Petokotiloiden määrä altaassa
Valvoja: Moderaattorit
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Petokotiloiden määrä altaassa
Itse Anentome helena -ketju on venynyt jo niin pitkäksi, että on vaivalloista etsiä vastausta seuraavaan. Ko. sivustolla: http://www.kouluakvaariot.fi/index.php?cPath=24_78 petoja suositellaan pidettäväksi 2/100 litraa, mikä on mielettömän vähän, jos eivät pedot lisäänny todella nopeasti.
Ainakaan omassa 160ltr. altaassa, jossa olen puolitoista vuotta (http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... &start=345) pitänyt testimielessä yli kymmentä petoa, ei ole kierteiset hävinneet minnekkään. Viimeviikolla viimeksi vaihdoin kymmeniä kierteisiä kyseisestä altaasta petoihin. Petoja kyllä näkyy silloin tällöin, mutta eivät ilmeisesti lisäänny?
Minkälaisia määriä teillä on petoja, ja millaisissa litramäärissä. Onko tuloksia?
Ainakaan omassa 160ltr. altaassa, jossa olen puolitoista vuotta (http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... &start=345) pitänyt testimielessä yli kymmentä petoa, ei ole kierteiset hävinneet minnekkään. Viimeviikolla viimeksi vaihdoin kymmeniä kierteisiä kyseisestä altaasta petoihin. Petoja kyllä näkyy silloin tällöin, mutta eivät ilmeisesti lisäänny?
Minkälaisia määriä teillä on petoja, ja millaisissa litramäärissä. Onko tuloksia?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Starting Member
Re: Petokotiloiden määrä altaassa
Mulla on noin satalitraisessa petokotiloita. Alunperin oli neljä, ja ovat lisääntyneet. Vaikea sanoa kuinka monta on nyt, joitain kymmeniä ehkä. Söivät kaikki touhu- tai muunnoslimakotilot sekä kiekkokotilot sukupuuttoon. Kierteisiä mulla ei olekaan, joten niiden kelpaamisesta pedoille ei ole kokemusta.
Lainaan itseäni tuosta petokotiloiden tilasuosituksesta toisesta ketjusta:
Tuo suositus 2kpl/100 litraa ei todellakaan voi tarkoittaa sitä, että joku olisi tosissaan sitä mieltä että kotilot tarvitsisivat noin paljon tilaa. Luulen että suositus tarkoittaa jotakin sen tapaista, että kaksi petokotiloa riittää hävittämään roskakotilot sadasta litrasta, missä ei tietenkään ole myöskään mitään järkeä. Riippuu varmasti ihan siitä miten paljon niitä syötäviä kotiloita on sekä siitä millaisella aikataululla niistä haluaa eroon, eikä akvaarion koosta. Jos joku kauppias jossain on keksinyt laittaa tuollaisen suosituksen sivuilleen, niin ei se todellakaan tarkoita että kyseessä olisi mikään kotilon tilavaatimus. Voi sitä varmaan jokainen keskenään miettiä miten paljon vettä puolitoistasenttinen kotilo tarvitsee.
Lainaan itseäni tuosta petokotiloiden tilasuosituksesta toisesta ketjusta:
Tuo suositus 2kpl/100 litraa ei todellakaan voi tarkoittaa sitä, että joku olisi tosissaan sitä mieltä että kotilot tarvitsisivat noin paljon tilaa. Luulen että suositus tarkoittaa jotakin sen tapaista, että kaksi petokotiloa riittää hävittämään roskakotilot sadasta litrasta, missä ei tietenkään ole myöskään mitään järkeä. Riippuu varmasti ihan siitä miten paljon niitä syötäviä kotiloita on sekä siitä millaisella aikataululla niistä haluaa eroon, eikä akvaarion koosta. Jos joku kauppias jossain on keksinyt laittaa tuollaisen suosituksen sivuilleen, niin ei se todellakaan tarkoita että kyseessä olisi mikään kotilon tilavaatimus. Voi sitä varmaan jokainen keskenään miettiä miten paljon vettä puolitoistasenttinen kotilo tarvitsee.
-
- Elite Member
No joo, jos pelkän petokotiloaltaan haluaa, niin 60litraa ja parisataa petokotiloa pysyy katkapelletillä ja surviaisilla hengissä.Voi sitä varmaan jokainen keskenään miettiä miten paljon vettä puolitoistasenttinen kotilo tarvitsee.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tarkoitus oli alunperin hävittää kaikki muut kotilot tuosta altaasta kierteisiä myöten. Pedot käsittääkseni mylläävät tuota pohjaa lähestulkoon samalla tavalla, ja ovat jopa kauniimpia. Onnistuminen tuossa projektissa on kuitenkin vielä pitkässä kuusessa.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: ---
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
30litrasessa petoja 2kpl ja 120litrasessa X määrä eli varmaan paljon,kun tuonne 30l siirsin nuo2kpl;tta. Pidetäänhän kierteisiäkin pikkuisissakin laareissa,niin miksi pedoilla joku ihmeen litra suositus(newer hööd"")!!Mulla kumminkin suurinn osa kierteisistäkin samaa kokoluokkaa,jos siitä nyt joku alkaa vääntämään...
.
Nuo on kumminkin vaan kotiloita...

