Silikoneista
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Silikoneista
Ihan loistavaa, kiitos hyvistä neuvoista! *hali* Oletan, että myös sinolia/asetonia saa K-Raudasta. Luen tottakai myös todella tarkasti sen silikoniputelin tuoteselosteen, tämä asia on mulle niin tärkeä. Ei muuta kuin siis shoppailemaan! 

Kyllä sinolia ja asetonia pitäisi löytyä k-raudan valikoimista. Kannattaa muuten samalla hankkia sopiva väline vanhan silikonisauman poistoon. Itse olen käyttänyt tuohon tarkoitukseen tapettiveitsen terää ja Handyn skrabaa.
-
- Starting Member
Kiitti vinkistä! (*Actimel-mainoksen tyypin äänellä*)
Mulla itselläni on entuudestaan mattoveitsiä, mutta ovatkohan ne liian teräviä? 

Terävyydestä on vain hyötyä silikonin poistossa (tylsällä ei tee mitään). Mattoveitsi on muuten ok, mutta ainakin omissa on sen verran lyhyt terä, että sitä on kovin vaikea saada tasaisesti lasia vasten ja jos sen irroittaa, on vaikea pidellä kiinni. Tapettiveitsestä kun voi ottaa pelkän terän käyttöön.
-
- Starting Member
Ehkäpä sitä voisi sitten varmuuden vuoksi hommata tuollaisen tapettiveitsenkin, kun nyt kerran menen ostoksille!
Kiitos ihan mielettömästi vinkeistä! Voin raportoida täällä sitten, miten operaatio onnistui 

-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Itse en uskaltaisi vaihtaa silikoneja altaassa jonka vesi painaa enemmän kuin 100 kg (100 l). Saumoja rasittaa valtava voima ja jos tehdasvalmisteinen allas alkaa vuotamaan niin en luottaisi sen enempää omiin saumoihin. Tämä on vain omaa pelkuruuttani.
Ei siinä mitään kunhan ei lasien välisiin saumoihin koske. Itse olen vaihtanut altaisiin kooltaan 40-1000 litraa.
-
- Starting Member
SPLASH, kyllä muakin vähän hirvittää koska en ole ikinä tehnyt mitään tällaista. Mutta haluan kuitenkin edes yrittää ensin; jos akvaario sattuisi hajoamaan lopullisesti korjauksen yhteydessä, tietäisin silti ainakin koettaneeni tehdä asialle jotain. Lisäksi aion hoitaa operaationkin kylpyhuoneessa, jotta mahdollinen vesivahinko ei tekisi sen enempää tuhoja. En toisaalta ole aikeissakaan koskea lasien välisiin saumoihin, mutta jos nyt jokin vahinko sattuisi, niin sehän olisi vain inhimillistä 

