Vedenparannusaineen lisäys

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

eeroq
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Vedenparannusaineen lisäys

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Voiko vedenparannusaineen lisätä siten, että ensin vesi altaaseen ja vedenparannusaine perään?
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Vedenparannusaineen lisäys

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Voi
Angel86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Angel86 »

Yleensä se tehdään toiste päin eli vesi altaasta pois, vedenparannusaine ja lopuksi vesi altaaseen.
V154
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja V154 »

Angel86 kirjoitti:Yleensä se tehdään toiste päin eli vesi altaasta pois, vedenparannusaine ja lopuksi vesi altaaseen.
Tulimpas kysymään että onko jotai etuja mistä en tiedä sillä järjestyksellä?
Uusin kuva 255litrasesta
Muita kuvia
2 sisäkissaa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

V154 kirjoitti:
Angel86 kirjoitti:Yleensä se tehdään toiste päin eli vesi altaasta pois, vedenparannusaine ja lopuksi vesi altaaseen.
Tulimpas kysymään että onko jotai etuja mistä en tiedä sillä järjestyksellä?
Loogisesti ajatellen: kun vedenparannusaine on jo altaassa ennen kuin sinne lisätään raakavettä (jossa siis niitä pahoja aineita on), niin se neutraloituu samantien, eivätkä kalat joudu tekemisiin sen kloorin, kloramiinin ja niiden raskasmetallien kanssa hetkeksikään, kuten tapahtuu jos lisätään ensin vesi ja vasta sitten vedenparannusaine
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Itse lisään vedenparannusaineen vähän kerrallaan, samalla kun letkusta menee uutta vettä akvaarioon. Olen järkeillyt sen niin, että kun kuitenkin menee aikaa uuden veden valuttamiseen, niin ei ole kiva juttu, jos vedenparannusaineen tehosta suurin osa kuluu vanhan veden parantamiseen.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
eeroq
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Näin siis. Kiitos kaikille vastanneille. :)
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

Onko kenelläkään näyttöä että vedenparannusaineet toimivat "välittömästi"? Itse olen ajatellut että ne toimivat suht nopeasti, mutta se Malyksen (Malysin?) kuparinnollaustesti sai toisiin ajatuksiin. Siinähän kupari ei ollut välittömästi nollissa. Kemialliset sidonnat usein ovat nopeita, mutta itse kun en tiedä miten kloori sitoutuu. Niih, ja itse laitan vedenparannusaineet ennen uutta vettä (tai suoraan uuteen veteen, jos pikkualtaaseen vaihdan ämpärillä), jotta uusi vesi on sen kanssa kosketuksissa mahdollisimman nopeasti, jotta myös nämä hyvät reaktiot pääsevät mahdollisimman nopeasti käyntiin. Että ne heti tapahtuisivat en sanoisi, sillä samalla tavalla ne auttavat aineet lilluvat jossain päin allasta ja voivat vaikuttaa vain niihin haitta-aineisiin joihin osuvat. Tuskinpa ero nyt maailmaa mullistava on, vaikka laittaisi vedenparannusaineet minuutti uuden veden jälkeen.
Viimeksi muokannut Substral, 21:34, 12.10.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eiköhän tämä ollut tässä..
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja They2 »

MHS kirjoitti:Itse lisään vedenparannusaineen vähän kerrallaan, samalla kun letkusta menee uutta vettä akvaarioon. Olen järkeillyt sen niin, että kun kuitenkin menee aikaa uuden veden valuttamiseen, niin ei ole kiva juttu, jos vedenparannusaineen tehosta suurin osa kuluu vanhan veden parantamiseen.
Mitä parannettavaa vanhassa vedessä on? Jos vanha vesi on jo saanut käsittelyn, niin kaikki haitalliset aineet on jo hävinnyt. Sehän sitten tarkoittaa sitä että vedenparannusaine ei paranna vanhaa vettä koska vanhassa vedessä ei ole haitallisia yhdisteitä joita pitäisi sitoa/hävittää. Vai onko se sittenkin väärin?
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

