Kasvivalutussuodattimesta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
- Sukupuoli: Mies
Re: Kasvivalutussuodattimesta
Onko ne laatikon reiät kuinka väljät?
Kumitiiviste sitten liittimen rungon ja laatikon väliin. Kiristysmutterin kierteiden läpi pääsee vesi, joten sitäpuolta ei oikein saa tiiviiksi tilkittyä.
Kumitiiviste sitten liittimen rungon ja laatikon väliin. Kiristysmutterin kierteiden läpi pääsee vesi, joten sitäpuolta ei oikein saa tiiviiksi tilkittyä.
Miksi tuollaisia liittimiä? Jos haluaa hyvän niin silloin kannattaa laittaa oikeita PVC-läpivientejä. Jos haluaa halvan ja silti toimivan niin sitten kannattaa hakea biltemasta tai jostain veneilytarvikeliikkeestä "pöytäläpivientejä".
- Liitteet
-
- 25-430_l.jpg (2.95 KiB) Katsottu 906 kertaa
/jari
Kävin hakemassa läheisestä sähköliikkeestä nämä läpiviennit, enhän minä edes tiennyt miltä ne näyttää. Myyjä nämä minulle antoi.
Eli sekin kertonee että ne on tarkoitettu johonkin ihan muualle kuin tekemään vesitiiviitä liitoksia...
/jari
Mä ajattelin ehkä vähän tyhmästi, että ne pitäis olla vesitiiviitä jos leikitään sähkön kanssa..
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
Meille tehtiin loppukesästä tommonen viritys:
Eli 2 x 40cm kukkalaatikkoa. Läpivienteinä pukiliikkeestä PVC -istukat 25mm. ja niihin putket. Toinen pari putkia on ihan vain sen varalle, jos alemppi menee syystä tai toisesta tukkoon. Ei ole tarvittu. Ylemmässä on lekasoraa (jossa siis kasvit kasvavat) ja alemmassa pinnassa hienoa valkosita suodatusmattoa ja alla karkeaa suodatusmattoa. Pumppuna (muistaakseni) 1200l/h kiertovesipumppu altaan pohjalla, mutta koska nostokorkeutta pumpulta on ~1 metri (50cm alllasta + 60cm ilmaan), niin varsinainen kierrätysteho on paljon alhaisempi. Kaikki liitokset on tehty ruuvikiristeisesti ja tiivistetty silikonilla. Varmuuden vuoksi.
Eli 2 x 40cm kukkalaatikkoa. Läpivienteinä pukiliikkeestä PVC -istukat 25mm. ja niihin putket. Toinen pari putkia on ihan vain sen varalle, jos alemppi menee syystä tai toisesta tukkoon. Ei ole tarvittu. Ylemmässä on lekasoraa (jossa siis kasvit kasvavat) ja alemmassa pinnassa hienoa valkosita suodatusmattoa ja alla karkeaa suodatusmattoa. Pumppuna (muistaakseni) 1200l/h kiertovesipumppu altaan pohjalla, mutta koska nostokorkeutta pumpulta on ~1 metri (50cm alllasta + 60cm ilmaan), niin varsinainen kierrätysteho on paljon alhaisempi. Kaikki liitokset on tehty ruuvikiristeisesti ja tiivistetty silikonilla. Varmuuden vuoksi.
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
Zaphoodilla hieno VALMIS kasvivalutus, oon kade. Mä olen tehnyt tätä kesäkuusta asti ja nyt se pitää vettä. Laitoin niihin puserrusliittimiin sellaiset leveämmät kumirinkulat väliin ja kierretiivistenauhaa. Alkoi vesi pysyy sisällä laatikossa. Nyt ollaan siinä vaiheessa, että voisi alkaa kohta laittelee käyntiin. Pientä fiksausta enää
Sitten kuvia tiedossa 

Tässä ollut nyt muutamia viikkoja käytössä tuo kasvivalutussuodatin, ja joitain juttuja olen pannut merkille, mitä täällä muutkin ovat puhuneet.
-Ph näyttäisi olevan entistä vaikeampaa saada pysymään alhaalla.
