Mullakin on ollut hieman ongelmana hidaskasvuisuus joillakin kasveilla...jossain vaiheessa ne kasvoi vauhdilla mutta nyt tuntuu taas, ettei millään. Toisaalta yksi syy voi olla iso tiikerilumme ja ääliömäinen määrä pistiaa pinnalla, kasvit eivät ole saaneet valoa riittävästi. Käytän itse myös PMDD:tä mutta vaihtelen välillä. Viimeksi laitoin Pro Fitoa mutta se loppui, joten olen miettinyt myös tuota Seachem Flourishia...
Ja ongelmana on myös pitkään ollut sellainen ruskea höttömäinen levä kasvien pinnoilla, ihan kun kasvit olisivat hirveän pskan peitossa...Se vähentyi ehkä hiukan kun laitoin toiseen ulkosuodattimeen turverakeita muttei poistunut kokonaan. Ärsyttävää höttöä.
Mari kirjoitti:Puhuin nyt nestemäisestä raudan lisäyksestä. Sen rautanaulan on todettu olevan melko hyödytön raudan lähteenä kasveille. Rauta on siinä väärän muotoisena.
Arvasin. Meillä vesimiekat ovat tykänneet noista rautanauloista, jota juurien seassa on. kestää ns. ikuisesti siellä.
Siis fito kerran viikossa ja ferro päivittäin. Fitoa saa myös viiden litran kanisterissa, jolloin tulee selkeästi halvemmaksi kuin pikkupulloissa ostettuna. Ferrosta suurin koko taisi olla 500 ml.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
maisu kirjoitti:Kyllähän siinä selvästi on liian vähän valoa.
Niin minäkin veikkaisin. Vesisaniainen on ainakin niin vaatimaton kasvi ravinteiden suhteen ettei siinä voi olla kyse kuin valon määrästä.
Minä olen kokeeksi pidentänyt valaistusaikaa neljääntoista tuntiin (kahdella loisteputkella kerrallaan) ja hyvin tuntuvat kasvit kasvavan. Akvaario on perustettu vajaat kolme kuukautta sitten, eikä pohjalannoituksen (kerros hiekan alla) lisäksi ole muuta tarvittu. Hiilidioksidi-lisäystä en ole elämäni aikana ikinä edes kokeillut. Levää ei ole ollut mainittavasti vieläkään missään vaiheessa. En minä sitten tiedä mitä olen tehnyt "nykyaikaisten teknologia-oppien" vastaisesti, mutta kasvit ja kalat ovat ainakin viihtyneet. Ehkä minulla on siten alitehoinen suodatus, vanhanaikaiset valot, väärät vesiarvot tai sitten joku muu on pahasti pielessä? http://img179.imageshack.us/img179/2538/aq1a300.jpg
KrisAnn. Ehkä sen takia sinulla ei ole akvassa levää, koska veteen ei ole päästetty ravinteita, vaan ne ravinteet on pohjassa. Siksi levät eivät pysty käyttämään sitä ja ei kasva. Eikä kalastokaan näytä olevan päätä huimaavan iso. Kaunis ja tyylikäs allas kyllä.
They2 kirjoitti:KrisAnn. Ehkä sen takia sinulla ei ole akvassa levää, koska veteen ei ole päästetty ravinteita, vaan ne ravinteet on pohjassa. Siksi levät eivät pysty käyttämään sitä ja ei kasva. Eikä kalastokaan näytä olevan päätä huimaavan iso. Kaunis ja tyylikäs allas kyllä.
Niin, ne 16 punasilmätetraa, haarniskamonnit ja partis eivät tuossa kuvassa näy. Kumma kyllä että anubiakset ja jaavansaniaiset (sekä myös vesisaniainen kannon päällä joka työntyy kannen raioista ulos) kasvavat huimaa vauhtia vaikka eivät saa pohjasta ravinteita, jotain muuta pitää siis olla vialla?
