Juwel-akvaariot, laatu ja tekniikka
Valvoja: Moderaattorit
Juwel-akvaariot, laatu ja tekniikka
Alkaa kohta olla aika vaihtaa 100-litrainen ensiakvaario isompaan ja Juwelin allaskokonaisuudet miellyttävät silmää.
Mitä osaatte sanoa akvaarioiden ja kaapistojen laadusta, kestävyys, lasien paksuudet, rikkoutumisherkkyys jne?
Entäpä tekniikasta? Vakiovalaistus riittävää?
Suodattimia on yleisesti haukuttu? Pärjääkö noilla vakiosuodattimilla kuitenkin mikäli laitta hyvän sisäsuodattimen kaveriksi?
Ulkosuodatinta ei meidän merheeseen olla haluamassa?
Kyseeseen tulisi noin 250-350 litrainen allas.
Mitä osaatte sanoa akvaarioiden ja kaapistojen laadusta, kestävyys, lasien paksuudet, rikkoutumisherkkyys jne?
Entäpä tekniikasta? Vakiovalaistus riittävää?
Suodattimia on yleisesti haukuttu? Pärjääkö noilla vakiosuodattimilla kuitenkin mikäli laitta hyvän sisäsuodattimen kaveriksi?
Ulkosuodatinta ei meidän merheeseen olla haluamassa?
Kyseeseen tulisi noin 250-350 litrainen allas.
Re: Juwel-akvaariot, laatu ja tekniikka
Itselläni on Juwelin 110- ja 60-litraiset akvaariot. Niissä oli sisäänrakennetut erittäin verkkaiset ja alitehoiset suodattimet, jotka irrotin heti ja vaihdoin parempiin, muuten olen ollut tyytyväinen.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Altaiden laatu on todella hyvä (jalustoista en tiedä). Valo on myös hyvä mutta niihin kannattaa samantien ostaa metalliset heijastimet (eivät tule mukana). Oma kokemukseni suodattimista on huono - liian tehottomat ja hankalat puhdistaa. Kannattaa ehdottomasti laittaa kaveriksi joku hyvä sisäsuodatin.
-
- Junior Member
Täältä lyöytyy 240l, 2 kpl 110l ja 54l.nen. Olen ollut aika tyytyväinen, 240,seen laitoin toiseksi suotimeksi samanlaisen mikä tuli paketissa, nyt on riittänyt ihan hyvin. 110l,ten suodattimet on riittäneen hyvin sellaisenaan, kaloina pääosin taistot ja pohjakalat. 54l,sen soutin on riittänyt myös ihan hyvin, tosin ei siellä ole kerralla kuin pari taistoa ja leväsukarapuja, tämä suodatin on sen mallinen, että alkaa loriseen jos vedenpinta laskee. ( voi toki duunata letkulla jos tahtoo, ei oo pakko jos ei taho) 240,sen alla on Juwelin kaappi, on tukeva, siisti ja silleen, ei pahaa sanottavaa. Suotimistahan ollaan montaa mieltä, mulla tosiaan kaksi 240,ssä eikä häiritte ainakaan mun silmää.
Se, että jos minä olen väärässä, niin ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä olisit oikeassa.

Itselläni on Juwel Rio 128-litrainen, joka on ensimmäinen akvaarioni. Olen ollut tyytyväinen, on näyttävä kokonaisuus yhteensopivan jalustan kanssa. Jalusta on tukeva ja oli helppo koota. Muuten, tähän väliin yksi "tyhmä" kysymys.. Mistä tietää että suodatin on tehoton? Itselläni tuossa on pakettiin kuulunut alkuperäinen suodatin eikä mitään muuta.. Vesiarvot ovat ainakin pysyneet hyvinä kerran viikossa suoritettujen vedenvaihtorutiinien riittäessä. Suodatinkotelossahan on vain pari sientä poisvedettävässä korissa, ei se ainakaan vaikea ole puhdistaa.. Eikä tarvitse tehdä edes usein.. Akvaario on ollut käytössä maaliskuusta ja tosiaan vertailukohtia minulla ei ole, mutta aloittelijalle ainakin helppo kokonaisuus.
-
- Junior Member
Tehoton ja tehoton, pysyi mullakin arvot hyvänä yhdelläkin suotimella, oli vain sellaista "pölyä", toisen lisäys auttoi ehkä jonkin verran, tai no, saattaa toi toinen olla kyllä turhakin. 

