Järkevin sisäsuodatin Juwel pöntön kaveriksi?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kim-
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Järkevin sisäsuodatin Juwel pöntön kaveriksi?

Viesti Kirjoittaja Kim- »

Ensimmäistä akvaariota perustamassa ja nyt tarvitaan kokeneempien apua.

Hakua käytten jo kaikki selattu läpi joten kysellään vielä näin .

Juwelin oma suodatin tulee pysymään käytössä ja sille olis tarkotus hommata toinen sisäsuodatin kaverisi mutta mikä? hiljainen , helppo huoltaa , puhdistaa , säädettävä virtausteho. Tähän olen alustavasti miettinyt Fluvalin 4 plussaa , kokemuksia ?hyvä? huono? sopiva ? Akvaarioon tulossa hiekkapohja joten onko suodattimia jotka ovat erityisen herkkiä hiekalle ?

Akvaario juwel rio 240L
Valaistukseksi olen ajatellut uusia entiset putket uusilla jotka ovat Arcadia Freshwater 38w 1050mm ja arcadia orginall tropical 38w 1050mm olisiko näihin parempia vaihtoehtoja ?

Kaikki ehdotukset suodattimista ja lampuista ovat tervetulleita :)

Akvaario vielä tällähetkellä tyhjillään ja suunnitteluvaiheessa tulevan muuton vuoksi , josko sitä pääsisi n1kk päästä oikeasti läträilemään :mrgreen:

Kiitos jo etukäteen [;)]
270l +100l
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Järkevin sisäsuodatin juwel pöntön kaveriksi ?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Fluval on merkkinä sellainen että itse alan tekemään ristinmerkkejä ja heittelemään valkosipulia kun joku sen mainitsee.. mutta kuka mistäkin tykkää.
Itse suosittelen joko Aquabeen sisäsuodattimia, tahikka sitten Eheimin tehosarjan sisäsuodattimia, eli joko 2252 tai 2048. Noista on kaikista pelkästään hyviä kokemuksia. Ovat äänettömiä, helppoja huoltaa ja modattavissa. Aquabeessä Eheimiin verrattuna se etu, että akvaariosta nostettaessa vesi pysyy suotimen sisällä eikä läräytä kaikkia p*skoja takaisin altaaseen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Vaikka Eheimin vakaa kannattaja olenkin, niin yksi "vääränmerkkinen" suodatinkin vielä on saanut jäädä, ja se on juurikin Fluval 4+. Hyvin on toiminut ja helppo puhdistaa. Puhuria riittää myös. Marin suosittelemia suodattimia(Eheimiä) löytyy sitten jo useita, ja kyllähän powerline-sarjan suodattimet on teholtaan omaa luokkaansa. Pitkäikäisiä myös, vaikka halvimpia eivät olekkaan.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Kim-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kim- »

Eheimin 2048 olin myös katsellut , mutta mitenkäs sitten juuri tuon tehokkuuden kanssa , kun tuossahan ei käsittääkseni ole säätöä ,ettei tule liian myrskystä :D ? kiitos pikaisista vastauksista
270l +100l
Deicide
Elite Member
Elite Member

Reikäputkella, jos tuntuu, että puhuria on liikaa. Fluval 4+ on mulla aina ollut täysillä, ja allas on pitkä 160ltr. En ainakan minä ole sitä säätöä kaivannut.
Lemmy
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Juueioo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Mulla oli samankokosessa kipossa juwelin kaverina eheimin biopower 240.
Tykkään tuosta suodattimesta tosi paljon. Siinä on alin kori vaahtomuovia, ja loput on biopalloja. ainoa tyhmyys on hieman heikon hivakat imukupit, kun tekee vedenvaihtoa, suodin liukuu alemmaks.
Ei ole lehtikalat/rihmikset tosta kyttyrää tykänneet virtauksen osalta (alaviistoon diffuusorilla pukkaan kuplaa).
Nyt toki sitten hermostuin lopullisesti koko juwelin omaan, ja poistin sen kokonaan.
Eli olin pari kk pelkän eheimin varassa, ja riitti mielestäni hyvin silloinkin, vaahtomuoviosan puhdistusta sai vaan tehdä aika usein, mutta sehän kuuluu asiaan (ainakin kerää sitä pskaa)

