Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Tankero
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Tankero »

Itse muistan muksuna kun akvaarioon vaihdoin vettä, niin ei mistään aineista ollu tietoakaan... eikä kuollu kalat Aurajoen veteen silloin... mut nyt kyllä laitan. Paitsi tuohon pienempään 126l en laittanut ja itseasiassa siellä ei koskaan ole ollut mitään ongelmia toisin kuin tossa isossa tankissa johon on litkuja laitettu. :?
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja They2 »

No, voihan se olla että ei niitä oikeasti tarvita, mutta tuollahan noi valmistajat saa sairaasti rahaa tienattua. Itse laitan aina, ihan vaan varmuuden vuoksi.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Eli todennäköisesti aivan turhaan... :roll:
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
They2
Advanced Member
Advanced Member

Laitatko Deicide itse,n. 20 monnislajia altaissasi ja varmaan harvinaisia suurin osa niin en usko että varmaan isoa riskiä veden suhteen otat? :) :?
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Joskus on tullut mieleen että onhan tuo vedenhoitoainekin omanlaisensa kemikaali, että mitä jos se onkin huonompi kuin ettei laittaisi.
Eikös tätä kannattaisi selvitellä? Aika arvokasta litkuahan tuo on ja paljon menee isomman useamman akvaarion omistajilla varsinkin. Me asutaan Haritussa, joten mikäs vesi meillä nyt sitten onkaan?
Olisi kyllä aika selvittää perin pohjin asia että tarvitaanko sitä oikeesti vai ei.. ihan lemmikkiemmekin vuoksi.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
They2
Advanced Member
Advanced Member

Ehkä tärkeintä on saada vedestä kloramiini ja kupari pois. Jos niitä ei ole, voi varmaan olla laittamatta ainetta, varma en kyllä ole.
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Itse käytin vuosikaudet vedenparannusainetta. Sitten tuli väli, etten käyttänyt, sitten taas käytin jonkun aikaa ja nyt en käytä, kun olen todennut kalojen tuntuvan hyvävointisilta ilmankin. Ainakin kuparimonniset lisääntyy hullun lailla (kohta niitä olis muuten tarjolla, jos joku tahtoisi niitä). En vieläkään silti tiedä, onko ratkaisu olla käyttämättä vedenparannusainetta hyvä vai ei. Silloin kun vesi haisee tosi pahasti kloorille (eli lähinnä keväisin), olen kyllä asiaa miettinyt ja joskus olenkin sitä ainetta silloin akvaarioon lorauttanut, vaikken muulloin sitä käytäkään.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

http://www.turku.fi/Public/default.aspx?nodeid=11882
Tässä tietoa Turun veden koostumuksesta ja veden otto paikoista.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

They2 kirjoitti:Laitatko Deicide itse,n. 20 monnislajia altaissasi ja varmaan harvinaisia suurin osa niin en usko että varmaan isoa riskiä veden suhteen otat? :) :?

No otan sen verran takaisin, että Turussa varmaankin käyttäisin? Oulussa asuessani käytin myös, mutta nykyisessä paikassa on niin uskomattoman puhdas vesi, etten käytä, kuin kotiuttamis vaiheessa. Sähkönjohtavuus on täällä todella ihanteellinen kaloja ajatellen.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Mimosa X kirjoitti:Onko muuten jotain yleistä tietoa siitä, mikä tai mitkä vedenparannusaineet on toimivia tämän meidän vetemme kanssa? Meillä nyt käytössä Jbl.n Biotopol.
Mulla on nykyään käytössä Seachem Prime. Kun aloin käyttää sitä niin alkoivat tulisukaravut pysyä hengissä.
Mimosa X kirjoitti:Meikäläisen 37 litrainen tulisukarapula on nyt tyhjillään. Mietin että uskaltaisinko itse vaihtaa siihen silikonit..
Mä vaihdoin ainakin mun 18 litraisesta silikonit kun se tuli mulle. Tein sellaisen uskaliaan tempun, että irroitin myös lasit toisistaan, koska niiden välissä ei ollut silikonia juuri lainkaan (jonkun itse kokoama). Nyt purkki on ollut käytössä reilu kuukauden ja hyvin pitää vettä. Ei silikonien vaihtaminen vaikea operaatio ole. Suosittelen käyttämään teippiä silikonin rajaamiseen. Teipin avulla tulee todella siistit eikä kamalan ylileveät silikonit.
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