Se, että jos minä olen väärässä, niin ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä olisit oikeassa.

-
- Senior Member
Itselläni tuo tehottomuus aiheutti pumpun vajaatoimintaa heti kun filtterit olivat vähänkin tukkeutuneet. Tuo taas johti siihen, että pumppua sai jatkuvasti tarkkailla että pyöriikö vai ei. Lisäksi Juweleissa (ainakaan omassa) ei ole varsinaista biologista suodatusta vaan pelkkä mekaaninen (vanua ja vaahtomuovia). Eli jos putsaa suodatinta (joka omalla kohdallani oli pakko tehdä kerran viikossa) ja samalla imuroi pohjaa niin bakteerikanta romahtaa. Suosittelen laittamaan lisäksi biologisen sisä- tai ulkosuodattimen.
-
- Junior Member
Nyt kun tuli puheeksi, mulla on toisessa suotimessa vain toinen "vanukori", eli puolet on sitä huokosta kivee jonka nimee en muista, eli bakteeripintaa.

Hmmm... No itselläni ainakin pumppu on pyörittänyt hyvin vettä, hyvä virtaus on koko ajan ollut. Suodatinvanujakaan en ole juuri putsannut kuin ehkä toisen kerran parissa kuukaudessa, siis huuhdellut..
Ainoastaan ohuen päällisvanun, joka kerää irtoroskat puhdistan tai vaihdan jokaisen vedenvaihdon yhteydessä. Mutta tarve kai vaihtelee sen mukaan paljonko ja mitä porukkaa akvaariossa on..

Sen verran lisäkysymystä, että minkä paksuisesta lasista Juwel Rio 240 ja/tai 300 akvaariot on tehty?
Onko kukaan kullut ongelmista kestävyyden kanssa?
Onko kukaan kullut ongelmista kestävyyden kanssa?
-
- Junior Member
240 Rio, näyttäs olevan 7mm, ei ongelmaa kestävyydessä.

