Juu tykkään vesikemiasta. Haluan sellaisen "kaiken mahdollisen kiertokulku" selonteon tai linkkivinkin.

Valvoja: Moderaattorit
Kaikki yhdisteet, mitkä ovat ionirakenteisia( eli suolat), johtavat sähköä liuettuaan veteen. Varmaan kalojen ruoista ja ulosteista syntyy niitä, joita ajanmittaa tulee lisää ja sähkönjohtavuus paranee.Substral kirjoitti:Mitattavissa on myös veden sähkönjohtavuus, joka muistaakseni kasvaa ajan kuluessa. Itse en ole montaa ajatusta uhrannut aiheeseen, mutta jokin veteen kertyvä aine (aineet) tuon lisääntyneen sähkönjohtavuuden aiheuttaa?
Jep - samaa mieltä. Kaikki riippuu kaikesta; kalojen määrästä, kasvien määrästä, suodatuksesta, CO2 määrästä jne. Tärkeintä on seurata vesiarvoja ja niiden perusteella miettiä vedenvaihtoväliä.They2 kirjoitti:Jokainen tavallaan, jos toi onnistuu omassa altaassasi, ei välttämättä onnistu muilla. Kokeileminen kannattaa. Riippuu myös kalastosta, jos on herkkiä kaloja, niin useammin vedenvaihto, jos kaloja vähän ha helppoja, voi vedenvaihtoja ehkä venyttää.
Voiko mielestäsi vedenvaihdon tehdä päivittäin?R_R kirjoitti:Vedenvaihtoa ei voi tehdä liikaa, jos nitraatti arvo ei laske alle 10 mg/l. Herkimmät kalat kuolee tai sairastuu, jos nitraatti on jatkuvasti yli 40 mg/l.
Joten vaihdetaan vettä silloin kun vesiarvot niin kertovat, eikö niin?R_R kirjoitti:pH laskee yleensä, jos vettä vaihdetaan harvoin, joten pH pitäminen 7,5 voi olla hankalaa (Platyt ja miljoonakala pH 7-8).
Joo, vähän OT. Mutta just nyt ne näyttää leikkivän.Elena_ kirjoitti:Menee vähän OT:ksi, mutta etkö Kypeli sanonut altaasi olevan 180l? Että mitä ne tiikerinuoliaiset siellä tekee??
Jos nuo kasvaa yli 10cm pituisiksi, vien ne takaisin akvaarioliikkeeseen jolloin ne toivottavasti päätyvät isompaan altaaseen.Elena_ kirjoitti:20 cm kasvavan aktiivisen parvikalan paikka ei ole 180l altaassa.
Tuolta löytyy valmiiksi ketju.Kypeli kirjoitti:Jos nuo kasvaa yli 10cm pituisiksi, vien ne takaisin akvaarioliikkeeseen jolloin ne toivottavasti päätyvät isompaan altaaseen.Elena_ kirjoitti:20 cm kasvavan aktiivisen parvikalan paikka ei ole 180l altaassa.
Otetaanko toinen ketju tälle aiheelle?
Kirjoitin: "Vedenvaihtoa ei voi tehdä liikaa, jos nitraatti arvo ei laske alle 10 mg/l." joten en ymmärrä kysymystäsi.Kypeli kirjoitti:
Voiko mielestäsi vedenvaihdon tehdä päivittäin?
Miksi nitraatin pitää olla alle 10? Kasvit tarvitsee nitraattia.
Itse asiassa harvoin tehty suuri vedenvaihto stressaa kaloja enemmän, kuin usein tehty. Akvaarion veden kemiallinen koostumus muuttuu koko ajan ja mitä pidempään vesi on vaihtamatta, sitä enemmän se muuttuu. Tämä muutos tapahtuu hitaasti joten kalat sopeutuvat siihen, mutta mitä tapahtuu kun sitten kuukauden päästä menet ja vaihdat sitä vettä reilusti (kolmanneksen tai puolet).. Veden laatu muuttuu radikaalisti yhtäkkiä -> stressi kaloilleKypeli kirjoitti:Viikottainen vedenvaihto on kyllä viimeinen asia mikä mulle tulisi mieleen oman tankkini kohdalla. Ellei muuta niin kasvit kyllä jää tynkäkasvuisiksi silloin, mutta jo itse vaihtaminen stressaa kaloja turhaan. Ja jos NO2 ja NO3 arvot ovat kohdallaan, niin miksi sitä vaihtamaan? Muista, että kasvit tarvitsee NO3, joten sitä on hyvä olla vedessä!Hyvä suodatus on toki pakko olla, jotta veden laatu ei kärsi. Mutta mistä me mitataan huonoa vedenlaatua ellei ammoniakista, nitriitistä ja nitraatista? Nitraattia pitääkin olla, joten jos NO2 on 0 ja NO3 <40 ppm niin minä en lähtisi vaihtamaan vettä.
