Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja R_R »

"Ovat vähän niin kuin "koekaloja" " En usko, että ihan oikeasti ajattelet noin. Pienikin nitriitti määrä lyhentää kalojen elinikää ja terveysriski suurenee huomattavasti myös tartunta vaara koekalan sairastuttua.
Mutta jos akvaariossa ei ole nitriittiä, ei kaloilla ole mitään vaaraa. Tervetuloa akvaariohulluksi! [;)]
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja They2 »

Kiva tietää, että olen ''ylikypsyttänyt'' akvaarion. Kiitos R_R tiedoista. Pitääkö tota akvaa ruokkia ammoniakilla, kun jossain vaiheessa nitriitti näyttää nollaa.

Tietääkö kukaan miksi roskakotilot ei kuole tohon nitriittiin?
Angel86
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Angel86 »

Akvaariossa ei ole ollut nitriittiä ainakaan kolmeen päivään :) Kypsynyt on kyllä monta viikkoa :mrgreen: Idea siis laittaa halpoja kaloja tonne eka eikä mitään 20 € kappale olevia kaloja. Mun mielestä ihan fiksua.
They2
Advanced Member
Advanced Member

Fiksua on, mutta kun ajattelee kalojen oman näkökulman mukaan niin ei sitten. Mutta, pakkohan on olla pioneerejä. [;)]
Angel86
Senior Member
Senior Member

Pakko olla joo. Aina jonkun pitää ekana olla :) Kaikki pitäisi vedessä olla kunnossa!Sitä vaan on tullu varovaiseksi ku mokaili alottelijana kesällä ekan akvaarion kanssa. Kaikki kalat melkein kuoli :/ Et kyllä sitä haluaa vähän kattoa ettei rahat hukkaan mene.
Angel86
Senior Member
Senior Member

Että noi intiaanisulat on ihanaa katseltavaa isossa akvaariossa. Uiskentelevat parvessa ympäri akvaariota. Ruokakin alkaa pikku hiljaa paremmin maittamaan :)
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: Tas

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

Pitää paikkaansa, mulla niitä 17kpl. pakko saada lisää, ovat 400:ssa pikkupurkissa
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
Milsku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Jälkiviisauksia..
Ostin käytetyn akvan jossa sattui olemaan partis ukko ja akka.. Kyselin että eikös ne ole lisääntynyt, ja ei ole kuulemma. Epäilen että 2kpl käärmekalaa oli osallisia asiassa ja myöskin se että akvassa ei silloin ollut kunnon luolia..
Noh akva tuli mulle ja meille sattui muutto samaan aikaan.. Ei ekaan kuukauteen kudusta tietoakaan niin en huolestunut. Ukolle hommasin jo uuden kodin ennen kuin edes akvan ostin koska tiesin että voi tulla ongelmia. Noh, muuton ja rempan tiimellyksessä en sitten saanut heti aikaiseksi lähettää viestiä että ukon saa tulla hakemaan. (tyhmä minä)
Tänään olin juuri kirjoittamassa sähköpostia ks. henkilölle että sais tulla, kun aloin funtsia koska olen ukon viimeksi nähnyt...
Edellispäivänä. Aloin etsiä ukkoa, n.30min kuumeisen taskulamppu kyyläyksen tuloksena kannon allahan se oli ja löyhyttelee vettä, kaiketi kutunsa päälle. [:I]

Sormet siis ristiin että saan sen pian pois ja muut kalat hoitais luonnollisen kiertokulun, ei riitä sydäntä karsimaan niitä kuitenkaan.
Nano Riutta <3
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Mä suosittelisin et hävität sen kudun.
Painin ite ton saman asian kanssa ku mulla väliaikasesti asu tyttö ja poika samassa altaassa. Ukkeli löytyi kannonkolosta kudun päältä. Totesin että on paljon parempi heittää kutu pois, kuin odottaa että sieltä tulee pikkuisia. Pikkuisia on hankala saada kiinni, niille on hankala löytää koti ja niitä ei raaski tappaa.
Aika paini siitä tuli kun kutua otin pois. Juurakko oli jo veden pinnalla eikä ukko hellittänyt otettaan. Nappasin pyrstöstä kiinni ja sitten se päästi irti. Kyllä se pari päivää mökötti, mutta toipui pian menetyksestään.
Angel86
Senior Member
Senior Member

Näköjään parempi vaan pysyä yks partamonni per allas ku ovat niin innokkaita kutemaan :D

Tänään helmirihmakalat muuttavat isompaan altaaseen :) Raukat varmaan taas sit ihan peloissaan ja värittömiä uudessa paikassa. Mut kyllä ne sen verran isoiksi näyttävät kasvavan et mukavampi niillä tuolla on uiskennella.

Sitä piti kysyä vielä, että onko kukaan vaihtanut soraa hiekkaan? Miten projekti onnistui? Meillä tarkoitus tässä lähiaikoina vaihtaa 240-litraseen hiekka soran tilalle. Ja olen koittanut ottaa selvää miten se kannattaisi tehdä...
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Mä oon vaihtanu ja hyvin onnistu. Kannattaa tehä puolet kerrallaan.
Pitää tulla joku päivä pällistelemään sun allasta nyt kun siellä asutaankin..
Angel86
Senior Member
Senior Member

Mauiwee kirjoitti:Mä oon vaihtanu ja hyvin onnistu. Kannattaa tehä puolet kerrallaan.
Pitää tulla joku päivä pällistelemään sun allasta nyt kun siellä asutaankin..
Mitä sä oot sit altaan väliin laittanut ettei hiekat hirveästi sekoitu? Vai tartteekohan siihen mitään laittaa? Hmm.

Juu, tervetuloa katsomaan :)
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Ei ne sekotu ellei oo mitään jättiläismäisiä hiekanpöllyttäjäkaloja. Jotkut on vaihtanu myös kaiken kerrallaan, ni en sit tie kumpi on parempi.

Ostin tänään tohon kääpiömonnisten miniparveen (5kpl) lisää asukkeja. Nyt niitä on 10 enkä oo koskaan aikasemmin nähny niitä noin aktiivisina päiväsaikaan. Kyllä ne on sitten söpiksiä.
They2
Advanced Member
Advanced Member

On noi kalat outoja, jotenkin aina tuntuu, että niillä on paljonkin tunteita, vaikka ei aina uskoisikaan. :)
Milsku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Tuossa altaassa on asunut yksinäinen haarniskamonni tyttö. Tänään sitten hain hänelle 2 aikuista kaveria, ollut nyt joku 2h altaassa ja tämä alkuperäinen vaan seuraa ja kiehnaa kiinni uusissa kavereissaan. On muuten hellyyttävää katsella kun sen ei tarvi olla enää yksin tai parveilla monnisten kanssa.

Nostin kannon pois altaasta ja kutuhan siellä oli.. Maalaisjärjellä kun aattelin, niin säästin muutaman pallon ettei ne heti kutis uudestaan. Pappa pääsi ämpäriin tapahtuman ajaksi, oli melkeen koko ajan tulossa käteen kiinni. Meni heti vahtimaan loppuja muniaan, kun pääsi takas altaaseen. Mun sydän tosin melkeen särkys, mut olis viel kamalempaa lopettaa poikasia. :(

Tilasin tänään kalajutusta malawi 3D taustan!! Sit kun se on asennettu ja vimpat kalat vielä hankittu on allas valmis =)
(1 sinirihma haaremin jatkoksi, timanttitetroja ja muutama leopardi monninen parven jatkoksi)
Nano Riutta <3
They2
Advanced Member
Advanced Member

Tota hiekkaa voi ihan hyvin vaihtaa yhdellä kerralla, säästää vaivaa ja aikaa. [;)]
Angel86
Senior Member
Senior Member

