90 litran allas, kalat ja kasvit

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-mouse-
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

90 litran allas, kalat ja kasvit

Viesti Kirjoittaja -mouse- »

Heips. Nyt tartten apuva (jälleen kerran teiltä viisaammilta) [:I]

Aattelin ko. 90 litran pöntöstö tehdä komian kasvi altaan :)
Näin aloittelijana, voisiko joku suositella suht matala kasvuista, helppohoitoista kasvia, etualalle?

Ja joku pikku parvi mukavia levänsyöjiä :) (mitkä ei nypi tai lussuttele mahdottomuuksiin kasveja)
ja ilman toista kansilasia mentäs, eli ei mitään kamikaze-intoilioita :mrgreen:
300, 60, 80. Ja aina olen tyrkyttymässä miljoonakaloja ;) Ja vastaanotan/ostan täyskasvuisia leväbarbeja parven jatkoksi.
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Re: 90 litran allas, kalat ja kasvit

Viesti Kirjoittaja They2 »

Brasilian kääpiöruoho, ricciakivi, kääpiökeihäslehti, kääpiömiekkakasvi, ei tuu muuta mieleen.

Miten olisi sukarapuja, ottoja tai katinkultamonneja?
-mouse-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -mouse- »

Oh, kiitos vastauksestasi, täytyy laittaa ilmoitus AW-ostetaan palstalle kun epäilen ettei näitä kasvejä löydy paikallisesta eläinkaupasta.
Täytyy hieman googlata noita kaloja, aloittelija kun olen [:I]
300, 60, 80. Ja aina olen tyrkyttymässä miljoonakaloja ;) Ja vastaanotan/ostan täyskasvuisia leväbarbeja parven jatkoksi.
They2
Advanced Member
Advanced Member

ricciakivi on siis kivi, johon on laitettu siimalla ym. kiinni ricciaa, en muista suomenkielstä nimeä. Otto on siis nuolimonni. [;)]
mc82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Kapeakeiholehti olisi mukava, heinämäinen kasvi etualalle :) Voi istuttaa ihan hiekkaan ja jää n. 5-7 cm korkuiseksi. Eikä ainakaan meillä vaadi sen kummempia hoitotoimenpiteitä, kalanp*skalla ravitaan :mrgreen:

Mukavia, pieneksi jääviä levänsyöjiä olisi nuolimonnit aka otot (monta lajia, jotka keskenään varsin samanlaisia). Söpöjä, vilkkaita ja todella touhukkaita kavereita, jotka tuntuvat raappaavan levää vauhdilla. Ainoa huono puoli on ottojen herkkyys, eli veden on oltava puhdasta (viikottaiset vedenvaihdot) ja hapekasta (ilmastin käyttöön) - tosin oman kokemuksen mukaan kestävämpiä kuin mitä maine väittää ;) Näitä voi ottaa ihan hyvänkokoisen lauman ja viihtyvät selvästi porukassa, yli 10 ottoa mahtuu mainiosti touhuamaan 90-litraiseen.

Toinen hyvä on edellämainitut katinkultamonnit, tosin meillä ovat aika laiskoja levänsyönnin suhteen ;) Mutta erittäin kilttejä ja kestäviä ovat, viihtyvät myös parvessa.

Tai mites olisi levänsyöjiksi tiikerikotilot? Ovat tehokkaita levänsyöjiä. Nämä tosin vaativat kovempaa vettä, jotta kuori pysyy kunnossa. Millainen on altaan muu kalasto? Jos tetroja tms., jättäisin kotilot pois. Miljoonakalojen tai platyjen kanssa passaisivat loistavasti.
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
JenCa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JenCa »

Mulla myös samanlaisia suunnitelmia, 85-litrainen kasviallas siis. Kyselisin miten tuon kokoiseen kannattais valaistus hoitaa? Mulle on toivottavasti tulossa akvaariopaketti jossa on kaksi valaisinkoteloa, kumpaankin menee yksi 15W loisteputki, näin vähällä valaistuksella ei vissiin saa mitään hulppeeta kasviakvaariota aikaiseksi? Mikä olis semmoinen ei liian kallis valaistusratkaisu tuon kokoiseen tankkiin?

Ja kalastoksi tulee enintään taistelukala ja levätalkkareiksi joko ottoja tai leväsukarapuja. Pitääkö kasvien lannoittamisessa ottaa jotain erityistä huomioon, kun kaloja on noin vähän? CO2 -levitin tulee myös pyörimään.

