Mahtuisiko vielä jotain? 240-litraisen kalasto
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Mahtuisiko vielä jotain? 240-litraisen kalasto
Eli allas on 240l ja kalasto on tällä hetkellä seuraava:
6 loistobarbia
1 pusukala
2 sinisilmäkirjoahventa
1 pallotulipleko
4 piikkisilmää
1 pandamonninen
Pehmeä vesi, lämpö n. 25-26. Kovasti haluaisin vielä jotain "kivaa" tuonne altaseen. Olisiko jotain yksinpidettävää kalaa joka tuonne sopisi? Pandoja haen 4-5 lisää jotta saa niistä parven. Vai voisiko laittaa jonkun kalapariskunnan vai tuleeko tappelu ahvenen kanssa?
6 loistobarbia
1 pusukala
2 sinisilmäkirjoahventa
1 pallotulipleko
4 piikkisilmää
1 pandamonninen
Pehmeä vesi, lämpö n. 25-26. Kovasti haluaisin vielä jotain "kivaa" tuonne altaseen. Olisiko jotain yksinpidettävää kalaa joka tuonne sopisi? Pandoja haen 4-5 lisää jotta saa niistä parven. Vai voisiko laittaa jonkun kalapariskunnan vai tuleeko tappelu ahvenen kanssa?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Re: Mahtuisiko vielä jotain? 240-litraisen kalasto
Nyt tuli muuten paha, koska tuolla on viileämmän ja lämpimän veden lajeja sekaisin. Mikä kala on suosikkisi ja minkä haluat ehdottomasti pidettävän? Lähtisin siltä pohjalta rakentamaan kalastoa uusiksi.
Pusukala ainakin on enempi parvikala ja parven minimivaatimus olisi n. 400 l. Pallotulipleko vaatii 26-30 -asteista vettä, joten on liian viileässä. Ja jos lämpötilaa nostaa, niin sitten monniset, barbit ja affenet kärsivät...
Ja tuossa nykyisessä lämmössä pleko tuskin viihtyy ihan 100%:sesti ja piikkarit myös piristyvät lämpöisessä.
Pusukala ainakin on enempi parvikala ja parven minimivaatimus olisi n. 400 l. Pallotulipleko vaatii 26-30 -asteista vettä, joten on liian viileässä. Ja jos lämpötilaa nostaa, niin sitten monniset, barbit ja affenet kärsivät...

