Sukarapurupatus

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
tpraut
Senior Member
Senior Member
Viestit: 812
Liittynyt: 00:00, 05.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja tpraut »

Kuva

Sain näpättyä pari päivää vanhasta mehiläisestä kuvan. :)
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Voi pientä mehiläisalkua! Hyvä kamera sulla.
Mä itse tiirailen vauvoja suurennuslasilla. Lähinnä siksi, että tutkin onko tiikerisukarapuvauvoilla oranssit silmät. Olen löytänyt sekä musta- , että oranssisilmäisiä. Kasvavat muuten hitaammin kuin muut lajit, mistäköhän johtuu, sitäpä en tiedä.
Täytyy taas mennä tutkimaan/kääntämään sivustoja....
tpraut
Senior Member
Senior Member
Viestit: 812
Liittynyt: 00:00, 05.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja tpraut »

vallumaarit kirjoitti:Voi pientä mehiläisalkua! Hyvä kamera sulla.
Mä itse tiirailen vauvoja suurennuslasilla. Lähinnä siksi, että tutkin onko tiikerisukarapuvauvoilla oranssit silmät. Olen löytänyt sekä musta- , että oranssisilmäisiä. Kasvavat muuten hitaammin kuin muut lajit, mistäköhän johtuu, sitäpä en tiedä.
Täytyy taas mennä tutkimaan/kääntämään sivustoja....
Hyvää kameraa tuo ei ole nähnytkään ja ihme että edes noin tarkka kuva onnistui tuolla pokkarilla. Järkkärihän oisi ihan kiva, mutta kun ovat niin törkeän kalliita...
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Jaksoin kahlata topicista peräti kolmanneksen tähän aikaan ja sitten hyppelin tänne loppuun asti. Kiinnostaisi kovasti nuo siniset rapuset. Miten eroavat noista tavallisista maatiaisista? Olisiko niitä jollakin tarjolla?

Mitä muuten ovat nuo "tavalliset maatiaiset"? Kun lisääntyvät hulluna, mutta ovat enemmän kuvissa leväsukarapujen kuin vihersukasten näköisiä.
AnnaS
Senior Member
Senior Member
Viestit: 959
Liittynyt: 18:07, 26.04.2007
Paikkakunta: Tuusula

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

^ Tarkoitatko sinisillä Blue Bee -sukarapuja? Niistä on tietoa esim. täällä: http://www.planetinverts.com/Blue_Bee_Shrimp.html
Ei taida kukaan tietää minkä lajien risteymä maatiainen on, mutta itse veikkaisin että yksi esi-isistä on helmisukarapu. Itselläni on vaaleansinisiä helmiä ja niillä on osalla juuri saman näköisiä punertavia pisteitä kuin leväsukaravuilla.
Britchen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 08:14, 01.11.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja Britchen »

^ On muuten tosi hieno kuva noilla sivuilla. :D
208l myydään + 40l rapula♥
AnnaS
Senior Member
Senior Member
Viestit: 959
Liittynyt: 18:07, 26.04.2007
Paikkakunta: Tuusula

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Blue Beet ei ole kaikki sinisiä, vaan niistä löytyy jonkun verran eri värejä, punertavaakin. Jollain ulkkisfoorumilla oli niistä juttua ja niitä kehuttiin helpoiksi ja sopeutuviksi. Sen kehujan altaassa ne vaan olivat hyvin piilottelevia. Toinen taas kertoi, että hänen Blue Beensä ovat esillä koko ajan. Laji on niin uusi, ettei siitä taida vielä olla kovin täsmällistä tietoa saatavilla. Jotkut saksalaiset verkkokaupat pitävät niitä listoillaan, eikä hintakaan ole huikea. Oliskohan ollut 7 euron luokkaa? Maarit varmaan muistaa paremmin. :P
Britchen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 08:14, 01.11.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja Britchen »

vallumaarit kirjoitti:tutkin onko tiikerisukarapuvauvoilla oranssit silmät.
Haha siistiä :D
208l myydään + 40l rapula♥
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Tulisukaset eivät kanna enää yksikään munia. Olen yrittänyt kyttäillä, näkyisikö jossain päin allasta poikasia, mutten ole löytänyt. Kai ne ovat vain niin hyviä piiloutumaan. :)
Kuinka kauan muuten niiden munien kantaminen yleensä kestää? Ihmeen kauan niitä mammarapuja tuolla näkyi. :P
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
ABK
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 19:39, 18.10.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raisio

