....ä sie teet!" Poika nous seisomaan akvaariossa ja kysy niin viattoman näkösenä että "ai mitä?"
Onneks se uni loppu siihen oli meinaa sen verta karmivaa katottavaa...
Aina sillointällöin, varsinkin jos on akvaarion tekniikan suhteen jotakin murheita, tullut nähtyä sellaisia unia, jossa joko kalat tulevat ulos akvaariosta, ja niitä saa käsin kahmia takaisin sinne, vähän niinkuin jossakin 80-luvun videopelissä
Toinen variaatio on se, että joko lattia pettää tai akvaario muuten menee ihan kumimaiseksi, että sitä yrittääe henkensä edestä pitää akvaarionmuotoisena, että vedet ei karkaisi sieltä ja kalat kuolisi. Joissakin unissa ne lasit hajoaa ihan pirstaleiksi, ja sitten etsitään saaveja ja vettä.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Banaanipuu kirjoitti:Lähdin käymään keittiössä ja kohta kuului hirveästi naurua ja kikatusta ja joku huuti "vilkuta mulle!". Mietin että mitä hittoa kaloilleko ne huutaa ja menin kattomaan niin yks pojista ~12v oli vetänyt uikkarit jalkaan ja uimalasit päähän ja sukelteli siellä akvassa ja vilkutteli muille.
Vähänkö repesin.
Ite en oo kyl viel pahemmin painajaisia nähny, mut kyl nuo akvat välillä uniin tulee.
Hevonen,3 kissaa ja akvat 240L, 495L ja 63L, sekä 317L allas malawi
Minä näin jokin aika sitten unen, jossa minä olin ostamassa kaloja 63 litran akvaarioon ja hankin sinne kamalan määrän kaloja, esim. neontetroja, miljoonakaloja, platyja, keltabarbeja, tiikeribarbeja ja ties mitä parvikaloja ainakin jotain 10-15 eri lajia niin että otin aina 10 yksilöä jokaista lajia ja sitten vielä muutaman ison rihmakalan (sinirihmakaloja tai helmirihmakaloja), piikkisilmiä ja partamonneja. Aika karmiva ajatus, 63 litran akvaariossa noin 10-15 eri parvikalalajia jokaista 10 kappaletta eli noin 100-150 kalaa+rihmakalat, piikkisilmät ja partamonnit päälle. Samalassa unessa oli vielä sen akvaariokaupan "vetonaula", eli noin 200-300 litran akvaario, jossa oli muutama noin puolimetrinen piikkisilmä ja akvaario puolillaan niiden piikkisilmien mätimunia ja pieniä poikasia.
Aina silloin tällöin näen painajaisia, jossa minulla on akvaario, jonka olen unohtanut johonkin, eikä kukaan ole hoitanut niitä kaloja moneen vuoteen mitenkään, mutta silti siellä on ihan kirkas vesi, paljon kasveja ja isoja, hyvinvoivia kaloja, vaikka akvaario olisi ihan pienikin. Nuo unet heijastavat käsitykseni mukaan huonoa omaatuntoani siitä, että en tule aina hoitaneeksi kalojani niin hyvin kuin pitäisi ja sitten unissa kalat pärjäävät akvaariossa ihan hyvin ilman minun hoitoani.
kallepetteri kirjoitti:Minä näin jokin aika sitten unen, jossa minä olin ostamassa kaloja 63 litran akvaarioon ja hankin sinne kamalan määrän kaloja, esim. neontetroja, miljoonakaloja, platyja, keltabarbeja, tiikeribarbeja ja ties mitä parvikaloja ainakin jotain 10-15 eri lajia niin että otin aina 10 yksilöä jokaista lajia ja sitten vielä muutaman ison rihmakalan (sinirihmakaloja tai helmirihmakaloja), piikkisilmiä ja partamonneja. Aika karmiva ajatus, 63 litran akvaariossa noin 10-15 eri parvikalalajia jokaista 10 kappaletta eli noin 100-150 kalaa+rihmakalat, piikkisilmät ja partamonnit päälle. Samalassa unessa oli vielä sen akvaariokaupan "vetonaula", eli noin 200-300 litran akvaario, jossa oli muutama noin puolimetrinen piikkisilmä ja akvaario puolillaan niiden piikkisilmien mätimunia ja pieniä poikasia.
