Jostain luin, että kalat stressaantuisivat jos ei ole mitään taustakuvaa. Mutt akvaarioni on seinää vasten, jolloin jatkuvaa liikettä ei ole akvaarion kummallakin puolella..
Käsittääkseni laissa lukee että akvaariosta pitäisi yksi seinä olla peitetty. Mutta homma voidaan toteuttaa esim. tiheällä kasvustolla yms. mutta silloin kun kalat voi hyvin ja eivät ole stressaantuneita niin akvaariokin on mielestäni paremman näköinen.
tpraut kirjoitti:Käsittääkseni laissa lukee että akvaariosta pitäisi yksi seinä olla peitetty. Mutta homma voidaan toteuttaa esim. tiheällä kasvustolla yms. mutta silloin kun kalat voi hyvin ja eivät ole stressaantuneita niin akvaariokin on mielestäni paremman näköinen.
Ou nou, toivottavasti kukaan ei ilmoita minusta viranomaisille
Itse olen huomannut jotkut aremmat kalalajit piilotteleviksi ilman mitään taustakuvaa tai vaaleaa seinää vasten sijoitetussa akvaariossa. Tummempi seinä tai paperi siellä takana tarjonnee kaloille sitä piilopaikkaa. Ajattelin kokeilla seuraavaksi pistää yhteen omista altaistani taustan pitkästä aikaa.. Kyseisessä altaassa olevat kalat piilottelevat käytännössä aina takalasia vasten, kivikeon takana. Jospa ne taustan laittamalla kokisivat olevansa edes vähän suojassa?
Vaihtoehtoja mustalle pahville ja kaupan kimateleville muovikuville: Maalasin vesiliukoisilla peiteväreillä tukevalle valkoiselle kartongille taustat, sinistä vihreää ja keltaista on värimaailma, muodot varsin vapaita ja utuisia. Vaaleampi kuin ihan musta, tukee kivasti kasvien väriskaalaa, halpa ja varsin kivan näköinen.
Omassa akvaariossani on tausta, ja näyttää ihan hienolta. Eihän siinä teoriassa tarvitse olla mitään taustaa, jos takaseinä on seinää vasten. Silloinhan se on peitetty, eikä siellä ole mitään liikettä. Se ei välttämättä ole kuitenkaan esteettinen, kun akvan läpi näkee räikeän tapetin.
Mulla on isoimmassa akvaariossa valmis tausta, josta tykkään kovasti. 42- ja 180-litraisissa taustana on yksinkertaisesti mustaa jätesäkkiä. Ei mene roiskeista pilalle, on ihan kivan näköinen, halpa ja helppo laittaa paikoilleen. Ennen ei mullakaan ollut taustaa akvaarioissa, mutta akvaariot oli aina seinää vasten. Nyt en kyllä osaisi pitää akvaariota ilman taustaa. Tulee ekana mieleen, että silloin takalasi pitäisi pitää levättömämpänä...
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Ukon kanssa revittiin juuri viikko sitten 450-litraisesta musta paperista tehty kalliojäljitelmän tapainen tausta. Tilalle laitettiin akvaarion takana olevaan seinään kiinni valkoista kartonkia ja akvaarion ja kartongin väliin jäävä rako valaistiin. Tämä on siis sen tyylinen ratkaisu, joita ainakin AGAn kilpailualtaissa näkee paljon. Itse olen tykännyt uudesta ratkaisusta, eikä se näytä vaikuttaneen kaloihinkaan. Iso haaste tosin on lasien pitäminen puhtaana; valkoinen tausta ilmoittaa heti kun on putsauksen aika
Mustasta taustasta olen samaa mieltä, että siinä kasvien ja kalojen värit erottuvat erityisen hyvin. Makuasioita kai nämä pääasiassa ovat
tappajarapu kirjoitti:Ukon kanssa revittiin juuri viikko sitten 450-litraisesta musta paperista tehty kalliojäljitelmän tapainen tausta. Tilalle laitettiin akvaarion takana olevaan seinään kiinni valkoista kartonkia ja akvaarion ja kartongin väliin jäävä rako valaistiin. Tämä on siis sen tyylinen ratkaisu, joita ainakin AGAn kilpailualtaissa näkee paljon. Itse olen tykännyt uudesta ratkaisusta, eikä se näytä vaikuttaneen kaloihinkaan. Iso haaste tosin on lasien pitäminen puhtaana; valkoinen tausta ilmoittaa heti kun on putsauksen aika
Mustasta taustasta olen samaa mieltä, että siinä kasvien ja kalojen värit erottuvat erityisen hyvin. Makuasioita kai nämä pääasiassa ovat
Kuulostaa varsin mielenkiintoiselta ratkaisulta! Ehkä voisi joskus hamassa tulevaisuudessa itsekin jonkin vastaavan toteuttaa.
Nämä on tosiaan makuasioita. Itselle kelpaa suht monetkin taustat, jopa jotkut valmiit. Valmiista taustoista en kuitenkaan koskaan valitsisi semmoisia, missä on kasveja/kaloja valmiiksi. Ne on jotenkin mauttomia ja teennäisiä. Yksi sellainen mulla on kaapissa, tuli 42-litraisen mukava. Sitä voisi käyttää jos akvaariossa olisi niin paljon kasveja, ettei taustaa näe juuri laisinkaan.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
tappajarapu kirjoitti:Ukon kanssa revittiin juuri viikko sitten 450-litraisesta musta paperista tehty kalliojäljitelmän tapainen tausta. Tilalle laitettiin akvaarion takana olevaan seinään kiinni valkoista kartonkia ja akvaarion ja kartongin väliin jäävä rako valaistiin. Tämä on siis sen tyylinen ratkaisu, joita ainakin AGAn kilpailualtaissa näkee paljon. Itse olen tykännyt uudesta ratkaisusta, eikä se näytä vaikuttaneen kaloihinkaan. Iso haaste tosin on lasien pitäminen puhtaana; valkoinen tausta ilmoittaa heti kun on putsauksen aika
Haluisin akvaa jonkun kalliotaustan juuri akvan lasin taakse. Valmiit thyroxit maksavat liian paljon. Kaikenlaisia seinälaatta systeemeitä olen pohtinut, pitäis olla vaan kätevä rakentaja...
Halla76 kirjoitti:Haluisin akvaa jonkun kalliotaustan juuri akvan lasin taakse. Valmiit thyroxit maksavat liian paljon. Kaikenlaisia seinälaatta systeemeitä olen pohtinut, pitäis olla vaan kätevä rakentaja...
Paperimassa-askartelu kanaverkosta, sanomalehdistä ja vesi-liima-sotkusta ei vaadi kovin kummoisia kädentaitoja eikä pulleaa lompakkoa.
Itse tein ns.voimapaperista rypistellen taustan omaan akvaarioon. Sitten löysinkin vastaavan ohjeen tuolta AquaWebin omasta verkkolehdestä Aponogetonista nro 1/2007. Hauska että joku oli keksinyt saman idean, mutta jo aiemmin. Itse en vain värittänyt paperia ollenkaan. Ihan tyytyväinen olen ollut sen ulkonäköön.
Tässä pari huonoa kuvaa kypsytys vaiheessa olevasta pöntöstä ,jossa on tiimarin ruskeasta kartongista tehty tausta ,taustan väri hieman vääristyy kun on kantojen värjäämää vettä vielä pöntössä.
Kihlattu maalaili vesiväreillä kalliotaustaa reilusti kostuttamalla ja lopuksi rutistettu koko kartonki käsissä palloksi jolloin tulee tuollainen vähän muhkurainen tausta. Hintaa taustalle kertyi kokonainen 1e
itse en sellaista muovista kuvallista kasvi/kivitaustaa halunnut koska omasta mielestäni tälläinen on luonnollisempi , makuasioistahan ei voi kiistellä mutta omaan silmää miellyttää enmmän taustan kanssa kuin ilman.
tpraut kirjoitti:Käsittääkseni laissa lukee että akvaariosta pitäisi yksi seinä olla peitetty. Mutta homma voidaan toteuttaa esim. tiheällä kasvustolla yms. mutta silloin kun kalat voi hyvin ja eivät ole stressaantuneita niin akvaariokin on mielestäni paremman näköinen.
Kuulosti ihan urbaanilegendalta, mutta kyllä näyttäisi asia olevan noin:
Valtioneuvoston asetus
koirien, kissojen ja muiden pienikokoisten seura- ja harrastuseläinten suojelusta
Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty maa- ja metsätalousministeriön esittelystä, säädetään eläinsuojelulain (247/1996) 4 §:n 2 momentin, 5 §:n 2 momentin ja 6 §:n 2 momentin nojalla:
11 luku
Kalat
33 §
Yleiset vaatimukset
Akvaarion veden määrän, laadun, lämpötilan, vesipinta-alan ja veden syvyyden on oltava sopivat ottaen huomioon kalalaji, kalojen koko ja lukumäärä. Akvaarion yhdellä sivulla on oltava näkösuoja, jollei akvaarion kasvillisuus tai muu sisustus anna kaloille riittävää suojaa. Akvaario on tarvittaessa varustettava kannella tai peitelasilla siten, että kalat eivät pääse hyppäämään sieltä pois.
Akvaarion sisustuksen ja pohjamateriaalin on oltava kaloille sopiva. Kaloilla on tarvittaessa oltava sopivia piiloutumispaikkoja.
Akvaarion vettä on vaihdettava tai puhdistettava säännöllisesti siten, että sen laatu pysyy hyvänä. Kuollut kala on poistettava akvaariosta välittömästi.
Kalaryhmiä, -parvia ja -lajeja yhdistettäessä tai tuotaessa uusia kaloja ryhmään on erityistä huomiota kiinnitettävä kalojen yhteensopivuuteen ja kalojen parvikäyttäytymiseen.