Tiikeribarbien oireet
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Tiikeribarbien oireet
Tilasin pari viikkoa sitten tiikeribarbeja, vihreiksi jalostettua muotoa. Ajattelin ottaa kestävän ja touhukkaan parven akvaariooni, kun olen kuitenkin niin aloittelija vielä. Kaloista oli yksi kuollut, kun saapuivat perille, ja laitoin ne 60-litraiseen akvaarioon karanteeniin. Niitä oli siis alunperin yhteensä 12 mutta ensimmäiset kolme kuolivat parin päivän sisällä.
Olin yhteydessä kauppiaaseen ja hän lähetti minulle Jungle Fungus Clear-merkkistä lääkettä. Lääkekuuri on ohitse, mutta yksi kaloista on huonossa kunnossa, aluksi se möllötti pohjalla eikä syönyt mitään, nyt se on pinnassa koko ajan ja liikkuu heivaten itseään puolelta toiselle, niin että evät liikkuvat eri tahtiin eri puolilla kalaa. Sen selkä on melko koukussa ja vatsa on litistynyt, lopetan sen luultavasti tänään.
Terveitä kaloja on 8, siis ainakin päällisin puolin terveitä, ja ne syövät hyvin, siis aivan mielettömän ahneesti ja ovat vilkkaita. Nyt minulla on suuri huoli, että uskallanko koskaan laittaa näitä kaloja isoon akvaariooni, jos niissä on joku tauti mikä puhkeaa kun ne stressaantuvat. Eihän ne voi koko elämäänsä kuitenkaan 60-litraisessa akvaariossa viettää. Olen ottanut akvaariosta vesiarvot ja kaiken pitäisi olla kunnossa. Lämpötila on 24c mikä pitäisi myös olla hyvä näille kaloille ja muutkin arvot ovat kunnossa..
Mietin kokoajan, että olenkohan aloittelijana mokannut jotain oikein kunnolla ja ne siksi kuolevat ja tosi surullinen olen muutenkin tuohon murhenäytelmään mikä karanteenissa on.
Olin yhteydessä kauppiaaseen ja hän lähetti minulle Jungle Fungus Clear-merkkistä lääkettä. Lääkekuuri on ohitse, mutta yksi kaloista on huonossa kunnossa, aluksi se möllötti pohjalla eikä syönyt mitään, nyt se on pinnassa koko ajan ja liikkuu heivaten itseään puolelta toiselle, niin että evät liikkuvat eri tahtiin eri puolilla kalaa. Sen selkä on melko koukussa ja vatsa on litistynyt, lopetan sen luultavasti tänään.
Terveitä kaloja on 8, siis ainakin päällisin puolin terveitä, ja ne syövät hyvin, siis aivan mielettömän ahneesti ja ovat vilkkaita. Nyt minulla on suuri huoli, että uskallanko koskaan laittaa näitä kaloja isoon akvaariooni, jos niissä on joku tauti mikä puhkeaa kun ne stressaantuvat. Eihän ne voi koko elämäänsä kuitenkaan 60-litraisessa akvaariossa viettää. Olen ottanut akvaariosta vesiarvot ja kaiken pitäisi olla kunnossa. Lämpötila on 24c mikä pitäisi myös olla hyvä näille kaloille ja muutkin arvot ovat kunnossa..
Mietin kokoajan, että olenkohan aloittelijana mokannut jotain oikein kunnolla ja ne siksi kuolevat ja tosi surullinen olen muutenkin tuohon murhenäytelmään mikä karanteenissa on.
Re: Tiikeribarbien oireet..
Tiikeribarbi, joka oli eilen huonossa kunnossa, oli yön aikana vointi romahtanut niin että haukkoi aamulla happea ja makasi pohjalla kyljellään. Jouduimme lopettamaan sen. Nyt niitä on 8 jäljellä, alunperin niitä oli 12. Taitavat kaikki kuolla yksi kerrallaan..
