Sukarapurupatus
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Sukarapurupatus
Kyllä kasvilannotteita voi rapujen kanssa käyttää ( ei yliannostusta, aluksi mieluummin vähän vähemmän ) mutta easycarboa useimmat rapulajit ei kestä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
Olen käyttänyt tulisuka-altaassa EasyCarboa melkein kaksi viikkoa, eikä mitään ongelmaa ole tullut, kasvit vain tykkäävät. Kannattaako silti lopettaa, vai vieläkö 2vkon käytön jälkeen voi ilmetä joitakin ongelmia rapujen kanssa?vallumaarit kirjoitti:Kyllä kasvilannotteita voi rapujen kanssa käyttää ( ei yliannostusta, aluksi mieluummin vähän vähemmän ) mutta easycarboa useimmat rapulajit ei kestä.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Mahtaako tuo olla ihan tosi, etteivät kestäisi carboa? Ennenkin tätä oon lueskellut, mutta onko todistettavasti syy ollut carbon? Ite kanssa käytin monet kuukaudet kirsikka altaassa aikoinaan, eikä siitä mitään vahinkoa ollut. Annostusta varmaan kannattaa muistaa noudattaa, ettei ylitä sitä.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Advanced Member
No sitten lienee vanhaa "harhatietoa", että Easy Carbo tappaisi sukiksia. Hyvä, että näin ei olekaan, itse en kuitenkaan uskalla yrittää pienelläkään määrällä.
-
- Junior Member
Näyttäis siltä, että mun 25-26 lämpötiloissa pyörivä allas on kirsikkasukaravuille liian lämmin
Osaatteko kertoa, olisko mitään punaista tai sinistä sukarapulajia mikä noissa lämmöissä sitten menisi? Harmittaa, ehdin jo niin ihastua noihin kirsikoihin. Tulisukatkin olis hurjan kauniita, mutta niillekin taitais olla liian lämpimät oltavat...

3 koiraa, pari allasta kellarissa odottelemassa kalatauon päättymistä
-
- Advanced Member
Kyllä monilla sukarapusivustoilla kerrotaan, että kirsikat menee vielä tuohon lämpötilaan. Monilla sivustoilla haarukaksi on laitettu peräti 15-28c.
Minulla on ympäri vuoden kaikissa akvoissa n.25 lämpötila ( kesällä 26) ja hyvin on mennyt. Viime kesänä kun mentiin 29 asteeseen, niin alkoi tulisukia tippumaan, osa selvisi kyllä tuostakin, onneksi!
Minulla on ympäri vuoden kaikissa akvoissa n.25 lämpötila ( kesällä 26) ja hyvin on mennyt. Viime kesänä kun mentiin 29 asteeseen, niin alkoi tulisukia tippumaan, osa selvisi kyllä tuostakin, onneksi!
-
- Junior Member
Ahaa, okei. Itse katoin Varjon Akvaariokalat -kirjasta ja muutamilta suomenkielisiltä sivuilta, ja kaikissa sanottiin 20-25 astetta. Mutta jos sulla on noissa 25-26 lämmöissä kirsikat pärjänneet, miksei sitten mullakin 

3 koiraa, pari allasta kellarissa odottelemassa kalatauon päättymistä
-
- Advanced Member
Tuntuu, että noi tavallisimmat lajit pärjää ja lisääntyy missä vaan. Voin vielä laittaa illemalla sulle linkkejä saksalaisille sivustoille.
Nyt nokka kotia kohti!
Nyt nokka kotia kohti!
Samoin täällä keltaiset kirsikat oleskelevat 26 asteessa. Tulisukien altaassa on vaihtelevasti 26-27,lisääntyivät myös siinä lämmössä joten etköhän pärjää.
Minulla nuo keltaiset oli kesän kahden kuukauden hellejakson ajan n. 26-27 asteessa, eikä se näyttänyt haittaavan niitä yhtään. Lisääntymistahti taisi vain kiihtyä silloin.
Viime yönä yksi kirsikkasukis oli sitten kiivennyt työpöydällä olevasta akvasta pois ja kuollu
Se oli päässy alle puol senttiä leveestä ruokinta-aukosta ulos
Kannattaako laittaa ruokinta-aukon jotain peitteeks? Akvahan on 8-kulmainen ja kansi koostuu kolmesta osasta.

32l rapula, itse rakennettu 20l rapula ja 140l seura-akvaario
-
- Advanced Member
Jipii täällä kolme tulisukasta kantaa munia! 
Nyt vain odottelemaan pikkusukiksia.