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja ABK »

Joulutonttu kirjoitti:Kuinka kauan muuten niiden munien kantaminen yleensä kestää?
Tulisukarapunaaras kantaa munia yleensä 3-4 viikkoa.
32l rapula, itse rakennettu 20l rapula ja 140l seura-akvaario
AnnaS
Senior Member
Senior Member
Viestit: 959
Liittynyt: 18:07, 26.04.2007
Paikkakunta: Tuusula

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

^^ Tulisukavauvat on ensimmäisen viikon ajan ihan piilossa, mutta sen jälkeen niitä voi nähdä varsinkin sammaleissa. Tämä: http://www.midori-sg.com/product_view.php?pid=485 on ihan loistavaa poikasruokaa. Se ei samenna eikä pilaa vettä, vaikka sitä jäisi syömättä. Se sisältää mm. altaalle hyödyllisiä bakteereita, ja sekä poikaset että aikuiset tuntuvat suorastaan rakastavan sitä. Sen pitäisi vähentää poikaskuolleisuutta huomattavasti ja minun on helppoa uskoa se. Olen itse käyttänyt tätä nyt jokusia viikkoja ja yhtäkkiä raidallisia poikasia onkin joka mutkassa ja juurenkäkkyrällä keikkumassa. :D Täältä http://www.aquamoos.de/product_info.php ... acter.html sitä ainakin saa.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

^ Kiitos AnnaS vinkistä! :) Täytyy varmaan kokeilla.
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
ABK
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 19:39, 18.10.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raisio

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja ABK »

20l rapulaan ilmestynyt pienenpieni, noin 3 mm pitkä sukaravun näköinen öttiäinen vaikka yksikään rapu siinä altaassa ei ole kantanut munia 8O Olisikohan tullut toisesta rapulasta neulaheinän mukana?
32l rapula, itse rakennettu 20l rapula ja 140l seura-akvaario
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Hassu juttu, äsken kun vaihdoin vesiä tuolta 128L akvaariosta nii löysin kuivuneen sukaravun kelluvien liuskavesisaniaisten päältä.
Oliskohan reppana säikähtäny jotain kalaa jossain vaiheessa ja hypänny vahingossa noitten isojen saniaisten päälle ja ei ollu sitten tarpeeksi nopeasti päässy loikkaamaan takasi veteen vaan on kerenny kuivumaa hengiltä. :(
No äsken heitin nuo isoiksi kasvaneet saniaiset roskiin ja jätin tonne kaksi pientä taimea, joten ei pitäs olla vähään aikaan vaaraa että ravut kuivuis tonne päälle.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Tuossa kuvaa rapulasta tällä hetkellä:
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2864490.jpg
Intianmantelipuunlehti on pohjalla (kiitos Mörrikälle kaupoista!) ja kasvit ovat rehevöityneet. Olen kyllä käyttänyt altaaseen Easy Carboa (suositusta hieman pienempänä määränä tosin), kun en sen ja rapujen kanssa ole huomannut mitään ongelmaa.
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja bj »

Hieno allas. Eikö nuo neontetrat jahtaa rapuja lainkaan, kun ravut näkyy olevan niistä huolimatta näkösällä? Mulla joskus oli tovin mustaneoneja kirsikoiden altaassa ja kirsikat oli äkkiä maastoutuneet tyystin, sen verta kiivaasti mustaneonit niitä koitti pyydystellä. Mustaneonit lahjoitinkin aika äkkiä pois, kun siihen aikaan koitin kasvatella niitä kirkuvan punaisia ja ne parhaat oli ekana ruokalistalla värikkyytensä takia..
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Kiitos bj! :) Neonit eivät jahtaa rapuja ollenkaan, ja ravut viihtyvät hyvin näkösällä neoneista huolimatta. Ainoastaan ruoka-aikaan neonit tunkevat melko ärhäkästi pohjatabletille, mutta silloinkin sukaset rohkeasti tekevät hyökkäyksen tabletin luo ja raahaavat sen suojaisampaan paikkaan ateriaa varten. :mrgreen: En ole kyllä yhteiselossa huomannut mitään häikkää. :)
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja bj »

Niihän ne kalat saattaapi olla erilaisia, ehkäpä mulla oli harvinaisen nälkäisiä ne mustaneonit :D . Mutta noista sukaravuista, nuo mustavalkeat mullakin oli ollessaan yhdessä kirsikoiden kanssa aika hanakoita ruokarosvoja. Pelletit ne vei aina kirsikoilta ja niillä on usein tapana raahata se oma pikkuinen rapupelletti jonnekin sivummalle kasvin lehddelle tms eli hyvin omistushaluisia ovat verraten kirsikoihin, joita useita söi samaa pellettiä. Eikä kirsikat kuskaile ruokiaan.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
AnnaS
Senior Member
Senior Member
Viestit: 959
Liittynyt: 18:07, 26.04.2007
Paikkakunta: Tuusula

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

^ Olen huomannut ihan saman, eli tulisuat ja mehiläiset kuskaavat ruoan muilta turvaan, mutta kirsikat, sakurat, keltaiset sukaravut (kirsikoita nekin) ja tiikerit syövät sulassa sovussa samasta ruokapalsta. Tulisuat saavat joskus ruoan ääressä aikaan oikein kunnon käsirysyn - vai pitäiskö sanoa sukarysyn. :mrgreen:
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja bj »

Jee, sapuskasta oikein nahistellaan välillä täälläkin mustavalkeiden kesken.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Olen huomannut saman myös! Tulisuat kiikuttavat ruuan nopeasti sivuun, mutta kirsikat syövät sen sovussa keskenään. AnnaS:n mainitsemia sukarysyjä näkyy tulisukien kesken ruoka-aikaan paljonkin. :mrgreen:
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Nyt on alkanut tehdä kauheasti mieli nuita sakuroita. 8O
Risteytyvätkö kirsikoiden/tulisukien kanssa (en löytänyt sakuraa risteytymistaulukosta)? Menevätkö vesiarvovaatimukset sen verran yksiin, että voi ylipäätään samaan altaaseen laittaa?
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Ei risteydy tulisukien kanssa, mutta kirsikoiden kanssa kyllä, koska ovat itse asiassa kirkaanpunainen värimuoto kirsikasta. Lopputulos olisi vaan se, että sekarotuiset jälkeläiset ovat sitten tavallisia kirsikoita, eikä niitä voi myydä eteenpäin sakuroina. Vesiarvovaatimukset on aika lailla samat, en tiedä kuinka vaikuttaa punaiseen väriin, kun olen kokeillut vasta yhessä altaassa. Siinä on ph 7 ja vähän ylikin, lämpötila 23-24 enkä koveta vettä. Kauniin punaisia ovat ja lisääntyvät.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

^ eli kirsikan ja sakuran risteytyksistä tulee pelkästään kirsikoita?
Ehkä täytyy hankkia joskus viides allas sakuroita varten. :roll:
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

En ole varma tuleeko "vain" kirsikoita, tai paremmanvärisiä kirsikoita, tai haaleampia sakuroita, mutta ei niitä ainakaan voi myydä eteenpäin sakuroina, koska ovat risteytyksiä.
Kanta voi yleisväriltään toki parantua ja omalle silmälle iloksi tulla enemmän ja paremmanvärisiä punaisia!
Kokeiluna varmasti mielenkiintoinen.
Lukittu

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”