D.I.Y oskillaattori

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

D.I.Y oskillaattori

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Niksi Pirkasta iltaa.

On ollut jo viimeisen vuoden ajatuksena hommata oskillaattori streamia heiluttamaan. Ideana on saada streami kääntyilemään akselinsa ympäri altaassa oikealle ja vasemmalle ja näin tulla toimeen pienemmällä määrällä pumppuja ja löytää ns. kuolleet kohdat altaasta johon detritus väistämättä kerääntyy. Itsellä on tarkoitus kokeilla 1000L altaassa pärjätä 2 streamilla.

Myynnissä on muutamaakin erilaista kaupallista mallia mutta niissä kaikissa on mielestäni joku vika. Jos ei muuta niin hinta. Minussa asuva Pelle Peloton siis otti ja rakensi sellaisen itse :)

Aivon virkaa ko. laitteessa hoitaa Arduino robottikontrolleri http://paeae.com/arduino/arduino-uno.html
Raskaan työn tekee RC-autoista tuttu servomoottori http://www.robomaa.com/index.php?main_p ... ucts_id=98
Lisäksi tarvitaan virtalähde,USB-kaapeli ja nurkissa lojuvia PVC-levyn palasia. Pora, sirkeli, Dremel ja muut työkalut helpottavat työstöä.

Niin tässä kuin monissa muissakin laitteissa joiden on tarkoitus olla toiminnassa 24/7 yksinkertaisuus on miltein ainoa mekaaninen ominaisuus jota vaaditaa. Pumppuna mulla on Tunze 6305 joka vääntää aika miehekkäästi(30 000l/h) ja sillä onkin hyvä testata akselin kestävyyttä.

Itse Arduino on todella monipuolinen ja helppo(?) ohjelmoida tietokeoneella ja siitä on moneksi muuksikin kuin pelkän servon ohjaamiseen. Tämä toiminto käyttää n. 1% kapasiteetista. Koodin kirjoittaminen ei ole minulle mitenkään tuttua ja tässä vaiheessa onkin syytä kiittää 'Idefix' nimistä harrastajaa joka teki koodin. Siitä on helppo säätää molemmat maksimi rajat,vasen ja oikea, kuinka nopeasti pumppu kääntyy ja kuinka suurin askelin.

Itse mekaniikkaa on vaikea selittää joten laitan muutaman kuvan. Selitän/laitan kuvia lisää jos jota-kuta kiinnostaa.
Härveli on ollut nyt muutaman päivän testiajossa altaassa ja ihan hyvältä näyttää. Ainoa ongelma tuli tänään kun tuo 6305 lopetti pyörimisen. Tämä nyt ei ole mitenkään odottamatonta tietäen Tunzen laatun tänä-pänä.

Kuvei...

_MG_3857.jpg
_MG_3857.jpg (88.28 KiB) Katsottu 1359 kertaa
_MG_3856.jpg
_MG_3856.jpg (71.37 KiB) Katsottu 1359 kertaa
_MG_3855.jpg
_MG_3855.jpg (70.35 KiB) Katsottu 1359 kertaa
Laite on vielä proto-asteella eli älä kiinnitä huomiota kotelon keskeneräisyyteen :)
Mulla on kyllä videopätkä olemassa(huono) mutta en laita sitä tähän kun siinä on kaikenlaista taustamelua mukaan lukien television ääntä+ lasten huutoa.
Jukka
Member
Member
Viesti:

Re: D.I.Y oskillaattori

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Hieno. Yksi tykkää. Pitäis väsätä itekin.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Näppärä. Tosin itsellä kun on kaikki 10 sormea keskellä kämmentä saattaisin ehkä tällaisesta modata tunzelle (tai miksi jollekin muullekin) vastaavan.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Idefix
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Idefix »

Mukava, että proto on toiminnassa. Arduino on hieno laite hintansa ja monipuolisuutensa takia. Tässä esim. yksi linkki mitä tuolla on tehty ja google löytää monia lisää. Joku päivä mullakin on varmaan tuollainen käytössä :mrgreen:
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
vmp
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Siuntion merivesiseura :)

Viesti Kirjoittaja vmp »

Jorg kirjoitti:Niksi Pirkasta iltaa.
Itse mekaniikkaa on vaikea selittää joten laitan muutaman kuvan. Selitän/laitan kuvia lisää jos jota-kuta kiinnostaa.
Härveli on ollut nyt muutaman päivän testiajossa altaassa ja ihan hyvältä näyttää. Ainoa ongelma tuli tänään kun tuo 6305 lopetti pyörimisen. Tämä nyt ei ole mitenkään odottamatonta tietäen Tunzen laatun tänä-pänä.
.
Odotan vesi kielellä tarkempia ohjeita, lähtee nimittäin noi osat samantien tilaukseen. Loistava myös tietää että tuon saa toimimaan 6305:lla, koska itselläni on mm. tuo streami altaassa.

Mihin ja miten kiinnitit laitteen että ei tipu altaaseen? Ks. streami kun puskee aika lailla vettä, joten tulee olla aika vahvasti kiinnitettynä.

Anyways, kiitos loisto artikkelista!
~900l riutta
IHQ Riutta
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Jorg »

vmp kirjoitti:Odotan vesi kielellä tarkempia ohjeita, lähtee nimittäin noi osat samantien tilaukseen. Loistava myös tietää että tuon saa toimimaan 6305:lla, koska itselläni on mm. tuo streami altaassa.

Mihin ja miten kiinnitit laitteen että ei tipu altaaseen? Ks. streami kun puskee aika lailla vettä, joten tulee olla aika vahvasti kiinnitettynä.
Viimeisestä kuvasta näkee kiinnitystä. Jalka on liimattu 3x10 ja 1x3mm pvc-levyn palasta. Ylimmäinen ja alimmainen on keskimäisiä pidempi. Päällä on 6mm muoviruuvit jolla koko härveli on kiristetty tukilistaan.

Kyllä ton saa toimiman millä tahansa pumpulla. Kiinnitys vaan pitää rakentaa pumpulle sopivaksi.

Itse akseli on tehty kahdesta PVC-putkesta. 25mm on suojaputki jonka sisällä on 20mm putki joka on se varsinainen akseli. 25mm on liimattu tuohon runkoon. Suojaputken alapäässä on 25mm muhvi ja akselissa on 20/16 supistusholkki alapäässä joka on kiinnitetty Tunzen haarukkaan. Supparia kun hioo kevyesti niin se menee muhvin sisään ja toimii laakerina. Voin ottaa tästä jonkinlaisen räjäytyskuvan kun nostan tuo tuolta altaasta seuraavan kerran pois.

Tunzekin suvaitsi taas lähteä käymään :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”