Lamppuongelmaa
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Lamppuongelmaa
Elikkäs mulla on tuollanen juwelin 160 rekord allas, josta pasahti molemmat lamput pimeeksi. Allas puoltoista vuotta ollut käytössä, kuinka kauan yleensä nuo valot kestää? Ja nyt siis tälläinen blondin kysymys, käykö noihin mitkä loisteputket vaan vai pitääkö ostaa tietyn malliset? Netistä arvelin tilata, mutta osaanko oikeanlaiset.. Altaan olen ostanut Oulusta sellaisesta liikkeestä, jonne en mielelläni rahojani enää kuskaisi..
Talosta löytyy iloista vesimaailmaa 160 litraa! Ja omppuihin ihastunut puoliso.
Re: Lamppuongelmaa.
Jos molemmat putket pimenee yhtäaikaa kyse on mitä luultavimmin valaisimesta.
Ota valaisin kainaloon ja mene liikkeeseen, josta sen ostit. Pyydä siellä laittamaan ehjät putket paikalle ja kato mitä tapahtuu. Jos valot syttyy, vika on putkissa, jos ei, vika on valaisimessa.
Tosin joissakin juwelin valaisimissa on sellainen elektroniikka, että jos yksi putki ei pala, ei pala mikään muukaan. Tämäkään ei kuitenkaan selviä kuin kokeilemalla.
Itse olen aina ostanut loisteputket akvaarioliikkeestä ja tulen ostamaankin. Jotkut käyttävät marketputkia toiset paremmalla, toiset huonommalla menestyksellä. Ei se kunnon putken saaminen voi muutamasta eurosta olla kiinni vai voiko?
Ota valaisin kainaloon ja mene liikkeeseen, josta sen ostit. Pyydä siellä laittamaan ehjät putket paikalle ja kato mitä tapahtuu. Jos valot syttyy, vika on putkissa, jos ei, vika on valaisimessa.
Tosin joissakin juwelin valaisimissa on sellainen elektroniikka, että jos yksi putki ei pala, ei pala mikään muukaan. Tämäkään ei kuitenkaan selviä kuin kokeilemalla.
Itse olen aina ostanut loisteputket akvaarioliikkeestä ja tulen ostamaankin. Jotkut käyttävät marketputkia toiset paremmalla, toiset huonommalla menestyksellä. Ei se kunnon putken saaminen voi muutamasta eurosta olla kiinni vai voiko?
-
- Junior Member
Siis ei ole kyse siitä,että pitäs saada halvemmalla netistä vaan ko.liike mistä olen altaan ostanut toimii mun mielestä kyseenalaisella tavalla, joten siksi olen yrittänyt boikotoida liikettä ja toisessa Oulun liikkeessä ei juwelin lamppuja ole myynnissä.
Toinen loisteputkista sammui noin kk ennen toista, eli yhtäaikaa eivät siis menneet. Tarkoitus olisi ostaa siis ihan akvaariokäyttöön soveltuvat loisteputket, lähinnä tarkoitin sitä,että pitääkö juwelin altaaseen olla ainoastaan juwelin lamput..
Toinen loisteputkista sammui noin kk ennen toista, eli yhtäaikaa eivät siis menneet. Tarkoitus olisi ostaa siis ihan akvaariokäyttöön soveltuvat loisteputket, lähinnä tarkoitin sitä,että pitääkö juwelin altaaseen olla ainoastaan juwelin lamput..
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Mies
Ei pidä. Ensiksi pitäisi kuitenkin tietää loisteputken pituus ja onko T5 tai T8 putket. Putkia on monenlaisia, kuten Teemu jo sanoi, toiset käyttää Bilteman putkia, toiset 20 euroo kalliimpaa Arcadian putkea.
Eikös Juwelilla ole ihan omat putken mitat? Näin olen aina luullut.
-
- Junior Member
Putki on 895mm ja 30w. Mistä tiedän onko tuo nyt sitten T5 vai T8?
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Siitä, onko se 1,6cm (T5) paksu vai 2,6cm (T8) paksu.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TASHAS
se on T8 , T5 set on tossa pituudessa 45Wlauraxc kirjoitti:Putki on 895mm ja 30w. Mistä tiedän onko tuo nyt sitten T5 vai T8?
Putkien ei tarvitse olla juwelin omia. Tossa koossa on ihan standardimittaiset putket. Juwelin nettisivuilta sitä tietoa ei enää löytynyt. Eli varmaksi en voi mennä sanomaan.