R_R kirjoitti:http://www.turku.fi/Public/default.aspx?nodeid=11882
Tässä tietoa Turun veden koostumuksesta ja veden otto paikoista.
Ok, mutta helppo noita tekstejä on tuijottaa mutta tulkinta on eri juttu. ;)
Voisiko joku kemiaan perehtynyt ihminen tuon linkin perusteella tehdä päätelmän, että tarvitaanko me sitä vedenparannusainetta noiden perusteella?

Mauiwee kiitos kannustuksesta silikonien vaihtoon itse :). Kaipa tuo onnistuu. Teippiä laitan.

Meillä on aina ollut vedenhoitoaine käytössä ja silti kuollut kaloja ja rapuja silloin tällöin ties mihin. Olen koittanut olla huolellinen vedenvaihtojen ja testausten suhteen. Silti en tiedä monessakaan tilanteessa miksi mikäkin on kuollut. Vaikkei se nyt mitenkään yleistä meillä ole että kaloja kuolisi.
Sitäkin olen pohtinut, että mitenkä nopeasti vedenparannusaine sitten vaikuttaa esim.ämpärillisessä vettä. Pitäisikö sitä sekoittaa ja seisottaa jonkin aikaa ennen akvaarioon lisäämistä? Monet vie uuden veden suoraan hanasta letkulla akvaarioon ja liruttaa suoraan akvaarioon pikkuhiljaa vedenparannusainetta. Jotenkin vaan tuntuu että se litku saattaa siinä kohtaa mennä ihan hukkaan? Eiks kukaan muu mieti näitä :roll:
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Mimosa X kirjoitti:Sitäkin olen pohtinut, että mitenkä nopeasti vedenparannusaine sitten vaikuttaa esim.ämpärillisessä vettä. Pitäisikö sitä sekoittaa ja seisottaa jonkin aikaa ennen akvaarioon lisäämistä? Monet vie uuden veden suoraan hanasta letkulla akvaarioon ja liruttaa suoraan akvaarioon pikkuhiljaa vedenparannusainetta. Jotenkin vaan tuntuu että se litku saattaa siinä kohtaa mennä ihan hukkaan? Eiks kukaan muu mieti näitä :roll:
Tässä mun käyttämässä vedenparannusaineessa on ainaki selkeet ohjeet. Eli... "Voidaan lisätä joko ensin uuteen veteen ja siitä akvaarioon tai suoraan akvaarioon ennen uuden veden lisäystä. Suoraan akvaarioon lisättäessä annostele akvaarion koko tilavuuden mukaan, jotta aine reagoisi mahdollisimman nopeasti uuden veden kanssa (valmistajan suositus)."
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 0116043502
Mulla on niin pienet purkit että vaihdan vettä ämpäreillä ja lisään tota ämpäriin, mutta en seisota sen enempää. Aine on kyllä niin riittoisaa (1ml 200l), että miksei sitä vois lisätä suoraan altaaseen ja koko tilavuuden mukaan, mutta tuo oma tapa on mulla ainaki riittänyt.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Toivottavasti Turku siirtyykin siihen pohjaveteen, ny johtokyky 270, kun kohtapuoliin alan vedenvaihtoon. Tuossa suurimmassa purkissani ny viikko vaihdosta ja ny arvo 400. Kääk, tarvis vissiin viikolla tehdä joku ylimääräinen vaihto, kun pompsahtavat nyt noin ylös.

Vedenparannusainetta täällä käytän, Kaarinassa asuessa en käyttänyt. Tuo Aquasafe on vaikuttanut ihan ok:lta. Sitä kantsii tilata, jos altaita paljon tai suuria, Saksan verkkokaupoista, maksoi muistaakseni n. 35e / litraa, kun kaupoissa sama pönikkä täällä on liki satasen. Samalla voi tilata hiukan halvempia ruokiakin, niin tulee rahtikuluja enempikin peittoon.

