Uudelleen aloitus?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Uudelleen aloitus?
Siis en ala. Akvaarioharrastus loppui kuin "seinään" reilu vuosi sitten. Kaikki akvaariot myin ja mielettömän määrän tavaraa kanssa. Ja mitä minä nyt teen...- haaveilen akvaariosta.
En tiedä,ihan hullua, toivottavasti tämä menee ohitse. Ei muuten kun ärsyttää miten äkkipikainen sitä on, ei olisi pitänyt myydä tavaroita jos vaikka ei kaloja oisi vähään aikaan pitänytkään.Että tämmöstä tänne.
En tiedä,ihan hullua, toivottavasti tämä menee ohitse. Ei muuten kun ärsyttää miten äkkipikainen sitä on, ei olisi pitänyt myydä tavaroita jos vaikka ei kaloja oisi vähään aikaan pitänytkään.Että tämmöstä tänne.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Uudelleen aloitus?
Nythän voit suoda itsellesi joululahjaksi uudestaan akvaarioharrastuksen aloittamisen
ja sitten, jos jossain vaiheessa innostus taas lakkaa niin akvat vaan tyhjäksi odottamaan uutta innostusta.

Olen aloittanut uudelleen ties kuinka monta kertaa ja nyt taas. Yksi pieni akvaario on ollut lajiakvaariona monelle örkille ja käytössä tiettävästi n. 30 vuotta, mun käytössä n. 15 vuotta eikä silikoneja vieläkään vaihdettu
Vuosi sitten jo meinasin laittaa mutta sitten tulikin muutto eteen, olin tietysti ostanut jo eheimin 2252 ja 2217 valmiiksi isompaakin akvaariota varten ja myinkin ne sitten avaamattomina. Nyt hain viime viikolla samat laitteet taas, tällä kertaa liikkeestä kun viimeksi tilasin Saksasta. No nyt tuolla on akvaarion alku pörisemässä kellarissa. Samoin muuton takia jäi perustamatta merivesiallas johon myös ehdin hankkia jo ~500 eurolla tekniikkaa, myin sitten muuttokiireissä tavarat pois ja aloin suunnitella isompaa. Nyt on merivesiprojekti jäissä koska on niin pahuksen kallis projekti.

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Haluan muistuttaa yhdestä asiasta. Kalatkin ovat lemmikkejä. Minusta mitään eläintä (kala, koira, kissa, hiiri, lisko yms.) ei pidä ottaa ja antaa tuosta noin vaan pois. Olen joskus itse joutunut luopumaan kaloista kun eivät sopineet yhteen (olin tyhmä ja tietämätön, myönnän), eikä ollut tilaa uudelle akvaariolle ja kaneista jouduin nyt lupumaan allergian takia. Kuitenkin eläin pitäisi ottaa sillä asenteella, että sen myös hoitaa loppuun asti, eikä kierrätä miten milloinkin huvittaa. Jos on aika varma, että taas jossain vaiheessa taas kyllästyy ja antaa pois, ei minusta kannata ottaa ollenkaan. Kyllä kaloillakin joku arvo on. Jos haluaa akvaarion kuitenkin, niin voi aina perustaa vaikka kasviakvaarion tms.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
^ Sen takia lykkäsin tämän akvaarion laittoa kun asunto vaihtui 3 kertaa muutaman vuoden aikana. Ei taida olla yhtään tuttavaakaan lähistöllä mihin saisi kaloja aina muuton ajaksi eikä oikein liikkeeseenkään viitsis viedä. No nyt ei tarvi enää muuttaa kun on asunnon koko seitsenkertaistunut siitä ensimmäisestä
Mutta kaloja on tullut kierrätettyä ja kiertäähän niitä täälläkin myyntipalstoilla. Pidän niitä enemmänkin harraste-eläiminä ja aika harva täällä pitää kaikkia kaloja koko niiden elinkaarta, vaikka hienoa ja suotavaa se olisikin.

Koiralle tai kanille kodinvaihdos merkitsee aika paljon isompaa asiaa, kalat tuskin kauheasti ymmärtävät tai ahdistuvat akvaarionvaihdosta joten itse en ole ottanut mitään tunnontuskia niiden myymisestä tarvitsevalle. Tottakai ostaessa on lähtökohtana pitää kala, mutta joskus suunnitelmat voivat muuttua.
Jos akvaarionpito nyppii ala kasvattaa vanhoissa purkeissa gerbiilejä. Hetken kuluttua muistat miten stressivapaata kalanpito olikaan.
Jos akvaarionpito nyppii ala kasvattaa vanhoissa purkeissa gerbiilejä. Hetken kuluttua muistat miten stressivapaata kalanpito olikaan.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Mies
Vaikka kalalle akvanvaihto ei merkitse välttämättä isoa asiaa, kalat stressaantuvat niiden turhasta siirtelystä.Ojanpohja kirjoitti:Koiralle tai kanille kodinvaihdos merkitsee aika paljon isompaa asiaa, kalat tuskin kauheasti ymmärtävät tai ahdistuvat akvaarionvaihdosta joten itse en ole ottanut mitään tunnontuskia niiden myymisestä tarvitsevalle. Tottakai ostaessa on lähtökohtana pitää kala, mutta joskus suunnitelmat voivat muuttua.
Äläs sano, ripsarit eivät ole vieläkään antaneet anteeksi kun puoli vuotta sitten siirrin allasta ja vaihdoin sisustuksen peilikuvaksi...
/jari
-
- Advanced Member
Niin, välillä tuntuu että kaloillakin on tunteet ja kaikki, vaikka mitään tieteellistä pohjaa asialla ei olisi.
Tunteista tiedä, mutta jotenkin se on sykähdyttävää havaita muutos vaikkapa älykkäämmästä päästä olevien kirjoahventen käyttäytymisessä silloin kun kutuparista toinen kuolee.
/jari
meillä on isoin kultis vähän huonossa jamassa vaikka luultiin jo että se parantuisi niin ei tänä aamuna oli taas asiat huonosti, mutta siis niin kyl kalat jotain älyää, koska tälläkin hetkellä muut kultikset uiskentelevat sen luona ja tökkivät hieman päällä ja eivät tule syömään ellen tiputa ruokaa niiden ja hepulin luokse. liikuttavan näköistä kun huolehtivat kaverista, vaikka se onkin muita 20 cm isompi 

84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
-
- Member
- Akvaarioseurat: PAK
Miks ei niillä vois olla??They2 kirjoitti:Niin, välillä tuntuu että kaloillakin on tunteet ja kaikki, vaikka mitään tieteellistä pohjaa asialla ei olisi.
Just luin vanhaa juttua, jossa sanottiin, että kaloilla näitä ei vaan oo kauheesti tutkittu..
Mutta kyllä mäkin pidän vähän eri asiana jonkun kissan, tai koiran omistajanvaihdosta, ku jyrsijän tai kalojen.
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
No vähemmän sille on tieteellistä pohjaa, ettei niillä muka olisi minkäänlaisia tunteita.
Tuon tutkiminen on vaan aika hankalaa, kun ensin pitäisi pystyä määrittelemään, mitä ne "tunteet" oikein yleismaailmallisesti ovat, lajista riippumatta. Kalan tunteet on varmaan aika erilaiset kuin ihmisen, tai kärpäsen, tai mustekalan. Ja sitten kun niitä kalalajejakin on ihan kauhean monta, ja ne eroavat toisistaan kauhean paljon... Ja kaiken huipuksi pitäisi ottaa huomioon vielä sekin, että saman lajin eri yksilöt voivat olla persoonaltaan, ja siten tunteiltaankin aika erilaisia.

500-litrainen seurala.
Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
-
- Advanced Member
Sanjalla oli hyvä pointti.
Enkä väittänytkään että kaloilla ei olisi. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Starting Member
No nyt se sitten on, akvaario 250 litraa. Siis on niin ihana ja "kotoinen" olo... Nyt tuon pidän ja en sitten anna homman karata käsistä. Näin hyvä. Kiva käytettynä ostettu, paljon miljoonakaloja ja hyväkuntoiset kasvit.