-
- Senior Member
Ei ongelmia. Kuuluvat kestävimpiin altaisiin. Lasien paksuus on täysin riittävä. Myös saumat ovat virheettömiä.
http://www.juwel-aquarium.de/en/index.htm
Kaapistot omasta mielestäni vain niin rumaa 80-luvun lastulevymuotoilua.
http://www.juwel-aquarium.de/en/index.htm
Kaapistot omasta mielestäni vain niin rumaa 80-luvun lastulevymuotoilua.
Re: Entäpä MP-sisustusakvaariot
Mistä nuo Juwel lasien paksuudet löytyvät?
Ja mitäs sanotte vastaavasti MP-sisustusakvaarioiden laadusta?
Löytyykö vielä muita vastaavia merkkejä?
Ja mitäs sanotte vastaavasti MP-sisustusakvaarioiden laadusta?
Löytyykö vielä muita vastaavia merkkejä?
Itselläni oli aikaisemmin Juwel Rio 300 ja muistaakseni lasin paksuus eli edessä ja takana 8mm ja sivuilla 6mm. Pohja 10mm. Kestävyyden kanssa ei moitittavaa. Mitä täältä olen lueskellut osa on epäillyt ja tuskaillut muovisen keskituen kanssa, mutta itselläni ei tämän kestävyyden kanssa ollut minkäännäköisiä ongelmia. Allas oli itselläni noin nelisen vuotta.
Nykyään käytössä on Wohan Amazonas allas. Kyseessä kokolasinen, 'poikkeuksellisella' saumaustekniikalla kasattu allas. Kun katsoo noita silikoneja ja silikonin määrää ja tekniikkaa niin ihan ensimmäisen ei menetä yöuniaan sen takia että allas alkaisi vuotamaan saumauksen takia. Lisäksi valmistaja myöntää altaalle suoraan 5v takuun. Myöskään lasien paksuuden kanssa ei ole nihkeilty. Mittasin että lasit ovat kauttaaltaan 12mm, pl. pohja jota en pysty mittaamaan. Muistaakseni edellinen omistaja kertoi pohjan olevan 15mm. Altaan koko 160x60x60cm. Lisätietoja merkistä mm. http://testi.akvaariokurki.fi/index.php ... &Itemid=15
Tämä allas miellyttää siinä määrin myös emännän silmää, että tämä kelpuutetaan olohuoneeseen myös Juwelin jälkeen. Allas on ostettu käytettynä ja altaaseen on tilattu musta valaisinkansi ja jalustana on vähän vastaavanlainen lastulevyjalusta kuin Juwelilla. Kokonaisuus musta ja komia on. Voin suositella tätä hieman käsittääkseni harvinaisempaa merkkiä Suomessa henkilökohtaisesti.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Itseäni kuten myös edellistä kirjoittajaa kiinnostaa kokemukset MP-akvaarioista. Erityisesti jos jollain on kokemuksia sarjan isoimmasta(?) Karat 200 altaasta.
Nykyään käytössä on Wohan Amazonas allas. Kyseessä kokolasinen, 'poikkeuksellisella' saumaustekniikalla kasattu allas. Kun katsoo noita silikoneja ja silikonin määrää ja tekniikkaa niin ihan ensimmäisen ei menetä yöuniaan sen takia että allas alkaisi vuotamaan saumauksen takia. Lisäksi valmistaja myöntää altaalle suoraan 5v takuun. Myöskään lasien paksuuden kanssa ei ole nihkeilty. Mittasin että lasit ovat kauttaaltaan 12mm, pl. pohja jota en pysty mittaamaan. Muistaakseni edellinen omistaja kertoi pohjan olevan 15mm. Altaan koko 160x60x60cm. Lisätietoja merkistä mm. http://testi.akvaariokurki.fi/index.php ... &Itemid=15
Tämä allas miellyttää siinä määrin myös emännän silmää, että tämä kelpuutetaan olohuoneeseen myös Juwelin jälkeen. Allas on ostettu käytettynä ja altaaseen on tilattu musta valaisinkansi ja jalustana on vähän vastaavanlainen lastulevyjalusta kuin Juwelilla. Kokonaisuus musta ja komia on. Voin suositella tätä hieman käsittääkseni harvinaisempaa merkkiä Suomessa henkilökohtaisesti.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Itseäni kuten myös edellistä kirjoittajaa kiinnostaa kokemukset MP-akvaarioista. Erityisesti jos jollain on kokemuksia sarjan isoimmasta(?) Karat 200 altaasta.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Sen jäkeen kun juwel 400 -altaan ihanan muoviset keskituet lähtivät irti toistamiseen ja allas alkoi pullistua, niin laitoin perinteiset lasilistat pitkin ja poikin. Myös jalustan materiaali on minusta enemmän kuin arvelluttava - kestää niin kauan kuin kalvo on ehjä, mutta jos se vähänkään nirhaantuu auki niin saa kyllä varoa vedellä loiskimista niin maan tarkasti, ettei jalusta pullistu weetabixiksi
Valoa riittää ainakin tuossa isossa mallissa ihan perus-perus kasvien hyvään kasvuun, ei kyllä paljon kummempaan. Ehkä allas, johon olen ollut vähiten tyytyväinen harrasteaikanani. Ulkonäkö tosin on varsin mainio.

Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
Meillä juwel rio 180 tummapuu, kaunis ja helppo. Suodatin korvattu tosin ulkoisella, ihan sen vuoksi että koen sen helpompana huoltaa, eikä se ole viemässä litroja altaassa
Lisäksi noin pienessä altaassa se olisi kinkkisempi piilottaa nätisti, kuin suuremmissa altaissa.
Nyt katsellaan litramäärän loppumisen (lue: haluan lisää kaloja) vuoksi suurempaa. Rio 300 tai 400 miellyttäisi omaa silmää, tummana puuna tietenkin. JOtenkin en osaa pelätä altaan itsensä puolesta mutta tuo jalusta vähän hirvittää. Ehkä olen kuitenkin rohkea ja kokeilen.
Kenellä tuo jalusta on hajonnut tai kuka tuntee jonkun jolla se on hajonnut? Tai jos ei hajonnut niin turpoillut tjv siten, että on rikkonut altaan tai aiheuttanut pikaisen jalustanvaihdon?
EDIT: Ainiin, jatkan nyt tänne pulinaa tuosta jalustasta kun aloitin itse oman topicin jalustasta, jospa joku nämä vaikka yhdistelisi...
Niin onko kukaan keksinyt jippoa, jolla vakauttaa juwelin omaa alkuperäistä jalustaa? Itse sain tuossa aamiaisella mahtavan idean, josko hitsaisi tukevat putket/kehikot esim jalustan kaappeihin? Tai jos siihen jalustalle sopii kaappejen jälkeen tukemaan allasta kannattavaa levyä? Kaapin vieressä alapuolella ei taida olla samanlaista levyä kuin yläpuolella, altaan alla? Samannäköinen ratkaisu on joissaakin olikohan mp:n altaissa. Että ensin kaapisto ja sen vierellä vielä alumiiniputket. En nyt juuri muista tuon altaan mallia...
Olisikohan mitään ideaa/hyötyä metalliputkikannakkeista?
EDIT2: Ja vielä.. Onko kellään tietoa millä nuo lastulevyt on toisiinsa liitetty? Jollain puutapeilla ja liimalla vai?

Nyt katsellaan litramäärän loppumisen (lue: haluan lisää kaloja) vuoksi suurempaa. Rio 300 tai 400 miellyttäisi omaa silmää, tummana puuna tietenkin. JOtenkin en osaa pelätä altaan itsensä puolesta mutta tuo jalusta vähän hirvittää. Ehkä olen kuitenkin rohkea ja kokeilen.
Kenellä tuo jalusta on hajonnut tai kuka tuntee jonkun jolla se on hajonnut? Tai jos ei hajonnut niin turpoillut tjv siten, että on rikkonut altaan tai aiheuttanut pikaisen jalustanvaihdon?
EDIT: Ainiin, jatkan nyt tänne pulinaa tuosta jalustasta kun aloitin itse oman topicin jalustasta, jospa joku nämä vaikka yhdistelisi...
Niin onko kukaan keksinyt jippoa, jolla vakauttaa juwelin omaa alkuperäistä jalustaa? Itse sain tuossa aamiaisella mahtavan idean, josko hitsaisi tukevat putket/kehikot esim jalustan kaappeihin? Tai jos siihen jalustalle sopii kaappejen jälkeen tukemaan allasta kannattavaa levyä? Kaapin vieressä alapuolella ei taida olla samanlaista levyä kuin yläpuolella, altaan alla? Samannäköinen ratkaisu on joissaakin olikohan mp:n altaissa. Että ensin kaapisto ja sen vierellä vielä alumiiniputket. En nyt juuri muista tuon altaan mallia...
Olisikohan mitään ideaa/hyötyä metalliputkikannakkeista?
EDIT2: Ja vielä.. Onko kellään tietoa millä nuo lastulevyt on toisiinsa liitetty? Jollain puutapeilla ja liimalla vai?

450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna 

-
- Starting Member
Ihan sellasilla tavallisilla "huonekaluruuveilla". Eli harvakierteinen, suht paksu ruuvi, jossa reikä kuusiokoloavaimelle. Varsinaista kantaa noissa ruuveissa ei ole ollenkaan. Ihan on toimiva ja kestäväkin systeemi. Oman Rio 400:n kaapin olen siirtämisen yhteydessä purkanut ihan atomeiksi ja kasannut takaisin. Edelleen ihan ryhdikäs ja "tiiviin oloinen" kaappi. Tuonne toiseen topikkiin jo vastailinkin, että turha sitä kaapin pettämistä on jännittää.Ja vielä.. Onko kellään tietoa millä nuo lastulevyt on toisiinsa liitetty? Jollain puutapeilla ja liimalla vai?
Mun kans on niin heleppua olla, saa olla justihin niinku mä sanon.
-
- Senior Member
Itse en luota lastulevy-vesi yhdistelmään. Pitkällä aikavälillä se ei ole hyvä ratkaisu. Lastulevy käyttäytyy (kuten joku jo ehti verratakin) weetabixin tavoin. Jos alusta kastuu ja alkaa turpoamaan niin kantavuus katoaa.
Kannattaa ainakin isoimmissa altaissa käyttää metallijalustaa tai edes kokopuuta. Ja jos joskus haluaa myydä lastulevy-akvaarion niin itse en ainakaan ostaisi sellaista käytettynä.
Ihmetyttää että akvaariojalustoissa ollan jämähdetty 80-luvulle. Materiaali ja muotoilu ovat todella vanhentunutta, hieman *****soffan lailla.
Kannattaa ainakin isoimmissa altaissa käyttää metallijalustaa tai edes kokopuuta. Ja jos joskus haluaa myydä lastulevy-akvaarion niin itse en ainakaan ostaisi sellaista käytettynä.
Ihmetyttää että akvaariojalustoissa ollan jämähdetty 80-luvulle. Materiaali ja muotoilu ovat todella vanhentunutta, hieman *****soffan lailla.
Omassa 240l altaan alustassa korvasin sen pienen taustalevyn koko takaosan peittävällä alkuperäisen värisellä melamiini pintaisella levyllä. Lisäksi liimasin kaapin ylä ja ala pintaan 16mm koivuvanerit. Vanerien raunaan liimasin tumman puun värisen reunanauhan. Kolmanneksi ruuvasin kaappien sisälle etukulmiin kulmaraudat. Viimeisenä varmistuksena liimasin kaikki levyjen reunat vedenkestävällä liimalla. Hyvin on kestänyt vaikka (kaikkien ohjeiden vastaisesti) kaapin alla on pyörät ja allasta on siirrelty useita kertoja.villimilli kirjoitti:Niin onko kukaan keksinyt jippoa, jolla vakauttaa juwelin omaa alkuperäistä jalustaa?
-
- Member
Siis että mitenkä? Minä en nyt ymmärrä tätä. Kaapin ylä- ja alapintaa siis. Ai niinkuin altaan ja jalustan väliin ja jalustan alle?sourz kirjoitti: Lisäksi liimasin kaapin ylä ja ala pintaan 16mm koivuvanerit.
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna 

