Sukarapurupatus

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Pyöreä pää ei valitettavasti istu neliskulmaiseen aukkoon. Seran suodattimen pyöreään ulostuloputkeen se kyllä istuu kuin nakutettu.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

^ No voih. :| Täytyy keksiä jotain muuta. :)
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Jaana79
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jaana79 »

Ensimmäiset sukarapus vaavit bongattu. :D
Hevonen,3 kissaa ja akvat 240L, 495L ja 63L, sekä 317L allas malawi
AnnaS
Senior Member
Senior Member

^ Onneksi olkoon! :D Mitä lajia ne ovat?
Jaana79
Junior Member
Junior Member

Kirsikkasukarapuina ne ainaskin toiselta harrastajalta ostin. Monta päivää oonkin jo yrittänyt tiirailla, että näkyisikö siellä vaaveja kun oon kuitenkin huomannu noitten munia kantelevan ja tänään palkittiin. :)
Kylläpäs ne osaakin olla pieniä. Mietinkin, että paljonhan niitä mahtaa oikein olla. :D
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Sukarapumammojen eka poikue on pienempi kuin seuraavat. Jatkossa niitä tuleekin sitten tasaiseen tahtiin ja isojakin pesueita.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Siis apua, aika vauhdilla noi kirsikat lisääntyvät.. 8O Ennen kirsikoita kun oli pelkkiä mehiläisiä, sai niitä vähän etsiä tuolta altaasta.. Nyt kun katsoo ihan mihin kohtaan vaan allasta niin siinä on vähintään yksi iso kirsikka tai kolme millin kokoista. Jos on hyvä tuuri niin saattaa bongata mehiläisen sieltä jostain välistä. :mrgreen:
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Pikkuaqua
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pikkuaqua »

Allas alkaa vihdoin viimein osoittaa jotain elkeitä kypsymisen suuntaan, nitriittiäkin on piikin jälkeen enää 0.3mg/l. 63 litran altaaseen on tulossa leväsukarapuja ja tetraparvi (todennäköisesti kardinaalitetroja). Kasvejakaan altaassa ei vielä ole...

Luin jostain että tietyt kasvit ovat ravuille "vaarallisia", ja että ainakin niitä karsiessa/leikatessa erittyy veteen jotain ainetta josta ravut eivät pidä - tietääkö joku tästä jotain? Minkälaisia kasveja kannattaisi suosia, ja riittääkö että kasvit istutetaan vaikkapa edellisenä päivänä/pari päivää ennen asukkaiden saapumista? :D

Altaan lämpötila on 23-24 astetta, lämmitintä ei ole. Onko tuo sukaravuille ihan sopiva?

Ja entäs, pitääkö sekä ravut että tetrat asuttaa altaaseen samana päivänä, vai voiko/kannattaako vaikka ensin laittaa jommat kummat?
Jaana79
Junior Member
Junior Member

Kasvaako nuo rapuvaavit muuten kovinkin nopeesti?
Meillä ei tuolla ole kun vasta se muutama millin pituinen on mun eka pesue. :mrgreen: Saa kyllä ihan ettimällä ettiä, että vaavit tuolta bongaa. :D
Suodatin tais kyllä mennä vaihtoon. :roll: Tällä hetkellä tuolla on tuo Eheimin pickup ja huomasin, et se imasee niit poikasia sinne sisälle. :(
Onneksi sain ne sieltä pelastettua (ainakin osan). Nyt on sukkahousua viritelty siihen päälle.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Millin viikossa, palttiarallaa :D
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Apuva!! Mulla oli eilen isomman altaan yhessä kilpukassa pieni määrä sinilevää!! Muualta en sitä löytäny ja heitin heti koko kilpukan roskiin (sitä nyt on ihan riittävästi).
Jos sitä sinilevää nyt tulee lisää niin se pitäis ilmeisesti jonkun lääkkeen kanssa tuhota (bakteeri kun on). Mitäs lääkettä voin laittaa kun mulla on kaks leväsukaa tossa altaassa. Saatika sitten jos se jostain syystä on tarttunu tohon rapulaan ni siel on sit tulisukia. Vielä ei oo rapulassa mitään levää ollu.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Älä nyt vielä laita mitään lääkettä. Oletko varma, että oli sinilevää?
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Joo en mä vielä meinannu.. Aattelin et jos tulee lisää ni sitten. Olen varma että kyseessä oli sinilevä. Haistoin sitä ja haju pysy nenässä pari tuntia.. yök!!
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Mulla myös tulee 180-litraiseen sukarapulaan silloin tällöin pieni määrä sinilevää johonkin kasviin tai kannonnokkaan. Luulisin että se johtuu liian alhaisesta nitraatista. Olen aina poistanut sen heti kun olen huomannut, eikä se ole siitä levinnyt. Menee 2-3 viikkoa, niin sitten taas jostain löytyy pieni määrä. Ja se haju on kyllä kamala!
Jaana79
Junior Member
Junior Member

vallumaarit kirjoitti:Millin viikossa, palttiarallaa :D
Oho, onpas pikkuisilla vauhti. :D
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Nää sakurat kasvaa paljon nopsemmin kuin tulisuat. Eli näille ois toi milli ja tulisukille vähemmän. Silmämääräisesti siis!
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Meillä tuntuu kun ois toi 50-litranen täynnä noita mustavalkoisia rapukakruja...Ja taas on munia ainakin yhdellä mahassa, ellei ne munat ole sitten siellä mahassa "vielä". Osa kakaroista on niitä millin kokoisia ja osa jo ainakin komen millin kakruja. Tonne pitää kohta hommata jokunen silakka, että saisi rapukannan pysymään aisoissa. :P
ABK
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ABK »

Itse hommasin poikasaltaana ennen olleeseen n.65-litraiseen akvarioon 5 kpl (rahatilanne huono) kirsikkasukarapuja. Onko määrä tarpeeksi? Pitäisikö kuitenkin käyttää viimeisetkin roposet siihen, että hankkisi kavereita noille?
32l rapula, itse rakennettu 20l rapula ja 140l seura-akvaario
AnnaS
Senior Member
Senior Member

^ Säästä vaan roposesi. Kirsikat lisääntyvät takuuvarmasti, jos vaan joukosta löytyy molempia sukupuolia. Puolen vuoden päästä olet jo vaikeuksissa poikastulvan kanssa.
Jaana79
Junior Member
Junior Member

Kylläpäs noita on kiva kattella ja poikasia bongailla. :) Tänäänkin menny jo monta tuntia tuon akvan eessä.
Kohta on varmaan nenän jäletkin jo lasissa. :D
KML
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KML »

Huoh...ja tuliksia tippuu :frown: Parin päivän aikana löytänyt kaksi vasta kupsahtanutta. Muutama päivä sitten rapuset kulkivat innokkaasti ympäriinsä. Tyyppien painuminen piiloon herätti epäilyt. Nyt olen eilen ja tänään vaihdellut vettä-tänään 50% vaikka vesiarvoissa en huomaa mitään ihmeellistä.
Lämpö 26, PH 7-7,5 ja kovuutta en edes mitannut kun täällä tuo vesijohtovesi on järestään sen 4 pintaan.Ai niin ja vedenparannusaineen vaihdoin Easy Lifesta Biotopoliin jotta saisin kuparinkin varmasti pois. Sitä täällä nimittäin putkista tulee kun on vanha kerrostalo ja useita remontteja ollut peräkkäin joten putkista tulee ajoittain "kuraa". Oisko ideoita?
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

www.shrimpnow.com on erinomainen sukarapusivusto, josta löytyy paljon tietoa tulisukien kuolemista.
Monasti ei löydy mitään syytä ja joukkokuolemat ovat tavallisia. Joskus syynä on bakteeritulehdus, jota esim. Anna on lääkinnyt Furanol2:lla saaden hyviä tuloksia.
Mutta mitään yleistä ohjetta ei ole. Jokainen tankki/vesiarvot/koko/hoito ovat erilaiset ja yksillä kaikki menee hyvin, toisilla kaikki kuolee.
Mutta jos jaksat/englanti taipuu/lukea tuon sivuston läpi, niin olet paljon viisaampi ( enemmän sekaisin ) :)
JenCa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JenCa »

Muakin nyt alkoi innostuttaan nää sukaravut kiitos teidän rupatuksen :)
Mulla olis tuossa pyörimässä 85-litrainen allas jossa asukkaina pelkästään kolme nuolimonnia, pari ehkä tulossa lisää. Mitäs luulette, häiritseekö otot rapusten elämää tai toisin päin? Lajeina ajattelin muutamaa leväsukarapua ja kirsikkasukarapuja. Mikähän olis maksimilämpötila missä nuo em. lajit viihtyisivät? Altaassa lämpö tällä hetkellä 25-26 asteessa, onko liikaa?

Alunperin allas on pystytetty kasvialtaaksi, ja kasveja siellä olisi tarkoitus vieläkin kasvatella. Onko sukaravut herkkiä noille kasvilannotteille (mulla käytössä PMDD, EasyCarbo, EasyFerro ja pohjassa HS:n Humalitkerros ja JBL:n 7-ballseja)?

Ja tuosta suodattimen sukkahousuilla tmv. vuoraamisesta; sisäsuodattimen kun pitäisi kuitenkin toimia myös roskankerääjänä, eihän roskat pääse sukkisten läpi? Lappoatteko roskia sitten enemmän, vai huomaako tuota käytännössä ollenkaan että roskat eivät pääsisi suodattimeen?
3 koiraa, pari allasta kellarissa odottelemassa kalatauon päättymistä
KML
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KML »

Varsinkaan isommat roskat eivät pääsekään.Minä olen putsannut sukkisten pinnan säännöllisesti. Olen huomannut että ainakaan tuo Fluval 3Plus suodatin ei sukkiksista tykkää. Alkaa heti äännellä epämääräisesti sukan saatuaan.Eheimin kanssa en ole samaa ongelmaa huomannut.
Kaikkein fiksuin veto varmaankin olisi se Seran filtterisuodatin niin ei tarvitsisi suka lapsosten puolesta pelätä.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Mä leikkelin haavin paloiksi ja laitoin ulkosuodattimen, Eccon imuritilään. Ihan vastasyntyneistä en tiedä, mut ei ainakaan rapuja ole näkynyt ulkosuodattimessa. Haavin verkko päästää kumminkin vähän isompaa töhnää läpi kuin sukkikset, eikä se tukkeudukaan ainakaan kovin äkisti. Sisäpöristin Eheimin vanha 2008, siellä ei rapuja ole näkynyt. Poikas (kalan) -altaassa sisäsuodattimen ympärille olen kietaissutr kaupasta ostettavan poikashäkin verkko pussin, ni pikkuiset ei joudu surman suuhun. Aika pientä verkkoa on sekin. Konstit on monet sano mummo kun kissalla pöytää pyyhki...
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Lukittu

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”