450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
-
- Junior Member
Olen selannut koko netin läpi ja kaikki tieto mitä löysin ennenkuin nuo kalat hommasin oli että nuo kalat sopii vesiarvojensa puolesta yhteen. Monessa jutussa mainittiin että plekolle sopiva lämpö on 25 ja ylöspäin ja koska mun allas on välillä 25-26 joskus 27 niin eiköhän se käy... luulisin... ja samanlailla myös piikkisilmistä sanottiin tuo 25 ylöspäin. Pusukalasta sanottiin että voi hyvin pitää yksinkin tosin maininta oli myös siitä että saattaa kiusata muita jos on yksin. Ja allassuositus oli 250 joten se on hieman alakanttiin mutta ei mielestäni ihan hirveesti. Taasko oon tehnyt kaiken päin seiniä... ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Junior Member
Tämä on välillä tosi vaikeaa, ainakin näin aloittelijana. Eli myötätunto täältä.
Pandamonnisia pitäisi olla parvi ja tosiaan kuten itse olen nyt oppinut tuo lämpötila on äärirajoilla.
Pusukalasta tosiaan sanotaan, että pidettäessä yksin voivat olla agressiivisia muille. Suositellaan parvessa pitämään ja tosiaan jotain 400 litraa olen ymmärtänyt silloin allaskoon minimin olevan (itsekin noista haaveilin jossain vaiheessa).
Piikkisilmistä olen tajunnut, että niillekin olisi parempi olla isommassa porukassa.
Netissä oleviin lämpötila-arvioihin ei voine oikein luottaa. Tietoa löytyy moneen suuntaan ja yhden arvion sitten vielä saat tietenkin eläinkaupasta.. Täältä olen parhaan tiedon löytänyt selaamalla vanhoja keskusteluita ja kyselemällä.
Niin joo ja lisään vielä, että olen itse tajunnut noiden mainintojen altaan koosta ovan vain minimi-arvioita. Ei suinkaan varsinaisia suosituksia.
Pandamonnisia pitäisi olla parvi ja tosiaan kuten itse olen nyt oppinut tuo lämpötila on äärirajoilla.
Pusukalasta tosiaan sanotaan, että pidettäessä yksin voivat olla agressiivisia muille. Suositellaan parvessa pitämään ja tosiaan jotain 400 litraa olen ymmärtänyt silloin allaskoon minimin olevan (itsekin noista haaveilin jossain vaiheessa).
Piikkisilmistä olen tajunnut, että niillekin olisi parempi olla isommassa porukassa.
Netissä oleviin lämpötila-arvioihin ei voine oikein luottaa. Tietoa löytyy moneen suuntaan ja yhden arvion sitten vielä saat tietenkin eläinkaupasta.. Täältä olen parhaan tiedon löytänyt selaamalla vanhoja keskusteluita ja kyselemällä.
Niin joo ja lisään vielä, että olen itse tajunnut noiden mainintojen altaan koosta ovan vain minimi-arvioita. Ei suinkaan varsinaisia suosituksia.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tämä onkin haastavampi kalasto. En tarkkaan tunne sinisilmien luonnetta, mutta pandamonninen muiden monnisten tapaan saattaa saada kyytiä. Pandamonninen pitää viileämmästä vedestä, kuten loistobarbitkin. Suosittelen hankkimaan siis toisen altaan...
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-
- Senior Member
Lämpötila-arvoissa pitäisi ihan ääripäitä välttää. Eli tuo 25-26 astetta on plekoille alarajoilla ja siis liian vähän. Affenille, monnisille ja barbeille ylärajoilla, joten ne tuskin viihtyvät myöskään...
Parvikalat vaativat sen min. 10 kalan parven ympärilleen, jotta viihtyvät paremmin ja toteuttavat paremmin lajityypillistä käytöstään. Eli piikkisilmät, monniset ja loistobarbit tarvitsevat lisää kavereita, parvet ovat liian pieniä.
Mutta nyt tässä tilanteessa on ainoat vaihtoehdot joko kalalauman karsiminen ja keskittyminen joko lämpimän tai viileän veden lajeihin tai sitten toinen allas, mitä JukkaV edellä ehdottikin... Tosi ikävä tilanne kyllä ja uskon, että tilanne on sulle erittäin hankala
Kyllä se siitä lähtee!
Parvikalat vaativat sen min. 10 kalan parven ympärilleen, jotta viihtyvät paremmin ja toteuttavat paremmin lajityypillistä käytöstään. Eli piikkisilmät, monniset ja loistobarbit tarvitsevat lisää kavereita, parvet ovat liian pieniä.
Mutta nyt tässä tilanteessa on ainoat vaihtoehdot joko kalalauman karsiminen ja keskittyminen joko lämpimän tai viileän veden lajeihin tai sitten toinen allas, mitä JukkaV edellä ehdottikin... Tosi ikävä tilanne kyllä ja uskon, että tilanne on sulle erittäin hankala

450 l Etelä-Amerikkaa:
-
- Junior Member
Ymmärrän kyllä että kaikki täällä yrittävät vain auttaa kun kerta apua pyysin mutta silläkin uhalla että suututte niin vänkään vastaan. Mulla on neljä kirjaa joissa kaikissa on hieman erilaisia lämpötiloja ja kun niistä ottaa noin keskiarvon niin kyllä noi mun fisuset pitäisi olla ihan ok. Ja tuosta pusukalasta on monta erilaista juttua... yhdessä kirjassa( Markku Varjon ) sanotaan että pusukala on erakko ei parvikala ja altaan minimikoko 160l. Ja vielä kun selaa tätä aw:tä niin täälläkin neuvot hieman vaihtelevat. Tottakai myönnän että kaiken pohjana pitää olla kalojen hyvinvointi, rääkkäämään en toki niitä ala. Ajattelin silti tehdä niin että otan noita pandoja lisää niin että niitä on n. 5-6 ja sitten kasvatan loistobarbin parvea muutamalla kalalla. Yhdessä kirjassa muuten sanottiin tuolle kalalle max. lämmöksi 28. Toisessa sanottiin max.22. Onko siis ihme jos välillä on hieman sekaisin.... 

