Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset
Valvoja: Moderaattorit
Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset
Ite olen huomannut että perhoset on tosi arkoja taudeille, jos niissä jotain on niin melkein on menoa 

Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0 ♥
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Mies
Mitkä olivat vesiarvot? Perhoskirjoahvenet ovat suhteellisen herkkiä kaloja, joten vesiarvot, stressi yms muut asiat vaikuttavat niihin rajummin kuin muihin helppoihin kaloihin.
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Lämpötila 28 astetta, gH 8, pH 6,5 ja KH 2. Nitraatti- tai nitriittitestiä mulla ei valitettavasti nyt ole, kun pääsi loppumaan ja olen unohtanut ostaa uudet. Mut olen tehnyt viikottaiset vedenvaihdot ja en ole ostanut sinne uusia kaloja tai kasveja sen jälkeen kun he tulivat. Ovat olleet mulla vasta kolme viikkoa ja ainakin kaksi kertaa kuteneet. Eivät vaikuttaneet mitenkään pelokkailta, kun olivat aina ruoka-aikaan paikalla ja muutenkin uivat todella paljon näkösällä eivätkä lymyneet missään piiloissa. Tää kuolema tuli mulle kyllä ihan puskista. Nyt harmittaa Hilppa, kun on ihan yksinäinen..
240 litrainen seurala.
Tuliliskoja sekä niiden poikasten kasvatus.
Vahakoin toukkaa myynnissä kokoajan.
Joo siis eihän se liivatteen puute muuten haittaa mutta akvaariossa palat hajoavat helpommin. Eli kannattaa antaa ainakin aluksi vain ihan pieniä palasia että fisut saavat kaiken syötyä eikä jää pisin pohjaa. Jos on paljon pohjakaloja niin sitten ei mitään ongelmaaAngel86 kirjoitti:Taisin hosua liivatteen kanssa ja jäi kaikki liivate kattilanpohjalle. Laitoin meinaan pussit jääkaappiin ja kolmen tunninki jälkeen olivat ihan löysiä pusseja. No samapa tuo kait. Eiköhän pussit pakkasessa jähmety tarpeeksCelea kirjoitti:On kyllä ihme kaloja jos ei kelpaaAngel86 kirjoitti:Nyt alkaa räkmixin tekoToivon mukaan kelpaa sit kaloille. Tosta ohjeesta tulee meinaan aika paljon.
! Mutta kokemuksen syvällä rintaäänellä sanon että tee niistä levyistä sit tosi ohuita. On aivan älyttömän hankalia rikkoa palasiin jos tekee niinkun minä ja ajattelee et "no laitetaan tää satsi tohon yhteen pussiin, kyl siitä ihan hyvä tulee"...
Laitoin satsin useampaan pussiin
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ja Fisu_S:lle osanotot perhoskirjon menetyksestä. Tuo valkoinen höttö voisi olla hometta, eli jos on vaikka nirhannut leuan johonkin ja se on ollut hometta, olisiko kala voinut kuolla siihen? Ihan mutua vain eli mun päätelmiin ei välttämättä kannata luottaa.
-
- Senior Member
Hah, kokeilin ekan kerran räkmixiä ja hyvin maittoi
) Tosiaan helposti näköjään hajoaa ja tuli vähän liikaa annettua sitä. Aina mä luen sun viestit sit ku oon ehtinyt homman tekemään
Mäki oon kuullut et perhoskirjoahvenet on tosi herkkiä, mut on ne kyl niin nättejä.
Onko kukaan nähnyt lyyrapyrstöisiä mustamolleja jossain? Voisi lisätä parveen molleja

Mäki oon kuullut et perhoskirjoahvenet on tosi herkkiä, mut on ne kyl niin nättejä.
Onko kukaan nähnyt lyyrapyrstöisiä mustamolleja jossain? Voisi lisätä parveen molleja