They2 kirjoitti:
MHS kirjoitti:Itse lisään vedenparannusaineen vähän kerrallaan, samalla kun letkusta menee uutta vettä akvaarioon. Olen järkeillyt sen niin, että kun kuitenkin menee aikaa uuden veden valuttamiseen, niin ei ole kiva juttu, jos vedenparannusaineen tehosta suurin osa kuluu vanhan veden parantamiseen.
Mitä parannettavaa vanhassa vedessä on? Jos vanha vesi on jo saanut käsittelyn, niin kaikki haitalliset aineet on jo hävinnyt. Sehän sitten tarkoittaa sitä että vedenparannusaine ei paranna vanhaa vettä koska vanhassa vedessä ei ole haitallisia yhdisteitä joita pitäisi sitoa/hävittää. Vai onko se sittenkin väärin?
Sitä juuri tarkoitin, että jos aineen laittaa akvaarioon etukäteen, tehoa hukkuu, kun ei se vanha vesi sitä ainetta kaipaa, ja kuitenkin kestää aikansa ennenkuin viimeinenkin uusi vesipisara on akvaariossa.
Substral kirjoitti:Onko kenelläkään näyttöä että vedenparannusaineet toimivat "välittömästi"?
Joku joskus kertoi, että vartissa vaikuttaa, mikä tuntuu oudolta yleistykseltä, kun akvaarioita on monen kokoisia ja mallisia. Siksi mielestäni hyvä lisätä ainetta akvaarioon samalla kun vettä menee, ja mielellään lähekkäin, niin pääsee heti vaikuttamaan.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Aineita ja altaita on monenlaisia.
Omassa tapauksessani vaikutti varmaan nopeammin kuin vartissa.

Joskus olin joitan aineita käyttänytkin, heh kuulostaapas rankalta. Nyt oli siis ollut pitkä tauko ja päätin kokeilla uutukaista Microbilift in vedenparannusainetta.

Vaihdoin vedet ja heitin litkut perään. Vein letkun pesuhuoneeseen ja kun palasin takaisin, tässä ei montaa minuuttia mennyt (kämppäni ei ole niin iso että pesuhuoneesta kestäisi kävellä vartin akvan luo), olivat kiekkoni saaneet värit päälle. Eivät olleet syöneet sieniä, vaikka siltä kuulostaakin.
Tuohon päivään asti olivat golden pigeonit nimittäin olleet kovin hailakoita ja minä kun tuon altaani luo tulin takaisin säpsähdin kovasti.
Luulin että aineissa oli jotain vikaa tai altaassa muuten. Kesti itse asiassa pari päivää tajuta, että pigeonien OIKEAAN väritykseen kuuluu musta pyrstö. Tunsin itseni TOSI fiksuksi.
Nyt kaikki kalat ovat upean värisiä kun olen kotvan ainetta käyttänyt, heh onkohan katsojan silmissä vikaa :mrgreen:
Joka tapauksessa siniturkoositkin suorastaan hehkuvat.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Kuulostaapa hyvältä! Itse olen saanut vastaavia tuloksia Easy-Lifen ffm: lla. Paras esitys oli Tsekeistä saapuneet n. 3 senttiset kiekkovauvat (joo, en todellakaan tilannut tarkoituksella noin pieniä.. viissenttisiä piti olla), jotka viisi minuuttia altaaseen kotiutuksen jälkeen riitelivät jo täyttä häkää juurakon alla parhaista paikoista :D
Tapanani oli siis ulkomaantuontien kotiutusvaiheessa lorauttaa tuota ffm: a noin kolminkertainen annos altaaseen kalojen stressin vähentämiseksi.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Substral kirjoitti:Onko kenelläkään näyttöä että vedenparannusaineet toimivat "välittömästi"? Itse olen ajatellut että ne toimivat suht nopeasti, mutta se Malyksen (Malysin?) kuparinnollaustesti sai toisiin ajatuksiin. Siinähän kupari ei ollut välittömästi nollissa. Kemialliset sidonnat usein ovat nopeita, mutta itse kun en tiedä miten kloori sitoutuu. Niih, ja itse laitan vedenparannusaineet ennen uutta vettä (tai suoraan uuteen veteen, jos pikkualtaaseen vaihdan ämpärillä), jotta uusi vesi on sen kanssa kosketuksissa mahdollisimman nopeasti, jotta myös nämä hyvät reaktiot pääsevät mahdollisimman nopeasti käyntiin. Että ne heti tapahtuisivat en sanoisi, sillä samalla tavalla ne auttavat aineet lilluvat jossain päin allasta ja voivat vaikuttaa vain niihin haitta-aineisiin joihin osuvat. Tuskinpa ero nyt maailmaa mullistava on, vaikka laittaisi vedenparannusaineet minuutti uuden veden jälkeen.
En itse usko (huom usko) sen tehoavan heti. Esim. kuparin hajottamiseen menee kyllä enemmän kuin puoli tuntia.
Pitää myös muistaa, että luonnossakin uutta vettä valuu suurin määrin jokiin ja järviin. Usein tämä uusi vesi aiheuttaa lisääntymishalun, vaikka samalla tulvan mukana valuu rinteiltä myös myrkkyjä.
Voisin melkein varmasti väittää, että nykyään akvaariossa on puhtaammat olot kuin monissa luonnonvesissä mistä kalamme ovat aikoinaan peräisin.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

SPLASH kirjoitti:Voisin melkein varmasti väittää, että nykyään akvaariossa on puhtaammat olot kuin monissa luonnonvesissä mistä kalamme ovat aikoinaan peräisin.
Et ole tosissasi...? 8O
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

On kyllä melko vahvaa tuubaa tuo väite :roll:
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Mörrikkä kirjoitti:On kyllä melko vahvaa tuubaa tuo väite :roll:
No käsi ylös kelle se oli tämän kirjoittajan tuotannon huomioon ottaen yllätys. [;)]
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Tämähän menee taas OT-keskusteluksi. En tiedä mitä veden puhtaudella nyt yleensä tässä tarkoitetaan, mutta täytyy kyllä sanoa, että juon kyllä mieluummin pakon edessä akvaariovettä kuin Amazonin tai Mekongin vettä puhumattakaan Kongo-joesta.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

kirahvi1 kirjoitti:Tämähän menee taas OT-keskusteluksi. En tiedä mitä veden puhtaudella nyt yleensä tässä tarkoitetaan, mutta täytyy kyllä sanoa, että juon kyllä mieluummin pakon edessä akvaariovettä kuin Amazonin tai Mekongin vettä puhumattakaan Kongo-joesta.
Mekongin ja Kongo-joen vesistä en tiedä, mutta itse henk. koht kyllä kulauttaisin Amazonin vettä kurkkuuni huomattavasti mieluummin kuin keskivertoakvaarion. (Ripulin tosin saisin varmaan, mutta se johtunee erilaisesta bakteerikannasta kuin mihin suolistoni on tottunut, ei niistä saasteista).
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS

Viesti Kirjoittaja Micke »

Lisää vedenparannusainetta yleensä samalla kun lorottelen vettä. Käytön ruiskua johon imaisen ko. altaaseen sopivan määrän ja ruiskuttelen sitä siitä sitten samalla kun lisäilen vettä. Tai jos ruisku hukassa niin laitan vedenparannusainetta litran kippoon johon lisään vettä, sitä sitten kaatelen akvaarioon.

:D :twisted: :mrgreen:
Kyllä nuo jokivedet ovat saasteisia jokapaikassa jossa on ihmisasutusta (tai ihmisiä) lähistöllä.
P*skaisuus pääuomissa varsinkin suurten tehtaiden/kaupunkien jälkeen on jo kohtalaista ja nousee jokien alajuoksua kohde mennessä.
Mutta jokien sivuhaarat joissa ei ole kaupunkeja tai tehtaita ovat varsin puhtoisia. Poislukien paikat joissa kaivetaan esim. kultaa.
Mutta en kyllä hörppisi akvaariostakaan vettä vapaaehtoisesti.

Mutta se että jokien vesi olisi kaloille vaarallista onkin sitten aivan toinen seikka. Akvaario on niin pieni biologinen ympäristö että se pilaantuu aina kokonaan. Eli jos vesi on huonoa on se sitä käytännössä koko akvaariossa ja kalat ei pääse karkuun kun taas luonnossa kala pääsee viemärin suulta pois kun sen sietokyky tulee täyteen.
Kala on silti kala eikä välttämättä tajua mikä on sille pahasta....
Vesimäärän koko tekee akvaariosta herkemmän ja alttiin nopeille muutoksille joita ei oikeastaan luonnossa tapahdu koskaan. No ei yleensä ilman ihmisen avustusta.
Eli pidän itse kyllä akvaarion vettä keskimäärin heikompana kuin luonnon vesiä. On kyllä paljon esimerkkejä joissa kalat asustelee aivan p*skaisissa lannoitetuissa vesissä. Kuten esim. kiinassa asustelee akvaariokaloja riisipelloissa...

No joka tapauksessa vedenparanusaineen käyttö on aina perusteltua vaikka kraanavesi olisikin kuinka hyvää tahansa. Ei sitä tarvitse aina lisätä täyttä määrää vaan voi käyttää puoltakin annosta. Vedenparannusaineissa on tietysti komponentteja jotka vaikuttaa "heti" ja komponentteja joiden vaikutusalkaa heti mutta jatkuu pidempään ennenkuin täysi vaikutus on saavutettu.