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS, TAS
Muuten kalasto ei ole niin paha, mutta pusukala on ehdottomasti aivan liian pienessä akvaariossa! Oletkos katsonut kirjan vuosilukua missä lukee miniminä 160l
.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
Älä ole ihmeessä surullinen. Harrastuksen lähtökohta on kuitenkin kalojen hyvinvointi. Miltä vuodelta kirjasi ovat? Nimittäin vanhoissa kirjoissa on yleensä vanhentunutta tietoa.
Uusimmassa kirjassa on myös uusimmat suositukset, mene niiden mukana.
Edit. näköjään joku ehti edelle, joten poistin pari kohtaa.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Edit. näköjään joku ehti edelle, joten poistin pari kohtaa.
-
- Junior Member
Juu, katsoin noita kirjoja ja vanhojahan ne ovat....
Kaupassa josta pusiksen ostin oli suosituksena vähintään 250l ja kun juttelin myyjän kanssa niin hän sanoi että kyllä se tuohon mun altaaseen niukin naukin menee....ehkä ostos oli tyhmä mutta tuosta fisusesta on lähes mahdoton luopua... se on niiiin ihana. Tässäpä on loistosyy vaihtaa isompaan altaaseen... sit sais oikein parven noita nasuja...
Mulla on toinenkin allas johon tarvisin apuva... uskallanko enää edes kysyä....
Eli allas on 120l ja sinne tulee pääkalaksi taisto. Pohjalle tulis albiinomonneja ja sit joku parvikala mutta mikä??

Mulla on toinenkin allas johon tarvisin apuva... uskallanko enää edes kysyä....
Eli allas on 120l ja sinne tulee pääkalaksi taisto. Pohjalle tulis albiinomonneja ja sit joku parvikala mutta mikä??
-
- Junior Member
Rubiinitetra olisi kiva parvikala.
Ei liian värikäs eikä liian iso.

Uutta aloitellessa...
-
- Advanced Member
Juu, rubiinitetra on hieno, itsekin harkitsen niiden ostamista akvaani.
-
- Junior Member
olin ajatellut kardinaalitetroja mutta täytyypi mennä katsastamaan toi rubiinikin.. voisko ajatella vielä jotain muuta? Ja ottaisin vain poikataiston, sit noi albiinot 5-6 kpl ja noi tetrat, ehkä n.10kpl?
eli 1 taistopoika
5-6 albiinomonnista
10 tetraa
mahtuisko vielä jotain?
Tässä altaassa tuppaa lämpö oleen korkee, 26-28. Vesi pehmeää. Ja nyt on siis kyse tästä pienemmästä altaasta 120l.
eli 1 taistopoika
5-6 albiinomonnista
10 tetraa
mahtuisko vielä jotain?
Tässä altaassa tuppaa lämpö oleen korkee, 26-28. Vesi pehmeää. Ja nyt on siis kyse tästä pienemmästä altaasta 120l.
-
- Advanced Member
Miten olisi 1 taisto, 8-15 monnista, 15-20 kardinaali, tai rubiinitetraa ja vaikka yksi partamonni.
-
- Junior Member
Hyvältä kuulostaa! Voiko tosiaan laittaa noin paljon albiinoja 120 litraiseen? Samaten noi tetrat kuulostaa paljolta mutta tulee kyllä hyvännäköinen parvi kun on paljon porukkaa!
-
- Advanced Member
Juu, kyllä pitäisi mahtua, kunhan pohjalla on hienoa hiekkaa. Voisit ehkä ottaa jopa taistohaaremin, jos akvassa ob paljon kasveja ja piiloja.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS, TAS
Albiinoita pistäisin korkeintaan 10-12 koska kasvavat aika isoiksi monnisiksi.
-
- Junior Member
Pohjalla on bilteman hienoa hiekkaa...Kiitos neuvoista. 

-
- Junior Member
Noi on tosiaan tosi vaikeita nuo lämmöt ja välillä parvijututkin kun vanhaan tietoon törmää niin usein ja voi olla eroa nykyiseen tietoon tosi paljonkin.
Ei se tosiaan sinun vikasi ole.
Ei se tosiaan sinun vikasi ole.
-
- Member
Täysin samaa mieltä. Täällä toinen aloittelija aivan samojen ongelmien äärellä. Akvaarion pito on selvästikin hyvin vaikeaa, jos haluaa kaloilleen mahd. hyvät olot (ja totta kai haluan, niin kuin aivan varmasti jokainen muukin täällä, ja tulee halutakin). Silloin pitää ikävä kyllä luopua monesta NIIN hyvältä ja "intuitiiviselta" kuulostavasta ideasta. Oma "hyvä" idea oli, että lehtikalahan sopii hyvin yhteen minkä tahansa kanssa, kun joka paikassahan niitä näkee. Ja monella on platyjäkin samassa altaassa, niin sinne vaanSatsuma kirjoitti:Noi on tosiaan tosi vaikeita nuo lämmöt ja välillä parvijututkin kun vanhaan tietoon törmää niin usein ja voi olla eroa nykyiseen tietoon tosi paljonkin. Ei se tosiaan sinun vikasi ole.

Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
-
- Member
Nyt kun partiksia´ja platyja on menossa myyntiin niin voisin hieman muokata tuota kalastoa sopivammaksi;
allas on siis 126l
10kpl platy mutta noin 6kpl saa uuden kodin ------>4kpl
8kpl kuparitetra----> niitä voi hankkia lisää tai myydä pois
8kpl rusokiilakylki---> parvea voi kasvattaa tai myydä
3kpl perhoskirjoahven---> ne pysyy
noin 10 nuorta partista---> lähtee 7kpl---> eli jää noin 3kpl(nekin lähtee kunhan kasvavat)
yht: noin 32 sitten kun tuo on tapahtunut
elikkäs ph. 7.00
kh.4
gh. 8
no3:15mg
lämpötila: noin 26astetta
allas on siis 126l
10kpl platy mutta noin 6kpl saa uuden kodin ------>4kpl
8kpl kuparitetra----> niitä voi hankkia lisää tai myydä pois
8kpl rusokiilakylki---> parvea voi kasvattaa tai myydä
3kpl perhoskirjoahven---> ne pysyy
noin 10 nuorta partista---> lähtee 7kpl---> eli jää noin 3kpl(nekin lähtee kunhan kasvavat)
yht: noin 32 sitten kun tuo on tapahtunut
elikkäs ph. 7.00
kh.4
gh. 8
no3:15mg
lämpötila: noin 26astetta
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
240l 120x45x45, 27c, nitraatti pyörii 12-15, kasveja aika paljon, pari isoa kantoa. (allekirjoituksessa kuva).
asukkaat: 3 helmirihmaa(1k 2n), 1 taistelukala koiras, 19 kiilakylkeä, 6 nuolimonnia, 5 kuparimonnistaa, 5 leopardimonnista(tiedän hieman liian lämpimässä, ovat myynnissä, nyt viikon olleet tuossa lämpötilassa), 1 partis, 1 salamanteripleko, hieman tulisukarapuja(kaikki piilottelevat suurimman osan ajasta kannon alla).
Eli mahtuuko tuonne vielä jotain? pohjaa riittää... Olen harkinnut luopua ehkä partiksesta kun ajaa ruoka-aikaan niin kovasti monnisia.
asukkaat: 3 helmirihmaa(1k 2n), 1 taistelukala koiras, 19 kiilakylkeä, 6 nuolimonnia, 5 kuparimonnistaa, 5 leopardimonnista(tiedän hieman liian lämpimässä, ovat myynnissä, nyt viikon olleet tuossa lämpötilassa), 1 partis, 1 salamanteripleko, hieman tulisukarapuja(kaikki piilottelevat suurimman osan ajasta kannon alla).
Eli mahtuuko tuonne vielä jotain? pohjaa riittää... Olen harkinnut luopua ehkä partiksesta kun ajaa ruoka-aikaan niin kovasti monnisia.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
-
- Senior Member
Komppaan pikku_kalasia! Olisi tosiaan hyvä, jos kalalajien - myös niiden helpoimpien - tiedoissa kuvailtaisiin aina, millaisissa oloissa ne luonnossa elävät (joissakin hyvissä lähteissä se onneksi kerrotaankin). Muistuttaahan "oikeista" elinoloista kertominen myös siitä, etteivät ne kalaset ihmisen huvina täällä ole, vaan niillä on luonnossa oma paikkansa tietyssä ekosysteemissä. Ainakin allekirjoittaneessa taustoitus lisää vielä entisestään arvostusta ja kunnioitusta hienoja luontokappaleita kohtaan.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
-
- Katalysaattori
jenniliini: Lisää monnisia, väliveteen voisi mahtua joku toinenkin parvi, tai sitten kasvata kiilakylkien määrää. Kun lisäät monnisten määrää niin partiksen ahdistelut yhtä monnista kohtaan pienenee. Kannattaa antaa pohjaruokaa eri paikkoihin, ei yksi partis ehdi joka paikkaan. 

325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Pullahiiri kirjoitti:jenniliini: Lisää monnisia, väliveteen voisi mahtua joku toinenkin parvi, tai sitten kasvata kiilakylkien määrää. Kun lisäät monnisten määrää niin partiksen ahdistelut yhtä monnista kohtaan pienenee. Kannattaa antaa pohjaruokaa eri paikkoihin, ei yksi partis ehdi joka paikkaan.
kuinka monta kiilakylkeä voisi tuohon parveen vielä ottaa lisää?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko