Allas hukkuu levään

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

hannujakerttu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Allas hukkuu levään

Viesti Kirjoittaja hannujakerttu »

Apua!
En enää tiedä mitä tehdä... Allas on juwelin ja käytössä on juwelin oma suodatin. Valo on päällä n. 11 tuntia. Kaloina on 10 kardinaalitetraa, 4 albiinomonnista, taistopoika ja kaksi taistotyttöä. Allas hukkuu levään... viherlevä on vallannut ihan koko altaan ja kaikki kasvit... näky on kamala. Kalat on jotenkin apaattisen oloisia... vesiarvoja en ole vielä mitannut... tuo juwelin suodatin on jotenkin omituinen... kun sen putsaa niin se toimii alkuviikon ihan ok, pintavesi kiertää koko altaassa mutta sitten se alkaa hiipuun ja loppuviikosta vesi liikkuu enää vain suodattimen edessä. Kyselisin neuvoja miten tästä kannattaa jatkaa? Kasvit ja muutama kanto jotka tuolla on, on luultavasti roskiin heitettävässä kunnossa. Kun nyt putsaan hyvin tuon altaan niin miten jatkan jotta uutta levää ei tule? Ostin altaaseen uuden lampun, nyt kahdella putkella kun edellinen on vain yksiputkinen. Sitten ajattelin uusia noita kasveja ja ehkä laittaa hiilarilevittimen. Eniten mieltäni vaivaa tuo suodattimen omituinen käytös. Miksi se menee niin nopeasti tukkoon? Mulla olis nurkassa yksi käyttämätön eheimin aquaball, kannattaisiko se laittaa tuon juwlin oman suodattimen tilalle vai lisäksi? Auttakaapa viisaammat, mitä teen?? :cry: [:I]
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Re: Allas hukkuu levään

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Minkäkokoinen akva? Olisiko ulkosuodatin mahdoton ajatus? Levänsyöjäkaloja? Ainakin ensihätään raapi kaikki näkyvä levä ja imuroi pohja ja kaikki levähöttö pois. Mulla ei kokemusta juwelin suodattimista mutta haulla löytyy mielenkiintoisia juttuja suodattimen irroittamisesta.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
hannujakerttu
Junior Member
Junior Member

Allas on 120 litrainen ja tuohon en halua ulkosuodatinta. Levänsyöjäkaloista en tiedä mitä tuon kokoiseen voi laittaa. En viitsisi turhaan tuota suodatinta repiä pois jos sen tukkeutuminen olisi estettävissä jotenkin.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

http://www.akvaariojalintu.com/index.ph ... 96/p/12251

Tuolla nyt ens alkuun leväopusta, opiskele. Putsaa joka päivä kaikki levä ja pimennä akvaario. Jo muutaman päivän-viikon täyspimennys voi tehdä ihmeitä. Laita vaan se toinen suodatinkin lisäksi. Vaihda vettä 50% kerran, kaksi viikossa. Laita vedenhoitoaine kuitenkin, mutta älä lannoita pimennyksen aikana. Mitäs muuten laitat sinne viikottain?
Jos asut Helsingissä vie vesinäyte vaikka Helsingin Akvaariokeskukseen, niin selviää mitä vedestä puuttuu/on liikaa ja hoito-ohjeet sen mukaan. Voi joutua kokeilemaan yhtä ja toista konstia ennenkuin homma klaaraantuu.
hannujakerttu
Junior Member
Junior Member

Iso kiitos. Mennään näillä eteenpäin... asun Tampereella. Käytän vedenparannukseen Sera aquatania ja kasveille profitoa tai pmdd:tä vuorotellen. Vettä vaihdan kerran viikossa n. vajaa puolet. Huomenna kun pesen altaan ja heitän kasvit roskiin niin pimennänkö silti tuon altaan viikoksi? Luulen että kovin montaa kasvia ei jää jäljelle huomisen siivouksen yhteydessä.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Heitä vaan kasvit pois ja lappoa pohja ja putsaa lasit, mutta älä sitten sen enempää pese akvaariota. Pimennä pariksi päiväksi.
Onkohan suodattimen roottoripesä tukossa/putsattu, pääsetkö siihen käsiksi? Muuten aika omistuista jos alle viikossa virtaus hiljenee noin paljon. Tai sitten se vaan on niin surkea, voi olla että ton aquaballin lisääminen auttaa jo paljon. Pistä puhaltamaan pintaa pitkin, että vesi liikkuu kunnolla.
Sittenhän on kaikenmaailman levänpoistoaineet, mutta niistä mulla ei ole kokemusta, en ole itse ikinä käyttänyt.
Haulla löytyy varmaan lukuisia ketjuja aiheesta.
hannujakerttu
Junior Member
Junior Member

Minäkään en haluaisi noita levämyrkkyjä käyttää. Olis kiva saada allas tasapainoon ihan luomukonstein. Tuo juwelin oma suodatin on suunnattu just niin että pinta liikkuis mahdollisimman paljon. Se vaan hidastuu jo parissa päivässä. Ja se on putsattu sisältäkin ne roottorinpesät ym. Se on vaan p*ska suoraan sanottuna... välillä ei tahdo edes käynnistyä... lisään sinne tuon eheimin kaveriksi. Mikä olis paras paikka tuolle toiselle suodattimelle vai onko sillä väliä?
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Ota se suodatin vaan irti.Nehän on niin isoja kohlojakin viemässä turhaan tilaa. Ostat ulkosuodattimen ja sen kaveriksi sisäsuodatin.Sit lopetat niiden lannoitteiden käytön joksikin aikaa.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Miksi ihmeessä pitäisi hävittää toimiva suodatin, kun ongelma saattaa vain olla liian vanhassa suodatinmateriaalissa? Itse lähtisin koittamaan suodatinmateriaalien vaihdolla. Yksi kerrallaan ja pitkin väliajoin luonnollisesti.
eeroq
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Voin kertoo et mun mielest noi JUWEL:in omat suodattimet on ihan p****ja. Liian tehottomii ja mun mielest hankala putsata. Sinuna repisinkoko p****n pois. [}:)]
hannujakerttu
Junior Member
Junior Member

Missään nimessä suodattimen sienet ei oo liian vanhoja, ne on kaikki uusittu. Mutta voisiko juuri toi olla syynä leviin kun uusin ne kaikki vaan viikon välein? Ja muuten silti suodattimen teho häviää parissa päivässä vaikka sisus on uusittu... kumma juttu....
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Laita se toinenkin suodatin pyörimään rinnalle kun kerran epäilet nykyisen suodattimen toimintaa. Voisit koettaa käyttää sitä Juwelia ilman suodatusmateriaalia, kunhan toinen suodatin on pyörinyt pari viikkoa, niin sitten selviää onko vika pumpussa (takuuseen) vai liian tiiviissä materiaaleissa. Itse laittaisin lopulliseksi ratkaisuksi vaahtomuovia siihen Eheimiin ja täyttäisin Juwelin sintratulla lasilla, jolloin se on käytännössä huoltovapaa. Itselläni on sintratulla lasilla täytettyjä, irrallisia ja kannettomia Juweleita käytössä 3 kpl ja kyllä niiden kuuluu toimia pomminvarmasti eikä vaatia viikottaista huomiota.

Joidenkin vedenparannusaineina myytävien tuotteiden, kuten EasyLifen ffm,on kerrottu tarraavan joillakin ikävästi suodatimateriaaliin ja liettävän sen. Varmista, ettet käytä mitään tällaisia "vesi ensin samenee ja sitten kirkastuu" -tyylisiä aineita jotta tämä reaktio voidaan sulkea pois.

Sitten se valon laatu. Tästä on mielipiteitä yhtä monta kuin kirjoittajiakin, ja se mikä toimii toisella voi olla ihan susi toisella, mutta yleisesti ottaen putkien vaihto on hyvä ajatus jos levää on ongelmaksi asti. Mitä tavallisempiin vaihtaa niin sen varmempaa, itse olen "rauhoittanut" monta allasta ihan 840-865-tyyppisillä putkilla. 11h pitäisi olla ihan hyvä valaisuaika mutta voit myös kokeilla lyhentää sitä tunnilla tai kahdella.