-
SPLASH
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Jos ne muut ovat hyvässä kunnossa niin ei mitään hätää. Olethan kunnolla "rokottanut" karanteeni-allasta pää-altaan vedellä. Pitäisin kalat vielä ainakin viikon karanteenissa ja sitten, jos ongelmia ei ilmene, laittaisin ne suosiolla akvaarioon.
Tuo Fungus Clear on lääke hometta vastaan. Ihmettelen myyjän päättelyä koska kalat ovat luultavimmin kuolleet joko bakteeriin tai myrkytykseen. Home iskee yleensä vain haavoihin ja on näkyvänä ongelmana helppo tunnistaa ja hoitaa.
Tuo Fungus Clear on lääke hometta vastaan. Ihmettelen myyjän päättelyä koska kalat ovat luultavimmin kuolleet joko bakteeriin tai myrkytykseen. Home iskee yleensä vain haavoihin ja on näkyvänä ongelmana helppo tunnistaa ja hoitaa.
Kiitos vastauksesta! Mä en ole vielä aloittanut rokottamista ollenkaan, vaan puhdasta vettä vain laittanut, koska ovat olleet niin huonossa kunnossa. Itse en tiedä oikeastaan mitään kalojen lääkitsemisestä, toivoin vain että kauppiaalla olisi joku näkemys asiasta. Ajattelin aloittaa rokottamisen sitten, kun kaloilla ei olisi enää oireita, mutta näyttää siltä että taitavat menehtyä kaikki pikkuhiljaa. Tällä hetkellä elossa olevat kalat tosin ovat kaikki pirteitä ja uivat, syövät hyvin.
-
SPLASH
- Senior Member

Onhan sinulla kypsä suodatin siinä karanteenissa? Jos ei ole niin laita ainakin vaikka varsinaisesta altaasta hieman (n. litra) hiekkaa esim. sukkahousun sisään) karanteenialtaaseen. Laitoitko kalat ihan puhtaaseen karanteeniin? Jos laitoit, niin syynä kuolemiin voi olla nitriittimyrkytys.
Muista, että karanteenissa pitäisi olla samat olosuhteet kuin pää-altaassa. Sitten vasta voit siirtää ne uuteen kotiin.
Muista, että karanteenissa pitäisi olla samat olosuhteet kuin pää-altaassa. Sitten vasta voit siirtää ne uuteen kotiin.
Ei ole nitriittimyrkytys, olen aika ahkeraan vaihtanut vettä ja mittaillut arvoja, koska olen epäillyt että minun hoidossa on vikaa. Kalat ovat olleet nyt parisen viikkoa, hieman yli tuossa karanteenissa. Minulla ei ollut sellaista suodatinta, mikä olisi ollut kypsä, vaan karanteenialtaaseen laitoin ihan uuden suodattimen. Olisi pitänyt kypsyttää se ensin, mutta en taas hoksannut. Huoh..
-
SPLASH
- Senior Member

Aloita se rokotus ja laita samalla hiekkaa pää-altaasta (hyvien bakteereiden lisäksi hiekassa voi piileä loisia joita vastaan on hyvä nostaa vastustuskykyä). Sen jälkeen seuraat tilannetta viikon. Jos kaikki on sen jälkeen ok, niin kalat uuteen kotiin.
Ja se, että kalat syövät on hyvä merkki. Ne pitää vaan sopeuttaa uuteen vesikemiaan ja nostaa vastustuskykyä uusia tauteja ja loisia vastaan. Sitä varten tuo karanteenaus.
Ja se, että kalat syövät on hyvä merkki. Ne pitää vaan sopeuttaa uuteen vesikemiaan ja nostaa vastustuskykyä uusia tauteja ja loisia vastaan. Sitä varten tuo karanteenaus.
Viimeksi muokannut SPLASH, 13:09, 06.10.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näin olen ymmärtänyt, että kalat sopeutetaan pikkuhiljaa uuteen veteen. Toivon mukaan niitä ei enää kupsahtelisi. Täytyy muutenkin ostaa näitä vielä lisää, kun ei tuollainen 8 parvi ole oikein edes parvi.. Jos nämä nyt siis säilyvät edes hengissä.