-
- Senior Member
Ihanaa että pandat kotiutui hyvin ja pääsi pikkuinenkin takas vanhempiensa joukkoon, en itse uskaltanut sitä pitää samassa altaassa, kun perhoseni pahoinpitelivät sen veljet/siskot kuoliaaksi =(
Aika outoa en oo ikinä pitäny itteäni sellasena et kiinnyn tiettyihin kaloihin mut kyl tätyy myöntää et Heiskasen (pikkupanda) muutto otti koville.
On nuo salamanteriplekot kyllä söpöjä, oon istunu tänää joku 2h akvan edessä ja vaan tuijotellu niitä.. <3
Aika outoa en oo ikinä pitäny itteäni sellasena et kiinnyn tiettyihin kaloihin mut kyl tätyy myöntää et Heiskasen (pikkupanda) muutto otti koville.
On nuo salamanteriplekot kyllä söpöjä, oon istunu tänää joku 2h akvan edessä ja vaan tuijotellu niitä.. <3
Nano Riutta <3
-
- Junior Member
Meillä altaan valtias, loistokääpiöahvenkoiras, ei noista uusista tulokkaista jaksanut edes kiinnostua. Pussit kävi taas tarkastamassa niiden ollessa kellumassa, mutta kalojen vapauduttua altaaseen mielenkiinto loppui.
Otot ovat sen sijaan ihastuneet ikihyviksi. Parveutuivat sitten noiden pandojen kanssa ja vetivät yhdessä rallia laseja ylös ja alas ja pohjaa pitkin. Pitää selvästi hankkia niillekin lisää lajistaan seuraa, vaikka ottojen parvisidonnaisuudesta tunnutaankin useampaa mieltä olevan. Ne kun eivät ole kertaakaan saapumisensa jälkeen olleet yhtä paljoa esillä
Otot ovat sen sijaan ihastuneet ikihyviksi. Parveutuivat sitten noiden pandojen kanssa ja vetivät yhdessä rallia laseja ylös ja alas ja pohjaa pitkin. Pitää selvästi hankkia niillekin lisää lajistaan seuraa, vaikka ottojen parvisidonnaisuudesta tunnutaankin useampaa mieltä olevan. Ne kun eivät ole kertaakaan saapumisensa jälkeen olleet yhtä paljoa esillä

-
- Senior Member
Vastoinkäymiset sen kun jatkuu..
Mulla oli kaksi taistotyttöä, "perusvärinen" ja punainen. Poika oli aina sen punaisen perään niin ostin sitten kolmannen tytön sinne. Harmaan, jolla oli evien kärjissä mustaa. Uus tyttö on jatkuvasti pojan perään ja keikistelee sille, mutta poikaa ei kiinnosta. Se oli vaan kiinnostunu punasesta tytöstä. Mun altaassa on paljon piilopaikkoja, joten kyllä tyttö välillä piiloonkin pääsee.
Noh.. eilen kun tulin koulusta katsoin että ohhoh. Poika on ekan kerran viikkoon tehny kuplapesän. Sitten napautin sormenpäillä lasin yläreunaan ja suoritin päivävahvuuslaskennan
Kaikki fisut (pohjakaloja lukuunottamatta) uivat ruoanhimoisina aina sihen nurkkaan niin on helppo katsoa onko kaikki tallella. Muut taistotytöt tulivat jostain puskista, kun olivat olleet piilossa. Normaalisti ne oleilevat näkyvillä. Punaista tyttöä ei näkynyt missään. Kattelin joka paikkasta, mutta ei näkynyt. Sitten mietin jo mielessäni että poika on sitä jahdannut ja se on hypännyt altaasta pois (joo mulla ei ole kansilasia paikallaan). Etsiskelin sitä jo lattialta ja kun en löytänyt niin syytin kissaa, että se on sen syönyt
.
Katoin vielä kerran koko altaan läpi ja siellä se oli. Keskellä allasta takanurkassa kuolleena pohjalla
Ongin sen pois ja taistopoika tuli siihen ihmettelemään haavin viereen, että "kuis se nyt noin". Kuollut tyttönen oli aivan jäykkä ja sillä oli suu auki
Kukaan ei ollut sitä vielä ehtinyt nyppimään. Eilen tyttö oli vielä täysissä voimissaan. Onkohan nyt sitten käynyt niin, että poika on kutuinnostuksissaan ajanut sen hengiltä? Vai mikä voi olla? Mulla ei oo tosta isommasta altaasta kuollut ennen yhtään kalaa. Allas on ollut mulla kesäkuusta.
Mulla oli kaksi taistotyttöä, "perusvärinen" ja punainen. Poika oli aina sen punaisen perään niin ostin sitten kolmannen tytön sinne. Harmaan, jolla oli evien kärjissä mustaa. Uus tyttö on jatkuvasti pojan perään ja keikistelee sille, mutta poikaa ei kiinnosta. Se oli vaan kiinnostunu punasesta tytöstä. Mun altaassa on paljon piilopaikkoja, joten kyllä tyttö välillä piiloonkin pääsee.
Noh.. eilen kun tulin koulusta katsoin että ohhoh. Poika on ekan kerran viikkoon tehny kuplapesän. Sitten napautin sormenpäillä lasin yläreunaan ja suoritin päivävahvuuslaskennan