Nuo on kumminkin vaan kotiloita...
-
- Elite Member
Riittääkö tuossa 120ltr. purkissa kuitenkin kierteisiäkin?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: ---
- Viesti:
Juu.u,niitäkin löytyy kyllä.Viimeksi n. viikko sitten mylläsin altaan ja niitäkin hemmoja tuli vastaan. Toki lisäilen niitä toisista altaista sinne vähän väliä niitä pikkasia,kun niitäkin tuntuu olevan ihan tarpeeksi.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
Mulla viime vuoden kesänä ostetut 5 petokotiloa lisääntyi niin, että niitä oli varmaan lopulta päälle sata. Kierteiset syötiin, jopa siinä määrin että jouduin niitä muilta ruinaamaan. Nyt jännätään, sainko kierteiskannan kasvuun kierteisten lisäämisellä ja petojen vähentämisellä. Mutta kuten tonne petokotilo -ketjuun laitoinkin niin onhan tässä vähän sellanen fiilis että kun yhteen suuntaan kumartaa niin toiseen pyllistää.. Eli siiosoo, hankin pedot pitämään kierteiskantaa kurissa ->söivät kierteiset ->lisääntyivät hulluna ->pula kierteisistä ja liikaa petoja.
Täällä pedot syövät ihan tavallisia pohjaruokia, suurena suosikkina pakastekatkaravut, joille liikkuminen on niin rivakkaa, että jää noitamonnit toiseksi.

Täällä pedot syövät ihan tavallisia pohjaruokia, suurena suosikkina pakastekatkaravut, joille liikkuminen on niin rivakkaa, että jää noitamonnit toiseksi.

325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Junior Member
Komppaan Pullahiirtä! Mulla oli alunperin 6 petoa, jotka ovat vuodessa kansoittaneet kolme allastani niin, että kierteisiä näkyy enää harvakseltaan. Petojen lisääntyminen on alussa h i d a s t a puuhaa, mutta kun eka erä pikkuruisia petoja on kuoriutunut, niin sen jälkeen tuntui uutta puskevan non-stoppina! Läheiseen alan liikkeeseen olen saanut sijoitettua parikymmentä ja kavereille kans, mutta siltikin raitapaitoja alkaa olla liikaa.
Oma mututuntuma on, etteivät möyriskele hiekassa niin syvällä, kuin kierteiset, vaan kyntävät pinnan tuntumassa. Voi tosin olla, etten niin tarkkaan ole heidän kulkureittejään tutkinutkaan
Lisääntyminen on muuten aivan selkeästi suurinta 84-litran altaassa, jossa on aivan hieno hiekka ja mattosuodatin. Suodattimen pinta on laatoitettu petojen munilla, jotka silloin tällöin imuroin siitä pois. Aina vaan joku kerkeää kypsäksi asti...
Oma mututuntuma on, etteivät möyriskele hiekassa niin syvällä, kuin kierteiset, vaan kyntävät pinnan tuntumassa. Voi tosin olla, etten niin tarkkaan ole heidän kulkureittejään tutkinutkaan