Kuinka paljon kannattaisi ekalla kerralla laittaa hiekkaa? Voinko laittaa niille myös jonkun kasvin tuonne?
Kuinka paljon kannattaisi ekalla kerralla laittaa hiekkaa? Voinko laittaa niille myös jonkun kasvin tuonne?
-
SPLASH
- Senior Member

Kasvit ovat turhia. Hiekkaa laittaisin saman tien vaikkapa litran. Ei se enempää vaadi. Jos aiot hankkia lisää kaloja, niin hanki ne nyt samalla. Saat nekin rokotettua jos pidät kaikki kalat pari viikkoa karanteenissa.
Ja jos karanteenissa huomaat sairastumista niin lääkitseminen on siellä aina helpompaa kuin varsinaisessa akvaariossa.
Ja jos karanteenissa huomaat sairastumista niin lääkitseminen on siellä aina helpompaa kuin varsinaisessa akvaariossa.
Kiitos vastauksista. Katsoo mitä tästä tulee nyt.
-
Mika Sandell
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Itse en lähtisi hankkimaan lisää kaloja kahdesta syystä:
-jos karanteenissa olevilla on tarttuva tauti, todennäköisesti se tarttuu myös uusiin hankintoihin
-karanteenissa olevat ja uudet kalat joutuisivat toistensa bakteerien vaikutukselle alttiiksi ilman minkäänlaista totuttamista
Todennäköisesti matkalla kuollut kala on pilannut kuljetusveden, mikä on samalla stressannut muitakin kaloja muun siirtostressin lisäksi. Toivottavasti et kipannut kuljetuspussia vesineen akvaarioon. Matkalla kuollut kala ei sinällään ole vielä merkki mistään vakavammasta, mutta toki tarkkana pitää olla.
Suodattimen kypsyttämättömyys ei ole moka, eipä tullut bakteereita kalojen vastustuskykyä koettelemaan. Jos karanteeni oli steriili, en usko että parin päivän päästä kuolleilla oli mitään yhteyttä suodattimen kypsyyteen, nitriittipiikin tulo kestää, sen voi todeta kaikista viesteistä, joissa odotellaan nitriittipiikin ilmaantumista.
Mitä vesiarvoja olet mitannut lämpötilan lisäksi, ja mitä ne arvot ovat ihan numeroina? Miten usein ja minkä verran olet vettä vaihtanut?
Rokottaminen on mielestäni tässä tilanteessa ok, jos jäljellä olevat kalat eivät oireile. Mutta ristiin rokottamista en vielä aloittaisi, viikon verran voisi pitää taukoa viimeisimmän kuoleman jälkeen, jos ei uusia oireita ilmene. Eli nyt aluksi vain pääakvaariosta vettä karanteeniin, ei vielä toisinpäin.
Kuvailemistasi oireista on vaikea mitään varmaa sanoa, oireet voivat johtua monestakin sairaudesta, ja toisaalta kun vastustuskyky pettää, on hyvin mahdollista, että monta eri tautia iskee samaan kalaan. Nyt onkin mielestäni tärkeää muistaa, että akvaarioissa on aina lukuisia taudinaiheuttajia ja ne pysyy kurissa pitämällä olot hyvinä ja kalojen stressi vähäisenä.
-jos karanteenissa olevilla on tarttuva tauti, todennäköisesti se tarttuu myös uusiin hankintoihin
-karanteenissa olevat ja uudet kalat joutuisivat toistensa bakteerien vaikutukselle alttiiksi ilman minkäänlaista totuttamista
Todennäköisesti matkalla kuollut kala on pilannut kuljetusveden, mikä on samalla stressannut muitakin kaloja muun siirtostressin lisäksi. Toivottavasti et kipannut kuljetuspussia vesineen akvaarioon. Matkalla kuollut kala ei sinällään ole vielä merkki mistään vakavammasta, mutta toki tarkkana pitää olla.