Mahtavatko platysi ja miljoonakalasi poikia aina pian vedenvaihdon jälkeen?Kypeli kirjoitti:Omakohtaisesta kokemuksesta voin kertoa, että mulla on 180l Juwelin tankki ja vaihdan vettä 4 viikon välein. Kasvit kasvaa todella hyvin, kalat ovat terveitä mistä kertoo myös se, että plätyt ja miljoonakalat poikivat kuukausittain. Blogissani on kuvia tankista tällä vedenvaihtoviiveellä. Ei se mielestäni huonolta näytä.
Ja lopuksi pakko toki aina todeta, että vedenvaihtoväli on aina tankkikohtainen - mutta viikottainen vaihto on mielestäni aina liikaa.
Mielestäni olet tässä asiassa enemmän kuin väärässä. Parasta mitä kaloillesi voit tarjota on mahdollisimman tasaiset olosuhteet ja hoidon. Vesiarvojen vaihtelu on huomattavasti pienempää kun vaihdat mahdollisimman vähän (siis sen verran kuin on tarpeen) ja mahdollisimman usein. Iso vedenvaihto kerran kuukaudessa on huomattavasti huonompi vaihtoehto kuin kerrran viikossa vaihdettava pienempi määrä.Kypeli kirjoitti:Ja lopuksi pakko toki aina todeta, että vedenvaihtoväli on aina tankkikohtainen - mutta viikottainen vaihto on mielestäni aina liikaa.
Juu, siksi en vaihdakkaan paljoa vettä kerralla. 40l / 180l yleensä.Mari kirjoitti:Itse asiassa harvoin tehty suuri vedenvaihto stressaa kaloja enemmän, kuin usein tehty. Akvaarion veden kemiallinen koostumus muuttuu koko ajan ja mitä pidempään vesi on vaihtamatta, sitä enemmän se muuttuu. Tämä muutos tapahtuu hitaasti joten kalat sopeutuvat siihen, mutta mitä tapahtuu kun sitten kuukauden päästä menet ja vaihdat sitä vettä reilusti (kolmanneksen tai puolet).. Veden laatu muuttuu radikaalisti yhtäkkiä -> stressi kaloille
En voi sanoa näin. Kuten nyt viimeisin poikua joka tuolla on, niin on 2 viikkoa vaihdon jälkeen tulleet.Mari kirjoitti:Mahtavatko platysi ja miljoonakalasi poikia aina pian vedenvaihdon jälkeen?
Tästä olen samaa mieltä. Mutta ei kaloja voi poiskaan heittää, joten parasta mitä voin tehdä on pitää vesiarvot kohdillaan ja olla keskiarvoilla jotta jokainen voisi tuolla olla.Mari kirjoitti:Kalastosi kuulostaa turhan sekaiselta, platyt ja miljoonakalat haluaisivat kovaa ja emäksistä vettä ja muut kalasi hapanta ja pehmeää.
Harmillista, että tätä asiaa ei sen enempää otettu esille akvaarioliikkeessä kun nimenomaan varmistin ostaessa tuon parin, että miten soveltuu omaan altaaseen.Mari kirjoitti:Ja ei, tiikerinuoliaisilla ei pitäisi olla metrin pitkässä altaassa mitään tekemistä. Itse en raaskinut pitää niitä edes 1000 litraisessa kun allas näytti mielestäni isoille tikruille liian pieneltä...
Jos kypeli tikrut Uudesta akvaariosta osti, niin en usko että myyjä ahne ja piittaamaton oli. Uuden akvaarion omistaja on kyllä akvaariotietoinen ja kauppa varmaan Turun paras.Mörrikkä kirjoitti:Ikuisuusaihe. Kivoja ne tikrut tosiaan ovat, mutta nyt on akvaarioliikkeesi vain tahtonut rahaa myymistään tuotteista. Ei mitään ahneutta ja piittaamattomuutta kummempaa
Sieltä ostin juu. Olen kyllä käynyt siellä niin usein, että myyjä tuntee akvaarioni varsin hyvin ja hän seuraa myös blogiani. Suosittelen kauppaa kyllä.They2 kirjoitti:Jos kypeli tikrut Uudesta akvaariosta osti, niin en usko että myyjä ahne ja piittaamaton oli. Uuden akvaarion omistaja on kyllä akvaariotietoinen ja kauppa varmaan Turun paras.Mörrikkä kirjoitti:Ikuisuusaihe. Kivoja ne tikrut tosiaan ovat, mutta nyt on akvaarioliikkeesi vain tahtonut rahaa myymistään tuotteista. Ei mitään ahneutta ja piittaamattomuutta kummempaa