Pehmeän veden miljoonakaloja? "Endler"

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-mouse-
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Pehmeän veden miljoonakaloja? "Endler"

Viesti Kirjoittaja -mouse- »

Juuh, itselläni näin vasta-alkaja poropeukalolla on milliksiä.

Nut PH mittausten mukaan paikkakuntani vesi on aivan liian pehmeää.
( Mutta hyvin ovat raukkaparat vasta alkajan hypysissä eläneet vuoden päivät ja lisääntyneet)

Ihan mielenkiinnosta kysyisin että onko kellään tietoa miljoonakala "endleristä" minkä väitetään sietävän pehmeää vettä...
läheisen eläinkauppani mielestä noh, sanoivat tyyliin ; "ne elää missä vaan" :(

Eli joopa-jooo...

Itselläni on käynyt ilmeisesti "mäihä" millis kantani suhteen koska ovar näemmä kestävää sorttia, mutta se ei tarkoita että ne viihtyisivät altaassani...
onko luonnonmukaisia keinoja kovetta vettä?

vai pitäneekö minun luopua milliksistäni (muualle kuin ko.eläinkauppaan?)
300, 60, 80. Ja aina olen tyrkyttymässä miljoonakaloja ;) Ja vastaanotan/ostan täyskasvuisia leväbarbeja parven jatkoksi.
Aprikoosi
Member
Member
Akvaarioseurat: PAK

Re: Pehmeän veden miljoona kaloja? "Endler"

Viesti Kirjoittaja Aprikoosi »

-mouse- kirjoitti:Itselläni on käynyt ilmeisesti "mäihä" millis kantani suhteen koska ovar näemmä kestävää sorttia, mutta se ei tarkoita että ne viihtyisivät altaassani...
onko luonnonmukaisia keinoja kovetta vettä?

vai pitäneekö minun luopua milliksistäni (muualle kuin ko.eläinkauppaan?)
Hyyyyvin monet kalat tuntuu olevan "kestävää sorttia" niin, ettei niiden huonovointisuus vääränlaisissa vesioloissa näy muuten, kuin lyhyessä eliniässä - jolloin on tietysti enää hankala tehdä parannusta.. ;)
Itse käytän kovettamiseen askartelukipsiä(jauhe), joka tulee todennäköisesti paljon halvemmaksi, kuin eläinkaupasta ostettavat kovetteet.. :)
Voisin kuitenkin tähän loppuun laittaa mieltä askarruttaneen kysymyksen, johon ei ole vastausta tullut vastaan muita ketjuja kahlatessa: pitääkö kipsin antaa jotenkin "reagoida" vedessä ennen sen laskemista akvaarioon, vai voisiko sen periaatteessa sekoitaa vaikka suoraan akvassa? Ja perustelut on aina plussaa? ;)
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
welma123
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja welma123 »

Itse käytän kovettamiseen askartelukipsiä(jauhe), joka tulee todennäköisesti paljon halvemmaksi, kuin eläinkaupasta ostettavat kovetteet.. :)
Voisin kuitenkin tähän loppuun laittaa mieltä askarruttaneen kysymyksen, johon ei ole vastausta tullut vastaan muita ketjuja kahlatessa: pitääkö kipsin antaa jotenkin "reagoida" vedessä ennen sen laskemista akvaarioon, vai voisiko sen periaatteessa sekoitaa vaikka suoraan akvassa? Ja perustelut on aina plussaa? ;)
Meillä ainakin sekoitetaan kipsi isossa ämpärissä veteen ja sitten vasta heitetään tuonne. Ja loogiseksi syyksi voin sanoa, ettei kipsi NIIN helposti sekoitu veteen vaan meilläkin osa jää aina pohjaan ja sitten lisätään vettä ämpäriin ja sekotetaan uusiks ennenkuin kaikki on saatu sinne. Oletettavasti suoraan akvaan heitettynä osa kipsistä vajoisi siis vain pohjaan ja sitä täytyisi heittää kaksin verroin saadakseen veden tarpeeks kovaksi. Loput kipsit oliskin sitten pohjalla enkä osaa sanoo kuinka terveellistä se sitten olisi varsinkaan jos pohjakaloja löytyy. Saattaisi myöhemmin sitten pikkuhiljaa liueta veteen ja kovuus muuttuisi koko ajan.

Ja mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee niin oon jostain lukenu että millikset saattaa pitääkin pehmeästä vedestä riippuen missä vedessä ne on syntyneet ja niille siis paras vesi on se missä ne ovat olleet koko ajan. Saattaa liittyy siihen et jos niitä on kasvatettu sukupolvesta toiseen samassa pehmeässä vedessä, niin ovat pikkuhiljaa omaksuneet sen paremmin.
Mutta mene ja tiedä.
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Eikös tuo Endler guppy ole hohtomiljoonakala. Minulla oli joskus hohtojen ja tavallisten risteytyksiä, aika erikoisen värisiä ja silloin pehmeessä vedessä asustelivat. Millis on sopeutuva kala kunhan vesiarvot ei muutu jatkuvasti tai hetkessä paljon (esim. muutto toiseen akvaan).
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
-mouse-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -mouse- »

Kiitoksia valaisusta [:I]

Hohto millis.. pitääpä käydä lukasemassa ja tutustumassa ko. kavereihin :mrgreen:
300, 60, 80. Ja aina olen tyrkyttymässä miljoonakaloja ;) Ja vastaanotan/ostan täyskasvuisia leväbarbeja parven jatkoksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”