Öisiä ääniä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Anastasia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 217
Liittynyt: 23:23, 06.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Öisiä ääniä

Viesti Kirjoittaja Anastasia »

aquamarina kirjoitti:Minä saan vieläkin sätkyn, jos yöllä kuuluu veden lirinää/liplatusta, esim. joku ihmisistä käy juomassa yöllä niin herään takuulla. Toinen on jos joku kala käy pinnalla, niin herään aivan varmana siitä, että allas vuotaa. Vielä kun näen sängystä olohuoneen puolella olevaan altaaseen suoraan, niin näen jopa veden pinnan alenevan pimeässä. Saatan yöllä käydä kokeilemassa altaan ympäristöä, onko sinne vettä valunut.
Mä niiin tiedän, mistä puhut :) Mun mielestä kaikki oudot äänet asunnon sisällä tulee öisin akvaarioista. Auta armias, kun meidän talossa oli juuri vesivahinko yläkerrassa jossakin ja yhden yön ajan kuului vuotavan veden ääntä jostakin epämääräisestä suunnasta. Kävin tarkistamassa akvaariot aika monta kertaa, ennen kuin sain nukuttua.
Olisihan se pitänyt arvata...
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Öisiä ääniä

Viesti Kirjoittaja Malys »

Jos mulla alkaa yöllä suodatin lorisemaan, niin käyn tylysti tyrkkäämässä sitä alemmas. :mrgreen: Makkarin 112 litrainen on avonainen, niin siitä haihtuu vettä aika paljon.. Onneksi tuossa altaassa ei ole ainakaan vielä ryskäviä kaloja, mutta jos kuuluu jotain rutinaa tai plip-ääntä, niin ihan satavarma olen että nyt se allas hajoaa, se ei olekaan suorassa/se on notkolla...!! Silloin tällöin pitänyt käydä tarkistaan tilanne ja olenkin saanut todeta että rutina on tullut ajastimesta ja plip sisäsuodattimesta, joka on liian pinnalla. :roll: Onneksi tuo 312 litrainen on olohuoneessa, niin ei kuule sen altaan loiskahduksia ja molskahduksia kun monniset käy pinnalla vauhdilla.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
L191
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 08:41, 13.09.2010
Paikkakunta: Sipoo

Re: Öisiä ääniä

Viesti Kirjoittaja L191 »

Mä olen joskus yöllä herännyt siihen, kun partisukko kolistelee sisustaessaan akvaariota uudelleen. Aina silloin tällöin se kyllästyy piilopaikkojen järjestykseen ja saattaa paiskata jonkin niistä päin seinää tms., kun ei tyhmät ihmiset osaa sisustaa herran mieltymysten mukaan :mrgreen:
Myös rahina, joka aiheutuu siitä, kun partikset kaivavat hiekkaa, on tuttu yöllinen ääni, mutta sen kuulee vain jos on muutenkin hereillä.

Tuo suodattimen liiallinen liplatus, jos vedenpinta on päässyt laskemaan, on mullekin kyllä sellanen ääni, että pakko nousta lisäämään vettä, jos haluaa nukkua... Muuten ei akvaarioista kuuluvat yölliset äänet herättele, tuota ensimmäiseksi mainittua lukuunottamatta.

Puunsyöjäplekojen akvaariosta varmaan kuuluu rouskutusta, on puut sen näköisiä, mutta se ei ole tällä hetkellä makkarissa :mrgreen:
17 x L046+poikue, L124, 2 x L134, 2 x L165, L190, 2 x L191, L200, L201, L260, 5 x L262, Hypostomus sp., 1 tuntematon pleko, 1 tummalevä ja muutama Ancistrus sp.
Monniset: C. adolfoi, C. similis, C. sterbai, C. trilineatus
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Öisiä ääniä

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Pullahiiri kirjoitti:Mulla ei onneksi enää ole akvaariota makuuhuoneessa, vielä nuorempana kun kotona asuin niin oli.. Pitkään kesti silloin aikoinaan tajuta (valoja ei tietenkään kannata laittaa vaikka näkis paremmin :roll: ) mikä hitsi siellä naputtaa kansilasiin, kunnes tajusin että lämpömittarin imukuppi on irrottanut otteensa ja lasinen mittari napsaa virtauksen mukana kansilasiin. Ulkosuodatin myös joskus alkoi rätisemään, en tajua miten se oli mahdollista että hörppää ilmaa sinne. Sitä sitten kääntelin aina unenpöpperössä, edelleen pimeässä ja yleensä kirosanojen saattelemana.

