jossu+ari kirjoitti:
Onko totta että pitää joka toinen viikko vaihtaa 20% vedestä?
En tiedä onko sulla kaloja sielä ja onko allas jo kypsä, mutta vedenvaihto riippuu vähän kalaston määrästä. Pätevä yleisohje on viikon välein 50% vedestä. Itse vaihdan kirjoahventen ja plekojen asuttamasta altaasta vettä viikon välein enimmillään jopa 60-70%.
jossu+ari kirjoitti:Pitääkö suodatinmassa (Eheim Professional Filter Media Set) huuhdella kolmen kuukauden välein?
Tuskin tuossa ajassa vielä 2217 menee tukkoon eli ei. Huuhtelu vasta sitten, kun virtaus on selvästi heikentynyt liruksi. Itsellä on 2217 puhdistettu viimeksi vajaa vuosi sitten eikä virtauksessa silminnähden ole huomattavaa heikentymistä tapahtunut.
jossu+ari kirjoitti:Kuinka tärkeä on kansilasi? (meillä ei ole)
Eipä se pakollinen ole. Kansilasittomasta altaasta vettä vain haihtuu enemmän ja lämmönhukka on suurempi ts. lämppärit joutuvat tekemään enemmän töitä pitääkseen lämpötilan halutussa. Jotkut kalat voi loikkia kansilasittomasta altaasta pihalle, esim leväbarbit. Kokemusta tästäkin asiasta löytyy.
jossu+ari kirjoitti:Onko ilmapumpusta jotakin oleellista hyötyä akvaariolle?
Ei, paitsi jos ei halua pitää sitä "koristeena". Yhdessä asiassa se on itsellä toiminut eli jos vedenpinnalle tuppaa kertymään bakteerikalvoa, ilmapumpulla sen on saanut yleensä lähtemään nopeasti.
jossu+ari kirjoitti:Miten suodattimen letkuja oikein putsataan?
Jollain pitkävartisella rassilla kait. Itse en putsaile letkuja koskaan. Muutaman vuoden välein kun vaihtaa uusiin niin siinä samallahan ne puhdistuvat.
jossu+ari kirjoitti:Akvaario on aloitettu marraskuussa, en ole toistaiseksi tehnyt muuta kuin ruoppaillut pohjaa lapolla (onkohan tämäkään oikea termi..) ja vaihtanut vettä jonkin verran parin viikon välein. Minua varoiteltiin ettei alussa saisi kamalasti siivota ja sotkottaa että bakteerikanta pääsisi hyvin asettumaan.
Mitä vähemmän siellä malttaa olla puljaamatta sen parempi. Itsellä tuo(kin) kyllä tuntuu olevan vaikeaa.