Jos akvaarion vesi vaihdetaan hallitusti ja rauhallisesti yms. seikat huomioiden ja uusi/vanhavesi ei ole hirveän erilaisia ei kaloissa pitäisi näkyä suuriakaan muutoksia. Mutta aina nuo seikat ei täyty jolloin kalat reagoi ja se näkyy niistä. Noiden reagointien minimoimiseksi on hyvä käyttää vedenparannusaineita.
Jos muutos on tarpeeksi suuri niin kalat yleensä reagoi uuteen veteen kutupuuhilla. Silti muutoksen pitää olla sellainen että suuri sanalla ei tarkoiteta vesiarvojen muuttumista oleellisesti vaan vanhavesi korvataan tuoreella vedellä.
Yleensä pieni lämpötilan, pH:n kovuuden tms. muutos hetkellisesti aiheuttaa kalojen piristymisen mutta ko. arvot korjaantuu akvaarion oman biologian avulla muutamassa päivassä ennalleen. No veden ominaisuudet muuttuu jokapäivä jos mennään oikein tarkoille lukemille.

Ja kaikkiin kalojen kuljetuksiin liittyviin seikkoihin ole huomannut vedenparannusaineella olevan suotuisia vaikutuksia.

Mikä on paras vedenparannusaine? pohdiskelua....
- varmastikkin kaikki toimii hyvin sopivissa olosuhteissa
- mikään ei toimi hyvin kaikissa olosuhteissa
- jokaisen akvaarion ja kraanaveden yhtälö on erilainen joka vaikuttaa vedenparannusaineen toimintaan
- kokeilemalla löytää parhaiten sen mikä toimii omassa akvaarioossa

Itse ole käyttänyt Tetraa ja EasyLifeä ja pikkuhiljaa kääntymässä siihen että Easylife toimii paremmin minun akvaarioissa täällä porissa.
Vesi kirkastuu kirkkaammaksi ja kalat ei reagoi suuriinkaan vedenvaihtoihin oikeastaan mitenkään.
Lisäksi veden väri ei muutu olennaisesti. Sen olen myös huomannut etä jos EL_FFM:ää lisää vedenvaihdossa niin että sen laittaa parissa eri erässä samalla kun lisää vettä ei se aiheuta läheskään niin paljoa samennusta verrattuna siihen että sen laittaa kerralla koko määrän.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
annek
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja annek »

Tähän otsikkoon sopien: mites nestemäinen kasvilannoite? Kannattaako sitä lisätä yhtäaikaa vedenparannusaineen kanssa? Itse pistin vasta seuraavana päivänä, mutta tiedä sitten oliko ihan turhaa varovaisuutta?
Mari kirjoitti:itse henk. koht kyllä kulauttaisin Amazonin vettä kurkkuuni huomattavasti mieluummin kuin keskivertoakvaarion. (Ripulin tosin saisin varmaan, mutta se johtunee erilaisesta bakteerikannasta kuin mihin suolistoni on tottunut, ei niistä saasteista).
On kulautettu, ei tullut (edes) ripulia :mrgreen: .
They2
Advanced Member
Advanced Member

annek kirjoitti: On kulautettu, ei tullut (edes) ripulia :mrgreen: .
Kulautappa vielä reilu annos akvaariovettä niin saadaan vertailupohjaa! :mrgreen:

En usko että nestemäinen kasvilannoite mitenkään heikentäisi vedenarannusainetta tai kumoaisi sitä.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Esimerkiksi Easy-Life ffm-pöntössä lukee:
"Important : When ProFito is added to the aquarium water, then it would be best to wait a few hours before Easy-Life ffm is brought into the system. Otherwise Easy-Life ffm would immediately attract compounds of the fertilizer. So it would be better to wait until the fertilizer has had the chance to be distributed. On the other hand, if Easy-Life ffm was added first, then wait for a few hours after the water has cleared up. Add ProFito after that."
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS

Viesti Kirjoittaja Micke »

They2 kirjoitti:En usko että nestemäinen kasvilannoite mitenkään heikentäisi vedenarannusainetta tai kumoaisi sitä.
Kyllä se vaan hiukan heikentää molemmin puolin eli lannoite mieluusti seuraavana päivänä vedenvaihdosta tai jokusen tunnin päästä niin kummankin aineen teho pysyy hyvänä.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
They2
Advanced Member
Advanced Member

Ok, kiitos korjauksesta. Saatiin taas valistettua mua hiuan. :)
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

ostin kerritetroja ja myyjä ehdotti blackwater aquatan tuotetta, eli muuttaa veden tummemmaksi ja humuspitoisemmaksi.
Onko tarpeellista kerritetroille?...noh kuitenkin sitten lorautin sitä ohjeiden mukaisen määrän akvaan ja vesi nyt rusehtavaa....pysyykö tosiaan sellaisena?

ja toinen kysymys: tajusin että tämä aine on myös samalla vedenparannusaine, ja olen jo aikaisemmin lisännyt veteen sera aquatan(tavallisen vedenparannusaineen). Onko nyt ihan liikaa aineita vedessä?

kalat ainakin kulkevat edestakaisin hurjaa vauhtia...
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”