Juu, ehkä me vaihdetaan kaikki sit samantien. Onko vaarana et nitriitti nousee? Luulis et vedessä, laseissa ja suodattimissa olisi tarpeeksi bakteereja :)
They2
Advanced Member
Advanced Member

Ei se niin paha ole. Muussa akvassa ihan tarpeeksi niitä bakteereja. :)
Enintään pari ensimmäistä päivää seuraat hieman tarkemmin.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Jotku on ainaki laittanu sukkahousuissa vanhaa pohjasoraa muutamaks päiväks altaaseen.. mut en tie sit paljonko se vaikuttaa.

Iso urakka on ohi nyt. Vaihdoin kaikkiin altaisiin veden ja sisustelin sekalaa uusiks. Sit oli vielä ulkosuodattimen (ja letkujen) putsauksen aika. Aikamoista. Touhuilin reilu 3 tuntia :D Vois laittaa uuden kuvanki jahka toi tosta selkiää ja kasvit suoristuu.
Vähän harmittaa kun nyt on alkanu ilmestyä tonne sellasta ruskeeta rihmamaista levää. Otot muutti rapulasta tänään asiaa hoitamaan ja ne oikeen hyökkäilee sen levän kimppuun. Saa nähdä kauanko niillä menee kahdestaan ton kaiken popsimiseen :roll:
jippo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jippo »

Angel86 kirjoitti:Juu, ehkä me vaihdetaan kaikki sit samantien. Onko vaarana et nitriitti nousee? Luulis et vedessä, laseissa ja suodattimissa olisi tarpeeksi bakteereja :)
Suosittelen vaihtamista niin että laitat vaikka parit sukkahousut kiertoon ja täyteen sitä vanhaa soraa ja ne soramakkarat sinne hiekan joukkoon. Parin viikon päästä voit ottaa makkarat pois altaasta. Siinä sorassa on mielettömät määrät bakuja ja jos otat kaiken kerralla vaihtoon niin tasapaino järkkyy aika paljon. Toki jos sinulla on vähän kaloja niin ongelmaa tuskin tulee mutta ei vara venettä kaada [;)] . Samalla reseptillä olen itse vaihtanut useisiin altaisiin hiekat ilman ongelmia, viime viikonloppuna virta-altaaseen hiekat soraksi.

Ja terve vain kaikille, uskaltaako maskusta kaukaa tänne edes tuppautua :? .
They2
Advanced Member
Advanced Member

Uskaltaa, tervetuloa vaan joukkoon, itsekin täältä metsiköstä moikkaan, eli Liedosta.

Tuli sitten tänään vahvistus. Pääsen riparille Tahkolle laskettelemaan hyvän kaverin kanssa, jee. :D
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: Tas

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

Mauiwee kirjoitti: Iso urakka on ohi nyt. Vaihdoin kaikkiin altaisiin veden ja sisustelin sekalaa uusiks. Sit oli vielä ulkosuodattimen (ja letkujen) putsauksen aika. Aikamoista. Touhuilin reilu 3 tuntia :D
tarttis tosiaan viikolla vaihtaa altaiden vedet ja putsata suotimia isohko pino yms, siinä menee aina noin 2 täyttä päivää mukavasti
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Kuinka moni teistä kuuluu Turun Akvaarioydistykseen? TAY on ihan mielenkiintoisen oloinen ja olen itsekin harkinnut liittymistä.
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
They2
Advanced Member
Advanced Member

En ole liittynyt. Voisi kyllä liittyäkin... Eikös ollut puhetta yhdessä liittymisestä? Itse tulisin mukaan, jos kimpassa toi tehtäisiin. :mrgreen:
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Eiköhän se sitten ole vaan mentävä seuraavaan kuukausikokoukseen, joka on torstaina 18.11. klo 19.
Aiheena akvaarioviljelyn salat.
Ketkäs kaikki on mukana?
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”