Nyt samassa kipossa on ylimääräiseksi jääny eheimin aquaball 120 avustamassa tuota eheimiä, puhdistusväli piteni aika hyvin(tuo toinen eheimi luuhaa toisessa päässä akvaariota, ja sen virtaus on suunnattu lasille).
Refleksiputkien ja muiden vaihevirhepäristimien vastustusta jo vuodesta -71
240L JUWEL RIO; kalasoppa, pehmeellä vedellä, 26C.
http://jasu.kicks-ass.net/kupari/index.php
tetra-76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Itelläni löytyy eheimejä useampia, samoin fluval 4+. Tuo eheim 2252 ei kyllä ainakaan mulla toimi siten, että p*skat pysyis suodattimen sisällä, kun sen nostaa altaasta puhdistusta varten. Kyllä se ainakin holauttaa vedet ja p*skat ainakin osittain altaaseen. Enemmän tykkään ite noista fluvaleista.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

tetra-76 kirjoitti:Itelläni löytyy eheimejä useampia, samoin fluval 4+. Tuo eheim 2252 ei kyllä ainakaan mulla toimi siten, että p*skat pysyis suodattimen sisällä, kun sen nostaa altaasta puhdistusta varten. Kyllä se ainakin holauttaa vedet ja p*skat ainakin osittain altaaseen.
Niinhän mä sanoinkin sen tekevän. Aquabee pitää vedet ja pskat sisällään altaasta nostettaessa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Koukku 70
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Koukku 70 »

Mulla on sama allas, laitoin toiseenkin nurkkaan juwelin(4* imukuppi), puolet pöntöstä täytin sillä hukoisella kivellä( vai mitä se nyt oli), ylä osassa on yksi suodatinkori(mattoineen *3). Hyvin toimii, erittäin helppo pestä, hiljainen, pöpöjä jää kiviin vaikka putsailee mattojakin vedenvaihdon yhteydessä( toisessa juvelin kivikippo), makuasia, mutta minusta on siistimpi tuollainen suoraseinäinen, ryhdikäs loota kuin jokin monimuotoinen härpäke 8-) :mrgreen:
Se, että jos minä olen väärässä, niin ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä olisit oikeassa.;)
tetra-76
Member
Member

Suosittelen kuitenkin nyt lämpimästi hankkimaan tuon fluval 4+ siihen kaveriksi..Noissa eheimeissä tuntuu olevan tuota vikaa.
Deicide
Elite Member
Elite Member

tetra-76 kirjoitti:Noissa eheimeissä tuntuu olevan tuota vikaa.
Ai siis mitä vikaa?
tetra-76
Member
Member

Esimerkiksi just tuo, että p*skat lorahtaa altaaseen takaisin, kun suodattimen nostaa puhdistusta varten ylös altaasta.. Vaikka kuinka laittais ne luukut kiinni, niin silti nuot mun ainakin tekee niin. Ainoa eheim mulla joka ei sitä tee, niin on tuo aquaball (onko oikea nimi), joka sitten taas ei ole kovin tehokas, mutta pikku altaassa ajaa asiansa. Tämä on minun mielipiteeni asiasta, itse kannatan kuitenkin tuota fluvalia, vaikka suurin osa suodattimistani onkin eheimeita.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Sitä aquabeetä kannattaa todella harkita. Saksalainen tuote, keraaminen akseli, äänetön, tehokas ja helppo huoltaa. Pitää vedet sisällään kun nostat sen altaasta, on modattavissa (voit käyttää myös ilman ulkokuorta avoimena sisäsuotimena) ja on huomaamattoman värinen, jolloin piiloutuu helposti akvaan. Olen itse erittäin tykästynyt näihin, mulla oli loppuaikana liikkeessäkin kaikki omakäyttösuodattimet näitä.
catze
Member
Member