Tossa isossa altaassa oli aikoinaan raitanuoliaisia, ne oli hauskoja kun naksuttivat syödessään. Nykyään ääniä ei päästä juuri muut kuin lehtikalat ja monniset, kun käyvät pinnalla. Niin ja toki vedenvirtaus, josta mies joskus yrittää paapattaa.. Yleensä siinä vaiheessa viittaan hänen yölliseen kuorsaukseensa niin loppuupa paapattaminen. :mrgreen:
Sen ärsyttävämpää ei ole, kun herätä täydestä unesta yöllä siihen että ulkosuodatin on vetänyt niin paljon ilmaa että virtaus lakkaa kokonaan "RUMBLERUMBLERUMBLERUMBLE", ja kun tietää että se on pakko mennä silloin katsomaan...
Kerran kun niin kävi, niin kävin vetämässä suodattimen töpselin irti että putsataan koko p*ska aamulla. (muita suodattimia oli samassa altaassa toiminnassa=
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Viestit: 619
Liittynyt: 07:20, 01.09.2009
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Öisiä ääniä

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Täällä käy haarniskamonnit pinnassa aina yöllä (ja päivällä) että lattiat kastuu akvan ympäristöstä vaikka kansilasit on paikallaan silti molskaavat koko ajan. sama ääni kuuluisi varmaan jos hookoon sininen heitettäisiin akvaan ja siihen kiinitettäisiin styroksia upotettaisiin pohjaan ja päästettäisiin irti O_o meniköhän vähän monimutkaiseksi toi demonstrointi? No jaa...pikku vikoja!...:roll:. Siksi en muuten koskaan ostakkaan hookoon sinistä kun se näyttää niin haarniskamonnilta :mrgreen:.
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
tiinu
Member
Member
Viestit: 368
Liittynyt: 17:20, 03.05.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Öisiä ääniä

Viesti Kirjoittaja tiinu »

Yleensä en nukahdettuani herää juuri mihinkään, mutta akvaarioäänet toimii tuossa suhteessa välillä. Kerran heräsin neljän-viiden välillä tosi mystiseen "läiskyttelyyn". Hetken sitä kuuntelin ja sitten tajusin että jestas, sehän kuulostaa nyt ihan siltä että jokin sintti on jossakin jumissa ja ilmeisesti ei ainakaan kokonaan vedessä. Sellaista selkeätä pyristelyä se oli. Puoli tuntia siinä etsin äänen lähdettä, mutta en tähän päivään mennessäkään ole saanut selville mikä oli tilanne tarkalleen.
Aquamarine
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 21:33, 14.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappi

Re: Öisiä ääniä

Viesti Kirjoittaja Aquamarine »

_Onneksi_ ainoa ääni mikä öisin kuuluu, on suodattimen porina. Ei se kyllä paljoa häirihte kun siihen on tottunu.
110L Seurala
Celli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 13:17, 14.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: Öisiä ääniä

Viesti Kirjoittaja Celli »

Meillä on akvaario samalla seinällä olohuoneessa kun makuuhuoneessa sängynpääty.
Olen menettänyt jo hermoni ulkosen pumpun surinaan,murinaan,tärinään ymym..
Aina kun laitoin pään tyynyyn ne kamalat äänet kuulu, nousin ylös liikuttelin pumppua ja letkuja muutama minuutti hiljasta ja TAAAS se alkaa. Sitten keksein että jos laitan jonkun pehmuseen letkun ja seinän väliin niin se pehmittää ääntä? no auttohan se mutta sitten tuli seuraava ongelma tärinä mitä isäntä ei edes huomannut mun mielestä se heilutti melkeen koko sänkyä:D!! Sitten päässä pamahti ja siirsin keskellä yötä koko sänkyä 10cm irti seinästä (miksi en heti tajunnut siirtää sänkyä vaan ensin piti valvoa puolen yötä ja keksiä nerokkaampia ideoita:D) nyt olen saanut nukkua joten kuten rauhassa jos ei laske kalojen omia puuhia:D:D
650l Malawi
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öisiä ääniä