Osta kasveiksi mahdollisimman helppoja ja varmoja lajeja. Konnanputki, vesisaniainen ja amerikankilpukka ovat omia suosikkejani leväongelmatilanteissa. Miekkakasveista pysyisin hetken erossa tai ostaisin toisen harrastajan vedessä kasvattamia.

Vielä epäilisin ihan yksinkertaimpia selityksiä eli ylilannoitusta ja yliruokintaa.Millainen rutiini näissä on? Entä millä ruokit? Mitä materiaalia pohjahiekka on?
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Maisun neuvo on hyvä, mutta en poistais kaikkia suodatinmateriaalia, vaan käyttäisin Maisun neuvomaa massaa ja levyn karkeaa vaahtomuova pitämään virtauksen kohtuullisena bakteerien kiinnittymiselle. Jos lika muuttuu lietteeksi, ei suodattimessa ole elävää bakteerikantaa. Syynä voi olla hapenpuute liian hitaasta virtauksesta johtuen.
hannujakerttu
Junior Member
Junior Member

Miten tuo ihan käytännössä tapahtuu toi sintratun lasin käyttäminen? Mitä se on ja miten se suodattimeen laitetaan? Ihan vaan kaadetaan sinne pömpeliin vai jossain pussissa?
Mulla on toi ruokkiminen varmaan liian runsasta... kaksi kertaa päivässä ja ehkä hieman liikaa kerralla, yritän vähentää määrää... vedenvaihtopäivä on paastopäivä. Ruokina on kaikkea.. hiutaleita, pellettiä, tablettia ja omatekemää räxiä.. ihan kaikkee...
Valaistukseksi haluaisin arcadian original tropicalin ja fresh waterin. Tykkään siitä valonsävystä... tällä hetkellä altaassa on vasta yksi putki, olen ostamassa siihen tuota toista putkea...
Pohja on bilteman hiekkaa..
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Toi sintrattu lasi on vain yksi esimerkki erilaisista biologisen suodattimen massoista. Massat laitetaa suodattimen koreihin tai jos sellaista ei ole niin pussi on hyvä vaihtoehto. Löydät massavaihtoehtoja ja ohjeita haulla "biologinen suodatus".
hannujakerttu
Junior Member
Junior Member

Eli kun mulla on isommassa altaassa eheimin ulkosuodatin johon just uusin noi makaroonit niin siitä jäi yli noita kumpiakin eli niitä palloja ja niitä makarooneja. Voisinko täyttää tuon juwelin niillä? Ja sit laittaa kaveriksi sen aquaballin..
Maisu
Elite Member
Elite Member

En tiedä ymmärsinkö minä vai te väärin, mutta kertauksen vuoksi ehdotin siis:
1) ensin laittamaan molemmat suodattimet pariksi viikoksi yhtä aikaa
2) sitten kokeilemaan tyhjällä Juwelilla, onko vika tosiaan pumpussa vai materiaaleissa - pumppuhan pitää vaihtaa jos se on rikki
3) sitten, kun pumpun toiminta on varmaa, Juweliin kannattaa laittaa sintrattua lasia ja jättää Eheim useammin puhdistettavaksi roskankerääjäksi vaahtomuoveilla.

Kyllä myös vaahtomuovi on biologinen suodatinmateriaali, mutta se tukkeutuu silloin aivan eri tahtiin kuin sintrattu lasi. Ei tarvitse olla niitä kaikkein kalleimpia palloja vaan mikä tahansa käy, mutta näinkin pieneen tilaan laittaisin kyllä ihan sitä sintrattua lasia. Itselläni, kun suodattimetkin ovat irrallisia, on matsku ihan vain kaadettu pönttöihin mutta toki sen voi pussittaa johonkin verkkopusseihin. Päällimmäisenä minulla on parin sentin paksuinen vaahtomuovilevy. Kannettomiin tällaisiin suodattimiin voi tökätä jotain kasviakin vielä päällimmäiseksi tai huonekasvin pistokkaita kasvamaan altaasta ulos (haulla (esim. "kasvisuodatin") löytyy sopivia lajeja).
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mörrikkä kirjoitti:Miksi ihmeessä pitäisi hävittää toimiva suodatin, kun ongelma saattaa vain olla liian vanhassa suodatinmateriaalissa? Itse lähtisin koittamaan suodatinmateriaalien vaihdolla. Yksi kerrallaan ja pitkin väliajoin luonnollisesti.
Siksi ,kun ne vie niin paljon tilaa. Just irroitin itse 120l juwelin suodattimen ja se vei tilaa yllättävän PALJON!Oli sitten kuinka tehokas tahansa,pikkasempiakin on markkinoilla ja vielä tehokkaampia... [;)] .Siksi.
hannujakerttu
Junior Member
Junior Member

Narm, kerro mitä laitoit tilalle tuohon 120 litraiseen??
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Sori Maisu, en ole mistään lukemistani akvaariokirjoista tai netistä lukenut asiasta tietävien kirjoituksia vaahtomuovilevyjen biologisuudesta, mutta päinvastaisia mielipiteitä perusteluineen kylläkin.
läsi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja läsi »

Mulla on kans samainen ongelma. Kyseessä Juwel 240l.
Narm, miten kovasti suodatin oli kiinni, kun irroitit sen. Yritin omaani, mutta tuntuu olevan tosi jämäkästi lasissa kiinni ja en oikein uskalla vain "repiä" sitä. Se kyllä kierrättää hyvin, mutta myös toi leväongelma vaivaa. Joku ehdotti joskus, että antaisi sen kierräättää vettä vain tyhjänä ja lisäisi toisen suodattimen. Onko siinä järkeä?
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

läsi kirjoitti:Mulla on kans samainen ongelma. Kyseessä Juwel 240l.
Narm, miten kovasti suodatin oli kiinni, kun irroitit sen. Yritin omaani, mutta tuntuu olevan tosi jämäkästi lasissa kiinni ja en oikein uskalla vain "repiä" sitä. Se kyllä kierrättää hyvin, mutta myös toi leväongelma vaivaa. Joku ehdotti joskus, että antaisi sen kierräättää vettä vain tyhjänä ja lisäisi toisen suodattimen. Onko siinä järkeä?
Oli tosi tiukassa. yhteensä 8 silikonitäplällä kiinni.4takana+4 sivussa. Alimmat oli siinä kohtaa missä suodattimessa on se "raja" siellä alhaalla hiekka rajan lähellä. Fileerausveitsellä hankasin niin kauan ,että irtosi.Toiset kuulemma käyttäny siimaa.Mutta tuolla lähti,meni kauan irroittamisessa kun allaskin on niin hankalassa paikassa ja vielä vedet sisällä :) .Mut kannatti,sillä nyt on huomattavasti enempi tilaa kaloilla.
Maisu
Elite Member
Elite Member

R_R kirjoitti:Sori Maisu, en ole mistään lukemistani akvaariokirjoista tai netistä lukenut asiasta tietävien kirjoituksia vaahtomuovilevyjen biologisuudesta, mutta päinvastaisia mielipiteitä perusteluineen kylläkin.
Perusteluksi minulle riittää loistavasti, että sintrattuun lasiin ja vaahtomuoviin muodostuu prikuulleen samaa lopputuotetta. Miten ihmeessä siis vain toinen voisi olla biologinen materiaali? Ilman biologista toimintaa vaahtomuovissa pitäisi olla tunnistettavassa olomuodossa olevia roskia ja paljon kookkaampaa materiaa kuin sintratussa lasissa, ja tämänhän voi jokainen "perustella" itselleen ihan käytettyä patruunaa katsomalla ettei näin ole. :D

