Oskareiden hoito ruokinta ja valaistus
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Oskareiden hoito ruokinta ja valaistus
Hei Oskuasiantuntijat!
Minulla on nyt muutama Oskaripoikanen, ja ne ovat aivan ihastuttavia kaloja! Haluaisin tietää niiden ruokinnasta. Luin reikätaudista, sen - ja muidenkin sairastumisten - välttämiseksi olisi ruoan oltava monipuolista. Mitä kaikkea niille voi syöttää? Myyjä sanoi että katkarapuja. Mitä muuta kuivaruoan lisäksi? Mistä ne erityisesti pitävät ja saavat tarvitsemansa vitamiinit? Kuinka usein niitä voi ruokkia? Kun menen niiden lähelle, ne menevät heti siihen paikkaan mistä ovat kerran saaneet ruokaa. Oppivatko noin nopeasti? Uskomatonta, miten kalat voivat olla ihastuttavia. Valaistus: Kun panin ne altaaseeni, ne uivat kiivaasti ja olivat pelästyneen oloisia. Kenties valaisin oli liian kirkas. Millainen valaistus soisi? Mielestäni luin jostain että viihtyvät hieman hämärämmässä valossa, mutten oikein pidä tavallisesta pehmeästä valaistuksesta. Minulla ei ole altaassa vielä kasveja, saas nähdä laitanko lainkaan. Varmaan jostain löytyisi kohtuuhinnalla kirja Oskareiden hoidosta. Markku Varjoltako ehkä? Please, auttakaa jos kerkiätte kirjoittelemaan.
Minulla on nyt muutama Oskaripoikanen, ja ne ovat aivan ihastuttavia kaloja! Haluaisin tietää niiden ruokinnasta. Luin reikätaudista, sen - ja muidenkin sairastumisten - välttämiseksi olisi ruoan oltava monipuolista. Mitä kaikkea niille voi syöttää? Myyjä sanoi että katkarapuja. Mitä muuta kuivaruoan lisäksi? Mistä ne erityisesti pitävät ja saavat tarvitsemansa vitamiinit? Kuinka usein niitä voi ruokkia? Kun menen niiden lähelle, ne menevät heti siihen paikkaan mistä ovat kerran saaneet ruokaa. Oppivatko noin nopeasti? Uskomatonta, miten kalat voivat olla ihastuttavia. Valaistus: Kun panin ne altaaseeni, ne uivat kiivaasti ja olivat pelästyneen oloisia. Kenties valaisin oli liian kirkas. Millainen valaistus soisi? Mielestäni luin jostain että viihtyvät hieman hämärämmässä valossa, mutten oikein pidä tavallisesta pehmeästä valaistuksesta. Minulla ei ole altaassa vielä kasveja, saas nähdä laitanko lainkaan. Varmaan jostain löytyisi kohtuuhinnalla kirja Oskareiden hoidosta. Markku Varjoltako ehkä? Please, auttakaa jos kerkiätte kirjoittelemaan.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
Re: Oskareiden hoito ruokinta ja valaistus
Hei oskarien omistajat tai ex omistajat
kiinnostais myös meidän perhettä eli vinkkejä oskujen kasvatukseen ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
2800L vettä pitkin taloa,oskarila,malawila,seurala ja poikien rapulat:)
-
- Starting Member
Moro,
en ole asiantuntija, mutta ittellä kanssa oskunpoikasia <10cm kuusi kappaletta.
Minä oon syöttäny kahta eri pellettiä: tetran cichlid tikkuja ja jbl novo tikkuja Ja lisäksi liki päivittäin noita punaisia pakastematoja oisko ne ollu hyttysentoukkia ja silloin tällöin pakastekatkarapua sulatettuna, huuhdottuna ja pilkottuna. Ja saatto pari kierteistäkin mennä huiviin tossa kun niitä altaaseen kippasin.
Kyllä ne sen oppii nopeasti, mistä ja keneltä ruoka tulee.
Ja mitä siihen valoon tulee, niin ei ne kyllä taida hirveesti kirkkaasta valosta tykätä, mutta luulen, että tottuvat siihenkin. Mutta älä nyt siltikään laita mitään 3x 250w monimetallia sinne.
Kirkasta valaistusta tulisi mielestäni välttää kasvittomassa altaassa leväterrorin vuoksi.
Tuo pelästyneenä uinti altaaseen laittamisen jälkeen on ihan normaalia alkupelokkuutta.
Itse tilasin oskari opuksen tuolta: http://www.bookplus.fi/kirjat/pronek%2c ... rs-4615062 On kyllä englanninkielinen, mutta selkeä ja helppo lukea.
en ole asiantuntija, mutta ittellä kanssa oskunpoikasia <10cm kuusi kappaletta.
Minä oon syöttäny kahta eri pellettiä: tetran cichlid tikkuja ja jbl novo tikkuja Ja lisäksi liki päivittäin noita punaisia pakastematoja oisko ne ollu hyttysentoukkia ja silloin tällöin pakastekatkarapua sulatettuna, huuhdottuna ja pilkottuna. Ja saatto pari kierteistäkin mennä huiviin tossa kun niitä altaaseen kippasin.