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... 3rkjltgQv8
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

ohhoh.. Pikkusen valehtelin edellisessä viestissä näköjään. Seachem primen riittoisuus on siis 5ml/200litraa eikä se 1ml mitä väitin :D
They2
Advanced Member
Advanced Member

Turku vaihtaa tekopohjaveteen ympäryskuntiensa kanssa, Lietoon ja Kaarinaan tekopohjavesi tulee muistaakseni ensi vuonna, Turkuun parin vuoden sisällä. Miten tekopohjavesi eroaa pohjaveteen, vai eroaako mitenkään?
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Hei vaan kaikki tutut ja vähemmän tutut. Ajattelin tännekin muutaman sanan kirjoittaa.
They2 kirjoitti:Miten tekopohjavesi eroaa pohjaveteen, vai eroaako mitenkään?
Pohjavesi on sitä vettä, mikä luonnostaan on maaperässä. Tekopohjavedestä osa on pintavedestä (eli joesta tai järvestä) pumpattua ja imeytettyä vettä.
http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=6054
http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=97425

Lisätietoa tekopohjavesihankkeesta:
http://www.turunseudunvesi.fi/?pageKey=default
Ei välttämättä pelkästään hyvä asia, paikalliselle luonnolle aiheutuvat haitat voivat olla melkoiset.

Tämän hetkisestä tilanteesta sen verran, että ainakin aiemmin vesilaitos on lisännyt kloramiinia veteen, ja sitähän ei tarvitse erikseen ilmoittaa, mutta noista tilastoista päätellen ei kloorin määrät kuitenkaan ole ainakaan laskeneet, joten turvallisinta on olettaa, että vedenparannusaineen käyttö on edelleenkin järkevää. Itse ainakin käytän AquaSafea, ja sitä nimenomaan sen vuoksi, että se tehoaa kloramiiniin. Meillä ainakin vedessä tuoksahtaa ajoittain selvästi kloori.

Muutamia linkkejä vedenpuhdistukseen ja mittaustuloksiin liittyen:
http://www.kvvy.fi/opasvihkonen.pdf
http://www.ktl.fi/portal/suomi/osastot/ ... enetelmat/
http://www.ktl.fi/attachments/suomi/jul ... 004b18.pdf
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
They2
Advanced Member
Advanced Member

Joo, siis tiedän sen "valmistuksen" eron. Pohjavesi on harjualueilla pohjaan hiekan ja ja muiden maakerrosten läpi valunutta vettä, joka on jäänyt kovempaan ja tiivimpään peruskallion tai saven päälle. Tekopohjavedessä pintavettä johdetaan harju/hiekka-alueeseen, ja sitä kautta hiekan ja muiden maa-ainesten läpi vedenjakeluun.

Haluan vain tietää, että miten vesi, siis se juoma/käyttövesi eroaa koostumuksen mukaan.

Tekopohjavesihän ei ole ympäristölle hyväksi. Ravinteikas ja rehevöitynyt vesi pilaa harjualueen muuten niin karun luonnon, kun vedestä jää kaikki fosfori ja ravinteet hiekkaan. Tällöin luonnollinen pohjaveden laatu heikentyy, kun maaperä on niin ravinteikas/likainen. Myös kasvisto voi muuttua pitkällä aikavälillä.

Itse olen hieman "ympäristöaktivisti" ja kun kuulin hankkeesta viime vuonna, niin olin sitä vastaan, ja olen edelleenkin. Hankehan myös valitettiin EUn tuomioistuimeen, koska hanke pilaa puhtaan harjualueen luonnon ja paikasta tulee vähemmän "puhdas". Hankkeesta tulee pitkällä aikavälillä ympäristöhaitta. Mielestäni on tyhmää, kun Turun kaupunki ei ajattele ympäristön puolesta. Jos tälläinen tahti ja ajattelutapa jatkuu, pian ei ole enään puhdasta luontoa, jos luontoa ylipäätänsä.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Hienoa tuo, että nuori väki ajattelee ympäristöystävällisesti. Monella mun ikäisellä olis siitä opittavaa, joskus oikein ottaa nuppiin. No, nuorissa on tulevaisuus, onneksi.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