Lisääntyminen on muuten aivan selkeästi suurinta 84-litran altaassa, jossa on aivan hieno hiekka ja mattosuodatin. Suodattimen pinta on laatoitettu petojen munilla, jotka silloin tällöin imuroin siitä pois. Aina vaan joku kerkeää kypsäksi asti...
400 litraisessa on ainakin 45 kpl petokotiloita ollut kerralla näkyvissä, hiekan alla todennäköisesti enemmänkin.. Kierteisiä ei ole näkynyt hiekalla tai laseissa pitkään aikaan, mutta uusia tyhjiä kuoria ilmestyy tasaiseen tahtiin. Hiekkaa mylläämällä löytyy kierteisiäkin, joten eivät ole sukupuutossa. Alunperinkään kierteisiä ei ollut ongelmaksi asti.. Jostain saamani roskakotilot (postitorvet, muunnoslima) lähtivät kyllä puolessa vuodessa, eikä niitä ole sen koommin näkynyt.
200 litraisessa on jotakuinkin 30 petokotiloa ollut kerralla näytillä. Alunperin heitin tuonne "ylimääräiset" petokotilot. Kierteiskanta elää ja voi hyvin, laseille tulee parikymmentä kierteistä joka ilta levää laiduntamaan ja syömättömät ruokatabletit miehitetään tehokkaasti. Tyhjiä kuoria ilmestyy kiitettävää tahtia virtauksen päätepisteeseen. Tästä altaasta voisin myydä melkein kaikki pedot kyllä poiskin.
En koe mitään tarvetta altaan "kokosuositukselle". Kotilo itse ei tilaa tarvitse lainkaan, sillä ei osoita väkivaltaisia taipumuksia lajitovereitaan kohtaan. Lisääntyvät vauhdikkaasti jos kumppaneita on tarjolla lähellä. Sen puolesta iso allas toiminee paremmin; eivät lisäänny yhtä tehokkaasti, jos eivät oleskele jatkuvasti kylki kyljessä? Ruoaksi näille käy myös teolliset valmisteet ja pakasteet, joten kierteispopulaation täydelliseltä annihilaatiolta voi välttyä. Itse olen tarjonnut roskakotilo-ongelmaisille vähintään kuutta petokotiloa kerralla (melkeinpä allaskoosta riippumatta). On tuntunut sopivalta määrältä, sillä roskakotilokantojen lisääntyminen on tainnut kaikilla pysähtyä viikon sisällä, kun petokotilot ovat tottuneet uuteen ympäristöön ja alkaneet taas saalistamaan. Pitäisi varmaan alkaa vuokrata petokotiloarmeijaa (30-40 kpl) roskakotilon hävitykseen.. Vuokraaja maksaa vaikkapa 3e/vko ja palauttaa kotilot kun kokee saaneensa tarpeeksi. Voi sitten lunastaa haluamansa määrän kavereita itselleen tai pitää mahdollisesti munitut kaverit
200 litraisessa on jotakuinkin 30 petokotiloa ollut kerralla näytillä. Alunperin heitin tuonne "ylimääräiset" petokotilot. Kierteiskanta elää ja voi hyvin, laseille tulee parikymmentä kierteistä joka ilta levää laiduntamaan ja syömättömät ruokatabletit miehitetään tehokkaasti. Tyhjiä kuoria ilmestyy kiitettävää tahtia virtauksen päätepisteeseen. Tästä altaasta voisin myydä melkein kaikki pedot kyllä poiskin.
En koe mitään tarvetta altaan "kokosuositukselle". Kotilo itse ei tilaa tarvitse lainkaan, sillä ei osoita väkivaltaisia taipumuksia lajitovereitaan kohtaan. Lisääntyvät vauhdikkaasti jos kumppaneita on tarjolla lähellä. Sen puolesta iso allas toiminee paremmin; eivät lisäänny yhtä tehokkaasti, jos eivät oleskele jatkuvasti kylki kyljessä? Ruoaksi näille käy myös teolliset valmisteet ja pakasteet, joten kierteispopulaation täydelliseltä annihilaatiolta voi välttyä. Itse olen tarjonnut roskakotilo-ongelmaisille vähintään kuutta petokotiloa kerralla (melkeinpä allaskoosta riippumatta). On tuntunut sopivalta määrältä, sillä roskakotilokantojen lisääntyminen on tainnut kaikilla pysähtyä viikon sisällä, kun petokotilot ovat tottuneet uuteen ympäristöön ja alkaneet taas saalistamaan. Pitäisi varmaan alkaa vuokrata petokotiloarmeijaa (30-40 kpl) roskakotilon hävitykseen.. Vuokraaja maksaa vaikkapa 3e/vko ja palauttaa kotilot kun kokee saaneensa tarpeeksi. Voi sitten lunastaa haluamansa määrän kavereita itselleen tai pitää mahdollisesti munitut kaverit