Kyllä ne sen oppii nopeasti, mistä ja keneltä ruoka tulee.

Ja mitä siihen valoon tulee, niin ei ne kyllä taida hirveesti kirkkaasta valosta tykätä, mutta luulen, että tottuvat siihenkin. Mutta älä nyt siltikään laita mitään 3x 250w monimetallia sinne.

Tuo pelästyneenä uinti altaaseen laittamisen jälkeen on ihan normaalia alkupelokkuutta.
Itse tilasin oskari opuksen tuolta: http://www.bookplus.fi/kirjat/pronek%2c ... rs-4615062 On kyllä englanninkielinen, mutta selkeä ja helppo lukea.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Jättivallua voisin suositella kasviksi, aika kestävä ja monet affenet tykkää että "pään päällä" on suojaa.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
-
- Starting Member
Juu ja isokriinumikin vois olla hyvä, vaikka aika samanlainen on kun vallukin...
-
- Elite Member
Mä syöttelin oskarinlapsia New life spectrumin large fish formulalla, siitä siirryttiin jumbo fish formulaan ja aikuisille menee se kaikkein suurin pelletti..jonka nimeä en nyt muista. Muuna ruokana voi tarjoilla vaikka räkmixiä, simpukkaa, katkarapua ja pakastekalaa. Surviaista en antaisi kovin usein, sillä sen ravintoarvo pakastettuna ei ole kovin häävi.
Hämärä valaistus, reilusti juurakoita jotta reviirit on myöhemmin helpompi rajata ja iiiiiiso allas. Siinäpä se pähkinänkuoressa.
Osku on superahne kala ja oppii ihan varmasti todella nopsaan mistä ruoka altaaseen tulee ja oppii myös yhdistämään ihmisen tulemisen altaan viereen ruoan tippumiseen altaaseen (ehdollistuminen).
Hämärä valaistus, reilusti juurakoita jotta reviirit on myöhemmin helpompi rajata ja iiiiiiso allas. Siinäpä se pähkinänkuoressa.
Osku on superahne kala ja oppii ihan varmasti todella nopsaan mistä ruoka altaaseen tulee ja oppii myös yhdistämään ihmisen tulemisen altaan viereen ruoan tippumiseen altaaseen (ehdollistuminen).
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Perusruoaksi ostaisin kolmea raeruokaa monipuolisuuden takaamiseksi. Oskareille näyttää kelpaavan myös banaani, ainakin pieninä paloina.. Muitakin hedelmiä varmaan syövät, kun niitä luonnossakin vesiin tipahtelee. Varmaan ihan hyviä ja "luonnollisia" vitamiineja saavat niistä. Kun vähän antaa ja harvoin, niin kai se on ok.
Eiköhän tämä ollut tässä..
-
- Junior Member
- Viesti:
Monet kiitokset vinkeistä. Kirjakin on jo tilattu, kun oli noin kohtuuhintainen.
-
- Elite Member
Monipuolinen ruokinta ei tarkoita sitä että niitä purkkeja siellä kaapissa pitää olla monta, vaan sitä, että käytety(i)ssä ruoissa on monipuoliset raaka-aineet. NLS: n ruoissa on. Toinen merkki mitä voin lämpimästi suositella, on O.S.I.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Itse käytän juuri siksi paria kolmea purkkia, että samalla valmistajalla on eri purkeissa erilaiset raaka-aineet tai ravintoarvopainotukset. Samoin eri valmistajilla on toivottavasti/todennäköisesti käytetty erilaisia raaka-aineita. Näin sitä monipuolisuutta saa myös sillä tavalla, että kaikki ruoan sisältämä "kala-aines" ei ole turskaa (esimerkiksi). Periaatteessa voi valita mitkä tahansa laadukkaana pidetyn valmistajan ja antaa sitä yhtä ja samaa monipuolista ruokaa 10 vuotta putkeen, mutta ei se ole oikeastaan monipuolisuutta. Siksi kolme purkkia laadukasta ruokaa; monipuolinen raaka-ainepohja, monipuoliset vitamiinit ja vähän vaihtelua sille kalallekin ruokavalioon.Mari kirjoitti:Monipuolinen ruokinta ei tarkoita sitä että niitä purkkeja siellä kaapissa pitää olla monta, vaan sitä, että käytety(i)ssä ruoissa on monipuoliset raaka-aineet. NLS: n ruoissa on. Toinen merkki mitä voin lämpimästi suositella, on O.S.I.
Toki kokemus on osoittanut useille harrastajille, että yhdellä perusruoalla voi ruokkia kaloja vuositolkulla ja ihan hyvin menee. Onhan tämä tämmöistä hyvän harrastajan periaatteellista hommaa antaa laadukkaita ruokia ja täydentää sitä pakasteilla ja/tai elävällä ravinnolla.
Eiköhän tämä ollut tässä..
-
- Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Viesti:
Jep! Todella lutusia 