-
- Senior Member
Tuossa ei ole mitään ongelmaa. Mutta en ikinä itse lähtisi purkamaan 300 litraista kokonaan. Jos saumat jonain yönä pettää nin...Koss kirjoitti:Ei siinä mitään kunhan ei lasien välisiin saumoihin koske. Itse olen vaihtanut altaisiin kooltaan 40-1000 litraa.
Kuka oli purkamassa 300-litraista? Ja olen myös purkanut ja rakentanut uudestaan isoja altaita. Puhtaus on näissä tärkeä tekijä, samoin myös se, että silikonia menee tasaisesti lasien väliin, jotta saadaan pitävä ja kestävä sauma. Huonosti tehty saattaa revetä auki.
-
- Senior Member
Otin esimerkiksi oman altaani. Eli kuten sanoin en itse uskaltaisi koota uudestaan isompaa kuin 100 litraista. Kotivakuutuskaan kun ei korvaa omia väkerryksiä.
Jaajaa. No sen vuoksi kannattaa jättää altaan purkamiset sellaiselle henkilölle joka osaa homman. Oon nähnyt muutamia altaita, joissa edellinen omistaja on tyrinyt silikonien vaihdon, eli myös lasin välistä saumaa on revitty pois. Päälle sitten vedetty uusi sauma. Voi vaan arvata mitä tuollaiselle altaalle tapahtuu kun se on käytössä pidemmän aikaa.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Erittäin tärkeä muistaa saumatessa on se, ettei sormin saa koskea sinolilla pestyyn lasiin kuin vasta siloitellessa silikonia. Pienikin rasvan määrä lasin ja silikonin välillä aiheuttaa irtoavan sauman. Ja pitää olla todella varovainen, että ei puhko ladien välistä saumaa, sillä silikonihan ei tartu silikoniin. Tämä myös tarkoittaa, että silikonit pitää vetää paikalleen kerralla ja ripeästi. Mitään kahvitaukoja ei ole syytä pitää tuossa hommassa. Saumauksessahan tuo ei ole suuri asia, mutta isojs sltaita rakentaessa voi olla sellainen olo, että happeakin olisi kiva hengittää. Vasn eipä pahemmin passaa nottei sauma kohmettuisi...
Tässä on koitettu useampaan otteeseen pitää altasnrakennus-demo HAS:in kertsillä, mutta kolme kertaa se on peruttu vähäisen osallistujamäärän takia... Ja aina vaan tulee näitä silikonikysymyksiä...
Tässä on koitettu useampaan otteeseen pitää altasnrakennus-demo HAS:in kertsillä, mutta kolme kertaa se on peruttu vähäisen osallistujamäärän takia... Ja aina vaan tulee näitä silikonikysymyksiä...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Starting Member
Lupasin "raportoida" täällä kun silikoniprojekti on valmis. Se onnistui, kiitos teidän neuvojen!
Nyt tuntuu kuin suuri kivi olisi vierähtänyt pois sydämeltä, kun kalat saavat taas asua omassa kodissaan ja ei tarvitse enää stressata.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Kuinka pitkään silikonien vaihdon jälkeen olette odottaneet ennenkuin olette taas asuttaneet altaan? Noissahan ei nyt kai pitäisi olla mitään myrkyllistä, mutta silti.
Kyllä ne asukkaat voi laittaa heti sisään. Tärkeintä on että altaan silikonit ovat kuivuneet ennen veden lisäämistä (1mm/vrk). Myös koeponnistus ennen sisustamista on suositeltavaa.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
No minä nyt olen vähän hysteeristä sorttia näiden turvallisuusjuttujen kanssa
Mutta kiitos tiedosta, helpottaa kummasti. On se sitten kuivunut ainakin riittävästi. Testauskin hoidetaan kylppärissä, alusta tietty vaateriin ensin jne.

-
- Junior Member
Juu,toi sieni on hyvä purkin pesussa! Mun isä(kalanviljelijä) on käyttänyt vuosia kalanpoikasten altaiden putsaukseen sitä, ja ei ole mahoja pystyssä näkynyt
Mutta jännä juttu tossa sienessä on se, että, kun pyydettiin paikallista suurta markettia selvittämään sienen tuoteselostetta maahantuojalta, niin vastauksena on= EI TIETOA! Mutta onhan siinä jotakin kuitenkin oltava?? Mutta kyllä huoletta käytän ja tulen käyttämään
Ja silkkareiden vaihdosta olen myös sitä mieltä, että tarpeen vaatiessa. Itse vaihdettiin 700l vähän aikaa sitten, kun oli tyhjillään, niin mietittiin, että eipä siinä mitään sitten häviäkkään, kun maksoi reilun kympin

Ja silkkareiden vaihdosta olen myös sitä mieltä, että tarpeen vaatiessa. Itse vaihdettiin 700l vähän aikaa sitten, kun oli tyhjillään, niin mietittiin, että eipä siinä mitään sitten häviäkkään, kun maksoi reilun kympin
-
- Junior Member
heips ihan tuossa "lähellä" on piitkät tarinat silikonien vaihtamiseen liittyen 
otsikkona "akvan silikonien uusiminen"
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=27&t=46202

otsikkona "akvan silikonien uusiminen"
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=27&t=46202