Aina silloin tällöin näen painajaisia, jossa minulla on akvaario, jonka olen unohtanut johonkin, eikä kukaan ole hoitanut niitä kaloja moneen vuoteen mitenkään, mutta silti siellä on ihan kirkas vesi, paljon kasveja ja isoja, hyvinvoivia kaloja, vaikka akvaario olisi ihan pienikin. Nuo unet heijastavat käsitykseni mukaan huonoa omaatuntoani siitä, että en tule aina hoitaneeksi kalojani niin hyvin kuin pitäisi ja sitten unissa kalat pärjäävät akvaariossa ihan hyvin ilman minun hoitoani.
Minä olen nähnyt usein unta että olen sairaalassa synnyttämässä ja unohdan vauvani sinne moneksi kuukaudeksi kunnes muistan että "ainiin, minähän kävin tossa välissä synnyttämässä". Meni vähän OT mutta tuli mieleen tuosta sinun moneksi vuodeksi unohdettu-akvaario unesta
Minä olen nähnyt varmasti satoja unia akvaarioista vuosien mittaan. Yleensä ne on niin hulluja tai koen olevani niin kiipelissä niiden kanssa, että ne voi laskea painajaiseksi.
Parhaiten on jääneet mieleen ne unet, joissa omistan ison hallin täynnä erilaisia akvaarioräkkejä, seinäaltaita ja kaikissa altaissa toinen toistaan hienompia tai harvinaisempia kaloja, yleensä niitä on joko aivan liikaa tai petokalat syö muita lajeja. Siellä siten yritän pelastaa niitä kaloja tai poimia jotain poikasia ennenkuin joutuvat jonkun ruuaksi sellaista vauhtia että hiki virtaa. Näistä unista on aina vähän sekaisin kun herää.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Mä olen nähnyt 2 kertaa ihan samanlaista akvaariopainajaista, ensimmäisen kerran joskus kesällä ja viimeksi viime yönä. Siinä olen juuri herännyt ja noussut ylös, sitten huomaan, että meidän asunnosta menee portaat suureen halliin, joka on asuntomme alla, menen sinne ja huomaan sen olevan täynnä valtavan kokoisia akvaarioita, pienin ehkä jotain 2000 litraa ja loput vielä isompia. Pysähdyn kauhistuneena katsomaan paria portaita lähinnä olevaa akvaariota ja miettimään, että mistä nämä kaikki ovat tänne tulleet. Noissa lähimmissä akvaarioissa on hirvittävä leväongelma, vesikin on ihan vihreää. Kaikki muutkin akvaariot näyttävät olevan tavalla tai toisella huonossa kunnossa ja jokaisessa uiskentelee hyvin sekavan ja keskenään epäsopivan näköinen kokoelma kaloja ja määrällisesti ihan liikaa, vaikka akvaariot ovatkin tosi isoja.
Sitten muistan, että nämähän ovat ne akvaariot, jotka lupasin edellisenä päivänä ottaa hoitooni laittaakseni niissä kaikissa asiat kuntoon! Jään siihen miettimään, että miksi ihmeessä menin sellaista lupaamaan, millä ajalla ja energialla ja rahalla oikein pystyn kaikki nämä valtavat akvaariot hoitamaan. Ja kalastotkin niissä pitäisi muokata ihan uusiksi, mieletön haavimistyö edessä...
Siihen jään miettimään ja stressaamaan ja kiroamaan omia lupauksiani... ja kesken tuon miettimisen herään oikeasti.
Ne 2 ensimmäistä akvaariota, joita jään unessa aina pisimmäksi ajaksi tuijottamaan, ovat lisäksi olleet molemmissa unissa ihan samannäköiset ja samat kalat jne.!
17 x L046+poikue, L124, 2 x L134, 2 x L165, L190, 2 x L191, L200, L201, L260, 5 x L262, Hypostomus sp., 1 tuntematon pleko, 1 tummalevä ja muutama Ancistrus sp.
Monniset: C. adolfoi, C. similis, C. sterbai, C. trilineatus
Piia85 kirjoitti:Ääh, joskus näin unta että olin voittanut jonkun kilpailun, missä palkintona oli että joku guru tuli sisustamaan mun akvaarion uudestaan. Mun akvaariossa oli ihan hirveästi sinilevää ja mua hävetti ihan hirveästi että se guru näki millainen akvaario mulla on. Mutta sitten menin sen gurun kotiin ja sen kaikki akvaariot olivat ihan kamalan näköisiä, ja mua rupesi kaduttamaan että annoin sen koskea mun akvaarioon, mutta en nähnyt lopputulosta koska juuri kun olin menossa katsomaan millainen minun akvaariosta tuli, heräsin.