Mistä ostit tulisukikset? Mä kun etsin Turusta niin ei löytyny oikeen mistään akvaarioliikkeestä muita kuin kirsikka- ja leväsukarapuja.Joulutonttu kirjoitti:Jipii täällä kolme tulisukasta kantaa munia!
32l rapula, itse rakennettu 20l rapula ja 140l seura-akvaario
-
- Senior Member
Mua kiinnostaa kans että mistä noi on hankittu. Oli niin paljon valkoista noissa.
Mulla oli eilen yks kuollut tulisuka. Nyt oon seurannu AnnaS:n ohjeita siitä saakka kun hän ne kirjoitti ja tätä eilistä kuolemaa ennen oli kaks kuollutta 5.10. eli kyllä kuolemat on ainaki vähentyneet. Munankantajia ei kyllä näy ensimmäistäkään
Mulla oli eilen yks kuollut tulisuka. Nyt oon seurannu AnnaS:n ohjeita siitä saakka kun hän ne kirjoitti ja tätä eilistä kuolemaa ennen oli kaks kuollutta 5.10. eli kyllä kuolemat on ainaki vähentyneet. Munankantajia ei kyllä näy ensimmäistäkään

-
- Advanced Member
Olen ne aikoinaan täältä AW:sta toiselta harrastajalta ostanut.ABK kirjoitti:Mistä ostit tulisukikset? Mä kun etsin Turusta niin ei löytyny oikeen mistään akvaarioliikkeestä muita kuin kirsikka- ja leväsukarapuja.Joulutonttu kirjoitti:Jipii täällä kolme tulisukasta kantaa munia!

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Mulla olis noita mustavalkeita tulisukia, voisin myydä niitä jokusen, kuudellakin(?) ehkä pääsis alkuun. Mut punaisia ei siis ole.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Advanced Member
Unohdin tuonne aiemmin vielä laittaa, että olen jossain vaiheessa viemässä noita tulisukia Uuteen Akvaarioon, kun olen sinne niitä vähän luvannut kuskata.
ABK, jos haluat, voin ilmoittaa kun olen viemässä niitä sinne niin pääset ensimmäisenä hakemaan.

ABK, jos haluat, voin ilmoittaa kun olen viemässä niitä sinne niin pääset ensimmäisenä hakemaan.

-
- Starting Member
Vaihtelin äsken vesiä tuohon sukarapulaan (parinkymmenen litran muovilaatikko itseasiassa - no pääsevät jossain vaiheessa kunnon akvaarioon ja toisaalta mikäs tuolla elellessä omassa lukaalissaan
) ja bongasin ainakin kaksi pikkiriikkistä vauvarapua suodattimen päältä hengailemasta
Onneksi siinä on sukkahousuviritelmä suojana!

-
- Senior Member
Sain eilen vihdoin nanon känytiin kun sain saksasta suodattimen ja lampun.
Nyt pikakäynnistys kaupan bakuilla ja rescue ravut sinne. Ovat raukat jo kohta kaks viikkoa olleet pienessä muoviastiassaan. Sitten pitääkin alkaa etsiä osalle heistä uutta kotia.
Nyt pikakäynnistys kaupan bakuilla ja rescue ravut sinne. Ovat raukat jo kohta kaks viikkoa olleet pienessä muoviastiassaan. Sitten pitääkin alkaa etsiä osalle heistä uutta kotia.
-
- Advanced Member
Täällä alkoi tänään "poroerotus", ajetaan kaikki b-luokkalaiset tuonne 100 litraseen, koska niitä on enemmän ja A-lk saa oman hotellin 30 litrasesta, niitä kun on vaan 5-6 kpl. Saas nähä tuleeko joku kaaos tai kuolemia, vedet nyt on suht koht samanlaiset. Mutta ei noista paremman väen tulisukiksista koskaan tiedä!
Tuolla on kolmee sorttii vauvoja 1, 2 ja 3 mm kokoisia, ans kattoo mitä niistä kehityy.
Tuolla on kolmee sorttii vauvoja 1, 2 ja 3 mm kokoisia, ans kattoo mitä niistä kehityy.
-
- Advanced Member
^Olen miettinyt, että voiko kahdelta B-luokkaiselta tulisukaravulta syntyä A-luokkainen rapu? Tarkoitan, että onko ravun 'laatu' jotenkin perinnöllinen, vai tuleeko väritys aivan sattumanvaraisesti?
^ Kyllä B-luokkaiset voivat saada yhtä lailla A-luokan poikasia kuin B- ja C-luokankin. Mitä parempitasoisempia B-luokkaiset ovat, niin sitä todennäköisempää on A-tasoisten löytyminen poikueesta. Tulisukien jalostuksesta löytyy oma ketjunsa muistaakseni nimellä "Tulisukarapujen valikoiva jalostus" (tai jotain vastaavaa).
-
- Elite Member
NIi ite olen käsittäny että ne A luokan tulisukaravut on niitä joilla on leveästi sitä valkosta väriä kropassaan,
eikös noista B ja C luokan tulisukaravuista saa A luokan rapuja kun antaa vaan niitten sukarapusten lisääntyä keskenään joilla on mahdollisimman leveälti
valkosta väriä?
eikös noista B ja C luokan tulisukaravuista saa A luokan rapuja kun antaa vaan niitten sukarapusten lisääntyä keskenään joilla on mahdollisimman leveälti
valkosta väriä?

-
- Advanced Member
Tuossa ainakin on eritelty nuo tulisukien luokat aika selkeästi. 
http://www.fishyou.com/crs-grades.gif
Ovatko nuo kuvassa olevat S ja SS:t A-luokkaa 'parempia' vai miten se menee?

http://www.fishyou.com/crs-grades.gif
Ovatko nuo kuvassa olevat S ja SS:t A-luokkaa 'parempia' vai miten se menee?
^^ Näin se menee.
^ Näin sekin menee.
Mitenkäs vallumaaritin poroerottelu on sujunut?
^ Näin sekin menee.

Mitenkäs vallumaaritin poroerottelu on sujunut?