Mullekkaan ei ole koskaan mennyt jakeluun, miksi juwelin suodattimet olisi muka niin huonoja? Onkohan se vaan helsinkiläinen ongelma;)
Satoja juweleita myyneenä, en muista kuin joissain speciaalitilanteissa asiakkaan tulleen hakemaan toista suodatinta kaveriksi. Miinusmerkkinä tuossa suodattimessa tosiaan on sen koko. Toisaalta, ei se sitä vesitilavuutta vähennä.
Toisin kuin yllä mainittiin uusissa juweleissa on myös "näkyvä" biologinen suodatus. Eli suodatusosastossa on muovikori, jossa huokoista "kiviainesta. Lisäksi siellä on vaahtomuovilevy joka sitoo itseensä nitraattia. (Huom! Ei saa käyttää merivedessä.) Juwelin biologinen suodatus on aina ollut hyvä, koska veden virtaama suodatusmateriaalin (vaahtomuovi) on hidas joten bakuilla on aikaa reagoida ohikulkevan veden kanssa.
Lämmittimien kanssa muistan joillakin olleen ongelmia joskus.
Valaistus on suunniteltu "perusakvaristille". Eli valaistus riittää mainiosti peruskasvien kasvattamiseen. Lisäksi suurempiin altaisiin on saatavilla lisävalosarja jolla valotehon voi tuplata.
Vielä vinkkinä juwelin ostajille: Kannattaa ostaa purkillinen silikonispraytä, sitä samaa, mitä suihkutetaan autojen kojelautoihin mm. Pölyjen pyyhkiminen altaan päältä on sen jälkeen paljon helpompaa:)
Satoja juweleita myyneenä, en muista kuin joissain speciaalitilanteissa asiakkaan tulleen hakemaan toista suodatinta kaveriksi. Miinusmerkkinä tuossa suodattimessa tosiaan on sen koko. Toisaalta, ei se sitä vesitilavuutta vähennä.
Toisin kuin yllä mainittiin uusissa juweleissa on myös "näkyvä" biologinen suodatus. Eli suodatusosastossa on muovikori, jossa huokoista "kiviainesta. Lisäksi siellä on vaahtomuovilevy joka sitoo itseensä nitraattia. (Huom! Ei saa käyttää merivedessä.) Juwelin biologinen suodatus on aina ollut hyvä, koska veden virtaama suodatusmateriaalin (vaahtomuovi) on hidas joten bakuilla on aikaa reagoida ohikulkevan veden kanssa.
Lämmittimien kanssa muistan joillakin olleen ongelmia joskus.
Valaistus on suunniteltu "perusakvaristille". Eli valaistus riittää mainiosti peruskasvien kasvattamiseen. Lisäksi suurempiin altaisiin on saatavilla lisävalosarja jolla valotehon voi tuplata.
Vielä vinkkinä juwelin ostajille: Kannattaa ostaa purkillinen silikonispraytä, sitä samaa, mitä suihkutetaan autojen kojelautoihin mm. Pölyjen pyyhkiminen altaan päältä on sen jälkeen paljon helpompaa:)
Aivan oikein ymmärretty. Jalustan alle tarkoittaa jalustan ja jalkojen väliin.villimilli kirjoitti:Siis että mitenkä? Minä en nyt ymmärrä tätä. Kaapin ylä- ja alapintaa siis. Ai niinkuin altaan ja jalustan väliin ja jalustan alle?sourz kirjoitti: Lisäksi liimasin kaapin ylä ja ala pintaan 16mm koivuvanerit.
-
- Senior Member
Mä olen täydellisen tyytyväinen neljäsataalitraiseen Juweliini nyt kun revin sen ruman möykkysuodattimen sieltä pois ja otin ulkosuodattimen tilalle plus että ostin tehokkaammat lamput ja heijastimet, koska mulla on kasveja niin tuhottomasti. Toimii kuin unelma ja nätti kuin mikä. Harmi vaan ettei Juwel valmista isompia akvaarioita... nälkä kun kasvaa syödessä ja nyt hakusessa sellainen 700+ litrainen...
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
also in ig @aquariumbyjuha
Itellä Juwelin Rio 240 ja Lido 120. Kestävyydessä ei valittamista. Hienon näköisiäkin ovat. Tarkemmin kun ajattelee niin voisihan nuo kaapistot olla massiivipuuta, näyttävät vähän heppoisilta, mutta ovat silti asiansa ajaneet. Molemmissa ulkosuodattimet. Lido tuli jo valmiiksi alkuperäinen sisäsuodatin poistettuna. Rioassa on vielä alkuperäinen sisäsuodatin jonka revin kyllä pois kunhan saan aikaiseksi. Tukkeutui aika nopeasti aluksi, kunnes otin hienoimman suodatinlevyn pois. Ovathan noi sisäsuodattimet kaiken lisäksi aika rumia ja vievät tilaa, teho riittää kunhan pitää puhtaana. Akvaarioiden päällikannessa saisi kyllä olla myös toinen reikä vastakkaisessa päässä.
-
- Starting Member
Mites kun jossain lukee,ettei Juwel akvaarioiden alle saa laittaa alustaa(esim.vaahtomuovia tms).Koskeeko tämä vain silloin,kun alla on Juwelin oma kaapisto/jalusta vai aina suoraan minkä tahansa kaapin päälle?