Sekavaa.
Joo ja varmaan kaikki ton gurun akvaariot myös. Ettäs kehtaat !
17 x L046+poikue, L124, 2 x L134, 2 x L165, L190, 2 x L191, L200, L201, L260, 5 x L262, Hypostomus sp., 1 tuntematon pleko, 1 tummalevä ja muutama Ancistrus sp.
Piia85 kirjoitti:Ääh, joskus näin unta että olin voittanut jonkun kilpailun, missä palkintona oli että joku guru tuli sisustamaan mun akvaarion uudestaan. Mun akvaariossa oli ihan hirveästi sinilevää ja mua hävetti ihan hirveästi että se guru näki millainen akvaario mulla on. Mutta sitten menin sen gurun kotiin ja sen kaikki akvaariot olivat ihan kamalan näköisiä, ja mua rupesi kaduttamaan että annoin sen koskea mun akvaarioon, mutta en nähnyt lopputulosta koska juuri kun olin menossa katsomaan millainen minun akvaariosta tuli, heräsin.
Sekavaa.
Joo ja varmaan kaikki ton gurun akvaariot myös. Ettäs kehtaat !
niissä olisikin ollut niin kova työ ettei kaksi yötä olisi millään riittänyt.
Itse näin pienen painajaisenpätkän, kun vielä suunnittelin tuota kalastoa... Silloin ajatuksena oli ottaa inkkareita.
Anyway, unessa olin eläinkaupassa, en tiennyt oliko minulla jo akva. Olin kuitenkin ostamassa inkkareita, pussissani oli 10kpl kyseisiä kaloja. Sitten myyjä kysyi, että tahdonko selkäuimareita. Vastasin kieltävästi, ja inkkarini muuttuivat vaalean sinisiksi! Pian ne käänsivät mahan kohti pintaa ja alkoivat uida rinkiä!
...No okei, ehkä tuota ei voi laskea Painajaiseksi mutta järkytyin kyllä kalojeni muodonmuutoksesta.
MA7xGE kirjoitti:Nostanpa hieman mielenkiintoista keskustelua...
Itse näin pienen painajaisenpätkän, kun vielä suunnittelin tuota kalastoa... Silloin ajatuksena oli ottaa inkkareita.
Anyway, unessa olin eläinkaupassa, en tiennyt oliko minulla jo akva. Olin kuitenkin ostamassa inkkareita, pussissani oli 10kpl kyseisiä kaloja. Sitten myyjä kysyi, että tahdonko selkäuimareita. Vastasin kieltävästi, ja inkkarini muuttuivat vaalean sinisiksi! Pian ne käänsivät mahan kohti pintaa ja alkoivat uida rinkiä!
...No okei, ehkä tuota ei voi laskea Painajaiseksi mutta järkytyin kyllä kalojeni muodonmuutoksesta.
Unissa on aina just tollasta absurdiutta; rinkiä uivia vaaleensinisiä intiansulka-selkäuimari sekasikiöitä Unet on ihania, näkisinpä useammin! Onko kenenkään unissa muuten muistoja aiemmista unista niin että ne muodostavat oman koherentin maailman? Mulla on joskus silleen, et ku oon unessa ni mul on eri muistot ku hereillä ja ne muistot on aiemmissa unissa tapahtuneita asioita (siis silloin harvoin ku näen unta tai muistan sen). Ne on niin järkeenkäypiä, et välillä joudun oikeesti miettimään, et mikä tapahtumakulku on tapahtunu kolmena viimesimpänä yönä unessa ja mikä oikeasti. Mun unet jatkuu usein kohdasta johon ne on joskus jääny ja niissä mulla on usein eri muistot kuin oikeesti. HYVIN KUMMALLINEN TUNNE kun herää aamulla ja kaikki ne muistot on valetta... Nään tosi usein unta, jossa mun vanhempien talossa elää kissapopulaatio, joka tarvii mun apua ja on ihan nälkiintynyttä, mut mun äiti ei usko et ne on siel. Ne aina katoaa piiloihinsa ku joku muu perheenjäsen menee ohi ku mä. Lisäks joissain unissa on sairas syyllisyydentunne, et mä ite oisin tuonu ne sinne lemmikeiks ja ne ois lisääntyny, mut en vaan saa niitä kiinni ja vietyä eläinsuojaan
Oon myös tosi usein unen ja valveen rajamailla ja puhun unissani mun miehelle ainakin kerran kuussa. Yleensä se tapahtuu niin että nään kuvia, jotka on unta (esim. synnyttävästä kissasta), mut tajuun et mun mies näkee mut ja et voin puhua sille (eli oon tavallaa hereillä, koska unessa mieheni ei ole lähistölläkään) ja kysyn sit siltä, et joko ne synty. Se on ihan äimänä ja kysyy et mitkä, mut koska oon puoliks unessa ni en tajuu sen kysymystä vaan selitän vaan jotain. Kerran kysyin mun siskolta, ku se tuli meiän huoneeseen, et onks noi bilerahoja, vaik sil ei ollu rahaa mukana.