Eiköhän tämä ollut tässä..
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Olen huomannut, että vauhtiin päästyään lisääntyvät kyllä melkoisesti, paitsi kun veden lämpö on vain hieman päälle 20 astetta, ja kun menee alle 20, niin lisääntyminen lakkaa kokonaan ja kasvukin tuntuu hitaammalta kuin 25 asteisessa vedessä.
-
- Elite Member
Mie viskasin tuonne 20L akvaarioon yhden petokotilon ja tuossa akvaariossa on 29 asteinen vesi kun siellä on kääpiörihmakalan poikasia
ja tuo yks ainut petokotilo on muninu tuonne nyt muutaman viikon aikana reippaasti yli 30 munaa ainakii.
ja tuo yks ainut petokotilo on muninu tuonne nyt muutaman viikon aikana reippaasti yli 30 munaa ainakii.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Varmaan pienessä akvaariossa lisääntyvät nopeammin, isossa eivät niin usein satu nokikkain. Ja meillä kun roskakotilot on syöty loppuun jo ajat sitten, ja pedot vieläkin jaksaa kasvaa ja lisääntyä, niin olettaisin sen olevan merkki siitä, että ne toimivat myös pohjanpuhdistajina. Ei tarvitse niin tarkkaan miettiä, menikö sitä ruokaa nyt oikea määrä vai liikaa, tietysti järki ja kohtuus pitää muistaa.
Mites nuo pedot sitten kannattaisi päästää päiviltä, jos niiä liikaa tulee? Ajattelin vaan, että jos olet jo myynyt ja tarjonnut niitä sinne tänne ja silti niitä on vaan niinpaljon, että pitäisi eroon päästä...
Mulla ei ole liikaa vielä, varmaan kohta on. 

-
- Elite Member
Kyllä liikkeet noita varmasti ottavat. Mullekkin kelpaisi lisäys!Mites nuo pedot sitten kannattaisi päästää päiviltä, jos niiä liikaa tulee?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Liikkeille voi antaa, vaihdossa voi jopa saada jotain pientä jos kysyy. Tietenkin jos lopettaminen tulee tarpeeseen, niin itse olen raa'asti nostanut talouspaperin mutkaan muutamia kappaleita ja puristanut rikki. Herkkäsormisempi voi käyttää vasaraa tai pihtejä. Tietenkin voi vain kääräistä talouspaperin mutkaan ja heittää biojätteisiin, jos ei ole kukkahattu niin kovin tiukalla.
-
- Senior Member
Ostin alun perin kaksi petoa 100-litraiseen hävittämään postitorvikotiloita. Ja kyllähän ne kotilot sieltä hävisivätkin aika vauhdilla ja pedot lisääntyivät aivan yhtä hyvällä vauhdilla. Niitä riitti ihan myytäväksi astikin. Kun pedoilta loppui ravinto eli postitorvikotilot, niin lisääntymistahti hiipui ja nyt niitä onkin enää vain muutamia kerrallaan näkyvillä. Olen lisäillyt toisesta akvaariosta pieniä kierteisiä niille ravinnoksi, mutta jotenkin nihkeitä ovat kirteisiä syömään. 200-litraiseen heitin aikanaan varmaan 30 petokotiloa, mutta sinne ne vaan häipyivät eivätkä kierteiset vähentyneet, vaikka olisin toivonut. En ymmärrä, mikseivät kierteiset kelpaa mun pedoille, vaikka joillain on ollut aivan toisenlaisiakin kokemuksia.
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaario seura
minulla on ollut 300 litrasessa jopa n40-60 petokotiloa ja hyvin ovat kaikki muut haittakotilot saaneet "kyytiä" lisääkin huolisin jos vain joku raaskii niistä luopua ja lahjoittaa,nyt hankin just 500 litrasen(myin 300 litrasen pois) ja sinne mahtuis kyllä noita "petoja" lisääkin
,hyvin ainakin minulla ovat viihtyneet n 26-28 asteisessa vedessä

Akvaarioita 8 kpl eri kokoisia, nelijalkaisiakian siunaantunut riittävästi sekä rakas Mieheni joka joutuu kestämään harrastukseni 

Itsekin tässä juuri pohdin petokotiloiden määrää. ~60 litraisessa akvaariossa on sellainen kierteiskanta, että vähempikin riittäisi. Kuitenkaan en halua kokonaan kierteisistä luopua, sillä hyvin puhdistavat pohjaa ja toisinaan lasejakin. Meneekö lähes automaattisesti niin, että jos kotiloita ottaa kaksi, niin suurella todennäköisyydellä niitä onkin sitten hetken päästä saman verran kuin kierteisiä. Jos taas ottaa vain yhden, niin onko sillä mitään näkyvää eroa, vaikka allas ei tuon suurempi olekaan?
Sitten vähän aihetta sivuavaa asiaa. Ovatko petojen omistajat huomanneet huppukotiloiden häviämistä (haun avulla en löytänyt mitään erillistä mainintaa tästä)? Omaan silmään nuo pienet valkoiset "läikät" ovat esteettinen haitta, josta mielelläni pääsisin eroon. Eli menevätkö nämä parempiin suihin muiden roskakotiloiden ohella, vai ovatko pedoille "liian pieniä" saaliita?
Sitten vähän aihetta sivuavaa asiaa. Ovatko petojen omistajat huomanneet huppukotiloiden häviämistä (haun avulla en löytänyt mitään erillistä mainintaa tästä)? Omaan silmään nuo pienet valkoiset "läikät" ovat esteettinen haitta, josta mielelläni pääsisin eroon. Eli menevätkö nämä parempiin suihin muiden roskakotiloiden ohella, vai ovatko pedoille "liian pieniä" saaliita?
Seka-akvaario 60l & tulisukarapula 20l
O: Kääpiöruohoa ja petokotilo
O: Kääpiöruohoa ja petokotilo
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Itellä on tuhatlitrasessa ostettuja petokotiloita joku kymmenisen, ja olen nähnyt muutaman senverran pienenkin, että niitten on täytynyt lisääntyä tässä altaassa.
Minulla onkin sitten ollut tuo kierteisongelma niin älyttömässä mittakaavassa, että puolet suodatustehosta menee varmaan kierteisten jätteisiin. Toivon todella että saan nuo kierteiset pois tästä altaasta kokonaan! P*skat ne mitään pohjan tukkeutumista auta. P*skovat ite sinnekin ja pohjasora on kriisissä alta aikayksikön!
Vaikein kotilolaji hävittää näistä roskakotiloista. Näyttäisi siltä, että iso harmaapiikkiplekokaan ei pysty niitä syömään. Suipposarvet se söi sukupuuttoon ennen näiden kierteisten ilmaantumista.
Jos sitten petokotiloista tulee ylikansoitusta, niin on ne nyt ainakin hauskemman näköisiä raitapaitoja ja niistä sentään joku maksaakin.
Minulla onkin sitten ollut tuo kierteisongelma niin älyttömässä mittakaavassa, että puolet suodatustehosta menee varmaan kierteisten jätteisiin. Toivon todella että saan nuo kierteiset pois tästä altaasta kokonaan! P*skat ne mitään pohjan tukkeutumista auta. P*skovat ite sinnekin ja pohjasora on kriisissä alta aikayksikön!
Vaikein kotilolaji hävittää näistä roskakotiloista. Näyttäisi siltä, että iso harmaapiikkiplekokaan ei pysty niitä syömään. Suipposarvet se söi sukupuuttoon ennen näiden kierteisten ilmaantumista.
Jos sitten petokotiloista tulee ylikansoitusta, niin on ne nyt ainakin hauskemman näköisiä raitapaitoja ja niistä sentään joku maksaakin.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaario seura
pääset taatusti eroon kierteisistä kun sinulla on vaan petokotiloita altaassa
minä ainakin pääsin kaikista haittakotiloista eroon...ja syövät vielä kaikki kuolleet kalatkin(jos joskus on sattunu joku tetra kuoleen) pois hyvin nopeasti,ei kyl ole kauan pohjalla pilaamassa vettä...
suosittelen kyl petokotiloiden hankkimista,ovat hyvinkin altaan puhtaana pitäjiä ja liikkuvatkin ihan kivasti altaasssa eivät ole "piilossa" olevia

suosittelen kyl petokotiloiden hankkimista,ovat hyvinkin altaan puhtaana pitäjiä ja liikkuvatkin ihan kivasti altaasssa eivät ole "piilossa" olevia
Akvaarioita 8 kpl eri kokoisia, nelijalkaisiakian siunaantunut riittävästi sekä rakas Mieheni joka joutuu kestämään harrastukseni 

-
- Advanced Member
Ne on huomattavasti nopeampia liikkumaan mitä nuo roskakotilot
Itse en ole vielä onnistunut bongaamaan kertaakaan että miten ne saalistavat. Kaipa se niitten kärsä on sitä varten sitten että pystyy imuroimaan kotilon tyhjäksi asti, mutta miten ne tappavat uhrinsa?

Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Petokotilo nappaa uhrinsa jalallaan kiinni. Makaavat kuoren aukot vastakkain, petokotilon jalka peittää koko uhrin kuoren aukon. Siitä se kai sitten pitää kiinni ja kärsällään syö uhrin? Lepäävät näin vastakkain tunnista puoleen päivään, joten ihan lyhyt prosessi ei ole.
Ja koska yksi kuva kertoo enemmän kuin huono selittäjä tunnissa: katso kuva
-
- Starting Member
Joskus seurasin kun petokotilot söi veteen hajonnutta pohjatablettia, ja huomasin että niillä on sen "haistelukärsän" lisäksi toinenkin, pidempi kärsä joka on normaalisti jossain piilossa. Sillä pystyvät imuttamaan saaliinsa syvältäkin kuoren sisältä.
-
- Advanced Member
Mahtaako se tavallaan tukehduttaa sen uhrin ensin? Olen huomannut, että niillä on huomattavasti suurempi tuo jalka mitä kierteisillä, jotka ovat taas sitten muuten kookkaampia.Substral kirjoitti:Petokotilo nappaa uhrinsa jalallaan kiinni. Makaavat kuoren aukot vastakkain, petokotilon jalka peittää koko uhrin kuoren aukon. Siitä se kai sitten pitää kiinni ja kärsällään syö uhrin? Lepäävät näin vastakkain tunnista puoleen päivään, joten ihan lyhyt prosessi ei ole.
Marijohannan mainitsemaa kahta eri kärsää en ole itse huomannut. Minun petokotiloni menevät tuolla pohjaa pitkin sellainen sentin pituinen kärsä edellä. Välillä se osoittaa kohti pintaa, ihan tulee norsu mieleen, tai vaikka höyryveturi

Mitään muuta kärsää en ole nähnyt kuin tuon.