Viesti Kirjoittaja catze »

Miksi ylipäätään tarvitset sinne toisen suodattimen ?
Suosittelisin ekana aloittamaan tuolla suoattimella joka siellä on,
en ainakaan itse kaivannut samaisessa akvaariossa toista suodatinta vaikka oli kaloja,
jotka söivät vain toukkia ( likaa vettä helpommin kuin hiutaleruoka )
Samaten valaistusta voit muuttaa jäkikäteen.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TASHAS

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Mä olisin niin pervo että laittaisin kaksi kpl aquabee 300 sia, eri päätyihin ja siten että tukee veden kiertoa, suunnattuna pikkasen alaspäin. Tällöin pohjalla oleva jaska kiertää vesimassan mukana hyvin. Tosin tähän päätökseen vaikuttaa se että niitä sattuu olemaan käytettynä myynnissä juuri nyt suorastaan naurettavaan hintaan(normisti ei ikinä). Kyllä toi 2048 on huippu mutta jotenkin tykkään noista aquabee värkeistä, muutenkin mustana helppo naamioida. Lisäksi jos teet muutoksia jatkossa suodatukseen niin noi 300 toimii loistavasti karanteeni/viljely/kasvatusaltaissa. Putsaus vuoroviikoin noille kahdelle.
Koukku 70
Junior Member
Junior Member

Catze puhuu asiaa, miksi ostaa, jos ei edes tiedä tarviiko? Juwelin oma on ihan hyvä [;)] Lootiin saa sellaisia massoja/ suodattimia kuin tahtoo. Nastamuumio suosittelee ottaan pois 400l.aa kierrättävän ja ostaan kaksi 300l.aa kierrättävää yht.600l/h, jos laitat juwelin kaveriksi niin yht.800l/h. Esim. A-W.n kautta saattaa löytyä juweleita massoineen ja ehkä lämmittimineen 20-40e.a riippuu mitä tulee mukaan. [;)] 8-) :)

--

Muokataan hieman; meni 110l.nen 240,nen sekas 240,ssä on 600l/h kierrättävä eli yht. 1200l/h. :mrgreen:
Se, että jos minä olen väärässä, niin ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä olisit oikeassa.;)
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Mä perustin oman visioni siihen että mulla 180 sessä juweli korvattu 2224 ja nyt taas ajossa NL500 lisänä. Eli ajatus oli jättää juweli ja siihen pari 300 sta lisäksi ei mun mielestäni ole yliampuvaa, varsinkin jos 300 sia saa parilla kympillä käytettynä, meinaan itse jopa kokeilla tätä vielä. Kyllä lievästi yli suodatus vaan on ainakin mun makuun, eivätkä virtauksetkaan pitäisi olla ongelma. En laskenut litroja tunti.
Koukku 70
Junior Member
Junior Member

Taidetaan puhua suurin piirtein samoista tehoista/ suodatuksista ja jopa suurinpiirtein samoista hinnoista, tyylihän on vapaa, mun tyylillä kax kaaheeta lootaa nurkissa ja sun tyylillä yx loota ja kax härpäkettä :D Kyllä se taitaa olla parein idea, että koittaa ensin vaan sillä vakiolla ja lisää vasta tarpeeseen [;)]
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Niinpä. Itse pidän ehdottomasti pitkistä huolto ja putsaus väleistä, nykyisellään menee hyvin 2 viikkoa ilman vedenvaihtoja ja putsauksia, joten suht hyvä tasapaino onneksi itsellä just nyt. Tosin sapuskaa annetaan myös ministi. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”