Suodattimen kypsyttämättömyys ei ole moka, eipä tullut bakteereita kalojen vastustuskykyä koettelemaan. Jos karanteeni oli steriili, en usko että parin päivän päästä kuolleilla oli mitään yhteyttä suodattimen kypsyyteen, nitriittipiikin tulo kestää, sen voi todeta kaikista viesteistä, joissa odotellaan nitriittipiikin ilmaantumista.
Mitä vesiarvoja olet mitannut lämpötilan lisäksi, ja mitä ne arvot ovat ihan numeroina? Miten usein ja minkä verran olet vettä vaihtanut?
Rokottaminen on mielestäni tässä tilanteessa ok, jos jäljellä olevat kalat eivät oireile. Mutta ristiin rokottamista en vielä aloittaisi, viikon verran voisi pitää taukoa viimeisimmän kuoleman jälkeen, jos ei uusia oireita ilmene. Eli nyt aluksi vain pääakvaariosta vettä karanteeniin, ei vielä toisinpäin.
Kuvailemistasi oireista on vaikea mitään varmaa sanoa, oireet voivat johtua monestakin sairaudesta, ja toisaalta kun vastustuskyky pettää, on hyvin mahdollista, että monta eri tautia iskee samaan kalaan. Nyt onkin mielestäni tärkeää muistaa, että akvaarioissa on aina lukuisia taudinaiheuttajia ja ne pysyy kurissa pitämällä olot hyvinä ja kalojen stressi vähäisenä.
-
SPLASH
- Senior Member

Tarkoitin, että jos ostat uusia kaloja samasta altaasta ja kaupasta kuin edelliset, niin osta saman tien.MHS kirjoitti:Itse en lähtisi hankkimaan lisää kaloja kahdesta syystä:
Eikö tarkoituksena ole rokottaa kaloja uusilla bakteereilla. Itse kyllä suosittelen alusta asti kypsää suodatinta josta löytyy valmis bakteerikanta.
Ristiin rokottaminen on mielestäni turhaa jos uuteen altaaseen laitetaan pelkät kalat ilman vettä. Suurempi riski ristiin rokottamisessa on pää-altaan tartuttaminen uudella vedellä (bakteereilla, viruksilla ja loisilla) kuin pelkillä uusilla terveillä kaloilla.
Re: Tiikeribarbien oireet
Tänään taas surullinen näky altaassa kun laitoin valot päälle. Yksi tiikeribarbeista oli jälleen menettänyt henkensä, tällä kertaa sillä ei ollut mitään vaivoja ennen, vaan se oli illalla vielä pirteä..
-
Mika Sandell
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
MHS kirjoitti:Mitä vesiarvoja olet mitannut lämpötilan lisäksi, ja mitä ne arvot ovat ihan numeroina? Miten usein ja minkä verran olet vettä vaihtanut?
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Sukupuoli: Nainen
Eikä ole, vaan bakteeri- ja homelääke.SPLASH kirjoitti:Tuo Fungus Clear on lääke hometta vastaan. Ihmettelen myyjän päättelyä koska kalat ovat luultavimmin kuolleet joko bakteeriin tai myrkytykseen. Home iskee yleensä vain haavoihin ja on näkyvänä ongelmana helppo tunnistaa ja hoitaa.
Sehän siinä on ideanakin... Rokottaa myös ne pääaltaan kalat uusien kalojen bakteereita vastaan ettei tule katastrofia.SPLASH kirjoitti:Ristiin rokottaminen on mielestäni turhaa jos uuteen altaaseen laitetaan pelkät kalat ilman vettä. Suurempi riski ristiin rokottamisessa on pää-altaan tartuttaminen uudella vedellä (bakteereilla, viruksilla ja loisilla) kuin pelkillä uusilla terveillä kaloilla.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.