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Minulla oli muinoin (vielä vanhempien kotona asuessani, noin 40 vuotta sitten) 15-20 senttisiä mosambikin tilapioita, mitä lienevätkin nykyisin nimeltään, jotka kalustivat akvaarion aina öisin uuteen järjestykseen. Vanhempieni huone oli ainoa riittävän iso tilapia-akvaariota varten. Itse nukuin asunnon toisessa päässä enkä siis itse kärsinyt äänistä. Kerran sitten vanhempien ollessa lomamatkalla nukuin tyttöystävän kanssa siinä huoneessa ja seurasin klunk-klunk-röyh-röyh-tönks-tönks-ääniä. Ihmettelen vieläkin, että metelistä ei tullut valituksia.
V154
Member
Member
Viestit: 397
Liittynyt: 08:17, 05.09.2010
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Öisiä ääniä

Viesti Kirjoittaja V154 »

Tosiaan vielä noista mun haarniskamonneista:
Päivällä ne on ihan normaaleja mutta auta armias kun kaikki valot sammuu. Ne tulee oikein joukolla tohon etulasin tuntumaan sylkee vettä lattialle :D äänikin on jotai : "schmul, schmul, schmul, läts,plir plir, schmul" :P
Uusin kuva 255litrasesta
Muita kuvia
2 sisäkissaa
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Öisiä ääniä

Viesti Kirjoittaja thank »

Hahhaa, nuo on ihania nuo teidän kuvaukset kalojen ääntelystä. :D

Mie herään nykyisin joka kerta kun altaasta kuuluu loiskahdus kun monniset käyvät pinnassa. Kerran yöllä kuului aivan sellainen ääni kuin kala olisi hypännyt lattialle, mutta lattialta ei yhtään kalaa löytynyt vaikka saman tien pomppasin katsomaan. En tiedä mistä ääni loppujen lopuksi lähti.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Öisiä ääniä

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Öisiä ääniä viime yöltä. Ihan holtitonta lorinaa ja kurlaamista. Lisäsin illalla pää- ja ala-altaan välistä kiertoa melko reippaasti, ja samalla meni luonnollisesti durson ja lasku sekä nostoputken venttiilien säädöt uusiksi. Oli laskuputken palloventtiili aavistuksen liian auki antaen veden kuohua melko railakkaasti sukan yli alhaalla ja druson ilmasäätö olikin jäänyt hiukan turhan kiinni aiheuttaen pientä vihellystä ja tuossa neljän aikaan oli kulmassa pintalaskenut siinä määrin että vesi loiskusi iloisesti kaatokulmaan tullessaan ja samalla durso alkoi haukata ilmaa imuputkeen pitäen melko nättiä ääntä.. Siitä sitten fikkarin kanssa hiukan kuristamaan nostopuolta ja nyt aamulla vaati vielä kokonaisen 20 sekunnin säätösession saada taas hiljaiseksi.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Viestit: 619
Liittynyt: 07:20, 01.09.2009
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Öisiä ääniä

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Täältä kuului kanssa aikas erikoinen ääni. Isorpurje pleko tökki fluval 4plussaa ja eheim aquabalia vastakkain ja kun fluvalissahan ei ole kuin yksi imukuppi joten kiikun kaakun :roll: kokoajan kuuluin kops...kops...kops...kops... >XD
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Öisiä ääniä