They2 kirjoitti:Haluan vain tietää, että miten vesi, siis se juoma/käyttövesi eroaa koostumuksen mukaan.
Hanasta tulevan veden laatu riippuu raakavedestä ja imeytyksestä, tuskin tulee olemaan aidon pohjaveden tasoista, mutta voittaa kyllä nykyisen. Puhdistustarve on pienempi kuin nykytilanteessa, joten toivotaan, että kemikaalien käyttöä voisi itsekin vähentää. Jossain noista linkeistä löytyy linkki tutkimukseen, jossa on vertailtu tekopohjavesien laatuja. Virttaankankaan hanke on kyllä Suomen oloissa tosi suuri, joten selvää vertailupohjaa ei ole. Jos oikein muistan, 4-6 neliökilometrin alueella imeytetään altaissa vuorokaudessa lähes 100 000 kuutiota vettä. Melkoinen teollisuuslaitos, sieltähän ei vesi tule pelkästään Turkuun, vaan koko lähiseudulle. Muistelisin että Lieto ja Kaarina saavat jo nyt vetensä sieltä. Luonnon tilan muutoksista puhuttaessa on turha puhua "pitkästä aikavälistä", muutoksia tapahtuu ja nopeasti. Mutta siitä ei sen enempää, Google on kätevä löytämään asiasta paljonkin juttua.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
They2
Advanced Member
Advanced Member

Liedon ja Kaarinan ja monien muiden lähikuntien vesi tulee samalta paikalta, luonnollisena pohjavetenä, vielä. Ensivuoden puolella siirrytään Turun kanssa samaan tekopohjaveteen. Eli täällä veden laatu huononee.. :(
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

They2 kirjoitti:Liedon ja Kaarinan ja monien muiden lähikuntien vesi tulee samalta paikalta, luonnollisena pohjavetenä, vielä. Ensivuoden puolella siirrytään Turun kanssa samaan tekopohjaveteen. Eli täällä veden laatu huononee.. :(
Harmittaa tuo veden vaihtuminen. :? Toivottavasti nyt ei tarvitse aloittaa vedenparannusaineiden tms käyttöä.
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
They2
Advanced Member
Advanced Member

Mä olen kyllä aina käyttänyt. Ei se muuten niin haittaa, jos laatu nyt huononee. Harmittaa vain eniten hankkeen vaikutus ympäristöön. [}:)]
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Putsasin eilen altaita ja rapulan pickupin mukana oli tullu tyhjään ämpäriin kääpiömonninen. Se ehti olla muutaman minutin ämpärissä ilman vettä ennen ku huomasin sen. Laitoin sen takas altaaseen mut tänään se kuoli :cry:
Ei oo kivaa ku kaloja kuolee tapaturmaisesti..

Ja They2 kävin tänään zoojatarissa ja sielläki oli sinineoneita. 2,5e kpl.
Siellä oli myös njassanripsimonneja myynnissä 10e kpl. Voiko ne oikeesti olla niitä? En oo mikään ripsimonniasiantuntija..
They2
Advanced Member
Advanced Member

Mauiwee kirjoitti:Putsasin eilen altaita ja rapulan pickupin mukana oli tullu tyhjään ämpäriin kääpiömonninen. Se ehti olla muutaman minutin ämpärissä ilman vettä ennen ku huomasin sen. Laitoin sen takas altaaseen mut tänään se kuoli :cry:
Ei oo kivaa ku kaloja kuolee tapaturmaisesti..
:( Onko ne noin herkkiä, kyllähän noi helpot kalat selviytyy vielä lyhyessä ajassa. Nyt alkoi taas pelottamaan toi tuleva kalasto, kaikki tuollaisia semi-herkkiä lajeja. :|

Oliko niitä sinineoneita siellä paljon? Voisi varmaan mennä kurkkaamaan, kun Länsikeskuksen puolelle menen urkkimaan. :)
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

oli niitä ainakin parikymmentä.. Ja olivat tosi pikkusia ja söpösiä.
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”