Entäs suodatuspuoli, onko se lähinnä kaloja varten vai onko kasvien menestyksellekin tärkeää tehokas suodatus? Minkälaista suodatusta suosittelisitte tuon kokoiseen altaaseen?
3 koiraa, pari allasta kellarissa odottelemassa kalatauon päättymistä
They2
Advanced Member
Advanced Member

Valoista en tiedä, mutta tuon kokoiseen altaaseen menisi hyvin yksi sisäsuodatin. Kasvien menestykseen ei varmaan tarvita niin paljon suodatusta, kunhan vesi liikkuu, muuten kasvit eivät saa yhteyttämiseen tarvittavaa hiilidioksidiä.

Mitä kasveja aiot hankkia? Juurilla ravintoa ottavat kasvit tarvitsevat pohjalannoitetta, kuulia, palleroita yms. CO2 levittimen lisäksi voisit hankkia EasyCarboa, rautalannoitetta ja yleislannoitetta esim. PMDD:tä.

Kasvien kasvun kannalta valoa pitäisi olla 0.4 wattia jokaista litraa kohden, ja sinun akvaariossasi se on n. 0.35 wattia litraa kohden. Tuolla valomäärällä saa jo ihan okoosti kasvit kasvamaan Kannattaa hankkia myös heijastimet, voivat jopa tuplata valomäärän.

Taistelukala tykkää seisovammasta vedestä kun taas otot hapekkaasta, joten akvaariossa pitää olla hyvä hapettaja pienellä virtauksella.
JenCa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JenCa »

Kiitos vastauksista They2. Multa löytyykin jo PMDD:tä, nestemäistä rautaa ja hiiltä, eli lannoitus olisi noilla + levittimellä sitten kunnossa. Ja pohjalannoitteitakin löytyy noita JBL:n 7-ballseja sekä Tetran Initial Sticksejä, noilla varmaan pääsee hyvin liikkeelle pohjalannotuksessa? InitialSticksit kaiketi laitetaan koko akvaarion alalta hiekan alle, eikös?

Kasveista mulla ei ole vielä suurempaa käsitystä mitä on tulossa. En kuitenkaan hirveästi välitä punaisista kasveista, mutta onko paljon vihreälehtisiä kasveja joille tuo valomäärä ei riitä? Haaveena olis jonkunmoinen ricciamatto tmv, riittääköhän tuo valaistus? Voiko noita heijastimia väsätä itse vai kannattaako vaan ostaa kaupasta moiset?

Mulla noita ottoja onkin tuossa nykyisessä altaassa kolme kappaletta, voi olla että ne jää sinne ja tuohon tulevaan otan niitä leväsukarapuja. Otot on innostunut mulla joitain kasveja vähän nakertelemaan, enkä haluais samanlaista kohtaloa toisellekin tankille. Joten jos tulossa on vaan taisto ja nuo ravut, sitten riittää kaiketi joku suht pienitehoinen suodatin? Kannattaako se ilmastin silti pistää?`Ja onko ehdotuksia ihan merkistä ja mallista, mikä olisi sopiva suodatin? Mulla on nykyisessä Fluvalin 3+ ja tulossa Eheimin 2213 ulkosuodatin. Kuulostaako tuo hyvältä combolta, vai kannattaisiko siirtää Fluval 3+ tuohon tulevaan tankkiin ja hankkia 128-litraiseen 2213:n kaveriksi joku toisenlainen suodatin? Ähh, oon ihan pihalla noista tekniikka-asioista...
3 koiraa, pari allasta kellarissa odottelemassa kalatauon päättymistä
They2
Advanced Member
Advanced Member

Lannoitepuoli näyttää olevan kunnossa. Tetran stickeistä en tiedä mitään, mutta kai se varmaan sinne hiekan alle laitetaan kerrokseksi, jos siinä lukee niin.

Punaisia kasveja ei tarvitse ottaa, mutta antavat kivan kontrastin muuhun vihreään sisustukseen. Helppo punertava kasvi on esimerkiksi tiikerilumme, mikä ainakin itselläni kasva hyvin vaikka nyt en paljon lannoita ja valomääräkään ei ole suuri. Miekkakasvit tarvitsevat vihreinä kasveina suht paljon valoa, mutta pitäisi nekin kyllä altaassasi pärjätä. Jos nyt ei ole paljon varjostavaa kasvia, niin pitäisi ricciamatto mennä tohon akvaan.

Heijastimet voi väsätä itse vaikka foliosta, mutta lopputulos ei ole välttämättä kovinkaan hyvä. Täällä AWssa on jossain aiheesta keskustelua.

Ottojen ei pitäisi mielestäni järsiä kasvien lehtiä. Jos siis tulee vain taisto ja sukarapuja, niin ei tarvitse niin isotehoista suodatusta hankkia, riittää että vesi liikkuu pinnassa. Kannattaa varoa muuten, että taisto voi ehkä syödä noi sukaravut, jos ahneelle päälle tulee, tostakin aiheesta on aika tuorettakin keskustelua.

Tekniikasta en tiedä, pitää kysyä viisaammilta, mutta toivottavasti auttoi. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”