Erikoisliikkeessä putkia myydään monella eri tuotemerkillä esim. arcadia (kallein), hagen, sylvania jne. Itse olen käyttänyt kaikkia edellä mainituista ja hyvin on mennyt.
Akvaarion myyjä ei varmaankaan muistanut kauppoja tehdessä mainita, että putket tulisi vaihtaa uusiin puolen vuoden-vuoden välein. Arvaan että akvaariossasi on ollut ongelmia joko levästä tai kasvien huonosta kasvusta tai peräti molemmista?
Nyt, kun vaihdat siihen uudet putket, älä kytke molempia päälle yhtä aikaa. (Siis jos valaisin toimii vain yhdellä putkella.) Polta ensin vain toista putkea ja siinä viikon jälkeen kytke molemmat päälle. Näin säästyt kasveille mahdollisesti tulevasta valoshokista ja runsaasta levänkasvusta.
Erikoisliikkeessä putkia myydään monella eri tuotemerkillä esim. arcadia (kallein), hagen, sylvania jne. Itse olen käyttänyt kaikkia edellä mainituista ja hyvin on mennyt.
Akvaarion myyjä ei varmaankaan muistanut kauppoja tehdessä mainita, että putket tulisi vaihtaa uusiin puolen vuoden-vuoden välein. Arvaan että akvaariossasi on ollut ongelmia joko levästä tai kasvien huonosta kasvusta tai peräti molemmista?
Nyt, kun vaihdat siihen uudet putket, älä kytke molempia päälle yhtä aikaa. (Siis jos valaisin toimii vain yhdellä putkella.) Polta ensin vain toista putkea ja siinä viikon jälkeen kytke molemmat päälle. Näin säästyt kasveille mahdollisesti tulevasta valoshokista ja runsaasta levänkasvusta.
-
- Junior Member
Levää on kyllä ollut, mutta ei mainittavasti..Kasvien menestymisen kanssa olen kyllä tapellut. Vallisneria on viihtynyt, mutta muut huonolla menestyksellä.
Tuo putki on T8, mittasin ja nyt en sitten netistä löydäkkään sopivaa kokoa, T5 löytys 895mm koossa mut T8 on 900mm.
Akvaariokauppa oli tosiaan niin epämieluinen kokemus, siksi ajattelin netistä yrittää putket saada mutta pitäneekö se sittenkin kääntyä liikkeen puoleen
Tuo putki on T8, mittasin ja nyt en sitten netistä löydäkkään sopivaa kokoa, T5 löytys 895mm koossa mut T8 on 900mm.
Akvaariokauppa oli tosiaan niin epämieluinen kokemus, siksi ajattelin netistä yrittää putket saada mutta pitäneekö se sittenkin kääntyä liikkeen puoleen
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
Minkälainen valaisin on? Onko se niin kiinteä että ei anna 5 mm periksi. Ei tuon kyllä ongelma pitäisi olla. Pitäisi siis sopia.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mulla oli vähän aikaa Juwelin valaisinkansi (T8-putkilla) eikä siihen mennyt muut loisteputket kuin Juwelin omat. Juwel valitettavasti tekee juuri omaan kanteen sopivat putket ja ne on eri mittaiset kuin esim. saman wattimäärän arcadiat. Ei käynyt Juweliin myöskään markettiloisteputket. Tästä syystä vaihdoin koko valaisinkannen hiiteen ja laitoin arcadian overtankin tilalle. Siihen käy mitkä tahansa putket.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
-
- Junior Member
Ihan rekordin oma kansi tuossa altaassa, tiukalta tuntui mutta en osaa sanoa antaako miten periksi jos survoo.. Ja jos ei anna periksi niin sitten on liian isot putket.. Täytyy kyllä sanoa,että on hankala homma.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Kyllä se 30 wattinen ja 90 senttinen tuohon sopii, viiden millin ero ei haittaa yhtän mitään. On ihan yleistä, että putkissa on muutaman millin heittoja suuntaan tai toiseen. Putket saat tilattua kätevästi vaikkapa täältä tai täältä. Ekasta kaupasta suosittelen Osramin Skywhite putkia ja toisesta Actizoon Supraluxeja.lauraxc kirjoitti:Tuo putki on T8, mittasin ja nyt en sitten netistä löydäkkään sopivaa kokoa, T5 löytys 895mm koossa mut T8 on 900mm.
Tuo ei pidä 100% paikkansa. Muistaakseni ainoastaan parissa mallissa on speciaalimittaset putket, muissa ihan standardit. Rekordit on kaikki standardiputkilla, eikä niitä tietääkseni edes tehdä T5 putkille vaan kaikki on T8 kansia.nepis76 kirjoitti:Mulla oli vähän aikaa Juwelin valaisinkansi (T8-putkilla) eikä siihen mennyt muut loisteputket kuin Juwelin omat.
Muut mallit toimitetaan nykyisin T5 putkilla.
Eikö oulussa ole kuin yksi liike? Monella pienemmälläkin paikkakunnalla on useampi. Esimerkiksi rakkaassa kotikaupungissani raumalla on kolme erikoisliikettä.
-
- Junior Member
https://www.zooplus.fi/shop/akvaario/va ... 43473#more Miten tuolta tuo 89,5cm 30w. Kävistkö?
-
- Junior Member
Re: Lamppuongelmaa
Kävin kuitenkin sitten liikkeessä tänään. Ouluun oli avattu uusi liike,josta en tiennytkään. Harmi kun siellä vain tarvikkeita mutta asiaan.. Ostin nyt sitten uudet lamput tilalle ja nämä eivät siis ole juwelin omat, tulipa sekin todistettua että passaa muutkin loisteputket
Mulla oli palanut putki mukana, joten saatiin mitattua paikanpäällä. Juwelin mitta oli 89,5cm ja noiden toisen valmistajan putken kooksi oli merkitty 91cm ja saman mittaiset siis ovat.
Ja satsasimpa nyt ja hankin toisen loisteputken kasveille ja toisen sitten perus.. Josko ne kasvit sitten munkin altaassa viihtyis..

Ja satsasimpa nyt ja hankin toisen loisteputken kasveille ja toisen sitten perus.. Josko ne kasvit sitten munkin altaassa viihtyis..
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Oliko se vika nyt sitten varmasti niissä putkissa? Voit meinaan käräyttää pahimmassa tapauksessa nuo uudet putkesi.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
-
- Junior Member
No jos vika olisi muualla niin mitenkä se selviäisi? Lamput tosiaan paloi eri aikaan, n. kk väliä. Ja olihan ne jo yli vuoden vanhat.. Vaihdoin nyt nuo uudet lamput ja heti syttyivät ja normaalisti palavat.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
No hyvä sitten! Se olis selvinnyt niinkuin Teemu sano, että lampsit sen kapistuksen kanssa sinne mistä sen ostit ja ne koittaa.
-
- Junior Member
Joo, vaan olin päättäny etten jalallani sinne enää astu kun on niin huono palvelu jne. Mutta kokeilin toki ensin halvemmalla putkella ja kun se syttyi,niin sitten vasta asensin kalliimman putken 

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Ja sitten kun vihdoin ymmärtää ostaa niitä pitempiaikaiseen käyttöön suunniteltuja markettiputkia niin voi vaihtaa ne vasta putkien lopullisesti sammuessa n. 5-7 vuoden iässä tai jos kasvien kasvussa ilmenee jotain ongelmaa esim. jo neljän vuoden käytön jälkeen.Teemu Salonen kirjoitti:Akvaarion myyjä ei varmaankaan muistanut kauppoja tehdessä mainita, että putket tulisi vaihtaa uusiin puolen vuoden-vuoden välein. Arvaan että akvaariossasi on ollut ongelmia joko levästä tai kasvien huonosta kasvusta tai peräti molemmista?
Mistä tollasia ihmeputkia saa? Luulen että aika moni akvaarion harrastaja oli salaisuuden paljastamisesta ikuisesti kiinnostustunut. Puhumattakaan akvaariokaupoista joissa loisteputkista vuositasolla aiheutuva kuluerä on huima! Sillon voisi tulla kyseeseen jopa se paljon puhuttu hintojen alentaminen.
Kyllähän niitä pitkään palavia putkia on ollut jo maailman sivu, mutta sellaista putkea ei vielä ole tullut vastaan, jossa spektri on vielä kuukauden käytön jälkeen sama, saatikka sitte vuoden kohdalla.
Kyllähän niitä pitkään palavia putkia on ollut jo maailman sivu, mutta sellaista putkea ei vielä ole tullut vastaan, jossa spektri on vielä kuukauden käytön jälkeen sama, saatikka sitte vuoden kohdalla.