Minä näin kerran sellaista unta että lehtikalalla oli isoja kidusloisia joita pursusi sen kiduksista ja kala voi huonosti. Varmaankin takauma paripäivää sitten kidusloisiin kuolleesta albiinomonnisesta. Kalaa en voinut enää pelastaa sillä huomasin sen huonovointisuuden liian myöhään ja lääke ei enää ehtinyt pelastaa sen henkeä.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Näin vähän aikaa sitten näin sellaista unta että olin ostanut jonkun uuden kalan ja sen piti olla pieni, sitten se oli yhdessä yössa se oli paisunut akvaariolaseihin kiinni neliöksi ja kaikki kalat olivat pois samoin vesi akvaariosta, mutta heräsin juuri kun minun piti mennä ottamaan kala pois .
Mä näin painajaista että kaikki mun kardinaalitetrat oli karannu (ja niitä oli unessa paljon enemmän kuin oikeesti) ne ui/lensi täälä ympäri asuntoa kauniina puna-sinisenä parvena ihan kuin jotkin erikoiset perhoset, se näytti ensin hienolta mutta sitten kalat alko poksahdella kuin saippuakuplat. Tajusin että ne on päässy kuivumaan liikaa kun ovat lennelleet ympäriinsä liian kauan. Rupesin siis epätoivoisesti yrittämään haavin kanssa niitä kiinni mikä sai parven hajaantumaan ja kalat sinkoili poksahdellen ympäriinsä ja piiloutu kukkaruukkuihin ja joka puolelta kuulu hiljasia "plops" ääniä kun kala parat poksahteli.
Heräsin kesken haavimisen ja hetken aikaa oli pallot ja hanskat aaaiiivan hukassa.
Siivosin tiistaina akvaarion oikein tehokkaasti ja olin myös täältä lukenut kaloista, jotka eivät ihmisten mielestä kuulu akvaarioon.
Seuraavana yönä näin sitten unta, että akvaariosta hyppi loistebarbin oloisia kaloja (joita minulla ei ole) lattialle. Olisin saanut ne kiinni ilmasta, mutta en pystynyt koskemaan niihin, koska niiden kyljet olivat täynnä punaista syöpäkasvainta. Olin aivan tuskassa, kun ne olivat niin yököttäviä, joten en pystynyt niihin koskemaan.
Mies herätti, kun huusin "ei lattialle idiootti, ei lattialle". Mies kovasti rauhotteli, että ei hän ole tehnyt mitään lattialle
stompy kirjoitti:Siivosin tiistaina akvaarion oikein tehokkaasti ja olin myös täältä lukenut kaloista, jotka eivät ihmisten mielestä kuulu akvaarioon.
Seuraavana yönä näin sitten unta, että akvaariosta hyppi loistebarbin oloisia kaloja (joita minulla ei ole) lattialle. Olisin saanut ne kiinni ilmasta, mutta en pystynyt koskemaan niihin, koska niiden kyljet olivat täynnä punaista syöpäkasvainta. Olin aivan tuskassa, kun ne olivat niin yököttäviä, joten en pystynyt niihin koskemaan.
Mies herätti, kun huusin "ei lattialle idiootti, ei lattialle". Mies kovasti rauhotteli, että ei hän ole tehnyt mitään lattialle
Taannoin näin unta että mies oli ostanu jonkun 1000litrasen omituisen pleksistä tehdyn akvan joka oli niin täynnä kaloja, sellaisia lahnan kokoisia otuksia, ettei meinannu pysyä liitoksissaan ja kaloja luiskahteli koko ajan vuotoveden kaa altaasta. Ja mä ajattelin että jos toi hajoo niin mihin noi kalat sit laitetaan. Onneksi heräsin
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas