Lauran riutta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry
- Sukupuoli: Mies
Re: Lauran riutta
Suosittelen kalkkiveden käyttöä korvausvetenä.
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: ---
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Jauhe on Tropic Marinin bio-calsiumia ja myyjä kertoi sen myös pelkästään riittävän.DnooB kirjoitti:Suosittelen kalkkiveden käyttöä korvausvetenä.
-
- Member
- Akvaarioseurat: SMAS, TAS
Kyllä se toimii, tulee vain kalliimmaksi ajan kanssa ja on uskoakseni työläämpää kuin korvausvetenä käytettävän kalkkiveden.narm kirjoitti:Jauhe on Tropic Marinin bio-calsiumia ja myyjä kertoi sen myös pelkästään riittävän.DnooB kirjoitti:Suosittelen kalkkiveden käyttöä korvausvetenä.
Korkeintaan keskinkertainen merivesiharrastaja.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry
Jauhe toimii kyllä, mutta tulee todella paljon kalliimmaksi ajan kanssa. Toinen miinus sen käytössä on se että jauhe ei ole terveellistä altaaseen suoraan ripoteltuna silloin, jos kalat ja muut elävät pääsevät kosketuksiin sen kiteiden kansa. Ainakin tuo TM jauho jota mulla on varoittaa purkinkyljessä, että ei saa missään tapauksessa joutua kosketuksiin kalojen ja korallien kanssa kidemuodossa. Tosin jos saat sen sinne jotenki ujutettua ilman, että tulee lumisadetta ja rahat riittää se on ihan jees. Ite panen sen tekniikkatilaan parin suodattimen taakse, jolloin kiteet liukenee sieltä veteen pääsemättä koskaan varsinaiseen altaaseennarm kirjoitti:Jauhe on Tropic Marinin bio-calsiumia ja myyjä kertoi sen myös pelkästään riittävän.DnooB kirjoitti:Suosittelen kalkkiveden käyttöä korvausvetenä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
Itse olen käyttänyt Tropic Marinin Bio-Calsiumia nanossa, ja olen aineeseen erittäin tyytyväinen. Pienehkössä altaassa purkin tai parin hinta on vuodessa siedettävä kustannus, ja oikeasti jauheen ripottelu ei ole edes kovin työlästä. Itse laitan aineen altaaseen aamulla ennen valojen syttymistä, jolloin korallit eivät ole kovin avautuneina, ja pariin nurkkaan missä koralleja ei edes ole. Toki pyrin varomaan, ettei jauhe pölähdä kovin tiiviinä pilvenä, jottei streami puhaltaisi "pilveä" mahdollisten herkempien korallien päälle, mutta ainakaan minä en ole huomannut mitään sakkautumisongelmia (ko. pilvi liukenee aika pian). Tässä levittämisessä menee alle puoli minuuttia per päivä, eikä tarvitse pelätä pH-ongelmia, syövyttäviä liemiä sun muita.akvaarioprojekti kirjoitti:Kyllä se toimii, tulee vain kalliimmaksi ajan kanssa ja on uskoakseni työläämpää kuin korvausvetenä käytettävän kalkkiveden.
Kivikorallitkin kasvavat todella hyvin. Testien perusteella ongelmana on pikemminkin korkea kalsium-pitoisuus, mutta kun en ole nähnyt sakkautumista tai muita ongelmia, en ole ollut tästä moksiskaan. (en ole jaksanut tehdä ainoatakaan vesitestiä yli kahteen kuukauteen, pl. suolapitoisuus ja lämpötila, ja allas näyttää ihan kivalta)
Aina kun jaksan, mutta tässä en ole kovin orjallinen, olen lisännyt päivittäin nanoon 1/3-1/2 pikkuteelusikkaa ruokasoodaa (vesiliuoksessa) pitämään karbonaattikovuuden riittävän korkealla, se kun tuntuu tippuvan nopeammin kuin kalsium.
Eli TM Bio-Calsium ja mahdollinen ruokakaupan ruokasooda ovat mielestäni riittävät ja hyvin helppo ratkaisu pikkualtaaseen.
-
- Katalysaattori
Itse olen kaikessa keskinkertaisuudessa valinnut ns. keskitien, eli korvausvetenä menee kalkkivettä, joka on rakennettu TM:n bio-calciumilla ja RO vedellä ja lisänä menee 3:sta kanavasta nestemäistä ballingia. Itsekin hiukan vierastan tuota pulverien suoraan altaaseen kippaamista, mutta jos se toimii niin se toimii. En nyt neuvo suuntaan tai toiseen, mutta oman kokemuksen pohjalta kalkkivesi korvausvetenä on ainakin vähemmän työlästä kuin päivittäinen pulverilla pelaaminen.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Member
- Akvaarioseurat: SMAS, TAS
Minulla on semmoinen käsitys, että bio-calciumia ei saisi sotkea veteen ennen altaaseen kaatamista, koska silloin sen ainesosat reagoivat keskenään.Aqualung kirjoitti:Itse olen kaikessa keskinkertaisuudessa valinnut ns. keskitien, eli korvausvetenä menee kalkkivettä, joka on rakennettu TM:n bio-calciumilla ja RO vedellä
Korkeintaan keskinkertainen merivesiharrastaja.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Ja lisäyksenä että TM:n Bio-Calciumia käytetään aina suolaveteen, ei siis kävisi korvausveteen laitettuna.akvaarioprojekti kirjoitti:Minulla on semmoinen käsitys, että bio-calciumia ei saisi sotkea veteen ennen altaaseen kaatamista, koska silloin sen ainesosat reagoivat keskenään.Aqualung kirjoitti:Itse olen kaikessa keskinkertaisuudessa valinnut ns. keskitien, eli korvausvetenä menee kalkkivettä, joka on rakennettu TM:n bio-calciumilla ja RO vedellä
Viimeksi muokannut Kalakaverit, 20:23, 27.09.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Katalysaattori
Pahoittelut allekirjoittaneen virheestä. Vanhasta muistista meni. Eli täällä siis menee (tällä kertaa tarkistettuna paketin kyljestä) doserin tautta 3:lla kanavalla nestemäistä Bio-Calcium Actifia ja kalkkivesihän sehdään toki TM:n Pro-Coral Kalk mömmöllä. ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
-
- Member
- Viesti:
Kerrotaan taas kuulumisia välillä.. Oltiin viikonloppuna Caribiassa (kylpylä turussa) yötä ja siellähän on se 5000 litrainen merivesiakvaario. Arvatkaa vaan kuka oli nenä kiinni lasissa aina kun mahdollista. Taskulamppukin oli mukana jos menis yöllä sinne vähän kurkkimaan, mutta uni yllätti kun oli ensin uinut 5h putkeen.
Nyt viikonloppuna olis tarkotus mennä tampereelle ja päästä kyläilemään jonkun harrastajan luona. Vaikea vaan keksia jotain aikaa mikä sopisi kaikille. Saas nähdä miten käy. Jos ei onnistu niin otan skootterin ja hurautan takaisin jokupäivä! ;P
Pitäisi varmaan järjestää jotain merivesiharrastajien yöretkiä sinne caribian allasta tutkimaan. Mitäs mieltä? ;DD

Pitäisi varmaan järjestää jotain merivesiharrastajien yöretkiä sinne caribian allasta tutkimaan. Mitäs mieltä? ;DD
100 litraa sekalaista ja 60 litraa rapuja. C:
+ leopardigekot Bindi ja Venus.
-
- Member
- Viesti:
Rupesin taas miettimään että olisko sittekin helpompi tehdä ala-allas.. Mulla olis tommonen 60 litranen tuolla ihan tyhjänpanttina. Käviskö se siihen tarkotukseen..?
Akun systeemin nähtyäni sydän saatto jättää pari lyöntiä välistä, oli meinaan sen verran johtoja!
Kyllä se siitä sit valkeni ku vähän katto paremmin, ja meinasin et ehkä se kuitenkin onnistuis multakin..
Akun systeemin nähtyäni sydän saatto jättää pari lyöntiä välistä, oli meinaan sen verran johtoja!

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Alkaa kuulostaa suunnitelmalta
Ei sitä johtohässäkkää kannata säikähtää, olisi sen voinut siistimminkin tehdä
Ala-altaaksi tuollainen 60 litrainen käy loistavasti ja siihen on helppo rakentaa tarvittaessa kupla-ansa mikäli se osoittautuu tarpeelliseksi. Ilmankin pärjää, mikäli ylivuodon saa kohtalaisen kuplattomaksi ja mikäli vaahdotin ei päästä kuplia karkuun, mutta sellaisen asentaminen tyhjään altaaseen ei suurta vaivaa tuota. Pääaltaaseen tarvitsee sitten porata läpiviennit ja rakentaa parista lasinpalasesta ylivuotolaatikko. Suosittelen henk. koht. tekemään samalla vaivalla kaksi läpivientiä, jolloin voit asentaa toiseen reikään varavientiputken sille varalle että toinen läpivienti tukkeutuu.
Jotkut lasiliikkeet poraavat myös valmiita altaita, mutteivät ota vastuuta siitä hajoaako allas porattaessa. Jotkut akvaarioliikkeet tekevät myös läpivientejä. Jotkut harrastajat myös ovat tehneet itse läpivientinsä, joten heiltäkin saattaa saada apua. Lappoilmiöön perustuvaa, altaan reunalle asennettavaa ylivuotolaatikkoa en suosittele, sillä ne ovat aika riskialttiita verrattuna kiinteään ylivuotolaatikkoon.

Jotkut lasiliikkeet poraavat myös valmiita altaita, mutteivät ota vastuuta siitä hajoaako allas porattaessa. Jotkut akvaarioliikkeet tekevät myös läpivientejä. Jotkut harrastajat myös ovat tehneet itse läpivientinsä, joten heiltäkin saattaa saada apua. Lappoilmiöön perustuvaa, altaan reunalle asennettavaa ylivuotolaatikkoa en suosittele, sillä ne ovat aika riskialttiita verrattuna kiinteään ylivuotolaatikkoon.
-
- Member
- Viesti:
Sitä mä pelkäänkin jos allas hajoo poratessa.. Itse en sitä koskaan suostuis tekeen, joten täytyis joku hommata se hoitamaan. Taaaaaai, sit myyn ton pois ja ostan semmosen missä olis jo ne reiät..? Tuli muuten mieleen et onko sillä väliä et minkälaista lasia akvaario on? Käykö ihan "tavallinen lasi"? 

-
- Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Karkaistua ei ainakaanmerenneito94 kirjoitti:Sitä mä pelkäänkin jos allas hajoo poratessa.. Itse en sitä koskaan suostuis tekeen, joten täytyis joku hommata se hoitamaan. Taaaaaai, sit myyn ton pois ja ostan semmosen missä olis jo ne reiät..? Tuli muuten mieleen et onko sillä väliä et minkälaista lasia akvaario on? Käykö ihan "tavallinen lasi"?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Joo, kuten V154 sanoi, karkaistu lasi ei käy. Se menee poratessa tuhannen siruiksi koko lasi. Akvaariolasi on yleensä tavallista float-lasia, jota saa myös low-iron versiona (kaupallinen nimi Optiwhite). Jos kuitenkin teet/teetät altaan alle 10mm lasista, ei Optiwhiten ero tavalliseen lasiin ole niin suuri että siitä kannattaa paljoa ylimääräistä maksaa. Kannattaa kysellä tarjouksia akvaarioliikkeistä ja esimerkiksi Porin akvaariokeskusta voin suositella lämpimästi. Tosin kyllä sen valmiinkin akvaarion saa aika pienellä rikkotumistodennäköisyydellä porattua.
-
- Member
- Viesti:
Äh, eikö joku vois tulla vaan tekeen kaiken valmiiks ja sit lyödä avaimet käteen.. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Merenneito, vähän heittää asiasta mutta ooks asunu kankaanpääs pari vuotta? 

-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
...meriakvarisi iloitsee sinä päivänä, kun keksitään 'kuminauhasähköjohto', joka olisi aina mahdollisimman lyhytmerenneito94 kirjoitti:Akun systeemin nähtyäni sydän saatto jättää pari lyöntiä välistä, oli meinaan sen verran johtoja!Kyllä se siitä sit valkeni ku vähän katto paremmin, ja meinasin et ehkä se kuitenkin onnistuis multakin..

Sähkösopan kanssa pitää myös muistaa sähköturvallisuus, eli pistorasiat kunnolla vedestä piiloon. Vettä ei saa valua vahinkotilanteessakaan johtoa tai mitään kaapin pintaa pitkin pistorasiaan, eikä mitään vesiroiskeitakaan saa osua. On muuten vaikea yhtälö, ala-altaan puolella kun roiskii pientä suolaa yllättävän helposti dursojen, vaahdottimien ja muiden härveleiden kuplantuotannon takia. Ihan jo tästä syystä sähköt menevät epäesteettiseen solmuun useimmissa alakaapeissa kun kaikki johdot eivät yllä sekä siistiin että nättiin, puhumattakaan käytännölliseen paikkaan

Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Onneksi suurpakkauksissa myytävät nippusiteet on keksitty-Alix- kirjoitti:Ihan jo tästä syystä sähköt menevät epäesteettiseen solmuun useimmissa alakaapeissa kun kaikki johdot eivät yllä sekä siistiin että nättiin, puhumattakaan käytännölliseen paikkaan

-
- Member
- Viesti:
Ei kyllä oo sielläpäin koskaan asuttu. Kuin, kuulostanko joltakulta tutulta?V154 kirjoitti:Merenneito, vähän heittää asiasta mutta ooks asunu kankaanpääs pari vuotta?

-
- Member
- Viesti:
Nyt muuttui suunnitekmat taas ja päätinkin tehdä mahd. yksinkertaisen toteutuksen. ( Saas nähdä kuinka yksinkertainen tästä loppujenlopuksi tulee..
)
Eli valaisimeksi ajattelin tätä.. http://www.shop-meeresaquaristik.de/pro ... ll1efumvj3
Toimiiko?
Vaahdottimen valinnassa saatte te auttaa. Ala-allasta ei sittenkään tule, joten joku altaan reunaan kiinnitettävä tai joku, te varmaan tiedätte paremmin.
Joku mahd. yksinkertainen ja pieni kiitos!
Streamit yritän metsästää käytettynä jostain. Mallilla ei kai ole kauhesti väliä, eikö ne ole aika samanlaisia kaikki? Vai meeneekö pahastikkin metsään?
Aktiivihiilellä varustettu suodatin olis kuitenkin varmaan hyvä olla, joten sellainen siis. Käykö ihan tavallinen eheim pickup? Vai täytyykö olla joku erikois suodatin..?
Pinnantasaaja olis kans hakusessa, siinäkin tarvisin hieman apua..
Kalkkiveden lisääjän osaan itse varmaankin väsätä. 
No siinä ainakin alkuja. Vähän tää on asioiden toistamista, mutta koittakaa kestää.

Eli valaisimeksi ajattelin tätä.. http://www.shop-meeresaquaristik.de/pro ... ll1efumvj3
Toimiiko?
Vaahdottimen valinnassa saatte te auttaa. Ala-allasta ei sittenkään tule, joten joku altaan reunaan kiinnitettävä tai joku, te varmaan tiedätte paremmin.

Streamit yritän metsästää käytettynä jostain. Mallilla ei kai ole kauhesti väliä, eikö ne ole aika samanlaisia kaikki? Vai meeneekö pahastikkin metsään?
Aktiivihiilellä varustettu suodatin olis kuitenkin varmaan hyvä olla, joten sellainen siis. Käykö ihan tavallinen eheim pickup? Vai täytyykö olla joku erikois suodatin..?
Pinnantasaaja olis kans hakusessa, siinäkin tarvisin hieman apua..

No siinä ainakin alkuja. Vähän tää on asioiden toistamista, mutta koittakaa kestää.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: ---
- Viesti:
Tuo valo on ihan hyvä,mulla samanlainen (tosin 60cm;nen).Ja aktiivihiilet on minun altaassa kivasti sukkisten sisällä ja se killuu tuolla altaassa ja hyvin pelittää.
Pinnantasaaja ei ole,eikä näillä näkymin tulekaan. Kalkkivettä en edelleenkään lisää,vaan se menee sitten TM; Bio calsiumin muodossa jauheena...
Pinnantasaaja ei ole,eikä näillä näkymin tulekaan. Kalkkivettä en edelleenkään lisää,vaan se menee sitten TM; Bio calsiumin muodossa jauheena...
-
- Advanced Member
- Viesti:
Tämä pinnantasaaja ei ainakaan hinnallaan huimaa ja ollut ainakin Aqualungilla käytössä: http://www.fish-street.com/dual_senor_e ... ory_id=139. Myös striimit löytää tuolta kalakadulta kohtuu edukkaasti, tosin pienellä varauksella koska niissä on maailmalla raportoitu olevan sähkövuoto-ongelmia. Vielä kun löytäisin taas sen linkin kyseisestä varoituksesta... Suomessa ei ilmeisesti ole vielä moisia ongelmia havaittu.
Pinnantasaajan hankintaa suosittelen todellä lämpimästi, koska jatkuva vedenpinnan tasaaminen käsin sitoo aika paljon. Esimerkiksi viikon lomareissut voi unohtaa kokonaan, jollei löydä jotakuta lisäämään vettä altaaseen paria kertaa päivässä.
Tavallinen sisäsuodatin käy hyvin aktiivihiilien sijoitupaikaksi ja kuten narm ehdotti, hiilet voi myös laittaa virtaukselliseen paikkaan sukkahousuun roikkumaan.
Pinnantasaajan hankintaa suosittelen todellä lämpimästi, koska jatkuva vedenpinnan tasaaminen käsin sitoo aika paljon. Esimerkiksi viikon lomareissut voi unohtaa kokonaan, jollei löydä jotakuta lisäämään vettä altaaseen paria kertaa päivässä.
Tavallinen sisäsuodatin käy hyvin aktiivihiilien sijoitupaikaksi ja kuten narm ehdotti, hiilet voi myös laittaa virtaukselliseen paikkaan sukkahousuun roikkumaan.
Hankin Aqualungin rohkaisemana tuon saman kalakadun pinnantasaajan. Moitteettomasti on toiminut. Tosin ne kiinnitysmuovit on melkohepposta tekoa. Omani rikoin jo ennen paikalleen asennusta:) Noh, hyvin se anturi tossa pihtienkin kanssa kiinni pysyy.
Pinnantasaaja ei ole mikään pakollinen varuste, mutta helpottaa arkea ihan hitosti.
Pinnantasaaja ei ole mikään pakollinen varuste, mutta helpottaa arkea ihan hitosti.