240L MALAWI:
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
-
- Starting Member
Hahaa!
Onpas söpöjä! Minun on ihan pieniä vielä. 

-
- Starting Member
Tämmösiä pentuja. 

- Liitteet
-
- DSC02272pieni.jpg (71 KiB) Katsottu 4496 kertaa
-
- Junior Member
On ne hienoja.
mutta ei edes seuraavan altaan litrat periksi tuollaiselle. =( (450)

-
- Junior Member
- Viesti:
Mulla yksi ei suostu syömään mitään.. sillä oli suun alla pieni kyhmy, on vieläkin mutta lopetti syömisen. Mitähän pitäisi tehdä...
-
- Junior Member
Samanlaiset 4kpl löytyy meiltäkin ja syövät ja kasvavat vauhdillaSnorkkeli kirjoitti:Tämmösiä pentuja.
---------------------------
Mistä oskarien sukupuolen tunnistaa
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Sukupuolen tunnistaminen on ilmeisesti lähes mahdotonta pelkästään katsomalla, eikä se liity mitenkään väritykseen (joku muistaakseni väitti osaavansa, mutta ei tavalliset ihmiset).
Värityksen tulosta sen verran, että omalle oskulleni on nyt tullut sellainen väri, mikä sillä tulee olemaan varmaan lopun ikäänsä. Ostin sen heinäkuun alussa Tampereen akvaariokalasta noin 3-4 cm pitkänä. Nyt kaverilla on pituutta yli 15 cm. Täysin mutuna heitän, että puolen vuoden ikäisenä olisi väri kohdallaan.
Värityksen tulosta sen verran, että omalle oskulleni on nyt tullut sellainen väri, mikä sillä tulee olemaan varmaan lopun ikäänsä. Ostin sen heinäkuun alussa Tampereen akvaariokalasta noin 3-4 cm pitkänä. Nyt kaverilla on pituutta yli 15 cm. Täysin mutuna heitän, että puolen vuoden ikäisenä olisi väri kohdallaan.
-
- Junior Member
Me ostettiin samasta paikasta 2.10 ja kasvaneet vauhdilla onko sulla valokuvia noista vesseleistä jos on niin nappaa näytille
Jhnns kirjoitti:Sukupuolen tunnistaminen on ilmeisesti lähes mahdotonta pelkästään katsomalla, eikä se liity mitenkään väritykseen (joku muistaakseni väitti osaavansa, mutta ei tavalliset ihmiset).
-
- Elite Member
Oskarin sukupuolen tunnistaa täysin varmasti vasta kutuputken muodosta. Koirailla pitkänmallinen ja ohut, päätä kohti suippeneva ja naarailla lyhyt ja paksu, pyöreäpäinen.
Tuolla mun oskulla oli kaveri, mutta sen alaleuka kasvoi kieroon ja piti pistää päiviltä. Sitten se sai uuden kaveri taas samasta erästä, joka nyt viikko sitten hyppäsi Akvaariokalan altaasta pois ja kuoli(kalat siellä hoidossa kun altaan vaihto meneillään) - saas nähdä kuinka kolmannen kanssa käy
. Kuva on jo aika vanha eli 4.9.2010 otettu. Kaveri on tuossa ehkä 13cm tjsp.

-
- Junior Member
- Viesti:
Mulla uksi kuoli nyt sitten - en käsitä.. näytti että se alkoi paranemaan, kun ei enää kyyhöttänyt nurkassa (((
Jos Kilttyrin puheissa oli paljon asiaa, mutta tuo 5 kertaa tunnissa suodatus kuulostaa aika paljolta. Itse ajattelin, ettei se olisi noin mustavalkoista vaan suodatus olisi suhteessa akvaarion kokoon ja kalaston määrään. Mietin, että jos se 500 litrainen akvaario vaatii 5 kertaisen suodatuksen kahdelle oskulle, niin itse pärjäisin 3,5 kertaisella suodatuksella 840 litraisessa altaassa, jossa tummaleväpleko ja 2 oskaria. Suodatuksesta vastaa siis E2260 ja E2252. Olen vasta aloittelija, joten korjatkaa jos puhuin jotain höpöjä.
-
- Junior Member
- Viesti:
Mulla on kyllä mielestäni suodatusteho sekä vedenvaihdot kohdallaan, vaihdan vettä joka viikonloppu reilu puolet. Ettei vaan olisi liikaa, kun on kuitenkin kaupungin vesi (Espoo) eikä vesi ehdi seisoa, vaan tulee letkulla suoraan tankkiin. Lisäksi nuo neljä muuta kalaa näyttävät olevan hyvässä kunnossa. EIköhän nekin näyttäisi sairailta jos vesiarvot eivät olisi kunnossa. Levää tai kasveja ei ole. Valaisin on päällä vain vähän aikaa iltapäivisin/iltaisin jottei levää syntyisi. Akvaario on päiväsaikaan ilman valoja mutta melko aurinkoisessa paikassa (Ei kuit. suoraa auringonvaloa)
-
- Elite Member
Kyllä mä allekirjoitan tuon 5 x tunnissa suodatuksen. Jos Kittyn ohjeita korjaisin itse sen verran, että oskujen kohdalla vaihtelisin itse vettä 50 - 70 % viikossa, on ne sellaisia suttupettereitä.
loude: Käytä vedenparannusainetta, niin sellaista termiä kuin "liika vedenvaihto" ei ole olemassakaan. Eikä tarvii enää seisotella sitä vettä (mikä on sitäpaitsi turhaa, koska seisottaminen ei poista kuin kloorin. Kloramiinille ja raskasmetalleille se ei tee mitään).
loude: Käytä vedenparannusainetta, niin sellaista termiä kuin "liika vedenvaihto" ei ole olemassakaan. Eikä tarvii enää seisotella sitä vettä (mikä on sitäpaitsi turhaa, koska seisottaminen ei poista kuin kloorin. Kloramiinille ja raskasmetalleille se ei tee mitään).