Katoin vielä kerran koko altaan läpi ja siellä se oli. Keskellä allasta takanurkassa kuolleena pohjalla

-
- Senior Member
Ootko kattonut vesiarvot? Jos kaikki on kunnossa niin en sitten hätääntyis. Yksittäinen tapaus ja ehkäpä taistouros on sen hengiltä päästänyt. 

-
- Senior Member
Juu vesiarvot on kunnossa. Mut mua harmittaa toi ihan hirmusesti ku oli niin nätti tyttö..
http://mauiwee.kuvat.fi/kuvat/128+litra ... endens.jpg
Ei kun uutta samanmoista metsästämään
-
- Junior Member
Oletko varma että tuo oli naaras? Ainakin itselle tuli kuvasta mieleen lähinnä lyhyteväinen koiras. Sukupuolten tuntomerkeistä löytyy juttua tuolta: http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... ostoksilla Naaraan tunnistaminen kun ei ole aina niin yksinkertaista mitä monet kalakauppiaatkin ainakin ajattelevat. Itsekin tullut kyllä nuorempana luotettua siihen, että jos taistelukala on pitkäeväinen ja värikäs se on koiras ja jos lyhyteväisempi ja värittömämpi niin sitten naaras.Mauiwee kirjoitti:Juu vesiarvot on kunnossa. Mut mua harmittaa toi ihan hirmusesti ku oli niin nätti tyttö..
Ohhoh muutaman päivän on täältä pois ja kauhiasti on juttua tullu!
Ja uusia ihmisiäkin!! 
Meillä kuoli perhosherra myös ja nyt sit kovasti mietin et mitä uskaltaa tilalle ottaa, jäi jotenkin huono fiilis ku noin helposti kuolivat, vaikka tauti altaassa olikin. :/ Ihan kyl lähiaikoina en ole mitään ottamas ja karanteeni altaan hankin tossa et sen kautta tulee sit tästälähtien meille uudet asukit.
Kävin sitä vanhaa plekoakin kattomas ja kyl se vaan niin pal paremmin voi siellä isossa altaassa
Ja näyttääkin paljon komeammalta 

Meillä kuoli perhosherra myös ja nyt sit kovasti mietin et mitä uskaltaa tilalle ottaa, jäi jotenkin huono fiilis ku noin helposti kuolivat, vaikka tauti altaassa olikin. :/ Ihan kyl lähiaikoina en ole mitään ottamas ja karanteeni altaan hankin tossa et sen kautta tulee sit tästälähtien meille uudet asukit.
Kävin sitä vanhaa plekoakin kattomas ja kyl se vaan niin pal paremmin voi siellä isossa altaassa

100L sekala, kissa, mies
http://pial.kuvat.fi
-
- Starting Member
Kunpa itsellänikin olis tilaa karanteeniakvaariolle? Mikä sellaiselle tankille olis hyvä minimi koko ja entä jos sitä ei tarvii kokoajan? Kypsytetäänö siihen sit aina uus vesi vai otetaanko jostain muusta akvaariosta?-pia- kirjoitti: Meillä kuoli perhosherra myös ja nyt sit kovasti mietin et mitä uskaltaa tilalle ottaa, jäi jotenkin huono fiilis ku noin helposti kuolivat, vaikka tauti altaassa olikin. :/ Ihan kyl lähiaikoina en ole mitään ottamas ja karanteeni altaan hankin tossa et sen kautta tulee sit tästälähtien meille uudet asukit.
Minä ajattelin perhosilla vielä jatkaa, mutta nyt odottelen vielä tovin. Katson miten neidille käy.
Vai olisko jollain hyvä varteenotettava vaihtoehto mikä menee samanlaisessa vedessä kuin perhoset?
240 litrainen seurala.
No mä hankin tollasen muovisen noin 20L kannellisen, on kuulemma riittävä karanteeni altaaks! Ei oo mikään iso hökötys mun mielestä. No ite ainakin meinasin et ihan vaan tost pääasiallisesta akvasta sit vettä puolet ja toinen puolet sit uutta.. Vaik ei nyt ole ajankohtasta, mut eiks hyvin suunniteltu oo puoliks tehty!! 