KrisAnn: Jännä juttu on mullakin se, että ne kaksi allasta, joissa on hiilidioksidilisäyksenä itse tehty kiljupullo ja toisessa se tetran pullo, jota painetaan kun muistetaan, voivat kasveineen kaikista parhaiten. Kun taas isoin allas, jossa on hiillidioksidia kaasupullosta lisättynä, kasvit eivät nyt suorastaan voi huonosti muttei ne erityisesti hehkeitäkään ole. Ja siellä on jotain helkkarin sittihöttöä kasvien lehdillä ollut jo kauan. Kaikkiin laitetaan nestemäinen lannoite joka toinen päivä. Eli näin erilailla voi periaatteessa samanlailla hoidetut altaat kukoistaa tai ei kukoistaa ja näköjään pitää paikkansa; mitä vähemmän on viimeisen päälle-tekniikkaa ja huolellista hoitoa, sen paremmin allas voi...
Hitaasti kasvavat, esmes anubiakset ottaa tupsulevät helposti lehtiensä syrjään kiinni.
Valaistuksesta et kertonut mitään. Yleensä tupsulevien synty on enemmän kiinni valaistuksesta kuin ravinteiden puutteesta/oikeellisuudesta. Auringonvalo on yksi pahimmista tupsulevien kasvattajista. Samoin mitkälie bilteman halpisloisteputket...
Mistä johtuu että turkkilevä valtaa aina ja aina uudestaan vallisnerian. Vesiarvot on kohdallaan niitä nyt en ala luettelemaan. Tällä hetkellä laitan profitoo ja lannotetabletteja ja aurinko ei pahemmin akvaarioon paista.
Millä ton levän sais kuriin, peseminenkään ei oikein onnistu kun sen verta hauras toi kasvi.
Valaistuksella eikä muilla vesiarvoilla ei pitäisi olla turkkilevän kasvuun vaikutusta, lähinnä kuona-aineet vedessä vaikuttavat. Onko altaassa paljon kansoitusta? Useita veden vaihtoja vaan.
Kuinka vaativia kasveja voisi ottaa jos akvan olosuhteet olisivat tälläiset;
-akva on 120 litrainen, korkeus 45 cm
-valaistusesta huolehtii 3x18 wattiset putket
-pohjalla bilteman karkeampaa
-lannoitteena huolehtii Easy-Life Easy-Carbo, Easy-Life Pro-Fito, JBL 7-kuulat isojuurisille kasveille ja mahd. Easy-Life Ferro
-aktiivisella hiilarilevittimellä toimiva kiljupullo
tinzue kirjoitti:Valaistuksella eikä muilla vesiarvoilla ei pitäisi olla turkkilevän kasvuun vaikutusta, lähinnä kuona-aineet vedessä vaikuttavat. Onko altaassa paljon kansoitusta? Useita veden vaihtoja vaan.
Levänsyöjäkalat, leväbarbi?
Vettä vaihdetaan vähän alle puolet kerran kahes viikos (255litranen potta) ja valaistus voi kyllä olla vähemmällä. Kakat imuroidaan öpaut joka toinen päivä, ja tuolla nyt on 2 partamonnia pahimmat saastuttajat , täytyis peittää tota valoa vähäm.
Kerrohan nyt hyvä ihminen, millanen se sun valaistus siellä altaassa on. Tieto siitä, että siellä on 3*18w putket ei paljoa auta.
Normi päivänvaloputket kasvattaa levää aika kiukulla. Akvaariokäyttöön tarkoitetut putket ei ollenkaan. Jos kerrot, mitkä putket sulla on, niin apua voisi löytyä sieltä.
Joo, siis valaistus olisi 1 osram perus päivävaloputki, 1 arcadia tropical ja 1 fresh water, jos ne nimet ny oikein meni. Ja mistään levästä ole puhunut...
Jep, jep Mulla tuli mieleen allas jossa kansilasi ja siinä valaisinkotelo, sinne sitten se paperi. Papereitakin on monenlaisia Tais mennä niin kauas itse aiheesta että annetaanko olla? Toiset on vain luonteeltaan hieman varovaisempia kuin toiset
Se, että jos minä olen väärässä, niin ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä olisit oikeassa.