Punarapu
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Mies
Punarapu vai sinipunarapu
Olen nähnyt punaravun muuttuneen siniseksi kuorenvaihdon jälkeen... Lajista en tiedä, mikä se oli, enkä tiedä omasta ravustanikaan mikä se oikeasti on(näyttää sinertävältä). Olis kiva tietää mistä ne erottaa lajikseen ja mikä on nimi.
Tieteellinen nimi on Procambarus clarkii ja tältä sivulta löytyy upeita kuvia lajista:
http://www.wirbellose.de/arten.cgi?acti ... &artNo=005
Ja tästä voi kääntää sivun englanniksi, jos on saksankielentaidoton kuten minä: http://babelfish.altavista.com/babelfish/tr
Lisää tietoa löytyy Googlesta, mutta olsi nimenomaan mukavaa kuulla ihan kokemusperäistä tietoa.
http://www.wirbellose.de/arten.cgi?acti ... &artNo=005
Ja tästä voi kääntää sivun englanniksi, jos on saksankielentaidoton kuten minä: http://babelfish.altavista.com/babelfish/tr
Lisää tietoa löytyy Googlesta, mutta olsi nimenomaan mukavaa kuulla ihan kokemusperäistä tietoa.
Minulta löytyy tällähetkellä yksi punarapu... (toinen kuoli eilen
)
Rapuni asustelee N.60litran altaassa, joka on nyt jo vähän liian pieni sille.
Altaassa ei ole kaloja eikä kasveja, koska ne menevät takuulla parempiin suihin![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ruuaksi annan sille katkarapupellettejä, silakkaa ja joskus salaattia.
Rapuni on naaras ja väriltään sininen, nyt jo edesmennyt rapuni oli punainen uros. Sukupuolet tiedän siitä että sininen rapu muni n.kuukausi sitten mutta se ei osoittautunut kovin huolehtivaksi äidiksi ja lopulta se söi munat.
Punaiselle ravulle tuli syöpymiä kuoreen ja se muuttui apaattiseksi. Aikaisempi rapu kuoli samalla tavalla... Tarttuvasta taudista ei ainakaan ole kyse koska sinisellä ravulla ei ole ollut mitään oireita vaikka sen kaksi kaveria ovat kuolleet samaan tautiin.
Akvaariossa on syytä olla kunnolliset kansilasit muuten rapu on pian lattialla. Tästä minulla on omakohtaista kokemusta, kun kerran kotiin tullessani tuli eteisessä rapu vastaan

Rapuni asustelee N.60litran altaassa, joka on nyt jo vähän liian pieni sille.
Altaassa ei ole kaloja eikä kasveja, koska ne menevät takuulla parempiin suihin
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ruuaksi annan sille katkarapupellettejä, silakkaa ja joskus salaattia.
Rapuni on naaras ja väriltään sininen, nyt jo edesmennyt rapuni oli punainen uros. Sukupuolet tiedän siitä että sininen rapu muni n.kuukausi sitten mutta se ei osoittautunut kovin huolehtivaksi äidiksi ja lopulta se söi munat.
Punaiselle ravulle tuli syöpymiä kuoreen ja se muuttui apaattiseksi. Aikaisempi rapu kuoli samalla tavalla... Tarttuvasta taudista ei ainakaan ole kyse koska sinisellä ravulla ei ole ollut mitään oireita vaikka sen kaksi kaveria ovat kuolleet samaan tautiin.
Akvaariossa on syytä olla kunnolliset kansilasit muuten rapu on pian lattialla. Tästä minulla on omakohtaista kokemusta, kun kerran kotiin tullessani tuli eteisessä rapu vastaan