100L sekala, kissa, mies
-
- Advanced Member
Karanteeniakvan ei tarvitse olla järin iso, se20 litraa on ihan sopiva. Ei sitä tarvitse kypsyttää, otat vaan pääakvaariosta puolet vedestä niin riittää. Jos karanteeniakvaan otat suodattimen, niin se voi olla pari päivää siinä pääakvaariossa ennen kun alat uusia kaloja karanteenaamaan.
-
- Senior Member
Jaaha, -pia- taas meiningeissä mukana
Miettisinkin täs et mihin oot kadonnut. Loppuko jo akvainnostus 
Juu, noin kans olen ymmärtänyt et karanteeniakvaario toimii ja sit se et, jos kasveja haluaa niin muovikasveja. Mä oon kattellu käytettyjä 40-100 l akvoja karanteeniakvaarioksi (kaikilla varusteilla). Haaveissa siintää meinaan joskus kiekkokalat ja mukavampi niillä on olla karanteenissa isommassa. Nii ja tarkoitus olisi akvaariota käyttää myös välillä poikasakvaariona
Mut ekaks tarttee saada iso allas kuntoon! Sit ehtii muita akvoja hankkia 
---------------------------
Mitä ihmettä mun kypsymässä olevalle altaalle on tapahtunut
Pari päivää sitten nitriitti oli vielä yli sen 1,0 mg/l, mitä tippatesti voi korkeintaan näyttää eli ihan pinkillä ja nitraatti oli 10 mg/ l. No äsken mittasin ja molemmat oli hypänny nollaan!!! Voiko kannolla olla osuutta tapahtuneeseen? Vettä ei olla vaihdettu näiden päivien välillä. Ei käsitä...
Jotta allas olisi kypsä nitriitti pitäisi olla nolla ja nitraatti korkealla, mut mulla seki on nollana
Mitäs täs nyt sit tekis?

Juu, noin kans olen ymmärtänyt et karanteeniakvaario toimii ja sit se et, jos kasveja haluaa niin muovikasveja. Mä oon kattellu käytettyjä 40-100 l akvoja karanteeniakvaarioksi (kaikilla varusteilla). Haaveissa siintää meinaan joskus kiekkokalat ja mukavampi niillä on olla karanteenissa isommassa. Nii ja tarkoitus olisi akvaariota käyttää myös välillä poikasakvaariona

---------------------------
Mitä ihmettä mun kypsymässä olevalle altaalle on tapahtunut

Jotta allas olisi kypsä nitriitti pitäisi olla nolla ja nitraatti korkealla, mut mulla seki on nollana

Ette te musta eroon pääse niin helpolla!!!
Kauhiasti ollu kiireitä ni ei oo pal koneella kerenny istumaan!
Mulla on tollanen ilmastin tai mikälie pulputin sitä karanteenia varten, pitäis kuulemma riittää. Täl hetkel osa kasveita on siin ku eivät oikein tykänneet tost lääkkeestä ni karanteenasin sit ne!!
On vaan niin epäsiistin näköstä, ku lattia akvan alla täynnä johtoja ja muuta ihme tavaraa. Vois varmaan jonkun kaapin tohon kehitellä jos toi mieheke sellasen vaik mun kans rakentais!! Mitä kyl epäilen vahvasti!!
Joku kiva pintakala olis kyl aikas jees tohon mun akvaan, ku kaikki vaan hilluu tuol pohjal tai tos välissä! Se vaan ku nuo meidän pikkupirajat ( mustatetrat) rajottaa hiukan noita vaihtoehtoja.. Vaikeeta

Mulla on tollanen ilmastin tai mikälie pulputin sitä karanteenia varten, pitäis kuulemma riittää. Täl hetkel osa kasveita on siin ku eivät oikein tykänneet tost lääkkeestä ni karanteenasin sit ne!!

