Onko kuvassa koiras vai naaras?
Valvoja: Moderaattorit
Onko kuvassa koiras vai naaras?
Eli koska en osaa itse sanoa aloittelijana on kyseessä koiras vai naaras, niin pyydän teiltä mielipiteitä. Valitan kuvan huonoa laatua, mutta se on kännykkäkameran syytä. Pitäisi tehdä perhoskirjoahvenista pariskunta...
- Liitteet
-
- Affen.jpg (134.2 KiB) Katsottu 1432 kertaa
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Onko kuvassa koiras vai naaras?
Kyllä tuo on naaras.
Koiraan ja naaraan erottaa siitä, että naaraalla on vatsa punertava ja sillä on noita kiiltäviä pilkkuja tossa mustassa täplässä. Koiraalla on puhdas selkeärajainen musta täplä. Samoin koiras on kookkaampi kuin naaras ja koiraan selkäevä on terävä, ei siis tuolta päästä tuollain pyöreä, kuten kuvan kalalla on.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
Itsekin epäilin sitä naaraaksi, koska se puollusti aikaisemmin hanakasti reviirillään laakeaa kiveä. Kun taas toinen kaloista teki laajempaa partiointia altaassa. Valitettavasti vaan toinen kaloista vaan kupsahti, ilman mitään ihmeellistä syytä. Toinen oli terve ja reipas samaan aikaan, muutkin kalat olivat ihan kunnossa. Mutta tiedän että perhoskirjoahvenet ovat aika vaativia hoidokkeja.
Toivotaan että tulevalla pariskunnalla sujuisi yhteiselo hyvin...
Toivotaan että tulevalla pariskunnalla sujuisi yhteiselo hyvin...
-
- Senior Member
- Viesti:
Minulla kävi samoin. Ostin kaksi perhoskirjoa, joista toinen vain kuola kupsahti vähän ajan päästä. Ei ulkoisia merkkejä mistään. Mikälie tullut siihenkin.fyndi kirjoitti:Itsekin epäilin sitä.... Valitettavasti vaan toinen kaloista vaan kupsahti, ilman mitään ihmeellistä syytä. Toinen oli terve ja reipas samaan aikaan, muutkin kalat olivat ihan kunnossa. Mutta tiedän että perhoskirjoahvenet ovat aika vaativia hoidokkeja....
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Ostimme perhoskirjoahven koiraan akvaarioomme ja muutaman päivän totuttelun jälkeen se ryhtyi jahtaamaan ja ärhentelemään tuolle kuvassa näkyvälle yksilölle (jonka pitäisi olla naaras). Jahdattu ahven laskee selkäevänsä ja menettää takaa-ajon seurauksena värinsä. Väri palautuu pikku hiljaa takaa-ajon jälkeen, mutta tuo ärhentely varmasti stressaa kalaa. Jahtailu on ihan kokoaikaista, eli toinen raukka on varmasti aika "puhki".
Mikä on nyt vikana ja voiko tämä jahtailu johtaa jahdatun kuolemaan?
Mikä on nyt vikana ja voiko tämä jahtailu johtaa jahdatun kuolemaan?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Kyllä tuo jahtaaminen on niille kovin tavallista. Yleensä viikko jahdataan ja sitten vasta, kun toinen on ihan kutuväreissä, rupeaakin yhtäkkiä kiinnostamaan. Väri menee tosiaan kalpeaksi ja evät suppuun.
Haaremissa yleensä toinen naaras kiinnostaa enemmän kuin toinen ja jahti kohdistuu laskelmoidusti "ylimääräiseen".
Minun kohdalleni ei ole vielä osunut täysin ajojahditonta paria, joskin niitäkin ihan varmasti on!
Haaremissa yleensä toinen naaras kiinnostaa enemmän kuin toinen ja jahti kohdistuu laskelmoidusti "ylimääräiseen".
Minun kohdalleni ei ole vielä osunut täysin ajojahditonta paria, joskin niitäkin ihan varmasti on!
OK! Eli nyt ilmeisesti sitten kannattaa vaan odotella ja toivoa että yhteiselo lähtee paremmin käyntiin?
Nopeaa toimintaa pariskunnalta... Reilu viikko vasta vierähtänyt yhteiseloa ja jo nyt on löytynyt kutua akvaariokiven tuntumasta. Ja kovasti vahditaan nyt kiveä ja sen ympäristöä 

Olipa tulinen suhde
Perhoskirjoahvenista oma kokemukseni että ovat kovin tarkkoja vesiarvoista ja puhtaudesta.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0 ♥
-
- Starting Member
Minulla kävi samoin lehtikalojen kanssa. Ja kaiken lisäksi myyjä väitti ettei kirjoahvenia voi tunnistaa. Tosin nyt olen oppinut erittamaan uroksen ja naaraan.AkvaarioTyttö kirjoitti:Minulla kävi samoin. Ostin kaksi perhoskirjoa, joista toinen vain kuola kupsahti vähän ajan päästä. Ei ulkoisia merkkejä mistään. Mikälie tullut siihenkin.fyndi kirjoitti:Itsekin epäilin sitä.... Valitettavasti vaan toinen kaloista vaan kupsahti, ilman mitään ihmeellistä syytä. Toinen oli terve ja reipas samaan aikaan, muutkin kalat olivat ihan kunnossa. Mutta tiedän että perhoskirjoahvenet ovat aika vaativia hoidokkeja....