Ellei ongelmaa pysty ratkaisemaan, paras vaihtoehto on löytää siitä huvittavia puolia.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Punarapu
Punarapuhan tunnetusti on kova kasvisilppuri, mutta voisikohan näitten kanssa kokeilla jotain sammallajia?
Kala on kaveri, ei sapuska.
Jaavansammal ainakin menee silpuksi... Ainoat kasvit jotka ovat minulla säilyneet ovat Anubiaat ja melalehti. Anubiaankin uusia lehtiä saattaa järsiä...suomen-suurin-kala kirjoitti:Punarapuhan tunnetusti on kova kasvisilppuri, mutta voisikohan näitten kanssa kokeilla jotain sammallajia?
Meillä on oranssi punarapu. Sen allas on täynnä kasvia, sûsswassertangia ja karvalehteä, sekä joitain sekasammalia... Ihan ok sisustus juurrakoiden lisäksi. Kavereina on hohtomiljoonakaloja ja kirsikkasukarapuja. (85l muistaakseni)
Punarapu
Meille tuli eilen ensimmäinen punarapu ja nyt olisi kiva tietää rapu-asiantuntijoilta, että uskaltaako altaaseen laittaa ravun kanssa mitään muita lajeja tms.?
Nyt rapu asustelee toistaiseksi 120litraisessa altaassa yksin, tarviiko jossain vaiheessa paljonkin isomman altaan?
Mitä kaikkea sisustusta kannattaa olla?
Toistaiseksi altaassa on ravun lisäksi, tekokasveja, oikeita kasveja, juurakko, ruukku sekä pieniä koristejuttuja.
Nyt rapu asustelee toistaiseksi 120litraisessa altaassa yksin, tarviiko jossain vaiheessa paljonkin isomman altaan?
Mitä kaikkea sisustusta kannattaa olla?
Toistaiseksi altaassa on ravun lisäksi, tekokasveja, oikeita kasveja, juurakko, ruukku sekä pieniä koristejuttuja.
Punaravun lisääntyminen
Olen vasta aloittelija rapujen suhteen ja meillä on ollut jonkun kuukauden päivät punarapu yksisteen altaassa.
Tänään huomasin ravun pyrstön alla mustia munia, joten voiko olla että punarapu on tehnyt poikasia? Vai onko jokin valejuttu, sillä olen lukenut että tarvii kumppanin??
Kiitos jos joku ihana osaa vastata!
Vielä näin ohi pääaiheen, niin voiko altaaseen laittaa mitään muita "kaveriksi"?
Kiitös paljon!
Tänään huomasin ravun pyrstön alla mustia munia, joten voiko olla että punarapu on tehnyt poikasia? Vai onko jokin valejuttu, sillä olen lukenut että tarvii kumppanin??
Kiitos jos joku ihana osaa vastata!
Vielä näin ohi pääaiheen, niin voiko altaaseen laittaa mitään muita "kaveriksi"?
Kiitös paljon!
-
- Starting Member
Mulla on ollut punarapu 160 l akvassa nyt 3 viikkoa. Tosi symppis. Ei hätyyttele mitään kaloja eikä oo mulla syönyt yhtään kasvia. Oli jopa kiivennyt poikas-altaaseen, jossa oli pieniä kalanpoikia eikä niitäkään ollut pistänyt parempiin suihin. Tosin voihan olla yksilökohtaisia eroja. tutullani on myös punarapu, ja juuri samanlaisia kokemuksia on hänelläkin:)
-
- Junior Member
- Viesti:
Meidän puna-asukki myös tosi kiltti, ainakin siihen verrattuna mitä noista yleensä sanotaan. Ei silppua kasveja, ei härnää kaloja... On nyt luonut kuoren ainakin pariin otteeseen ja kasvaa suunnilleen silmissä. Oletteko muuten antaneet punaravuille esim. herneitä, joista joku joskus ja jossain puhui? 

-
- Junior Member
- Viesti:
Tässäpä tämä meidän pikkupikku rapuvauva.
On kyllä tosi vanha kuva, mutta tullessa oli tällainen ihme harmaa.

-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Olisko ajatuksia? Punaravuille (2 kpl) seuraa, allas 110l. Ei ole muita asukkeja.
Se, että jos minä olen väärässä, niin ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä olisit oikeassa.

-
- Starting Member
- Viesti:
Mulla on ollut punarapuja noin 2 vuotta. Saivat poikasia viime keväänä ja kaikki olivat punaisia. Myöhemmin osa vaihtoi värinsä siniseksi..
Nyt noin kuukausi sitten kuoriutui uudet poikaset ja tällä kertaa kaikki olivat valmiiksi sinisiä/sini-harmaita!
Luin wikipediasta että on tehty uusi väite (jota ei tosin ole vielä vahvistettu) että punarapunaaras voi itse hedelmöittää munansa ilman koirasta.
Silppuavat kyllä kasveja, myös anubiasta kuten aiemmin kerrottiin, mutta tätä voi hillitä antamalla plekoille ja monneille tarkoitettuja tabletteja joissa on spirulinaa
Ja saahan kivillä ja juurakoillakin aika hienon akvaarion 
Minulla on ollut miljoonakaloja samassa altaassa punarapujen kanssa. Kyllähän ne joskus jonkun hitaan ja varomattoman saa kiinni mutta suurin osa kaloista ovat oppineet varomaan rapuja
Nyt noin kuukausi sitten kuoriutui uudet poikaset ja tällä kertaa kaikki olivat valmiiksi sinisiä/sini-harmaita!
Luin wikipediasta että on tehty uusi väite (jota ei tosin ole vielä vahvistettu) että punarapunaaras voi itse hedelmöittää munansa ilman koirasta.
Silppuavat kyllä kasveja, myös anubiasta kuten aiemmin kerrottiin, mutta tätä voi hillitä antamalla plekoille ja monneille tarkoitettuja tabletteja joissa on spirulinaa

Minulla on ollut miljoonakaloja samassa altaassa punarapujen kanssa. Kyllähän ne joskus jonkun hitaan ja varomattoman saa kiinni mutta suurin osa kaloista ovat oppineet varomaan rapuja