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Celli kirjoitti:Meillä on akvaario samalla seinällä olohuoneessa kun makuuhuoneessa sängynpääty.
Olen menettänyt jo hermoni ulkosen pumpun surinaan,murinaan,tärinään ymym..
Aina kun laitoin pään tyynyyn ne kamalat äänet kuulu, nousin ylös liikuttelin pumppua ja letkuja muutama minuutti hiljasta ja TAAAS se alkaa. Sitten keksein että jos laitan jonkun pehmuseen letkun ja seinän väliin niin se pehmittää ääntä? no auttohan se mutta sitten tuli seuraava ongelma tärinä mitä isäntä ei edes huomannut mun mielestä se heilutti melkeen koko sänkyä:D!! Sitten päässä pamahti ja siirsin keskellä yötä koko sänkyä 10cm irti seinästä (miksi en heti tajunnut siirtää sänkyä vaan ensin piti valvoa puolen yötä ja keksiä nerokkaampia ideoita:D) nyt olen saanut nukkua joten kuten rauhassa jos ei laske kalojen omia puuhia:D:D
Pitäsköhän mun kokeilla tuota sun ratkaisumallia käänteisenä, eli saada akvaariosuodatinten surina kuulumaan mahdollisimman voimakkaasti makuuhuoneeseen, niin ei oma kuorsaus kuuluis :D

Olen nimittäin nukkunut jo ainakin vuoden vierashuoneessa, kun kuorsaukseni on liikaa puoliskolle. Ei käy itteeni kateeks.

-----
Aqualung kirjoitti:Öisiä ääniä viime yöltä. Ihan holtitonta lorinaa ja kurlaamista. Lisäsin illalla pää- ja ala-altaan välistä kiertoa melko reippaasti, ja samalla meni luonnollisesti durson ja lasku sekä nostoputken venttiilien säädöt uusiksi. Oli laskuputken palloventtiili aavistuksen liian auki antaen veden kuohua melko railakkaasti sukan yli alhaalla ja druson ilmasäätö olikin jäänyt hiukan turhan kiinni aiheuttaen pientä vihellystä ja tuossa neljän aikaan oli kulmassa pintalaskenut siinä määrin että vesi loiskusi iloisesti kaatokulmaan tullessaan ja samalla durso alkoi haukata ilmaa imuputkeen pitäen melko nättiä ääntä.. Siitä sitten fikkarin kanssa hiukan kuristamaan nostopuolta ja nyt aamulla vaati vielä kokonaisen 20 sekunnin säätösession saada taas hiljaiseksi.
Tuosta en tajunnut puoliakaan, mutta onko systeemi millään tavalla itsesäätyvä, vai perustuuko tasapainotila siihen että mikään parametri ei käytännössä muutu?

-----
tiinu kirjoitti:Yleensä en nukahdettuani herää juuri mihinkään, mutta akvaarioäänet toimii tuossa suhteessa välillä. Kerran heräsin neljän-viiden välillä tosi mystiseen "läiskyttelyyn". Hetken sitä kuuntelin ja sitten tajusin että jestas, sehän kuulostaa nyt ihan siltä että jokin sintti on jossakin jumissa ja ilmeisesti ei ainakaan kokonaan vedessä. Sellaista selkeätä pyristelyä se oli. Puoli tuntia siinä etsin äänen lähdettä, mutta en tähän päivään mennessäkään ole saanut selville mikä oli tilanne tarkalleen.
Mulla kerran hyppäsi leväbarbi jostakin kansilasin raosta ulos ja tietysti seinästä kimmokkeena jalustan alle, ja se jalusta oli kiinteästi puupaneloitu. Ei mitään ovia... Piti äkkiä purkaa puoli metriä jalustan panelointia vasaralla, että pääsin kalaan käsiksi. Hyvin oli leivitetty, mutta kyllä se hengissä selvisi ja eli monta vuotta vielä. 8O

-----
Maria L-A kirjoitti:Alkuvuodesta olin aivan varma, että nyt on joku rotta vähintään tullu sisälle tuolta pihalta kun kuulu kauhee rapsuttelu ja ruopsuttelu akvaarionurkkauksesta, mutta plekothan ne siellä styroksitaustaa putsailee öisin :mrgreen: Ekoja kertoja kun tuota ääntä kuultiin, niin koiratkin oli korvat pystyssä kuulostelemassa omituista ääntä.
Mites muuten tuo styroksitausta on kestänyt tuota plekojen kuuraustoimintaa?

Mulla on käytetyssä altaassa käytetty ja jonkun tekemä styroksitausta laastimeiningillä, ja kerkis olemaan mulla käytössä vajaan kuukauden, kun oli postimerkinkokoinen laastipala pois yhdestä kohtaa. Ei varmaan sen kuurauksen takia, vaan siellä on ilmeisesti vähän tapeltu.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”