On vaan niin epäsiistin näköstä, ku lattia akvan alla täynnä johtoja ja muuta ihme tavaraa. Vois varmaan jonkun kaapin tohon kehitellä jos toi mieheke sellasen vaik mun kans rakentais!! Mitä kyl epäilen vahvasti!!

Joku kiva pintakala olis kyl aikas jees tohon mun akvaan, ku kaikki vaan hilluu tuol pohjal tai tos välissä! Se vaan ku nuo meidän pikkupirajat ( mustatetrat) rajottaa hiukan noita vaihtoehtoja.. Vaikeeta

100L sekala, kissa, mies
-
- Advanced Member
Tapparakala? Seeprakala? Aika paljon noita oikeasti pinnalla liikkuvia pintakaloja loppuenlopuksi on. 

Haluisin jotain värikkäitä kaloja, mut en sit tie et mitä!!
Hyppiikö noi seeprat?

100L sekala, kissa, mies
-
- Advanced Member
Ei meillä ainakaan hyppineet. Seeproja on myös monenlaisia. Värikkäitä etsit niin vaikka joku suppusuu. Liikkuu siis akvaarion yläpuoliskolla, ei pinnassa. Joku rasborakin viihtyy pinnan lähellä?
-
- Senior Member
Ostin tuon lyhyteväisenä koiraana aikanaan. Aikani sitä seurattuani paljastui mannaryyni ja kuplapesistäkään ei ollut mitään tietoa. Olen siis täysin varma että kyseessä oli naaras.suski-87 kirjoitti:Oletko varma että tuo oli naaras? Ainakin itselle tuli kuvasta mieleen lähinnä lyhyteväinen koiras. Sukupuolten tuntomerkeistä löytyy juttua tuolta: http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... ostoksilla Naaraan tunnistaminen kun ei ole aina niin yksinkertaista mitä monet kalakauppiaatkin ainakin ajattelevat. Itsekin tullut kyllä nuorempana luotettua siihen, että jos taistelukala on pitkäeväinen ja värikäs se on koiras ja jos lyhyteväisempi ja värittömämpi niin sitten naaras.Mauiwee kirjoitti:Juu vesiarvot on kunnossa. Mut mua harmittaa toi ihan hirmusesti ku oli niin nätti tyttö..
-
- Advanced Member
Kenelläkään halua lahjoittaa mulle yhden petokotilon? Roskakotiloita jo sen verran et haluisin niistä eroon? 

-
- Junior Member
Halisista saa tulla hakemaanThey2 kirjoitti:Kenelläkään halua lahjoittaa mulle yhden petokotilon? Roskakotiloita jo sen verran et haluisin niistä eroon?

-
- Senior Member
Kävin tänään viherlassilassa ja ihan "vahingossa" sieltä lähti mukaan 3kpl laavakiveä mihin oli valmiiks porattu reikä 3e/kpl
Ja puoli ämpärillistä liuskekiveä. Hommasin silikoonit ja pesin ne, sit huomenna olis luolaston askartelu edessä.. hui.
Ja puoli ämpärillistä liuskekiveä. Hommasin silikoonit ja pesin ne, sit huomenna olis luolaston askartelu edessä.. hui.
Nano Riutta <3
-
- Senior Member
Huhhuh.. monien sattumusten kautta mulla on nyt noin sata rescue-sukarapua kylpyhuoneessa ämpärissä. 18-litran kuutioprojekti ei ole vielä valmis, joten ne saavat asua siellä nyt jokusen päivän.
Ei helkkari mun kilpukat kasvaa ihan hullun lailla. Jos jollain on sellaselle tarvetta ni ilmotelkaa vaan. Vaihdossa voin ottaa jotain pientä kasvia tai vaikka teetä
Ei helkkari mun kilpukat kasvaa ihan hullun lailla. Jos jollain on sellaselle tarvetta ni ilmotelkaa vaan. Vaihdossa voin ottaa jotain pientä kasvia tai vaikka teetä