-Ja tuo suihkuputki pitää välillä irrottaa ja pulloharjan kanssa harjailla puhtaaksi.
-Eheimin compact -kiertovesipumppu on muuten hyvä, mutta siinä on niin isot reiät että sinne putkeen menee paljon isoja roskia, ja tuohon malliin on hankala saada mitään mattosuodatinta ympärille. Ensin minulla oli siinä ympärillä sukkahousuviritys mutta se oli 2 kertaa päivässä tukossa. Nyt väkersin siihen onnettomilla taidoillani mattosuodatuslevystä "kotelon" ja katsoo alkaako se toimimaan vai pitääkö keksiä joku muu ratkaisu. Ongelmia minulle tuossa mallissa tuottaa se että ne reiät on siinä siellä takana.
-Ph näyttäisi olevan entistä vaikeampaa saada pysymään alhaalla.
-Ja tuo suihkuputki pitää välillä irrottaa ja pulloharjan kanssa harjailla puhtaaksi.
-Eheimin compact -kiertovesipumppu on muuten hyvä, mutta siinä on niin isot reiät että sinne putkeen menee paljon isoja roskia, ja tuohon malliin on hankala saada mitään mattosuodatinta ympärille. Ensin minulla oli siinä ympärillä sukkahousuviritys mutta se oli 2 kertaa päivässä tukossa. Nyt väkersin siihen onnettomilla taidoillani mattosuodatuslevystä "kotelon" ja katsoo alkaako se toimimaan vai pitääkö keksiä joku muu ratkaisu. Ongelmia minulle tuossa mallissa tuottaa se että ne reiät on siinä siellä takana.
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
Miten sulla pH on ajettuna alas? Jo se on hiilarilevityksellä, niin tuo valutin lisää PALJON kaasujenvaihtoa, joten CO2:sta menee rutkasti enemmän. Putket on ihan just sen näköiset, et ne kuljettaa akvaariovettä. Menoputki tosin paljon likasempi kuin paluuputki (tarkoittaako se et suodatin toimii?). En ole jaksanut stressata, jos/kun näyttävät tukkeutuvan, niin sitten rassataan puhtaaksi.Piia85 kirjoitti: -Ph näyttäisi olevan entistä vaikeampaa saada pysymään alhaalla.
------------
Mulla on kiljupullo jonka olen laittanut ihan normaaliin aktiivilevittimeen kiinni mutta pakko keksiä joku tehokkaampi systeemi.Zaphood kirjoitti:Miten sulla pH on ajettuna alas? Jo se on hiilarilevityksellä, niin tuo valutin lisää PALJON kaasujenvaihtoa, joten CO2:sta menee rutkasti enemmän. Putket on ihan just sen näköiset, et ne kuljettaa akvaariovettä. Menoputki tosin paljon likasempi kuin paluuputki (tarkoittaako se et suodatin toimii?). En ole jaksanut stressata, jos/kun näyttävät tukkeutuvan, niin sitten rassataan puhtaaksi.Piia85 kirjoitti: -Ph näyttäisi olevan entistä vaikeampaa saada pysymään alhaalla.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Mä tuon sulle täältä kotoa kuiviketurvetta, kokeillaan sitä?Piia85 kirjoitti:Mulla on kiljupullo jonka olen laittanut ihan normaaliin aktiivilevittimeen kiinni mutta pakko keksiä joku tehokkaampi systeemi.Zaphood kirjoitti:Miten sulla pH on ajettuna alas? Jo se on hiilarilevityksellä, niin tuo valutin lisää PALJON kaasujenvaihtoa, joten CO2:sta menee rutkasti enemmän. Putket on ihan just sen näköiset, et ne kuljettaa akvaariovettä. Menoputki tosin paljon likasempi kuin paluuputki (tarkoittaako se et suodatin toimii?). En ole jaksanut stressata, jos/kun näyttävät tukkeutuvan, niin sitten rassataan puhtaaksi.Piia85 kirjoitti: -Ph näyttäisi olevan entistä vaikeampaa saada pysymään alhaalla.