Toki luen mielenkiinnolla sinunkin päinvastaiset perustelusi.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Miten vanha akvaario on kyseessä? Jos suodattimen koko sisus uusitaan viikon välein, niin ei tee hyvää bakteerikannalle, tai siis lähinnä sitä bakukantaa ei sinne suotimeen ehdi kertyä ollenkaan.
Juwelin suodattimista puhutaan paljon pahaa, eikä ihan syyttä. Mä taitaisin itse vaihtaa sinne jonkun tehokkaan tilalle, esim. Eheim 2048 tai Aquabee 500: n.
Tampereella kun asut, niin käy Viherkalassa mittauttamassa vesiarvot.
Maisu: Easy lifen ffm tekee liman suodattimeen vain jos se suodatin on valmiiksi skeidainen. Niinhän sen kuuluukin toimia, se pyrkii puhdistamaan altaasta ylimääräiset p...skat pois ja samalla tekemään pinnoille kalvon johon hajottajabakteereiden on hyvä kiinnittyä. Turha mollata toimivaa ja hyvää tuotetta. Sen jatkuvasti kasvava ja jo nyt valtavan suuri myynti osoittaa että se on erinomaisen hyvä tuote, joka tekee juuri sen minkä lupaakin. Siitähän on peräti tehty jo markkinoille plagiaattikin, mikä on melkoisen selvä merkki siitä että Easylifen pojat ovat osuneet kultasuoneen tuon tuotteen kanssa. Ja ei, en viitsisi aloittaa taas tästä samasta asiasta vääntämistä jälleen kerran, vaikka niin somasti tuon täkysi heititkin.
Tuotteella on muutamia käyttäjiä jotka eivät ole olleet tyytyväisiä ja tuhansia jotka ovat. Eiköhän sen pitäisi kertoa riittävän selkeästi millainen tuote on kyseessä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Mari kirjoitti:Miten vanha akvaario on kyseessä? Jos suodattimen koko sisus uusitaan viikon välein, niin ei tee hyvää bakteerikannalle, tai siis lähinnä sitä bakukantaa ei sinne suotimeen ehdi kertyä ollenkaan.
Juwelin suodattimista puhutaan paljon pahaa, eikä ihan syyttä. Mä taitaisin itse vaihtaa sinne jonkun tehokkaan tilalle, esim. Eheim 2048 tai Aquabee 500: n.
Tampereella kun asut, niin käy Viherkalassa mittauttamassa vesiarvot.
Maisu: Easy lifen ffm tekee liman suodattimeen vain jos se suodatin on valmiiksi skeidainen. Niinhän sen kuuluukin toimia, se pyrkii puhdistamaan altaasta ylimääräiset p...skat pois ja samalla tekemään pinnoille kalvon johon hajottajabakteereiden on hyvä kiinnittyä. Turha mollata toimivaa ja hyvää tuotetta. Sen jatkuvasti kasvava ja jo nyt valtavan suuri myynti osoittaa että se on erinomaisen hyvä tuote, joka tekee juuri sen minkä lupaakin. Siitähän on peräti tehty jo markkinoille plagiaattikin, mikä on melkoisen selvä merkki siitä että Easylifen pojat ovat osuneet kultasuoneen tuon tuotteen kanssa. Ja ei, en viitsisi aloittaa taas tästä samasta asiasta vääntämistä jälleen kerran, vaikka niin somasti tuon täkysi heititkin.
Tuotteella on muutamia käyttäjiä jotka eivät ole olleet tyytyväisiä ja tuhansia jotka ovat. Eiköhän sen pitäisi kertoa riittävän selkeästi millainen tuote on kyseessä.
Suodattimien limaantuminen ei ole minun juttuni, vaan kuten kirjoitin, näin on kerrottu esim. tässä: www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=41&t=105390 . Tässä ketjussahan ongelman nimi oli nimenomaan suodattimen liian pikainen tukkeutuminen johon tämä on yksi mahdollinen selitys. En voi jättää sitäkään vaihtoehtoa mainitsematta mahdollisimman kattavassa vastauksessa vain siksi ettei joku tuotteen entinen kauppias satu asiasta pitämään. Tällainen tuote on markkinoilla joten siitä on voitava pystyä keskustelemaan normaalisti ilman jatkuvia provoja ja lapsellisia mielenilmauksia.

Eheimin 2048 ja 2052 olen ymmärtänyt olevan niin voimakkaasti puhaltavia suodattimia että niistä ei juurikaan ole biologisiksi suodattimiksi. Mitään tarvetta uuden suodattimen ostamiseen ei muutenkaan ole, kun palat loistavan ja todella monipuolisen biologisen suodatuksen järjestämiseen ovat jo kasassa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”